Sivu 1/1

Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 10 Tammi 2018 09:55
Kirjoittaja magelitos
Ongelma on seuraava:

DPF poltto lähtee päälle käytännössä heti kun auto lämpenee. Polton päättymisen jälkeen ehkä puolen minuutin päästä alkaa uusi poltto ja tätä jatkuu ja jatkuu. Työmatka on n. 45 min yhteen suuntaan , että auto lämpenee varmasti. Jäähdytysneste lämpenee 80 asteeseen.

Autoon on vaihdettu pcm- moduuli, DPF-loukku, paineanturin letkut, egr-venttiili. Silti homma jatkuu samana. PCM vaihdetttu tosin romutetusta autosta, muut osat uusia.

Paineanturi näyttää kelvollisia lukemia, moottori sammuksissa 0, tyhjäkäynnillä n. 0.4 kpa, täyskiihdytys ~20 kpa.

Öljyn sekaan menee tietty dieseliä ja kulutus pari litraa normaalia korkeampi.

Tiedän että ohjelmoimalla DPF poltto pois ongelma ratkeaa, mutta onhan joku syy oltava miksi auto ei toimi oikein?

Tällä foorumilla oli juttua autoista, joissa polttoväli tihenee ja joissa ratkaisuksi tuli dpf poisto ja ohjelmointi.

Kellään samanlaisia kokemuksia ja vinkkiä ongelman ratkaisuun?

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 10 Tammi 2018 12:24
Kirjoittaja magelitos
Sen verran lisätietoa että mitään vikakoodeja ei Forscanilla löydy..

Edit: Nyt se viimeinenkin liittyvä osa eli paineanturi vaihdettu toimivasta autosta tilalle ja ei vaikutusta. Helpointa olisi vaihtaa auto mutta kiinnostaisi selvittää ongelma.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 11 Tammi 2018 16:06
Kirjoittaja magelitos
Polton saa näköjään loppumaan aiheuttamalla vikakoodin vaikkapa maf-anturin irroittamalla. Täytynee ajella nyt "check engine" -valo taulussa kunnes ratkaisu löytyy.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 11 Tammi 2018 19:34
Kirjoittaja riikomi
Millaista nokilukemaa testeri näyttää heti polton jälkeen?

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 12 Tammi 2018 06:34
Kirjoittaja magelitos
Pakkopolton jälkeen ohjelma forscan ilmoittaa 3.4 kpa(kovilla kierroksilla). Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynnillä 0,4 kpa, polton jälkeen tyhjäkäynnillä 0.5-0,9 kpa.

Jos löytyisi tietoa millä perusteella polttotapahtuma lähtee käyntiin, voisi kartoittaa syytä miksi poltto päällä melkein jatkuvasti.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 12 Tammi 2018 07:29
Kirjoittaja riikomi
Tarkoitin ECUn laskemaa nokimäärää, joka näkynee "soot load" tms. -nimisessä kentässä.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 12 Tammi 2018 12:40
Kirjoittaja magelitos
Ei löydy tuollaista lukemaa Forscanilla. Teki jatkuvaa polttoa tyhjennetyllä dpf:lläkin.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 12 Tammi 2018 21:40
Kirjoittaja riikomi
Oman käsitykseni mukaan poltto lähtee päälle yhdestä noista kolmesta kriteeristä:

- ECUn laskema nokimäärä ylittää raja-arvon
- Edellisen polton jälkeen ajettu km-määrä ylittää raja-arvon
- Paine-ero yli filtterin ylittää raja-arvon

Yleensä ECUsta löytyy testerillä kenttä, josta näkee laskennallisen nokikertymän.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 13 Tammi 2018 10:42
Kirjoittaja antsa
Onko dpf:n opitut arvot nollattu ennenkö koitettu tyhjennetyllä suodattimella?
Muuten auto luulee ettei mitään ole muuttunut ja aloittaa taas uuden polton kun joku ehdoista täyttyy.

Käsitykseni mukaan egr:llä voi olla vaikutusta dpf:n polton onnistumiseen.
Kannattaa kokeilla tulpata egr regeneroinnin ajaksi.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 15 Tammi 2018 09:04
Kirjoittaja magelitos
Paine-eroanturin opitut arvot on nollattu ennen DPF:n vaihtamista uuteen. Forscanilla näkee sen, että EGR-venttiili menee kiinni polton ajaksi. (Tulppaamistakin olen kokeillut, ei korjaa ongelmaa)

Mistään en ole saanut selville paine-eroanturin arvoja, joiden ylittyessä poltto lähtee käyntiin. Olen verrannut arvoja vastaavaan autoon, jossa poltto toimii oikein.

Tässä mallissa paine-eroanturin letkut menevät moottorin ja rintapellin välin metalliputkissa. Tuli tässä nyt mieleen että täytyy vielä nuo metalliputket testata olisiko hiushalkeamaa tai murtumia niissä.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 15 Tammi 2018 16:35
Kirjoittaja antsa
Löytyykö focuksesta erikseen dpf:n opitut arvot ja paine-eroanturin opitut arvot?
http://i11.photobucket.com/albums/a167/ ... 3ab92d.jpg

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 16 Tammi 2018 08:22
Kirjoittaja magelitos
Löytyy vain DPF:n opitut arvot

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 16 Tammi 2018 09:58
Kirjoittaja Ganiateri
Yleensö jos on paine-ero anturin putkissa murtumia , niin paineey on ~0kpa jolloin poltto ei käynnisty. Mutta kuulostaa tapaukselta että mikä vaan voi olla mahdollista.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 17 Tammi 2018 09:29
Kirjoittaja magelitos
MAF anturin irti ollessa poltto toimii normaalisti, eli näyttäisi 300-500 km välein noin 10 minuuttia tekevän regenerointia anturi irrotettuna. Sitä en vain ymmärrä miten tuo anturi liittyy mitenkään polttoprosessiin.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 17 Tammi 2018 09:43
Kirjoittaja Deippa
Tuota toimiiko moottori muka ihan normaalisti MAFfi irti? Ettei mene vikatilaan? Aattelisin että menis ja sillon tuo polttokin vois mennä jonkin muun kuin anturitiedon varassa.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 17 Tammi 2018 09:50
Kirjoittaja magelitos
Perstuntumalta toimii normaalisti. Vain moottorin vikavalo syttyy kun anturi irti, muuta eroa en ole huomannut. Itsekin luulin että anturi irroitettuna menisi limp moodiin hetken kuluttua mutta hyvin on vajaa tuhat km mennyt. Täytynee katsella anturin livedataa olisiko anturissa vikaa.

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 21 Tammi 2018 07:56
Kirjoittaja magelitos
Katselin maf-anturin arvoja ja näyttäisi arvot muuttuvan kaasua painettaessa. Tutkimukset jatkuvat..

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Lähetetty: 31 Elo 2022 13:25
Kirjoittaja H0ppa
Hei! Miten tämä asia aikanaan ratkesi? Vai vaihtuuko automerkki?