Sivu 1/2

Ajovalojen korkeussäätö (sähköinen)

Lähetetty: 04 Helmi 2005 18:59
Kirjoittaja Japa
Tuolla vanhalla foorumilla jo vähän ehdin kysellä tuosta korkeudensäätösysteemistä ja olen nyt tullut siihen tulokseen, että luultavasti noissa umpioissa olevissa moottoreissa on jotain vialla. En kyllä keksinyt missä niiden sulakekaan on, mutta kaikki näyttivät ehjiltä ainakin kabiinin puolella.

Onko kukaan perehtynyt näiden moottoreiden sielunelämään sen vertaa, että osais sanoa mikä sieltä yleensä hajoaa? Uus vastaava kun maksaa kuulemma noin 100 euroa niin vois noita parina iltana tutkia tarkemminkin...

Lähetetty: 08 Helmi 2005 14:20
Kirjoittaja salli
Hei,

ongelmana oli juuri tuo tuossa viime syksynä.
En kyllä osaa neuvoa tarkemmin muuten kuin, että pakko oli auto lopulta viedä autosähköhuoltoon, jossa korjaaja aikansa rassasi johtoja ja mahdollsia moottorin liikkuvia osia. Toinen olikin jumissa ja lähti toimimaan, mutta toinen oikeasti oli kaputt. Pakko oli siis investoida tuo 100 egee, koska auto ei olisi mennyt muuten katsastuksesta läpi. Se vanha moottori reagoi hitaammin, mutta meni läpi kuitenkin.

Sulakkeissa eikä säätimessä siis vikaa, vaan moottoreissa ja huoltomies sanoi, että niitä on ollut jonkin verran korjattavana. Suurin syy siihen jumittamiseen on liian vähäinen käyttö, eli kannattaa rassata niitä vaikka huvin vuoksikin vaan joskus silloin tällöin. :wink:

Lähetetty: 08 Helmi 2005 19:58
Kirjoittaja overboost
Sulake on sama kuin valoille. Muistaakseni parkki. Moottoria ei oikeastaan voi korjata. Mulla oli menny rattaat sileeksi ja sit kärähtäny.

Lähetetty: 08 Helmi 2005 20:15
Kirjoittaja TeRoK
Juu se tais parkkien sulakkeen takana olla.
Moottori siellä oikeastaan on ainoo mikä voi mennä. Mondeoon laitoin yhden tollasen systeemin kerran kun oli maahantuotu ja se puuttu.
Se säädin vaikutti ainakin sen verran yksinkertaselta ettei siihen oikee mitää pääse tulemaan.

Lähetetty: 09 Helmi 2005 09:11
Kirjoittaja salli
tosta moottorin hinnasta vielä, onko sulla siis Monkkeri? Siihen se uus moottori löytyis Motonetista 49,- egen hintaan vai oliko vieläkin halvempi. Ja siis sama kuin alkuperäinen. Ekkeriin maksaa tosiaan sen 100,- :cry:
Tuota nimittäin kirosin, kun sitä silloin etsin. Eskoon tais olla Valeot ja Mondeoon Boschit, mutta Eskoon puolet kalliimmat, siis Motonetista. Fordilla ihan samat maksoi toki enemmän :wink:

Lähetetty: 09 Helmi 2005 17:53
Kirjoittaja TeRoK
Ei ku pappan mondyyn ne laitoin. Oli siitä vanhassa foorumissa juttuaki.
Juu melko hinnanero on kyllä.

Lähetetty: 09 Helmi 2005 18:10
Kirjoittaja zak69
Hitto, melkein kannattais escoon modifioida mondeon lamput :P

Lähetetty: 09 Helmi 2005 18:38
Kirjoittaja p3
kaseikkoon semmoset moottorit, tai ainaki piuhat poikki.

Lähetetty: 09 Helmi 2005 18:40
Kirjoittaja zak69
p3 kirjoitti:kaseikkoon semmoset moottorit, tai ainaki piuhat poikki.
Niinpä, samaa mieltä. Mutta entäs katsastusmies.......

Lähetetty: 09 Helmi 2005 20:02
Kirjoittaja TeRoK
juuei mee läpi sen jälkee. Sen takia pappan mondeoonki ne laitoin.

