Ford Mondeo TDCi savutus mittaus katsastuksessa
Lähetetty: 09 Marras 2017 18:39
Omistan Ford Mondeo TDCi:n vuosimallia 2006. Auto on otettu käyttöön vuonna 2007, joten se on ollut ajossa reilut kymmenen vuotta. Autolla on nyt ajettu noin 160 000 kilometriä. Auto on siis erittäin vääntävä turbo diesel.
Katsastuksessa vuosi sitten auto ei mennyt läpi savutuksen takia. Raja-arvo savutuksessa on 1,5 ja mittaus oli hieman yli tämän. Auto piti huollattaa päästöjen takia ja tuolloin vaihdettiin ilmansuodatin, moottoriöljy ja öljynsuodatin. Huollon tehnyt yritys mittasi päästöt ja savutus oli huollon jälkeen lähes 0.
Olin viime vuonna toki menetellyt ennen katsastusta kuten aina ennenkin. Ajoin noin 30 kilometriä juuri ennen katsastusta moottoritiellä kolmos vaihteella kaasu pohjassa. Käytännössä siis huudattanut moottoria rajoitinta vasten. Se ei vain tällä kertaa riittänyt. Katsastusmies totesikin, että tuskin kannattaa enää lisää ajaa ja suositteli huoltoa.
Tänä vuonna määräaikaishuolto osui luonnostaan katsastuksen kanssa samoihin aikoihin. Huoltoon kuului luonnollisesti moottoriöljyn vaihto ja öljynsuodattimen vaihto. Sovin huoltoliikkeen kanssa, että he katsastavat auton. En uskonut savutuksen kanssa olevan mitään ongelmia, koska öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan. Ongelmia kuitenkin ilmeni, ensimmäisellä yrityksellä savutusarvo oli yli 1,6.
Huoltoliike toimi mielestäni hiukan tyhmästi ja yritti päästömittauksesta läpi ajamatta moottoria kunnolla lämpimäksi. Toisella yrityksellä moottori ajettiin kunnolla lämpöiseksi ja savutusarvo putosi 1,4. Läpi meni siis rimaa hipoen.
Mietityttää vain tulevaisuus. Miten pääsen tulevaisuudessa katsastuksesta läpi, jos öljynvaihdon ja öljyn suodattimen vaihdon jälkeenkin savutus on näin kovaa luokkaa. Joudunko luopumaan hyvästä autosta vain, koska hölmö päästömittaus ei mene läpi?
Onko kellään palstalla kokemusta samasta aiheesta?
Katsastuksessa vuosi sitten auto ei mennyt läpi savutuksen takia. Raja-arvo savutuksessa on 1,5 ja mittaus oli hieman yli tämän. Auto piti huollattaa päästöjen takia ja tuolloin vaihdettiin ilmansuodatin, moottoriöljy ja öljynsuodatin. Huollon tehnyt yritys mittasi päästöt ja savutus oli huollon jälkeen lähes 0.
Olin viime vuonna toki menetellyt ennen katsastusta kuten aina ennenkin. Ajoin noin 30 kilometriä juuri ennen katsastusta moottoritiellä kolmos vaihteella kaasu pohjassa. Käytännössä siis huudattanut moottoria rajoitinta vasten. Se ei vain tällä kertaa riittänyt. Katsastusmies totesikin, että tuskin kannattaa enää lisää ajaa ja suositteli huoltoa.
Tänä vuonna määräaikaishuolto osui luonnostaan katsastuksen kanssa samoihin aikoihin. Huoltoon kuului luonnollisesti moottoriöljyn vaihto ja öljynsuodattimen vaihto. Sovin huoltoliikkeen kanssa, että he katsastavat auton. En uskonut savutuksen kanssa olevan mitään ongelmia, koska öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan. Ongelmia kuitenkin ilmeni, ensimmäisellä yrityksellä savutusarvo oli yli 1,6.
Huoltoliike toimi mielestäni hiukan tyhmästi ja yritti päästömittauksesta läpi ajamatta moottoria kunnolla lämpimäksi. Toisella yrityksellä moottori ajettiin kunnolla lämpöiseksi ja savutusarvo putosi 1,4. Läpi meni siis rimaa hipoen.
Mietityttää vain tulevaisuus. Miten pääsen tulevaisuudessa katsastuksesta läpi, jos öljynvaihdon ja öljyn suodattimen vaihdon jälkeenkin savutus on näin kovaa luokkaa. Joudunko luopumaan hyvästä autosta vain, koska hölmö päästömittaus ei mene läpi?
Onko kellään palstalla kokemusta samasta aiheesta?