Sivu 1/1

EGR

Lähetetty: 15 Kesä 2017 10:38
Kirjoittaja MTBEDS
Moikka! Olen nyt parikertaa nollannut vikakoodin P0400, pakokaasun takaisin virtaus.
Ensimmäinen nollaus ok, ja 600km ajoa, sitten syttyi taas, ja nollasin pois.
Ongelma viittanee EGR venttiiliin? joten minkä valmistajan EGR venttiili pitäisi hankkia? Kyseessä 2004 vm mondeo, 1.8. sedan. 81Kw
:ford: :thumbup:

Re: EGR

Lähetetty: 15 Kesä 2017 11:03
Kirjoittaja tursas
Moi, mulla oli sama homma, vein auton viime syksynä paikalliseen ammikseen, siellä ne jotenkin putsas sen venttiilin. Paikallinen korjaaja sanoi, että pelkkä venttiilin vaihto ei riitä, kun uusi venttiili pitää sitten erikseen ohjelmoida toimimaan merkkiliikkeen aparaateilla, nyt tää on ollu toistaiseksi vilkuttamatta sitä valoa... :roll:

Re: EGR

Lähetetty: 15 Kesä 2017 18:50
Kirjoittaja juhe
Mitä syitä yleensä on EGR vikoihin?

Omassa 1.8 bensa -06 Focuksessa niitä EGR ilmoituksia on ilmeisesti tullut karstan takia. Kaksi kertaa tehnyt sen puolen vuoden aikana. Nyt pitäisi karstan muodostuminen olla poissa tai ainakin huomattavasti vähäisempää. Josko olisi korjattu varsinainen syy ja saa EGR olla toimimassa normaalisti ja ei ole tarvetta lähteä tulppaamaan tai ohjelmoimaan uudestaan.

Periaatteessa kone kai lämpiää nopeammin EGR:n kanssa (ja voi pakokaasut olla puhtaampia). Siitä huolimatta, että tuo kone on huomattavasti hitaampi lämpiämään kuin 1.6 koneella oleva saman ikäluokan Focus. Se nopeampi lämpiäminen kai voisi vähentää karstan muodostusta...

Re: EGR

Lähetetty: 20 Kesä 2017 17:07
Kirjoittaja Foorrtti
Pakokaasujen sisältämä palamaton hiili kerääntyy karstaksi putkiin ja venttiileihin. Putkisto yleensä puhdistuu korkeassa lämmössä kun kunnolla moottoria kuormitetaan, mutta näissä tilanteissa EGR on suljettu, joten se jää puhdistumatta palamisen kautta. Tämän takia karsta kerääntyy EGR:ään, ja kun karstaa on liikaa, ei se enää toimi oikein.
Pakokaasut on puhtaampia, kun EGR vähentää NOx:n muodostumista silloin kun EGR on aktivoituna. Sen venttiilin voi puhdistaa mekaanisesti tai jollain liuottimella tms..
Se karstoittuu ja karstoittaa imupuolta niin kauan kuin se on käytössä ja polttoaineessa on hiiltä.

Re: EGR

Lähetetty: 06 Heinä 2017 13:32
Kirjoittaja juhe
Bensa-koneessa EGR:ää ilmeisesti ei kannata poistaa muuten kuin uudella softalla?
Ainakin tässä on maininta osakaasulla hiukan laihalla käymisestä http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili jos sen vain tulppaa -- syystäkin tulee siis virheilmoitus (ja osakaasulla tulee ajettu pääosin). Toistaiseksi EGR:n eliminointi ei ole suunnitelmissa (tai softan päivitys), kun sen olemassa olo ei laske tehoja. Joidenkin kuvausten perusteella EGR parantaa pikkusen hyötysuhdetta osakaasulla (esim. 2500 rpm) ja sillähän sitä pääosin tulee ajettua. Tuosta varmaan löytyisi dataa, kun osaisi oikeasta paikasta hakea.

Tiedä sitten voisiko autoa ostaessa hitaasti toimivasta EGR:stä arvioida koneen kuntoa -- karsta koneessa saattaa kertoa kulumisesta (/kylmänä ajosta).

Re: EGR

Lähetetty: 06 Heinä 2017 21:28
Kirjoittaja Foorrtti
juhe kirjoitti:Bensa-koneessa EGR:ää ilmeisesti ei kannata poistaa muuten kuin uudella softalla?
Ainakin tässä on maininta osakaasulla hiukan laihalla käymisestä http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili jos sen vain tulppaa -- syystäkin tulee siis virheilmoitus (ja osakaasulla tulee ajettu pääosin). Toistaiseksi EGR:n eliminointi ei ole suunnitelmissa (tai softan päivitys), kun sen olemassa olo ei laske tehoja. Joidenkin kuvausten perusteella EGR parantaa pikkusen hyötysuhdetta osakaasulla (esim. 2500 rpm) ja sillähän sitä pääosin tulee ajettua. Tuosta varmaan löytyisi dataa, kun osaisi oikeasta paikasta hakea.