Lähetetty: 05 Joulu 2006 15:27
Kirjoittaja Katya
Tota.. Ny tähän väliin tosi tyhmä kysymys :)
Mistä tietää onko se säädin sähkönen vai ei? Mulla jäi kans katsastuksessa siitä kii (muiden asioiden ohella), enkä tiedä mistä sitä asiaa lähtis purkamaan... ??

Lähetetty: 05 Joulu 2006 20:52
Kirjoittaja Artisokka
http://www.varaosahaku.fi tuolta näyttäis jotain löytyvän ku etupäänosista kattelee. Ei välttämättä uusia, mutta ei hintakaan päätä huimaa :)

Lähetetty: 06 Joulu 2006 00:52
Kirjoittaja Monteonisti
Mekaanisia säätimiä ollut kait viimeksi joskus 80-luvulla? 8)

Lähetetty: 06 Joulu 2006 02:36
Kirjoittaja henu
Monteonisti kirjoitti:Mekaanisia säätimiä ollut kait viimeksi joskus 80-luvulla? 8)
mutta esim viimisissä lada samaroissa on vielä neste säätö...eli letkut menee säädin napilta valoille ja sitä rataa säätää eli vähän niiku hydrauliset...on muuten vittumainen vaihtaa se hässäkkä

nii ja millos viimisii samaroita oli....öööö joskus 2000 luvulla :lol: eli ei niitä oo vielä unohdettu

Lähetetty: 06 Joulu 2006 10:14
Kirjoittaja Krisse
Noita nestetoimisia löytyy kyllä ihan euroopassa tehdyistä nykyautoistakin, en kyllä yhtään esimerkkimerkkiä tähän hätään muista. Olisikohan ollut Fiat/PSA yhteistyönä tehtyjä tavara-autoja joissa noita on.

Lähetetty: 06 Joulu 2006 13:41
Kirjoittaja TeRoK
Joo ja ainakin ton korimallin ekkeriä mikä mullakin on on vielä sekä sähkösäädöllä, että ilman?

Sähkö säädön tunnistaa siitä, että ohjaamossa on nuppi josta valojen korkeutta saa säädettyä :wink:

Lähetetty: 06 Joulu 2006 21:11
Kirjoittaja Krisse
Kyllä se nestetoiminenkin säätyy hytistä. Siellä on ihan tavallisen näköinen kierrettävä nuppi, ja siitä lähtee sitten yleensä kaksi kovaa muoviputkea jossa on nestettä sisällä. Nupista kun kiertää -> neste liikkuu -> 'työsylinteri' muuttaa umpion asentoa.

Tässä huono kuva muistaakseni Samaraversiosta -> http://www.76s.net/external/Kuva(991).jpg

Lähetetty: 06 Joulu 2006 21:37
Kirjoittaja TeRoK
mutta voorteissa ei ole tainnut noita nestesäätösiä olla... vai?
tohon kysymykseen vastasin, että mistä sähkösäätösen tunnistaa.
Ja sehän on sisältä säädettävä verrattuna mekaaniseen joka pitää säätää umpiosta.

Lähetetty: 06 Joulu 2006 23:19
Kirjoittaja Katya
Ok. Kiitti. :lol:

Mistähän tollasen toimimattomuutta kantsis lähtee purkaan? Sulakkeista (ei kai niissä ole vika jos parkit pelittää, ihankun oisin jostain lukenu että on sama sulake...?), johdoista... ?
Ällöttävää.
...Voikohan jäädä leima saamatta pelkästä tosta?

Lähetetty: 07 Joulu 2006 00:02
Kirjoittaja AN
Huomenna pitää viedä 97 Mondeo ko. vian takia autosähkö puljuun korjattavaksi. Myyjäliikkeen piikkiin tosin...

Toinen säätömoottori huutaa koko ajan, eli paljon mahdollista että rikki mekaanisesti. Säätömoottori / ohjaus kyllä toimii mutta mitään ei tapahdu.

Joku kyseli voiko jäädä pelkästään tuon takia leima saamatta. Kyllä voi ja jääkin!!

