Sivu 6/11

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Joulu 2020 18:59
Kirjoittaja Arski57
dr500 kirjoitti: 27 Joulu 2020 16:40 Kai nesteen vähenemisen sentään paisuntasäiliöstä näkee. Vai oliko sulla tavoitteena, että bensaa tankkiin vaan ja ajetaan niin pitkälle kuin kulkee.
Auto oli huolto-ohjelman mukaisessa huollossa edellisenä päivänä. En katso heti seuraavana aamuna paisuntasäiliöön ennen kuin lähden ajamaan. Katson kyllä viikoittain pellin alle mutta en ihan joka päivä sentään.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Joulu 2020 19:34
Kirjoittaja Renee
Eiköhän se niin ole autot on tehty ajamista varten että ei joka 100km jälkeen konepellin alle tarvitse kurkkia.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Joulu 2020 23:16
Kirjoittaja dr500
tehtiinkö huollossa joku virhe jos seuraavana päivänä kaikki nesteet olivat hävinneet. Vai onko tämä tuolle moottorille tyypillistä?

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Joulu 2020 23:53
Kirjoittaja Jeipii
dr500 kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:16 tehtiinkö huollossa joku virhe jos seuraavana päivänä kaikki nesteet olivat hävinneet. Vai onko tämä tuolle moottorille tyypillistä?
Kone hajoaa nopeasti jos jäähdytysjärjestelmä pettää. Alkupään Focuksissa on hajonnut esimerkiksi jäähdytysnesteputkia yhdistävä muoviosa joka on lämmön takia hapertunut. Tällöin kone ruikkii jäähdytysnesteet varsin nopeasti pihalle. Kuljettaja ei saa tästä varoitusta ennen kuin on liian myöhäistä sillä jäähdytysnesteanturi mittaa nesteiden ruikkiessa pihalle ilman lämpötilaa ja ei varoita ajoissa. Kun lohko on lämmennyt niin kuumaksi että koko jäähdytysnesteanturikin on ruvennut kuumenemaan lämmön johtumisen takia on jo liian myöhäistä ja moottori on haljennut ja/tai osittain sulanut kuumuudesta. Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa. Uudemmissa (ehkä jostain vuodesta 2016 tjsp) alkaen on kait ainakin yksi lämpötila-anturi lisää jossain lohkossa mutta en tiedä tarkemmin.
Näistä ongelmista on kasoittain lukemista brittien Facebook-ryhmässä jonka nimi oli tyyliin jotain "ecoboost nightmare" tjsp.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 28 Joulu 2020 00:02
Kirjoittaja Herkko1
Ihan pakko siteerata kamua,joka työkseen
tekee eri merkkejä:"uudet autot on kaikki ihan paskoja" :)

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 28 Joulu 2020 00:15
Kirjoittaja yritäedes
Jeipii kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:53 Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 28 Joulu 2020 09:22
Kirjoittaja Arski57
dr500 kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:16 tehtiinkö huollossa joku virhe jos seuraavana päivänä kaikki nesteet olivat hävinneet. Vai onko tämä tuolle moottorille tyypillistä?
Huollon tekemisiä en voi enkä saa kommentoida tällä hetkellä, asianajaja hoitaa ja selvittää asiaa.
Näissä 1.0 Ecoboosteissa on ollut mielestäni aika paljon vesivuotoja joten kai jonkinlaisesta ominaisuudesta
voisi jopa puhua?
Nesteet, 5 litraa, hävisi siis 200 km maantieajon aikana.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 28 Joulu 2020 09:27
Kirjoittaja Arski57
yritäedes kirjoitti: 28 Joulu 2020 00:15 Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Uskomatonta mutta totta. Auto ei ilmoita eikä reagoi mitenkään vaikka nestettä puuttuu 5 litraa. Lämpömittari näyttää normaalia koko ajan. Ensimmäinen oire on kun lämmityslaite lopettaa puhaltamasta lämmintä ja silloin on jo auttamattomasti myöhäistä.
Tämän takia isompi Ecoboost sai nesteelle anturin mikä tekee käsittääkseni tuon saman mitä vanhemmissa, 1.0 ei saanut. Ilmeisesti litrasten anturin lisääminen olisi ollut liian kallista, antaa moottorien porsia ja artistien maksaa.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 28 Joulu 2020 10:03
Kirjoittaja JiiHoo
yritäedes kirjoitti: 28 Joulu 2020 00:15
Jeipii kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:53 Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Ykköskoppaisessa Focuksessa (2.0) on sama toiminto. Mulla tihkui jäähdytysnesteen pihalle ja veto puutui ja muuttui täristäväksi, kun kone kävi vaajaapyttyisenä. Sitä ei voinut olla huomaamatta, ajotietokone piippasi, moottorin merkkivalo syttyi ja lämpömittari oli punaisella. Päristelin pari km kotiin ja vaihdoin termostaatin kotelon. Toisen kerran kotelo hajosi kestettyään samat 7 vuotta, mutta tällä kertaa huomasin asian moottoria nopeammin.

