Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"
Lähetetty: 09 Maalis 2018 11:42
Alkasin miettimään, mihin perustuu sensori, joka tarkkailee diesel-suodattimen vaihtotarvetta. Rhkä kuukausi sitten pakkasilla näyttöön tuli herja "fuel filter blocked..". Ihmetytti, että ei kauaa kestänyt, kun autolla oli ajettu vasta 44tkm. Transitissa diesel-suodattimen vaihto kuuluu 50tkm-huoltoon, mutta huollossa sanottiin, ettei se koskaan meinaa niin kauaa kestää.
Jossain foorumilla kirjoitettiin, että mittais painetta (paine-eroa), josta päättelisi tukkeutumisen. Alkasin kyllä epäilemään tätä tietoa, kun vaihdoin suodattimen. Suodattimessa oleva anturi oli pohjassa ja siinä oli kaksi ehkä sentin pituista "metallipiikkiä" 5-10mm etäisyydellä toisistaan. Pohjassahan on käsittääkseni suodattamatonta dieseliä, joka tulee suoraan tankista. Väittäisin anturin mittaavan polttoaineen jotain sähköistäsuuretta (tod. näk. resistanssia).
Eli summa summarium, mittaisko anturi oikeasti, kuinka paljon vettä on kertynyt suodattimen pohjalle? Tuossahan on pohjatulppa, josta vedet voi laskea pois ja tämä toimenpide on jopa opastettu ohjekirjassa.
Jos asia on näin, kannattaisi ottaa tavaksi 25tkm öljynvaihtohuollossa laskea vedet pois suodattimesta. Tällä tavalla suodatin kestäisi 50tkm huoltoon asti.
Minulla on siis Transit vm. 2015, mutta samanlainen systeemi lienee muissakin malleissa. Ohjekirjassa muuten neuvottiin tyhjennystulpan sulkemisen jälkeen käynnistämään auto, jos oikein saksaa tolkkasin. Itse annoin olla virrat päällä pari minuuttia ennen starttia, kun alkuun kuului aikamoinen lotina, kun suodatin kuppi täyttyi ja ilmaantui. Tankissa oleva siirtopumppu kuulostaisi olevan päällä aina, kun virrat on päällä.
Tulipa pitkä viesti, kun en hallitse tiivistämisen taitoa.
Jossain foorumilla kirjoitettiin, että mittais painetta (paine-eroa), josta päättelisi tukkeutumisen. Alkasin kyllä epäilemään tätä tietoa, kun vaihdoin suodattimen. Suodattimessa oleva anturi oli pohjassa ja siinä oli kaksi ehkä sentin pituista "metallipiikkiä" 5-10mm etäisyydellä toisistaan. Pohjassahan on käsittääkseni suodattamatonta dieseliä, joka tulee suoraan tankista. Väittäisin anturin mittaavan polttoaineen jotain sähköistäsuuretta (tod. näk. resistanssia).
Eli summa summarium, mittaisko anturi oikeasti, kuinka paljon vettä on kertynyt suodattimen pohjalle? Tuossahan on pohjatulppa, josta vedet voi laskea pois ja tämä toimenpide on jopa opastettu ohjekirjassa.
Jos asia on näin, kannattaisi ottaa tavaksi 25tkm öljynvaihtohuollossa laskea vedet pois suodattimesta. Tällä tavalla suodatin kestäisi 50tkm huoltoon asti.
Minulla on siis Transit vm. 2015, mutta samanlainen systeemi lienee muissakin malleissa. Ohjekirjassa muuten neuvottiin tyhjennystulpan sulkemisen jälkeen käynnistämään auto, jos oikein saksaa tolkkasin. Itse annoin olla virrat päällä pari minuuttia ennen starttia, kun alkuun kuului aikamoinen lotina, kun suodatin kuppi täyttyi ja ilmaantui. Tankissa oleva siirtopumppu kuulostaisi olevan päällä aina, kun virrat on päällä.
Tulipa pitkä viesti, kun en hallitse tiivistämisen taitoa.