Sivu 1/1

2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 31 Touko 2018 20:57
Kirjoittaja raulik77
Arvon foorumilaiset,

Taloudessamme on kauniimmalla osapuolella Focus 1,8 tdci (Lynx) ajossa. Toimii kuin unelma valtaosan ajasta. Nyt kolme - neljä kertaa tehnyt seuraavaa. Hörähtää käyntiin ja sammuu samantien. Uudelleen käynnistys ja sama homma.. Sitten alkaa usean minuutin taistelu käyntiin saamiseksi. Starttauksen huumassa työntää savua kohtalaisesti.. Kun lopulta saadaan käyntiin niin auto toimii täysin normaalisti ja seuraavat startit lähtee ihan normaalisti. Oireessa ei ole mitään säännöllisyyttä.

Autoon on nyt tänä keväänä tehty jakopää, oire oli jo ennen sitä. Kaikki suodattimet on vaihdettu ja perus huolto myös. Virtalukon pohjakin vaihdettu ja body control modulen liittimet putsattu ja laitettu jotain "sähkörasvaa" niihin. Konehuoneessa ei näy vuotoja tai mitään mistä vikaa lähtisi etsimään.

Merkkihuolto Lahdessa ja Tikkurilassa tutkineet ja autossa ei ole mitään vikaa. Silti tämä oire viivastänyt töihin lähtöä kahtena aamuna viikon sisään. OBD ei anna mitään herjaa.

Voiko olla suuttimissa jotain? Voiko kotioloissa näitä jotenkin tutkia?

Neuvot ja vinkit otetaan vastaan ja jos joku haluaa korvausta vastaan auttaa asiassa niin laittaa viestiä tulemaan..

//R

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 31 Touko 2018 21:59
Kirjoittaja leppis
Olisko tuossaki startissa vika, sitä kokeilisin ensin.. Tai akun heikko kunto.

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 03:41
Kirjoittaja Tessulandia
Jos auto starttaa ittesä käyntiin ja useita kertojakin niin ei kyllä ole startti vika eikä akkukaan kun virtaa löytyy.
savutuksen perusteella viittaisi sitten että joko ruokkii aluksi liikaa tai ei muuten polta seosta,onko moottori muuten ehjä? paljonko ajettu jo?
Ja onhan näissä jo kaikenmoista digiboxia,joku niissä voi mättää...

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 06:17
Kirjoittaja caddy
Ilmaa löpöputkessa. Eikös siellä ole jokin venttiili, ettei laske syöttöpuolta tyhjäksi, voisiko se vuotaa välillä?

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 06:19
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EGR jumii auki?

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 10:17
Kirjoittaja raulik77
Autolla menty 219 tkm ja viikossa tulee 1200km lisää.
Viimeksi tutkivat Tikkurilan Fordilla polttoainepuolen ja ei kuulema mitään vikaa. Akkukin kuulema mitattu ja kunnossa on. Startti pyörii heleästi kun mikä, en usko siinä olevan mitään vikaa.

Silti eilen huomasin konepellin alla ihmetellessäni, että akun plussa kenkä oli kiinni, mutta sitä pystyi käsin kuitenkin pyörittämään akun navan ympärillä --> ei mielestäni tarpeeksi tiukalla siis. Sen nyt alkuun korjasin paremmin kiinni. Samalla huomasin, että maajohdot on kyllä aika hapettuneet ja iskarikupin kohdan kiinnitys koriin kyllä hieman kukkii (kesä kun on.. :lol: )

Luulisi EGR:n antavan jotain herjaa jos ongelma siinä, tai en nyt ihan pääse jyvälle miten se käynnitymiseen vaikuttaisi? Valaisisiko joku viisaampi tästä?

Ilmavuoto ollut itselläkin mielessä, mutta suodatin vaihdettu merkkikorjaamolla Lahdessa ja toisaan Tikkurilassa vielä tutkittu toistamiseen. Onko seillä joki venttiili jossain? En tiedä, tietääkö joku? Toisaalta vois luulla että jos ilmavuoto on, niin se sitten vuotaa aina, eikä vain satunaisesti ilman mitään säännönmukaisuutta.

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 10:34
Kirjoittaja Deippa
No jos tuo egr jumittaa auki niin ei saa tarpeeksi raitista ilmaa koneeseen, kun pukkaa pakokaasut uudelleen koneeseen. Jos vielä savuuttaa tuolloin niin saattaisi viitatakin EGR:ään. En tiedä antaako vikakoodia kovinkaan herkästi, ainakin mk3 2.0tdci mondeosta jos tukki egr:än niin vikavalo ja koodi syttyi vasta muutaman startin ja ajomatkan jälkeen. Eli jos tilanne korjaantuu auton startattua, niin vikakoodia ei välttämättä tule.
Toki on varmasti monta muutakin mahollisuutta vialle, kun tuo egr...
Mutta jos hommaat läppärille forscanin obd pulikan kaveriksi, niin sillä taisi nähdä egr:n avautumisprosentin.