Tämä toiminto kerrotaan auton manuaalissa.

Kone ei ottanut siipeensä, koska on jo 320 000 km mittarissa.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 28 Joulu 2020 10:43
Kirjoittaja Jeipii
yritäedes kirjoitti: 28 Joulu 2020 00:15
Jeipii kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:53 Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Oi kun olisikin tuollainen sensori esim omassa vm2015 Fiestan Ecoboostissa niin ei tarvitsisi ikinä murehtia että leviääkö kone joskus. Asennutin jokunen vuosi sitten autoon uuden jäähdytys- nestesäiliön ja kaksi sellaista letkua joissa on muoviset pikaliittimet säiliön päädyssä. Ne pikaliittimetkin voivat ajan kuluessa hapertua lämpötilan vaikutuksesta ja pettää jolloin seuraukset ovat samat kuin Arski57:lla. 2018 Fiestassa ei ole enää noita pikaliittimiä. Olen aina välillä laittanut huoltovalikon näkyviin autosta ja tarkkaillut mitä lukemaa tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi antaa. Taisi olla niin että n. 60 asteen kohdalla auto näyttää normaaleja lämpöjä eli palkki on keskellä ja se pysyy siinä liki 100 asteeseen saakka. Kesällä motarilla taisi olla lämmöt jotain 96-98 korkeimmillaan kun olen testaillut.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 09 Tammi 2021 11:51
Kirjoittaja Joppe
Itsellä ecoboost 1.6 mondeo -14 . Kilometrejä takana 145tkm. Eipä voi kyllä mitenkään valittaa autoa. Löytyykö muilla tuota 1.6ecoboostia paljon jaettuna? Emännällä fiesta, joka 1.0 ecoboost koneella ajettu n. 130tkm -14. Ja tuokin hyvin pelittää. Paljonkohan nuo todellisuudessa kestää kilometrejä??

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 10 Tammi 2021 11:23
Kirjoittaja Jeipii
Joppe kirjoitti: 09 Tammi 2021 11:51 Itsellä ecoboost 1.6 mondeo -14 . Kilometrejä takana 145tkm. Eipä voi kyllä mitenkään valittaa autoa. Löytyykö muilla tuota 1.6ecoboostia paljon jaettuna? Emännällä fiesta, joka 1.0 ecoboost koneella ajettu n. 130tkm -14. Ja tuokin hyvin pelittää. Paljonkohan nuo todellisuudessa kestää kilometrejä??
Onko tuohon 1.6 asennettu jäähdytysnestetason anturi ? Jossain vaiheessa oli joihinkin isompiin Ecoboosteihin takaisinkutsu tuohon liittyen. Ford etiksestä näkyy varmaan jos on vielä joku korjauskutsu päällä.

