Sivu 1/1

Lambdan johdot?

Lähetetty: 04 Huhti 2006 20:14
Kirjoittaja jesse1987
joo piti tohon mun rs 2000seen escoon vaihtaa lambda-anturi kun oli kaks johtoo poikki(musta ja valkonen). niin ostin tosta biltemasta samanlaisen 4johtoisen lambda-anturin mut kun siin on johdot vähän eri värisiä niin nyt pitäs tietää et kumpi niistä fordin liittimen johdoista on signaali ja kumpi maa, kun ne kaks valkostahan on lämmitysjuttuja mut mites sit se musta ja harmaa? kumpi siis on maa ja kumpi signaali??

Lähetetty: 04 Huhti 2006 20:40
Kirjoittaja TeRoK
Eikös sen saa selville kun mittaat, että kummasta johdosta on yhteys lambdan runkoon???

Re: Lambdan johdot?

Lähetetty: 04 Huhti 2006 21:09
Kirjoittaja siipicossu
jesse1987 kirjoitti:kun ne kaks valkostahan on lämmitysjuttuja mut mites sit se musta ja harmaa? kumpi siis on maa ja kumpi signaali??
Musta = signaali
Harmaa = signaali maa

Lähetetty: 04 Huhti 2006 23:01
Kirjoittaja SamiH
kuinka liität johdot...

Lähetetty: 05 Huhti 2006 00:11
Kirjoittaja jaska74
SamiH kirjoitti:kuinka liität johdot...

alkaako tästä jälleen se purista/kolvaa taistelu... :roll:

Lähetetty: 05 Huhti 2006 16:51
Kirjoittaja jesse1987
SamiH kirjoitti:kuinka liität johdot...
juottamalla

Lähetetty: 05 Huhti 2006 20:32
Kirjoittaja hartza
jesse1987 kirjoitti: juottamalla
Miksei täältä löydy sellaista kädellä otsaan lyövää hymiötä tai sellaista joka hakkaa päätä seinään...

Lähetetty: 05 Huhti 2006 20:52
Kirjoittaja lassi
Ja isolla PÄÄLLÄ. :oops:

Lähetetty: 05 Huhti 2006 20:57
Kirjoittaja Jaakko85
lassi kirjoitti:Ja isolla PÄÄLLÄ. :oops:
Tämähän on sun alaa, ainakin sen viimekeskustelun perusteella :)

Lähetetty: 05 Huhti 2006 21:42
Kirjoittaja jesse1987
joo no eiköhän tää juttu ollu tässä kun asia selvis jo. eli LUKKOA vaan!!

Lähetetty: 05 Huhti 2006 21:44
Kirjoittaja AnttiR
jesse1987 kirjoitti:joo no eiköhän tää juttu ollu tässä kun asia selvis jo. eli LUKKOA vaan!!
Miksi lukkooon. Jos jollain toisella samanlainen onkelma niin joutuu uuden topicin avaamaan.

Lähetetty: 05 Huhti 2006 21:58
Kirjoittaja hartza

Lähetetty: 05 Huhti 2006 23:44
Kirjoittaja SamiH
hartza kirjoitti: Miksei täältä löydy sellaista kädellä otsaan lyövää hymiötä tai sellaista joka hakkaa päätä seinään...
Haha, mun oli pakko kysyä :lol:

Lähetetty: 06 Huhti 2006 06:27
Kirjoittaja Tinde
http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm

Tuolta löytyy muutenkin aika paljon tietoa aiheesta. Johtojen värit, antureiden mallit yms.

