Sivu 1/1

Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 00:07
Kirjoittaja janne87
Moi!

Tarvitsen apuanne! Auto Mondeo mk3 07 2.0 TDCI

Vesipumppu ryhtyi vuotamaan ja se oli aika vaihtaa. Vaihto sujui alun ihmettelyn jälkeen ilman suurempia ongelmia.
Irroitin vanhan peltitiivisteen moottorin kyljestä ja laitoin tiivisteen ja ruuvailin osat takaisin paikoilleen. Alkuperäinen vika poistui MUTTA!

Nyt vettä vuotaa melko runsaasti pumpun laipan ja moottorin kyljen välistä,
Koitin tiukata kiinnityspultit napakasti paikoilleen.
En laittanut mitään tiivistemassaa peltitiivisteen väliin, näin ei ilmeisesti kuulukkaan tehdä.

Osaisiko joku sanoa mikä hommassa on saattanut mennä vikaan?
Voiko uuden osan koneistettu laipio olla esimerkiksi kiero? En tullut katsoneeksi. Sen verran katsoin että kovin laadukasta työtä koneistaja ei ole tehnyt.

Kaipaan kovasti apuanne, auto on tällä hetkellä ajokelvoton.

Janne

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 10:01
Kirjoittaja Mk2Cortina
janne87 kirjoitti:Moi!

Tarvitsen apuanne! Auto Mondeo mk3 07 2.0 TDCI

Vesipumppu ryhtyi vuotamaan ja se oli aika vaihtaa. Vaihto sujui alun ihmettelyn jälkeen ilman suurempia ongelmia.
Irroitin vanhan peltitiivisteen moottorin kyljestä ja laitoin tiivisteen ja ruuvailin osat takaisin paikoilleen. Alkuperäinen vika poistui MUTTA!

Nyt vettä vuotaa melko runsaasti pumpun laipan ja moottorin kyljen välistä,
Koitin tiukata kiinnityspultit napakasti paikoilleen.
En laittanut mitään tiivistemassaa peltitiivisteen väliin, näin ei ilmeisesti kuulukkaan tehdä.

Osaisiko joku sanoa mikä hommassa on saattanut mennä vikaan?
Voiko uuden osan koneistettu laipio olla esimerkiksi kiero? En tullut katsoneeksi. Sen verran katsoin että kovin laadukasta työtä koneistaja ei ole tehnyt.

Kaipaan kovasti apuanne, auto on tällä hetkellä ajokelvoton.

Janne
Tiivistepintojen välissä on nyt jotakin epäpuhtautta koska uudella tiivisteellä liitoksen tulisi olla täysin pitävä.

Uudestaan auki, pintojen puhdistus kaavaimella tai vaikka hyvin varovasti puukon kärjellä ettei tiivistepinta vahingoitu, rasvanpoisto (esim jarrupuhdistusspraylla Bräkleen tms) ja tarvittaessa hyvin ohut nauha moottorisilikonia tiivistepinnoille ja kasaan.

Tulihan O-renkaat paikoilleen...?
Kuva

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 10:05
Kirjoittaja janne87
Moi!

Eli epäpuhtaus tiivistepintojen välissä voi siis aiheuttaa runsaankin vuodon?
nestettä valuu siis melko lailla norona tiivisteen välistä, ei mitään pientä tihkutusta siis.

Tiivisteet tulivat paikoilleen.
Kummalle puolelle peltitiivistettä silikoni kuuluu laittaa; moottorin ja tiivisteen väliin vai pumpun ja tiivisteen väliin?

Kiitoksia vastauksestasi!

Janne

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 10:07
Kirjoittaja Mk2Cortina
janne87 kirjoitti:Moi!

Eli epäpuhtaus tiivistepintojen välissä voi siis aiheuttaa runsaankin vuodon?
nestettä valuu siis melko lailla norona tiivisteen välistä, ei mitään pientä tihkutusta siis.

Janne
Kyllä se voi aiheuttaa tai sitten jokin ei ole kohdallaan. Runsas vuoto kyllä viittaa O-renkaaseen.

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 10:47
Kirjoittaja Mk2Cortina
janne87 kirjoitti:Moi!

Eli epäpuhtaus tiivistepintojen välissä voi siis aiheuttaa runsaankin vuodon?
nestettä valuu siis melko lailla norona tiivisteen välistä, ei mitään pientä tihkutusta siis.

Tiivisteet tulivat paikoilleen.
Kummalle puolelle peltitiivistettä silikoni kuuluu laittaa; moottorin ja tiivisteen väliin vai pumpun ja tiivisteen väliin?

Kiitoksia vastauksestasi!

Janne
Molemmille puolille tiivistettä jotta kaikkiin pintoihin tulee tiivistys. Mutta tuo siis tapauksessa jossa tiiviste ei pidä koska silloin on jossakin muuta vikaa.

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 13:31
Kirjoittaja janne87
Voiko liiallinen kiinnityspulttien momentti aiheuttaa tämänkaltaisia vuotoja?

Janne

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 16:21
Kirjoittaja Mk2Cortina
janne87 kirjoitti:Voiko liiallinen kiinnityspulttien momentti aiheuttaa tämänkaltaisia vuotoja?