Litraisessa Ecoboostissa ei välttämättä kannata odottaa jakohihnan vaihdon kanssa siihen 10v/240 000 km asti kun ei tuo välttämättä kestä niin pitkään. Erityisesti jos autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa tai on muuten mahdollista että autoon olisi eksynyt vääränlaista öljyä jossain vaiheessa. Väärä öljy saattaa aiheuttaa jakohihnan hajoamisen pitkällä aikavälillä. Ilmeisesti yksikin kerta saattaa riittää siihen että hihna rupeaa hitaasti hapertumaan.

Haynesin korjausohjekirjassa taisi olla suositus että 1.0 litraisen jakohihna vaihdettaisiin 180 000 km tai 8v kohdalla. Itse ajattelin vaihdattaa omaan 130 000 ajettuun Fiestaan n. 150 000 kohdalla jos en ole autoa ehtinyt vaihtaa pois sitä ennen. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 10 Tammi 2021 20:13
Kirjoittaja Joppe
Tuosta anturista en osaa kyllä sanoa mitään. Tuo on öljyistä totta. Moni on tuota samaa sanonut, että öljyjen kanssa saa olla tarkkana. Tulee kalliiksi, jos noiden kanssa alkaa säätämään.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 21 Marras 2021 22:52
Kirjoittaja kalle_koo
kalle_koo kirjoitti: 21 Kesä 2020 19:57 Heh, 2013 vuotinen 125hv 181tm ajettu ecoboosti sammui tyhjäkäynniltä liikennevaloissa. Laakkosen vikadiagnoosi oli "pyöritettäessä kampiakselia nokat ei pyöri". Korjaushehdotus oli vaihtomoottori, 6300€. Toinen omistaja ja kuudenkymmenen tonnin huolto oli edellinen vetänyt pitkäksi, mitään vastaantuloa ei lähdetty enää metsästämään.

Hihnasta puuttui hampaat pitkältä matkalta, ne löytyi öljypumpun sihdistä. Öljynpaineen merkkivalo ei ollut ajossa vilahdellut eikä starteissakaan ollu jääny palamaan mitenkään erikoisemman pitkäksi aikaa. Auki purkaessa löytyi yhden sylinterin pakoventtiilien ottaneen pienoiset osumat, ei muuta havaittavaa tuhoa.
Heh2, 205tkm mittarissa ja alkoi ensin käymään hetken kahdella sylinterillä starteissa. Tovin päästä lisäsi valkoisen savumerkin kakovan startin lisäksi. Ei tullut hihnaremontin yhteydessä syynättyä kovin tarkoin kantta kaikilta osin tai sitten on antautunut vasta sen jäkeen mutta selvä "epämuodostuma" löytyi integroidusta pakosarjasta heti kun nykäsi turbon irti:
Kansi photo1

Kun pyöräytti irtokannen ylösalaisin ja täytti vesikanavat fairyllä notkistetulla vedellä niin ulos tuli samoin tein:
Kansi photo2

Ei siinä, ebaystä uusi sylinterikansi ja sieltä täältä muuta tarvikkeet haalien. Foordilta tarvittavat pultit ja "Focus mk3.5" jäähdytysletku- päivityksen osat. Ja taas lähtee käyntiin normaalisti. Seuraavaksihan tuosta menee öljykanava tukkeeseen ja polttaa kiertokangen laakerit tietysti. :--/

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 24 Marras 2021 17:24
Kirjoittaja yritäedes
kalle_koo kirjoitti: 21 Marras 2021 22:52
kalle_koo kirjoitti: 21 Kesä 2020 19:57 Heh, 2013 vuotinen 125hv 181tm ajettu ecoboosti sammui tyhjäkäynniltä liikennevaloissa. Laakkosen vikadiagnoosi oli "pyöritettäessä kampiakselia nokat ei pyöri". Korjaushehdotus oli vaihtomoottori, 6300€. Toinen omistaja ja kuudenkymmenen tonnin huolto oli edellinen vetänyt pitkäksi, mitään vastaantuloa ei lähdetty enää metsästämään.