Lähetetty: 06 Huhti 2006 10:42
Kirjoittaja Tinde
Pakko myöntää että tuon edellisen keskustelun aikoihin olin hieman skeptinen referenssi ilman kulkureitin suhteen, siis sen että ilma kulkisi johtoa pitkin. No, sitäkin tapaa kyllä kaytetään, lainaus yhdestä Boschin opuksesta: "Reference outside air for the interior of the thimble comes from a hole in the sensor shell, or through the wiring connector"

Lähetetty: 06 Huhti 2006 18:47
Kirjoittaja hartza
Tinde kirjoitti:Pakko myöntää että tuon edellisen keskustelun aikoihin olin hieman skeptinen referenssi ilman kulkureitin suhteen, siis sen että ilma kulkisi johtoa pitkin. No, sitäkin tapaa kyllä kaytetään, lainaus yhdestä Boschin opuksesta: "Reference outside air for the interior of the thimble comes from a hole in the sensor shell, or through the wiring connector"
Tuo anturissa olevaa reikää käytettiin enisimmäisissä lambdoissa, mutta ongelmaksi syntyi kura ja moska joka tukki anturissa olevan reiän. Nykypäivänä lähes kaikki anturit ottavat vertailuhapen johtimen kautta kauempaa puhtaammista olosuhteista, ainakaan silmiini ei ole osunut tuollaista klassista mallia.

Lähetetty: 06 Huhti 2006 20:26
Kirjoittaja jaska74
hartza kirjoitti: Nykypäivänä lähes kaikki anturit ottavat vertailuhapen johtimen kautta kauempaa puhtaammista olosuhteista.
ei...



jyväskylän yliopiston sivuilta:
Lambda-anturi koostuu elektrolyytistä, elektrodista ja lämmityselementistä. Elektrolyytin muodostaa sormustimen muotoinen kaasutiivis keraaminen elementti, joka on valmistettu zirconium dioksidista ja yttrium oksidista. Elektrolyytin kummallakin puolella on elektrodikerros joka muodostuu ohuesta(5-10um) kaasua läpäisevistä platinakerroksesta. Elektrolyytti erottaa toisen ulkoilman kanssa kosketuksissa olevan elektrodin toisesta joka on pakokaasun kanssa kosketuksessa. Pakokaasun kanssa kosketuksissa oleva elektrodi on pinnoitettu ohuella (50-300um esim. magnesium spinelli) suojakerroksella. Keraamisen elementin keskellä(sisällä) on lämmityselementti joka pitää anturin toimintalämpätilassa silloin, kun moottori käy hitaasti tai muuista syistä pakokaasut ovat 'viileitä'. Keraamisen elementin suojana on metallilieriö jossa on vinot aukot joista pakokaasu pääsee kosketukseen elementin kanssa, suojan tarkoitus on suojata elementtiä mekaanisilta vaurioilta sekä lämpörasituksilta. Anturin toimintalämpätila on 300-850C

Lähetetty: 07 Huhti 2006 00:05
Kirjoittaja _P_
ei...
Ei tuossa sanota mistä se sen hapen ottaa...

Tässä jo viralliseksi sanottavaa tietoa ilman mutuilua
kyseessä siis Bosch Type LSM 11:

http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... nlsm11.pdf

Lainaus sieltä:
– The sensor receives the reference air
through the connection cable. This means
that the connector must be clean and dry.
Contact spray, and anti-corrosion agents
etc. are forbidden.
– The connection cable must not be
soldered. It must only be crimped,
clamped, or secured by screws.

Lähetetty: 07 Huhti 2006 05:03
Kirjoittaja lassi
Toihan tuli jo viimeksi sanottua MUTTA :shock: :roll: :D

Lähetetty: 07 Huhti 2006 10:59
Kirjoittaja jesse1987
lassi kirjoitti:Toihan tuli jo viimeksi sanottua MUTTA :shock: :roll: :D
no siis eikait sillä oikeesti voi olla väliä et onko se juotettu tai jotenkin muuten yhdistetty. ainakin kaverit on aina yhistäny ne juottamalla ja hyvin on toiminu. ja mullakin se ´juotos on ihan siel sen liittimen luona eli onhan sitä johtoo siinä vaikka kuinka mistä ottaa sit olevinaan sen vertailu hapen :?