Janne
Periaatteessa jokin tasopinta voisi kieroutua mutta käytännössä pulttien kierteet hajoavat ensiksi. Jos tasopinnat eivät ole kohdallaan tai jotakin on välissä ja kiristää pultteja, voi vesipumppu haljeta rungostaan mutta en usko tässä tapauksessa tuollaiseen vaihtoehtoon.

Edelleen, O-renkaiden paikallaanolo on syytä tarkistaa.

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 28 Huhti 2017 19:53
Kirjoittaja riikomi
O-renkaan osalta pitää vielä varmistaa se, että rengas ei ole asennettaessa mennyt ns kierteelle.

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 30 Huhti 2017 13:23
Kirjoittaja seppo1
Tuossa vesipumpun laipassa ei näy uraa kumirenkaalle, joten luultavasti sellainen on lohkon puolella. Kannattaa tosiaan varmistaa, että rengas on mennyt suorana kunnolla jokakohdasta uraan ja myös pysynyt siellä asennuksen ajan. Renkaan paikallaanpysymiseen tosiaan auttaa pieni määrä tiivistesilikonia.

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 02 Touko 2017 00:17
Kirjoittaja janne87
Moi!

Tuon pumpun ja moottorin väliin ei tule rengastiivistettä. Pelkkä pelti. O-rengas tulee vain öljylämpötermostaatille lähtevään liitokseen ja siitä ei näkynyt vuotoa. Valurungon ja muovisen kannen väliin tulee kuminen muotoon valettu tiiviste ja sille on ura ja asettuu kätevästi.

Aion laittaa loctiten hommaan tarkoitettua tiivistesilikonia kun asennan härvelin uudestaan. Sen verran syö miestä asioiden kahteen kertaan tekeminen. Tuskin siitä haittaakaan on.

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 02 Touko 2017 19:36
Kirjoittaja janne87
Heippa!
Kiitoksia kaikille asiassa auttaneille.
Suoritin tänään uusinta-asennuksen. Ja niinhän siinä oli käynyt että erä muovinen johdonpidikekorvake (jolla oli kiinnitettynä jokin johto vesipumpun alempien pulttien näkyvään kierreosaan) oli jäänyt pumpun ja moottorin väliin. Ei vaan nähnyt että näin oli käynyt. Nyt pitää ja homma ilmaamista vaille ohi.

Kysymys:
Millaisia konsteja jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen on? Onko jossain muualla kuin vesipumpussa ilmausruuvi?
Puristelin letkuja ja koitin saada ilmaa liikkeelle mutta jotenkin pelkkä letkujen puristelu ja koneen käyttäminen kuulostaa vähän puuhastelulta.

lämpömittari ei noussut kun auto oli hetken käynnissä. Voiko tämä johtua siitä, että en vaan malttanut käyttää pidempään vai voiko kyse olla siitä että lämpötila-anturin (missä sijaitsee?) kohdalla voisi olla ilmaa eikä tajua että nesteen lämpötila nousee?

Kiitoksia taas avustanne!

Janne

Re: Runsas vuoto vesipumpusta

Lähetetty: 03 Touko 2017 01:26
Kirjoittaja Mk2Cortina
janne87 kirjoitti:Heippa!
Kiitoksia kaikille asiassa auttaneille.
Suoritin tänään uusinta-asennuksen. Ja niinhän siinä oli käynyt että erä muovinen johdonpidikekorvake (jolla oli kiinnitettynä jokin johto vesipumpun alempien pulttien näkyvään kierreosaan) oli jäänyt pumpun ja moottorin väliin. Ei vaan nähnyt että näin oli käynyt. Nyt pitää ja homma ilmaamista vaille ohi.

Kysymys:
Millaisia konsteja jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen on? Onko jossain muualla kuin vesipumpussa ilmausruuvi?
Puristelin letkuja ja koitin saada ilmaa liikkeelle mutta jotenkin pelkkä letkujen puristelu ja koneen käyttäminen kuulostaa vähän puuhastelulta.

lämpömittari ei noussut kun auto oli hetken käynnissä. Voiko tämä johtua siitä, että en vaan malttanut käyttää pidempään vai voiko kyse olla siitä että lämpötila-anturin (missä sijaitsee?) kohdalla voisi olla ilmaa eikä tajua että nesteen lämpötila nousee?

Kiitoksia taas avustanne!

Janne
Hyvä, että vika löytyi ja ettei ollut mitään rikki.

Minulla on samalla 2.0 TDCI -moottorilla oleva Mk3 Mondeo ja olen muutaman kerran tyhjentänyt/täyttänyt jäähdytysjärjestelmän ilman mitään muita toimenpiteitä kuin koneen kuumaksi ajon jälkeen jäähdytysnesteen tason tarkistus.
Käytännössä järjestelmä ilmaa itse itsensä eikä lisäystarvetta ole kuin korkeintaan jokunen desilitra. Henkilökohtaisesti suosittelen ajamista täytön jälkeen koska siten vesipumppu ainakin kierrättää tehokkaasti nestettä ja poistaa siten ne vähäisetkin ilmat.

Paisuntasäiliön pikkuletku on niin fiksusti sijoitettu, että sen kautta järjestelmän ilma poistuu lähes kokonaan ja käytännössä ainoat ilmataskut kokemuksen mukaan jäävät lämmityslaitteeseen.