Hihnasta puuttui hampaat pitkältä matkalta, ne löytyi öljypumpun sihdistä. Öljynpaineen merkkivalo ei ollut ajossa vilahdellut eikä starteissakaan ollu jääny palamaan mitenkään erikoisemman pitkäksi aikaa. Auki purkaessa löytyi yhden sylinterin pakoventtiilien ottaneen pienoiset osumat, ei muuta havaittavaa tuhoa.
Heh2, 205tkm mittarissa ja alkoi ensin käymään hetken kahdella sylinterillä starteissa. Tovin päästä lisäsi valkoisen savumerkin kakovan startin lisäksi. Ei tullut hihnaremontin yhteydessä syynättyä kovin tarkoin kantta kaikilta osin tai sitten on antautunut vasta sen jäkeen mutta selvä "epämuodostuma" löytyi integroidusta pakosarjasta heti kun nykäsi turbon irti:
Kansi photo1

Kun pyöräytti irtokannen ylösalaisin ja täytti vesikanavat fairyllä notkistetulla vedellä niin ulos tuli samoin tein:
Kansi photo2

Ei siinä, ebaystä uusi sylinterikansi ja sieltä täältä muuta tarvikkeet haalien. Foordilta tarvittavat pultit ja "Focus mk3.5" jäähdytysletku- päivityksen osat. Ja taas lähtee käyntiin normaalisti. Seuraavaksihan tuosta menee öljykanava tukkeeseen ja polttaa kiertokangen laakerit tietysti. :--/
Sulla ainakin on kehittymässä vankka kokemus 1.0 Ecoboostin remontista... 👍
Muuten, kun ekassa rempassa putsasit öljypumpun sihdin, niin tutkitko samalla öljypumpun käyttöhihnan kunnon? Vai vaihdoitko sen peräti?

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 24 Marras 2021 19:42
Kirjoittaja kalle_koo
Kerta opiskellessa, toinen harjoitellessa..

Vaihdoin molemmat hihnat tuossa 181tkm remontissa kyllä, öljypumpun hihna oli ihan iskussa. Ei puuttunut hampaita eikä näyttäny ainakaan pienellä taivuttelulla halkeillulta. Nokkahihnakaan ei kummoisesti ollut pinnaltaan halkeillut mutta <hampaat puuttui melko matkalta>. Kuvassa hihna vedetty puukolla poikki että sai ulos koneesta pelkän venttiilikopan irroituksella.

Laitoin myös nyt uudet hihnat nokkaan sekä pumppuun kun ei kustannuksena kummoinen. Plussana ettei pumpun sihtiin ollut ~24tkm matkalla kertynyt mitään...

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 25 Marras 2021 11:47
Kirjoittaja yritäedes
kalle_koo kirjoitti: 24 Marras 2021 19:42 Kerta opiskellessa, toinen harjoitellessa..

Vaihdoin molemmat hihnat tuossa 181tkm remontissa kyllä, öljypumpun hihna oli ihan iskussa. Ei puuttunut hampaita eikä näyttäny ainakaan pienellä taivuttelulla halkeillulta. Nokkahihnakaan ei kummoisesti ollut pinnaltaan halkeillut mutta <hampaat puuttui melko matkalta>. Kuvassa hihna vedetty puukolla poikki että sai ulos koneesta pelkän venttiilikopan irroituksella.

Laitoin myös nyt uudet hihnat nokkaan sekä pumppuun kun ei kustannuksena kummoinen. Plussana ettei pumpun sihtiin ollut ~24tkm matkalla kertynyt mitään...
Tuo on varmasti hyvä tieto kolmisylinteristen ecoboostien kuljettajille. Öljypumpun hihnan materiaali saattaa olla erilainen, ja ainakin kuormitus vähäisempi ja tasaisempi...

