Ford 1.8 jakohihna apua.
Lähetetty: 17 Marras 2017 20:00
Auto Ford Mondeo -99 1.8 farkku.
Aloitinpahan sitten jakohihnan vaihdon kun halvalla hilppeet löysin. Nyt taistellut homman kanssa useamman tunnin ja alkaa ideat loppumaan.
Merkitsin vanhaan hihnaan nokkien ja kampuran kohdille merkit (hihnaan ja rattaisiin). Siirsin merkit vanhasta hihnasta uuteen ja asensin paikoilleen ihan ok. mielestäni. Ohjekirjan mukaan nokkahihna kiertää kahden rullan ja kiristimen kautta, mutta ihmeekseni autossa oli kiinni vain yksi rulla, oikeanpuoleisen nokan alla. Korjaussarjassa tuli kuitenkin toinenkin rulla kampuran lähelle ja laitoin senkin kiinni ohjekirjan mukaan.
Kaikki hyvin tähän mennessä, mutta kun kierrään kampuraa muutaman kierroksen, nokan ja kampuran ajoitusmerkit eivät kohtaa missään vaiheessa.
Hihna varmasti oikea (129 hammasta). Nokkien hihnapyöriä en ole avannut ja kampiakselin ratas pysyy tiukasti paikallaan, kuten kuuluukin.
Olen nyt kokeillut useita kertoja ilman sitä toista rullaa, vanhalla ja uudella hihnalla ja aina tuloksena sama epätoivoinen tilanne.
Missä hemmetissä minä teen sen ratkaisevan virheen.
Olen vaihtanut hihnoja useampaankin autoon, joten en enää tiedä minkä samperin virheen minä tässä hommassa oikein teen.
Aloitinpahan sitten jakohihnan vaihdon kun halvalla hilppeet löysin. Nyt taistellut homman kanssa useamman tunnin ja alkaa ideat loppumaan.
Merkitsin vanhaan hihnaan nokkien ja kampuran kohdille merkit (hihnaan ja rattaisiin). Siirsin merkit vanhasta hihnasta uuteen ja asensin paikoilleen ihan ok. mielestäni. Ohjekirjan mukaan nokkahihna kiertää kahden rullan ja kiristimen kautta, mutta ihmeekseni autossa oli kiinni vain yksi rulla, oikeanpuoleisen nokan alla. Korjaussarjassa tuli kuitenkin toinenkin rulla kampuran lähelle ja laitoin senkin kiinni ohjekirjan mukaan.
Kaikki hyvin tähän mennessä, mutta kun kierrään kampuraa muutaman kierroksen, nokan ja kampuran ajoitusmerkit eivät kohtaa missään vaiheessa.
Hihna varmasti oikea (129 hammasta). Nokkien hihnapyöriä en ole avannut ja kampiakselin ratas pysyy tiukasti paikallaan, kuten kuuluukin.
Olen nyt kokeillut useita kertoja ilman sitä toista rullaa, vanhalla ja uudella hihnalla ja aina tuloksena sama epätoivoinen tilanne.
Missä hemmetissä minä teen sen ratkaisevan virheen.
Olen vaihtanut hihnoja useampaankin autoon, joten en enää tiedä minkä samperin virheen minä tässä hommassa oikein teen.