Mondeo Ecoboost nykii
Lähetetty: 24 Helmi 2018 18:56
Viimeisen kuukauden päivät on Mondeo Ecoboost 2.0 (203 hv) vm. 2011 koslaani vaivannut erikoinen nykiminen alavääntö alueella. Ongelma esiintyy erityisesti kun lähden kiihdyttämään alle 2000 kierrosalueelta tai ajetaan 2000-2500 kierroksilla. Etenkin matka-ajossa 80 km/h vauhdissa nypyttämistä esiintyy raivostuttavan tasaisesti. Varsinkin ylämäkiin mentäessä, jolloin moottorilta toivoisi jonkinlaista alavääntöä. Samoin ohitustilanteissa kun pitäisi tehdä hetkellinen kiihdytys ilman että survoo polkimen kokonaan lattiasta läpi, tulee melko teräviäkin nykäyksiä.
Tätä nykimistä on tapahtunut aikaisemminkin vuosien saatossa mutta se on ollut melko harvinaista ja en ole asiasta ressannut. Etenkin kun huolloissa olen tästä aina maininnut mutta hultojen jälkeen joka kerta sama kommentti että ei havaittu ongelmaa. Nyt viimeisen kuukauden aikana tilanteesta on kuitenkin tullut pysyvä. Tiedä sitten onko vain sattumaa vai voiko tämä pidempi pakkasjakso aiheuttaa ongelman.
Tuntuu kuin bensansyöttö pätkisi mutta voisiko ongelma kuitenkin johtua turbon toiminnasta? Vai kannattaisiko syytä etsiä sähköpuolelta tai kenties ECU:sta? Jos tallaa lapun lattiaan ja lähdetään painelemaan 4000-5000 kierroksilla, niin silloin ei nykimistä esiinny mutta tämä ajotapa saattaa aiheuttaa ennenpitkää kortin kuivumista. Yhden kerran kiihdyttäessä moottorin vikavalo vilkkui muutaman sekunnin mutta ei jättänyt kuitenkaan muistiin mitään vikakoodia. Onko muilla bensaturbojen omistajilla vastaavia kokemuksia?
Tätä nykimistä on tapahtunut aikaisemminkin vuosien saatossa mutta se on ollut melko harvinaista ja en ole asiasta ressannut. Etenkin kun huolloissa olen tästä aina maininnut mutta hultojen jälkeen joka kerta sama kommentti että ei havaittu ongelmaa. Nyt viimeisen kuukauden aikana tilanteesta on kuitenkin tullut pysyvä. Tiedä sitten onko vain sattumaa vai voiko tämä pidempi pakkasjakso aiheuttaa ongelman.
Tuntuu kuin bensansyöttö pätkisi mutta voisiko ongelma kuitenkin johtua turbon toiminnasta? Vai kannattaisiko syytä etsiä sähköpuolelta tai kenties ECU:sta? Jos tallaa lapun lattiaan ja lähdetään painelemaan 4000-5000 kierroksilla, niin silloin ei nykimistä esiinny mutta tämä ajotapa saattaa aiheuttaa ennenpitkää kortin kuivumista. Yhden kerran kiihdyttäessä moottorin vikavalo vilkkui muutaman sekunnin mutta ei jättänyt kuitenkaan muistiin mitään vikakoodia. Onko muilla bensaturbojen omistajilla vastaavia kokemuksia?