Välijäähdyttimen kondensaatio ja jäätyminen
Lähetetty: 07 Kesä 2017 13:24
Halojaa pitkästä aikaa! Viittaan tällä postauksella aiemmin aloitettuun keskusteluun sähköjuttujen foorumilla nimellä "Mondeo mk4 tdci Limp mode ja monta häiriöilmoitusta".
Niin vakaasti alunperin oli moni (ja itsekin kyllä) sitä mieltä, että ongelman ilmaantuessa vain kylmällä kostealla kelillä, on vika luultavimmin sähköpuolella. Mut hullulta se tuntui jotta joku hapettuma korjaantuis tai märkä johtosarja tms kuivaus vartissa jonka jälkeen taas toimis niinku mitään vikaa ois ollutkaan. Luulis hapettuman tai katkoksen etenevän pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa lakkais toimimasta. Vika kuitenkin pysynyt täysin samantasoisena tämän 2,5 vuotta kun ollut olemassa. Viime talven aikana asiaan tuli perehdyttyä hiukan muistakin näkökulmista ja törmäsin sattumalta foorumeilla keskuteluihin ilmiöstä joka ei liity vain minun autoni oireisiin noissa kyseisissä olosuhteissa... vaan useammankin merkin turbodieseleihin sekä ecoboost-moottoreilla varustettuihin kuorkkeihin. Sama outo moottorin sekoilu on vaivannut Jenkkejä myöten kaikkialla missä kelit menevät nollan pintaan ja ovat kosteita/sateisia.
Mitä itse aiheesta lukenut niin selittäis kyllä hyvinkin kaikki mahdolliset häiriöilmoitukset mitä ilmaantunut tähän asti, joko suoraan tai liitännäisenä. Ja häiriö jonka häviäminen 10-15min tyhjäkäynnillä tai about 40-50km/h vartin ajelulla ilman turhia polkemisia kun siellä pääsis kondensaatio kuivaamaan tai jäätymiset sulamaan ahtoilman lämpöjen hiukan ylemmäs. Sopis myös siihen jotta oire tulee yleensä illalla lämpimänä sammuttamisen, yön yli kosteassa seisomisen ja seuraavana aamuna heti liikkeelle lähdön jälkeen ekan reilumman kiihdytyksen kohdalla tai riittävän pitkän kylmässä kosteassa kelissä tasaisen ajamisen jälkeen kun äkisti polkaisee kaasua reilummin esim ohitustilanteessa. Ymmärtääkseni ainakin VAG-konsernilla on hajonnu useampi moottori tämän takia kun hörppää kaasun polkaisun yhteydessä kondenssivesiä imusarjalle asti äkillisen ahtopainepiikin aikana. Joten kysynkin, että onko jollain käytännön kokemusta tästä ilmiöstä? Jos niin millä lailla auto oireili?
Niin vakaasti alunperin oli moni (ja itsekin kyllä) sitä mieltä, että ongelman ilmaantuessa vain kylmällä kostealla kelillä, on vika luultavimmin sähköpuolella. Mut hullulta se tuntui jotta joku hapettuma korjaantuis tai märkä johtosarja tms kuivaus vartissa jonka jälkeen taas toimis niinku mitään vikaa ois ollutkaan. Luulis hapettuman tai katkoksen etenevän pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa lakkais toimimasta. Vika kuitenkin pysynyt täysin samantasoisena tämän 2,5 vuotta kun ollut olemassa. Viime talven aikana asiaan tuli perehdyttyä hiukan muistakin näkökulmista ja törmäsin sattumalta foorumeilla keskuteluihin ilmiöstä joka ei liity vain minun autoni oireisiin noissa kyseisissä olosuhteissa... vaan useammankin merkin turbodieseleihin sekä ecoboost-moottoreilla varustettuihin kuorkkeihin. Sama outo moottorin sekoilu on vaivannut Jenkkejä myöten kaikkialla missä kelit menevät nollan pintaan ja ovat kosteita/sateisia.
Mitä itse aiheesta lukenut niin selittäis kyllä hyvinkin kaikki mahdolliset häiriöilmoitukset mitä ilmaantunut tähän asti, joko suoraan tai liitännäisenä. Ja häiriö jonka häviäminen 10-15min tyhjäkäynnillä tai about 40-50km/h vartin ajelulla ilman turhia polkemisia kun siellä pääsis kondensaatio kuivaamaan tai jäätymiset sulamaan ahtoilman lämpöjen hiukan ylemmäs. Sopis myös siihen jotta oire tulee yleensä illalla lämpimänä sammuttamisen, yön yli kosteassa seisomisen ja seuraavana aamuna heti liikkeelle lähdön jälkeen ekan reilumman kiihdytyksen kohdalla tai riittävän pitkän kylmässä kosteassa kelissä tasaisen ajamisen jälkeen kun äkisti polkaisee kaasua reilummin esim ohitustilanteessa. Ymmärtääkseni ainakin VAG-konsernilla on hajonnu useampi moottori tämän takia kun hörppää kaasun polkaisun yhteydessä kondenssivesiä imusarjalle asti äkillisen ahtopainepiikin aikana. Joten kysynkin, että onko jollain käytännön kokemusta tästä ilmiöstä? Jos niin millä lailla auto oireili?