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 30 Marras 2021 21:02
Kirjoittaja Puuhapete70
kalle_koo kirjoitti: 21 Marras 2021 22:52
kalle_koo kirjoitti: 21 Kesä 2020 19:57 Heh, 2013 vuotinen 125hv 181tm ajettu ecoboosti sammui tyhjäkäynniltä liikennevaloissa. Laakkosen vikadiagnoosi oli "pyöritettäessä kampiakselia nokat ei pyöri". Korjaushehdotus oli vaihtomoottori, 6300€. Toinen omistaja ja kuudenkymmenen tonnin huolto oli edellinen vetänyt pitkäksi, mitään vastaantuloa ei lähdetty enää metsästämään.

Hihnasta puuttui hampaat pitkältä matkalta, ne löytyi öljypumpun sihdistä. Öljynpaineen merkkivalo ei ollut ajossa vilahdellut eikä starteissakaan ollu jääny palamaan mitenkään erikoisemman pitkäksi aikaa. Auki purkaessa löytyi yhden sylinterin pakoventtiilien ottaneen pienoiset osumat, ei muuta havaittavaa tuhoa.
Heh2, 205tkm mittarissa ja alkoi ensin käymään hetken kahdella sylinterillä starteissa. Tovin päästä lisäsi valkoisen savumerkin kakovan startin lisäksi. Ei tullut hihnaremontin yhteydessä syynättyä kovin tarkoin kantta kaikilta osin tai sitten on antautunut vasta sen jäkeen mutta selvä "epämuodostuma" löytyi integroidusta pakosarjasta heti kun nykäsi turbon irti:
Kansi photo1

Kun pyöräytti irtokannen ylösalaisin ja täytti vesikanavat fairyllä notkistetulla vedellä niin ulos tuli samoin tein:
Kansi photo2

Ei siinä, ebaystä uusi sylinterikansi ja sieltä täältä muuta tarvikkeet haalien. Foordilta tarvittavat pultit ja "Focus mk3.5" jäähdytysletku- päivityksen osat. Ja taas lähtee käyntiin normaalisti. Seuraavaksihan tuosta menee öljykanava tukkeeseen ja polttaa kiertokangen laakerit tietysti. :--/
Katoppas, samasta kohtaa tyttären Focuksesta kansi halki. Näkökää tyyppi paikka.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 01 Joulu 2021 11:06
Kirjoittaja m0ndeo
kalle_koo kirjoitti: 21 Kesä 2020 23:28
Jeipii kirjoitti: 21 Kesä 2020 22:45 Korjattiinko moottori tai laitettiin uusi/käytetty tilalle ?
Iltapuhteina puuhastelin uudet venttiilit paikoilleen Etiksen ohjeita seuraillen. Eniten hiusten raapimista aiheutti kampiakselin hihnapyörän pultin kiristys, 300Nm + 90°. Auto kun seisoi pukkien päällä niin alle ei kovin pitkävartista väännintä mahdu, parilla pylpyrällä ja köydellä sai sen verran lisää vetovoimaa että meni asteet yllättävän helposti lyhyelläkin.
Miten laittelit pylpyrät ja köydet , että sait väännettyä momenttiin tuon pultin?
Entä irroitus?
Onko tuo 300nm +90 laskettu niistä momenteista jotka on ilmoitettu sen kertojan kanssa?

Tuli hommattua huutokaupasta naputtava 1.0 focus , ajettu 170tkm.
Nyt täytyy alkaa suunnittelemaan remonttia.
Ilmoituksen mukaan ainakin pakonokka näyttää epämääräiseltä.
Ensimmäinen ajatus olisi nyt ottaa kansi irti ja tutkia se.
Sitten öljypohja ja tutkia kaikki laakerikaulat kampurasta 1 kerrallaan avaten.
Ja öljypumppu auki.
Ja jos sylinterit näytttää ookoolta niin hoonata ne ja laittaa uudet männänrenkaat.
Meinasin alustavasti tehdä tuon moottori paikallaan, mutta kyllä oon harkinnut sitä pois nostoakin ja moottoripukin hitsailua.
Youtubessa oli video missä irrotettiin moottori vaihteistosta ja nostettiin yläkautta pois niin että vaihteisto jäi paikalleen autoon.