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 11:25
Kirjoittaja raulik77
Mites jos vetää egr piuhan irti. Jääkö tuo egr silloin kiinni vai auki asentoon? Vois vaikka viikon kaks ajella ilman sitä ja vikavalon saa sitten nollattua takaisinkytkennän jälkeen obd lukijalla?

Se tietty antaisi mahdollisuuden koittaa, mikäli se egr jää kiinni kun auto sammutettuna sen "poistaa käytöstä". Vikavalon kanssa pystytään elämään, taloudessa on nimittäin ranskalainen auto toisena kulkuvälineenä :lol:

Forscanin sais androidiin about 5€:lla ja mulla on sellain BT-obd palikka, juttelsikohan noi keskenään? Forscanista ei mitään kokemusta ole.. Torque Litestä ei mitään EGR hommia tuntunut löytyvän.

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 14:20
Kirjoittaja zormelin
Itselläni on -08 Mondeo samanalaisella 1.8 koneella ja siinä oli samanlaisia ongelmia. Ne yleensä tulivat silloin kun moottori oli ”haalea” eli kylmänä, vaikka olisk -30 pakkasta, ei mitään ongelmia. Samoin kuumana lähti käyntiin. Haaleana vaati välillä aivan julmetusti sahaamista ja välillä hörähti ja sammui.

Autoon vaihdettiin hehkut, polttoaineen suodatin, tutkittiin polttoainepumppua, suuttimia, egr tulpattiin ja niin edelleen. Ei vikakoodeja, ei mitään.

Lopulta löysin netistä, eräästä brittifoorumista keskustelun, että ohjelmiston päivitys auttaa tuohon ja että Fordilta on tullut vuosien varrella useita päivityksiä koskien Lynxien käyntiinlähtöongelmia.

Autoa oli huollettu vuosia merkkiliikkeessa ja lopulta selvisi, ettei ohjelmistoa ole koskaan päivitetty! Auto merkkihuoltoon ja vaadin, että päivittävät uusimman moottorinohjauksen autoon. Ja simsala bim, sen jälkeen kaikki ongelmat poistuivat!

Tuota voisi kokeilla, jos muut kohteet tutkitu.

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 01 Kesä 2018 20:41
Kirjoittaja futura68
En huomannut missään kerrottavan auton ikää... Oletan kuitenkin ettei kyseessä ole ykköskotelo... Yhdessä oli vastaavan oloinen vaiva ja syyksi löytyi suodattimen ison mutterin löysä kiinnitys... Siis veti ilmaa, joka ei tietenkään näy sähköisissä vikakoodeissa.. Viallinen egr aiheuttaa myös erinäisiä murheita..

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 04 Kesä 2018 11:04
Kirjoittaja raulik77
Auto on 2008 mallinen, II-kori/Facelift.

Polttoainesuodattimen kansi ollaan katsottu kahdessa paikassa ja itsekin vielä tarkistettu tiukkuus, se on ihan kunnossa.

No.. vedin EGR piuhan irti ja sain simuloitua samanlaiset ongelmat kuin käynnistettäessä on ollut ajoittain. Nyt toi egr-systeemi ruuvattu kiinni ja piuha irti toistaiseksi, katsotaan tuleeko enää samaa ongelmaa. Puoliso totesi vain ekan ajolenkin jälkeen, että paremmin toimii ja liikahtaa kylmänä kuin ennen.

Ebaystä ajattelin tulpan tilata siihen imusarjan liitokseen ja jos nyt sitten samalla käyttäisi "optimoinnissa" koko vehkeen ja samalla poistaisi EGR:n käytöstä kokonaan. Puolisolla ei ollut mitään lisätehoa/vääntöä vastaan :D

Kiitokset foorumin aktiiviselle väelle vinkeistä!

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Lähetetty: 20 Kesä 2018 15:05
Kirjoittaja raulik77
Päivitystä kiinnostuneille...

Pari viikkoa ajeltiin egr:n piuha irti vikavalo kojetaulussa loistaen. Auto toimi moitteettomasti, ei mitään käynnistymisongelmaa ja tosiaan kylmänä huomattavasti pirteämpi. Uskoakseni vika siis löytyi rakoselleen jumivasta egr:stä.

Englannista tilasin laserleikatun tulpan siihen imusarjan ja egr putken väliin, täysin umpinaisen. Lätkä tuli viikossa ja kustansi kuuman kestävän tiivistetöhnän kanssa n. 9€ kuluineen. Helppo asennus ottaen lukuun, että ihan hitusen piti sitten kuitenkin lätkästä pultinreikiä venyttää. Egr:n piuha kiinni, vikakoodin nollaus ja kovaa ajoa. Nyt 700 km takana ja vikavalo ei ole syttynyt --> eli obd mittaa vain sähkömoottorin toimintaa, ei välitä virtaako siellä mitään vai ei. Toivottavasti pysyykin näin.