Tiedä sitten voisiko autoa ostaessa hitaasti toimivasta EGR:stä arvioida koneen kuntoa -- karsta koneessa saattaa kertoa kulumisesta (/kylmänä ajosta).
Virheilmoitus tulee, kun se haluaa EGR:n olevan toiminnassa, ja jos se ei ole -> vikailmoitus. Varsinaisesti se ei vaikuta seokseen, kun pakokaasut ovat kohtuu inerttiä tavaraa. Kaasuläppä sitä ilman kulkua rajoittaa, eikä EGR:n kierrättämä kaasu korvaannu automaattisesti ilmalla. Ilmaa menee enemmän kun kaasuläppä aukeaa enemmän. Ja jos se jollain tapaa vaikuttaisi seoksiin, on siellä sen vuoksi lambda-anturi, joka sitten rikastaa seosta jotta saavutetaan haluttu seossuhde. Periaatteessa on mahdollista että lievästi seokset laihenevat, kun alipaine imusarjassa kasvaa ja täten paine-eron ollessa suurempi virtausnopeus kaasuläpän ohi kasvaisi. Tätä kuitenkin mittaa ilmamassamittari. Ja jos se missaa tämän, niin lambda korjaa. Ja jos ei sekään toimisi, niin todennäköisesti ominaiskulutus laskisi, paras kulutus kun saavutetaan hiukka laihalla seoksella. Tällöin vain katalysaattori ei toimi.

Diisselissä egr:n kierrättämän kaasutilavuuden verran menee lisää ilmaa moottoriin laihentaen seosta, sillä sisääntulevaa ilmaa ei ole diisselissä rajoitettu. Tästä ei vain ole mitään haittaa, kun se on muutenkin ilmaylimäärämoottori.

Se kannattaa poistaa softalla autoissa joissa sille on diagnostiikka, jottei tule vikakoodia. 90-luvun autoissa riittää poikkeuksetta kun vain lyö peltilätkän venttiilin laippaan, sen ikäiset autot kun on varsin "tyhmiä".

Se parantaa hyötysuhdetta vähentämällä pumppaushäviöitä, kun männän ei tarvitse vetää niin lujaa alipainetta samalla rasitustasolla (bensakoneessa siis). Toisaalta, inertin kaasun pumppaaminen, josta ei työtä saada, vähentää hyötysuhdetta. Nettovaikutus lienee kuitenkin lievästi jää plussalle.

Re: EGR

Lähetetty: 18 Heinä 2017 19:19
Kirjoittaja TeeHooTee
Mites tuo egr venttiilin vaihto 1.8 durateckiin, hommana ei kai kummoinen mutta tarviaako mitään ohjelmointia vai onko vaan johto kiinni ja menoksi? Entäs itse venttiili, ebaystä sais Kiinasta 30 eurolla ja Saksasta 50 eurolla, onkohan noi ihan toimivia? Ajattelin että jos noin halvalla saisi uuden niin ei kehtais käydä puhdistamaan jos nuo ois ihan kunnollisia. Itsellänikin siis alkanut silloin tälloin sytyttämään häiriövaloa egr:ä.

Re: EGR

Lähetetty: 19 Heinä 2017 19:28
Kirjoittaja ynjevi
EGR toiminee parhaiten silloin, kun liikettä on mahdollisimman paljon. Mitkä asiat liikkumiseen vaikuttavat? Kone kylmä, matalat kierrokset, kone kylmä korkeat kierrokset? Kone kuuma jne.? Milloin avautuu/sulkeutuu? Mitä vaikuttaa pätkäajo kylmänä/kuumana? Rauhallinen/kiihkeä ajo?

Re: EGR

Lähetetty: 19 Heinä 2017 22:44
Kirjoittaja juhe
Kylmällä koneella EGR on kiinni. Täyskaasulla myös kiinni.

Auki se on ainakin osakaasulla ajaessa esim. 2500 rpm ja 70% (tai alle) kaasulla. Siitä kun polkasee täyskaasulle, niin menee kiinni. Ihan normaalissa vaihtelevassa kaupunkiajossa se on käytössä. Kesällä aikaisemmin kun kone lämpiää nopeammin.

Re: EGR

Lähetetty: 02 Loka 2017 15:26
Kirjoittaja juhe
EGR näyttää normaaliajossa aukeavan eniten 3000 rpm ylimentäessä. Yhdessä ForScan lokissa maksimi aukeaminen oli 3200 kierrosta ja vauhtia vähän päälle 100, vaihde vitosella eli sellaista tasaista kevyttä ajoa. Moottorijarrutuksissa ja kiihdytyksissä menee herkästi kiinnipäin. Sytytysennakko siinä oli lähes 50 astetta, jos täyskaasulla menee 20 asteen tuntumaan. Paljonko tuo vaikuttaa palolämpötilaan muuta kuin se suurempi polttoainemäärä jäähdyttää palamista. Samaisella vaihteella 120 km/h vauhdissa kuormitus nousee ja EGR vähemmän aukin. Voi joskus verrata miten on. Toisessa lokissa hienoisessa moottorijarrutuksessa 3800 rpm oli EGR eniten auki. Yli 120 vauhdissa ei mennä enää pintakaasulla ilmanvastuksen takia, jos ollaan tasaisella maalla.

EGR:n statuksesta saa jotain tietoa Forscanilla (OBD liittimen kautta) ja parametri EGRMDSD. Voi olla muitakin. Saa korjata/lisätä mitä muuta kannattaa katsoa.

Re: EGR

Lähetetty: 03 Loka 2017 20:29
Kirjoittaja Fiestalla
Foorrtti kirjoitti: Se parantaa hyötysuhdetta vähentämällä pumppaushäviöitä, kun männän ei tarvitse vetää niin lujaa alipainetta samalla rasitustasolla (bensakoneessa siis). Toisaalta, inertin kaasun pumppaaminen, josta ei työtä saada, vähentää hyötysuhdetta. Nettovaikutus lienee kuitenkin lievästi jää plussalle.
Kyllä EGR kaasuista työtä saadaan.
Ei vähennä hyötysuhdetta ainakaan lambda ohjatussa bensa moottorissa.