Kommentteja ja kokemuksia ja vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
Nyt yritän ensin hankkia haynes korjausoppaan ja tutustua moottoriin.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 01 Joulu 2021 22:23
Kirjoittaja kalle_koo
m0ndeo kirjoitti: 01 Joulu 2021 11:06 Miten laittelit pylpyrät ja köydet , että sait väännettyä momenttiin tuon pultin?
Entä irroitus?
Onko tuo 300nm +90 laskettu niistä momenteista jotka on ilmoitettu sen kertojan kanssa?
Peruskiepautuksella, köysi kiinni takavanteeseen -> ensimmäinen pylpyrä kiinni räikän varteen --> toinen takavanteeseen --> sieltä köysi takas räikän viereen. <Kuvassa kuvaajan paikalla> istuen samalla kun köydestä veti niin jalalla vielä painoi räikän varresta.

Avauksen tein tunkin avulla, sillä räikän varresta nostaen. Parin naksun verran mahtui per nosto avaamaan mutta hissukseen jumpaten helposti.
Toinen tapa ois rakentaa joku pukki auton viereen johon tukee räikän ja riittävän pitkällä hylsyn jatkolla, mahtuis käyttämään vaikka millaista putkea räikän varressa.

300Nm + 90 astetta on kiristysmomentti kun tehdään perinteisilä työkaluilla ilman momentinmuunninta.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Huhti 2022 14:35
Kirjoittaja JiiHoo
240 000 km tullut täyteen ja matka jatkuu. 240 000 km:n huolto on toki varattu.
Jakohihna + vesipumppu on vaihdettu jo 180 000 km:n kohdalla edellisen omistajan toimesta.

Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Huhti 2022 15:08
Kirjoittaja Taunusautomaatti
onkohan tuo 180tkm jo lähes ennätys ilman moottoririkkoa?

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 27 Huhti 2022 17:27
Kirjoittaja focst
Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Huhti 2022 15:08 onkohan tuo 180tkm jo lähes ennätys ilman moottoririkkoa?
Ei ennätys mutta huonolla tuurilla ja väärillä öljyillä ei kestä kun puolet.. :thumbup:

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 01 Touko 2022 13:20
Kirjoittaja Antt1k
Nyt 213 tkm ajettu -13 mallin 1.0 ecoboostilla. Huollot tehty ajallaan ja jakohihna, vesipumppu, öljypumpun hihna vaihdettu 9 vuoden ja 200tkm kohdalla eli pikkuisen ennen huolto-ohjelman vaihtoväliä. Öljysihti alkoi olemaan jo melko tukossa, mutta vielä kiersi öljyt, samoin hihnoissa oli jo vähän taittaessa murtuman alkuja, hampaat sen sijaan oli kaikki paikallaan. Ilman muuta vaihdattaisin jo jakoihnan aiemmin kuin virallinen huolto-ohjelman mukainen 10v./240tkm. Ja samalla kannattaa vaihtaa ilman muuta öljypumpun hihna ja puhdistaa öljysihti. Kone on tarkka oikeista öljystä ja riittävästä vaihtovälistä.

Jäähdytysnesteen letku on myös vaihdettu, vanha alkoi hapertumaan ja siinä on käynyt tuuriakin, että tuli huomattua ja vaihdettua. Sen vaihtaisin ilman muuta myös ennakkoon.

Tuossa kai ne pahimmat riskit ja tyyppiviat, joiden kanssa pitää olla tarkkana ja tehdä mieluusti ennakkoon pois. Sillä ainakin pienentää riskiä, muttei se toki tae ole mistään. Hyvin on kyllä itsellä pelannut, reilu 120tkm ajettu itse ja nyt mittarissa 213tkm. Mutta alkaahan nuo olemaan jo kohtuullisia kilsoja pienelle bensakoneelle.

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Lähetetty: 02 Touko 2022 08:10
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Mikäs on kokemus noista 1.0 ecobuusteista, paljonko ne vie polttoainetta satasella Suomen olosuhteissa?