Sivu 1/1

Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 24 Marras 2017 18:19
Kirjoittaja rific
Terve, onko tietoa onko paalaus edessä, Ford C-MAX vm. 2005 1.6 Duratec TI-VCT (205tkm) polttaa öljynpainevaloa satunnaisesti tyhjäkäynnillä -> kierroksia kun nostaa valo häviää. Nyt vaimo kertoi että öljyvalo palaa myös ajossa kaupunkinopeuksissa. Öljyä koneessa on tarpeellinen määrä tikusta katsottuna. Onko näissä ollut jotain tiettyä tyyppivikaa tuohon liittyen? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Re: Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 24 Marras 2017 19:52
Kirjoittaja NiceMan
Oletko öljyn määrän tarkastanut ?

Re: Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 24 Marras 2017 20:44
Kirjoittaja rific
NiceMan kirjoitti:Oletko öljyn määrän tarkastanut ?
Jäi mainitsematta että perusasiat kunnossa, öljynpinta mukaanlukien.

Re: Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 24 Marras 2017 21:45
Kirjoittaja futura68
Enpä ole kuullut moisesta viasta, mutta onhan kaikki mahdollista.. Itse vaihtaisin uuden öljykellon eli paineanturin.. Paineenkin vois tietty mitata...

Re: Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 24 Marras 2017 23:37
Kirjoittaja Mondeoko?
Enkuksi googlailemalla löytyi juuri tuo aikaisemmin ehdotettu paineanturi tai muu sähkövika. Poikkeaako pakokaasujen haju jotenkin normaalista? Syökö öljyä/tiputtaako alleen?

Re: Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 25 Marras 2017 08:34
Kirjoittaja rific
Öljyä kyllä kuluttaa selvästi enemmän kuin perheen toisessa autossa oleva 1.6 zetec. Ei tiputtele. Kuulostaa myös lievästi dieseliltä kylmänä tuo c-maxin moottori, en tiedä sitten onko ns. normaalia. Putken päästä ei ilmeenny mitään epänormaalia.

Kävin kurkkimassa auton alle, ilmeisen pahassa paikassa vaihtaa tuo öljynpaineanturi, lienee siis suodatinpukin ja imusarjan välissä, niin ettei sinne edes pääse avaimella saatika hylsyllä?

Re: Ford C-Max -05 öljynpainevalo

Lähetetty: 29 Marras 2025 16:34
Kirjoittaja Salmoxi
Vanha topicci mut laitanpa omakohtasia kokemuksia jos lie jollekkin apua.
C-Max DM2 2004 1.8 Duratec alko yhtäkkiä öljynpainevalo palamaan. Kun ajoin hiukan valo vilkutteli satunnaisesti ja välillä paloi koko ajan.
Kuulostelin moottoria ja ylimääräsiä ääniä ei kuulunut ja öljyn pintakin oli maxissa.
Olin aiemmin paremman puuttuessa lisännyt aiemmasta vaihdosta jäänyttä käytettyä öljyä noin litran kun taso oli alakohdassa ja ei sillä hetkellä ollut muuta tarjolla. Edellisestä öljyn vaihdosta kulunut noin 8000 ja suodatinta ei ollut vaihdettu muistaakseni ainakaan kolmeen vaihtoon.
No tästä voi jo tarkemmat lukijat hiukan ounastella mitä kuului tehdä. Vaihdoin öljyt ja suodattimen.
No nyt öljynpainevalo sammui, hetkeksi. Sitten valo alkoi jälleen satunnaisesti vilkkuilemaan.
Kuulostelin tietty moottoria kuuluuko ylimääräsiä ääniä. Ei kuulunut joten lähdin matkaan.
Noin 30 kilometrin ajon jälkeen valo sammui eikä enää syttynyt.
Summa summarum: Luulen että öljynpaine anturi oli osittain tukossa huolimattoman huollon seurauksena ja uusi öljy (5W-40) poisti tukkeuman.
Olen käyttänyt ns. imulaitetta öljynvaihdossa. Se ei tiettävästä poista ihan kaikkea öljyä vaan vanhaa moskaa jää koneeseen.
En ole vaihtanut suodatinta joka kerta ja joskus luvattoman monta vaihtoa samalla suotimella.
Tulemme siis tulokseen että huollot kannattaa tehdä pieteetillä eikä laiminlyödä tarvittavia toimenpiteitä.