Lähetetty: 07 Joulu 2006 18:25
Kirjoittaja Artisokka
Katya kirjoitti:Ok. Kiitti. :lol:

Mistähän tollasen toimimattomuutta kantsis lähtee purkaan? Sulakkeista (ei kai niissä ole vika jos parkit pelittää, ihankun oisin jostain lukenu että on sama sulake...?), johdoista... ?
Ällöttävää.
...Voikohan jäädä leima saamatta pelkästä tosta?
Mulla on kyllä sellainen kuva että tulisi vaan korjauskehotus. Yhestä autosta mitä katsastuksessa käytin oli se säätömoottori irti tai muutoin särki, jolloin toinen valo osoitti liian alas. Katsastusmies ihmetteli sitä aikansa ja totesi että suuntaus on pielessä ja kirjoitti siitä korjauskehotuksen. Leima kuitenkin tuli :) Liekkö tuokin sitten asema/katsastaja kohtaista... :roll:

Lähetetty: 07 Joulu 2006 21:23
Kirjoittaja AN
[quote="Artisokka
Mulla on kyllä sellainen kuva että tulisi vaan korjauskehotus. Yhestä autosta mitä katsastuksessa käytin oli se säätömoottori irti tai muutoin särki, jolloin toinen valo osoitti liian alas. Katsastusmies ihmetteli sitä aikansa ja totesi että suuntaus on pielessä ja kirjoitti siitä korjauskehotuksen. Leima kuitenkin tuli :) Liekkö tuokin sitten asema/katsastaja kohtaista... :roll:[/quote]

Ajovalojen korkeussäätö on Suomessa ollut pakollinen auton ominaisuus 14.6.1995 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa.

Jos sellainen säätö on em. vanhemmassa autossa niin riittää että valojen suuntaus on oikein. Säädön ei siis tarvitse toimia vaikka sellainen olisi autossa alkujaan ollutkin.

Monelle on tullut yllätys esim Saksasta tuotujen autojen kanssa kun siellä säätö tuli pakolliseksi vasta 98 "muistaakseni" mutta kuitenkin myöhemmin kun suomeen... Pari tapausta tiedän että 97-98 autoon on pitänyt sellaiset laittaa kun ei tullut muuten leimaa paperiin.

Niin ja varmasti vaikuttaa asiaan sekin millä tuulella katsastusmies sattuu olemaan!

Lähetetty: 07 Joulu 2006 23:06
Kirjoittaja Artisokka
AN kirjoitti: Ajovalojen korkeussäätö on Suomessa ollut pakollinen auton ominaisuus 14.6.1995 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa.

Jos sellainen säätö on em. vanhemmassa autossa niin riittää että valojen suuntaus on oikein. Säädön ei siis tarvitse toimia vaikka sellainen olisi autossa alkujaan ollutkin.

Monelle on tullut yllätys esim Saksasta tuotujen autojen kanssa kun siellä säätö tuli pakolliseksi vasta 98 "muistaakseni" mutta kuitenkin myöhemmin kun suomeen... Pari tapausta tiedän että 97-98 autoon on pitänyt sellaiset laittaa kun ei tullut muuten leimaa paperiin.

Niin ja varmasti vaikuttaa asiaan sekin millä tuulella katsastusmies sattuu olemaan!
Auto mitä käytin oli vm. 99.. ilmeisesti hyväntuulinen katsastusmies.. ja onhan se mahdollista että katsastusmieheltä on jäänyt säätömoottorivika huomioimatta koskapa kehotti vain suuntaamaan valot.. mutta "oikein" kun menee niin jos moottori ei toimi niin leimaa ei saa vaikka suuntaus oiskin kohdillaan?

Lähetetty: 08 Joulu 2006 08:36
Kirjoittaja salli
Meillähän koko korjausruljanssi alkoi juuri siitä, kun ei mennyt katsastuksesta läpi. On kuulemma toimittava.

Lähetetty: 08 Joulu 2006 10:37
Kirjoittaja Artisokka
OK, hyvä tietää itekin että korjailee nuo ennenku katsastukseen vie, jos joskus jotain ongelmaa tulee.. Tapana on sillon tällön käyttää sitä säätöä ettei käyttämättömyyttää jumi :wink: