Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

ei vakio ST ole mikään ratavalmin auto, mutta mutkaisilla valtion teillä se on oiva peli lasketella kun pitää kumminkin varoa vastaantulijoita.Minua ei koskaan ole haitannu jos alusta on vähän kovanoloinen en voisi ikinä kuvitella ajavani autoa jossa olisi ns rättäri alusta.Mutta noi sun jousihankinnat tulee varmasti parantaan rata-ajoa se on varma
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Renee kirjoitti: 12 Kesä 2022 19:50 Löytyykö tästä St mitään tietoa mihinkä nopeuteen toi alusta on tehty vakiona. Eli jarruissa ja alusta muissa osissa löytyy potentiaalia siihen nopeuteen. Tuon minun pappamallin Volvo on 240km/h ja kyllä sen huomaa on muuten aika nasakat jarrut
Suomessa saa ajaa 120 Km/h max, siinäkään vauhdissa ei tehdä normaalisti äkkijarrutuksia vaan moottoritieltä poistuttaessa vauhtia tiputetaan pikkuhiljaa ja moottorijarru sekä pienemmät vaihteet avustaa. Radalla jarrutat vasta viime tinkaan kun haluat tehdä hyvää kierrosaikaa, silloin jarrujen teho pitää olla riittävä eli todella hyvä jotta auto hidastuu riittävän nopeasti ilman että kierros menee pilalle. Tälläisiä ongelmia ei maantiellä ole eikä tule. Maantiellä ennakoidaan ja varaudutaan, radalla revitään autosta kaikki irti. Kuten sanoin aivan eri maailma. Rata-autoilla ja katuautoilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, että molemmat luokitellaan autoiksi.

Kaikissa ratapäiviin tarkoitetuissa katutoissa on normaalia isommat jarrut, Fiestaankin tulee ne jossain vaiheessa, mutta nuo orkkisosat kulutetaan eka loppuun, autolla on ajettu alle 20 tkm niin mitään isoja muutoksia ei vielä tehdä. Fiestan vakiojarrut ei ole kovin kummoiset, olen vaihtanut eteen paremmin lämpöä kestävät palat, mutta ei nuo järkytä jarrua painaessa, enempi pelottaa että ei pysähdy tai että levyt lasittuu.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

pollo1 kirjoitti: 12 Kesä 2022 19:55 ei vakio ST ole mikään ratavalmin auto, mutta mutkaisilla valtion teillä se on oiva peli lasketella kun pitää kumminkin varoa vastaantulijoita.Minua ei koskaan ole haitannu jos alusta on vähän kovanoloinen en voisi ikinä kuvitella ajavani autoa jossa olisi ns rättäri alusta.Mutta noi sun jousihankinnat tulee varmasti parantaan rata-ajoa se on varma
Vakiokin ST on mainio laite kadulla, siihen juuri ihastuin koeajolla, autolla on hyvä ajaa, ekat 100 metriä vakuutti täysin. Mutta eipä vaan kestäny mun ajotyyliä tuo vakioalusta, siksi parannellaan, radalla testataan, rata-autoa tästä ei olla tekemässä.

Mittasin muuten aurauskulmat tänään kotikonstein linjalangan avulla, takana oli hienosti molemmat pyörät linjassa mikä ei ollut mikään yllätys, mutta edessä oli isoja heittoja, tein tuon tarkistuksen varmuuden vuoksi ennen jousien vaihtoa niin näkee paljonko muuttuu ja mihin suuntaan kun auto laskee sen 20mm. Ite meinasin jouset vaihtaa ja sitten viedä säädettäväksi johonkin pajalle.

Rata-ajoista vielä yksi havainto
Tässä on malliesimerkki siitä kuinka paljon auto ja alusta vaikuttaa radalla. Kaveri ekaa kertaa Motoparkissa ja vasta tutustu rataan, mä olen mallintanut radan simulaattoriin yli 15 vuotta sitten ja ajanut tuhansia kierroksia, siitä huolimatta tuskin olisin pysynyt Fiestalla ton kyydissä edes lämmittelykierroksella vaikka olisin ajanut urku auki. Hyvin näkee kuinka alusta toimii kun tyyppi on kuin sunnuntaiajelulla, yhtään tarvi puristaa ja kovaa menee silti, tosi nätisti menee mutkat paitsi ne jotka meni pitkäksi.

https://www.youtube.com/watch?v=-HcTUuXLnuQ

Tossa Bemussa 340 heppaa, neliveto ja rattivaihteet, isot jarrut ja M-Sport alusta, tyyppi ajaa ainakin pari kertaa ulos radalta eli ei tosiaan tunne rataa entuudestaan. Toi oli ajamassa perjantaina just ennen meitä, mutta ehti lähteä ennenkuin minä pääsin radalle että ei päässyt vauhtia vertailemaan. Videon lopussa näkyy vilaukselta mun Fiesta ja se toinen Fiesta varikolla.

Tosta Motoparkin takasuorasta ja Fiestan Stage2 loppunopeudesta niin kuten videoltakin näkee niin tuollahan piti shikaanissa vähän nostaa ja vauhti pikkusen putoaa, myös jarrutus alkoi tosi ajoissa, silti päästiin lähelle viime kesän Kymiring huippuja, kyllä toi on niin paljon rajumpi softa. Ahtomittarin panovaloon tuli myös selvyys, herjaa ohjelmallisesti rajoitetuista moottorin kierroksista, mittari löytää tiedon ECUsta josta se ottaa myös ahdot ja nopeuden. Ilman tuo lisävarustemittaria auto ei mun mielestä tosta asiasta ilmoittele. No kunhan päästään Kymiringille niin siellä on pitkää suoraa testata.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Fiesta testattu tänään Ahvenistolla jotta voi sitten myöhemmin tänä kesänä paremmin verrata uusien jousien vaikutusta samaisella radalla, yllätyksekseni auto oli Ahvenistolla kuin kotonaan. Alusta ei tietenkään ole täydellinen, mutta Motoparkkiin verrattuna mutkat oli kivampi ajaaa, Stage 2 palautettu ja tehot riitti todella hyvin. Pääsuoralla huiput peräti 160 kieppeillä sen enempiä runnomatta, jarruja säästellen.

Jarrutkin kestää hyvin varsinkin kun ei liikaa jarruttele, kaksi sessiota ajoin ja ei ongelmia, jarrut pelaa, motti pysyy normaalilämmöissä. Ainoa asia mikä edelleen häiritsee on se ahtomittarin punavalo joka herjaa kun ohjelmallinen kierrosrajoitin hakkaa, seuraavalla kerralla ei ole mittari päällä niin ei häiritse. Tuo tuli ihan heti kun testasin kaasu pohjassa vaihtamista, ompahan turha ominaisuus mutta pitipä testata.

Motoparkin kokemuksista unohtu mainita renkaat, ne toimi myös Ahvenistolla ongelmitta, pitoa riittää. Itse asiassa renkaat toimii niin hyvin ettei niitä edes huomaa, toisin oli viime kesänä muljuvilla misukoilla, niitä ei voinut olla huomaamatta. Suosittelen Continental sport contact renkaita, parempia saa hakea tossa hintaluokassa, mulla 7.5" vakiovanteilla 225 / 35 r18, hyvin pyörii. Motoparkin ja Ahveniston jäljiltä renkaissa ei ihmeempää kulumista, misukat meni viime kesänä täysin paskaks Kymiringillä, niistä tuli muovia, tosin niitä ei säälitty.

Vaikka Fiesta on upee auto ajaa, niin silti on vielä kehuttava Opel Corsa OPC Nurburgring Edition -mallia mitä tulee radalla ajoon, tehot siitä loppu kauan ennen alustaa, mutta ne Brembon rata -jarrut ja Bilstein rata -alusta vakiona, sitä pysty runnomaan urku auki eikä auto ollu moksiskaan, siinä oli kyllä uskomaton alusta suoraan tehtaalta, radalla sillä pysty ajaan kuin kilpa-autolla. Siihen kun olis lykänny 2 litran myllyn 300 - 350 heppaa niin olis ollu törkeen paras auto. Parempi moottori ja vaihteisto olis tietty nostanu sen hinnan pilviin. Ja se oli myös kadulla hyvä ajaa, mun ei tavinnut tehdä siihen mitään muutoksia, se oli valmis auto.
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Noniin väliaikatietoja oven maalin lähdöstä.Maahantuoja on ollu tosi nihkee korjausvelvotteestaan kun 2v täynnä auton takuuta,vaikka kyseessä on selvä valmiste vika kun lakka puuttuu osittain.Nyt sitten pitäää viedä auto maalinpaksuus mittaukseen eli yrittävät näyttää toteen että maalia olisi tarpeeksi ja ei tarvisi korvata :evil: .Voi v**** näitä idiootteja kysehän on lakan puuttumisesta osittain ovesta.No seuraava osoite taitaa olla kuluttajariitalautakunta. :thumbup:
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Edessä suvikumien hankinta,näemmä 225/35/18 Continental...menee varmaan sujuvasti orkkis 18" vanteelle?
Ei ole madallussarjaa tms...

Mikä on se oikea Continental,sport jotain...

Harri

P.S. noi misukat(PSS)225/35/18 maksaa maltaita ja orkkis koossa ei enää saa(205/40/18)
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

pollo1 kirjoitti: 21 Kesä 2022 09:29 Noniin väliaikatietoja oven maalin lähdöstä.Maahantuoja on ollu tosi nihkee korjausvelvotteestaan kun 2v täynnä auton takuuta,vaikka kyseessä on selvä valmiste vika kun lakka puuttuu osittain.Nyt sitten pitäää viedä auto maalinpaksuus mittaukseen eli yrittävät näyttää toteen että maalia olisi tarpeeksi ja ei tarvisi korvata :evil: .Voi v**** näitä idiootteja kysehän on lakan puuttumisesta osittain ovesta.No seuraava osoite taitaa olla kuluttajariitalautakunta. :thumbup:
Nyt olis jo sen puolueettoman asiantuntijan paikka niin ei tarvi turhaa tapella, hyvin tod. näk. kieltäytyvät, joten sulla pitää olla kättä pidempää jos meinaat mistään korvauksia saada. Kolhuja tulee ja menee, mataksi jos on jäänyt tollasessa paikassa eikä ole ruostunut niin varmuudella ei tule yhtään vastaan, sun olis pitäny huomata se matta jo ostaessa mikäli sillä on sulle merkitystä ja on näkyvässä paikassa, otit auton vastaan sellaisena kuin se oli.
Viimeksi muokannut fasteST, 22 Kesä 2022 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 22 Kesä 2022 14:02 Moro!

Edessä suvikumien hankinta,näemmä 225/35/18 Continental...menee varmaan sujuvasti orkkis 18" vanteelle?
Ei ole madallussarjaa tms...

Mikä on se oikea Continental,sport jotain...

Harri

P.S. noi misukat(PSS)225/35/18 maksaa maltaita ja orkkis koossa ei enää saa(205/40/18)
Mulla on alla Continental ContiSportContact 5 orkkisvanteilla, vanteen leveys on 7,5 tuumaa ja istuvat tosi nätisti, orkkisrengas 205 leveenä oli jo hieman venytetty vanteelle. Ne Contin Premiumit on sitten tarkoitettu "tavallisiin" kinnereihin joten niihin ei kannata sortua jos hyvää rengasta halajaa, tosta sporttirenkaasta on jo uudemmat versiot 6 ja 7, kandee ostaa 5 tai 6 mikäli löytyy, uutuusrengas 7 tullut vasta markkinoille ja se varmaan maksaa enempi.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

No niin, sitten tohon omaan kilpuriin, Eibachin jouset saapui. Vielä ei pääse vaihtamaan kun innostuin tilaamaan myös muuta vaihdettavaa.

Alustahan muuttui takavakaajan myötä hieman ja myös keulaan piti siksi saada enempi päivitystä.

Eteen tuleekin nyt Bilstein B6 Performance iskarit uusien jousien lisäksi, niillä korvataan mun makuun omituiset FSD kompromissi-iskarit. Ja eipähän tarvitse heti uudestaan purkaa tolppia, eteen jousien ja iskareiden vaihto kuitenkin hieman työläämpi kuin taakse eikä niitä voi erikseen vaihtaa kuten takana onnistuu.

Noi nyt tilatut iskarit on tarkoitettu nopeeseen katuajoon ja radalle, mutta mitään rata-alustaa ne eivät vielä tee, joten auton pitäisi edelleen olla mukava ajaa myös kadulla.

Toisaalta kun vaihtaa eteen sekä jouset että iskarit ja samalla yläpään laakerit, niin tolpat voi kasata valmiiksi ennen asennusta ja siten varsinainen asennus/vaihto sujuu helpommin ja huomattavasti nopeammin, vanhat tolpat irti ja uudet tilalle, ei tarvitse vanhoja purkaa lainkaan, jäävät talteen mikäli tarvitsee joskus palauttaa alle. Takana jousien vaihto on helppo homma, iskarien alapään pultit auki niin poikkituki putoaa sen verran, että jouset saa käsin irti ja uudet tilalle.

Tällä muutoksella luulis saavan auton takas balanssiin, taaksehan jää ne toukokuussa takuuseen vaihdetut OEM iskarit, niiden luulisi nyt riittävän kun tarvikevakaaja jäykistää perää.

Tuskin tarvitsee ihan heti lisää alustamuutoksia tehdä, ainoa mikä voisi olla niin jäykempi etuvakaaja, mutta se on sen verran paskamainen vaihtaa, että jäänee tekemättä. Niin ja isommat jarrut eteen, mutta sekin vasta kun tarvitsee jarruremppaa, noi orkkikset kyllä riittää mun ajoihin, kadulla mun ajotyyli ennakoivaa, joten jarruja tarvitaan vain vähän avuksi.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Fiestan alustaa päivitetty. Madallusjousia ei saatu alle, toimituksessa oli tullut sekä eteen että taakse vain toisen puolen jousia, taakse 2 kpl vasemman puolen jousta, eteen 2 kpl oikean puolen jousta, hurraa, varmaan joku jäännöserä kerätty samaan laatikkoon!! Hieman niitä jo ennen asennusta katselin kun jossain Youtube videossa oli tuo asia mainittu että eivät ole samanlaiset oikealla ja vasemmalla, mutta asian tajusi vasta kun yritti laittaa jousia taakse, toinen meni nätisti, toinen ei millään asettunut koska oli väärä. Eteen en edes yrittänyt laittaa kun nekin oli samanlaiset. Sitä hieman myös ihmettelin, että jos näiden piti madaltaa alustaa 20 mm, siis koko autoa, niin miksi jouset oli saman pituiset kuin orkkisjouset?

No eipä hätää, eteen tulikin sitten vaihdettua ne Bilstein B6 performance iskarit jotka on tarkoitettu vakiojousille, ja ai jumalauta sitä nautintoa kun ylitti ekan hidastetöyssyn, auto suorastaan leijui hidastetöyssyn yli, samassa töyssyssä FSD paskaiskarit rysky niin että vitutti kaikki nämä 2,5 vuotta. Jumalauta että on Ford laittanu paskat iskarit hienoon autoon.

Taakse meinaan myös vaihtaa nuo B6 iskarit heti kun niitä jostain saa, firma josta etuiskarit tilasin myy kyllä mutta ei ole varastossa tällä hetkellä, muutenkin tuntuu olevan kiven alla, briteistä tai jenkeistä en enää tilaa, vituttaa maksaa tulleja ja alveja kun ne nostaa muutenkin arvokkaiden osien hintaa huomattavasti.

Eli summasummarum helvetin hyvä kombo Mk8 ST Fiestaan: vakiojouset, eteen ja taakse Bilstein B6 performance iskarit, auto muuttuu ihan toiseksi ajaa eikä ajomukavuus kärsi tippaakaan, ei tarvitse muutoskatsastaa erikseen, helppo vaihtaa. Sitten ehdottomasti paranneltu Torgue Mount ettei moottori heilu, ei mitään kisaosaa esim. Revon Torgue Mount on aika hirveä arkikäytössä, parempiakin vaihtoehtoja on, mm. Pumaspeed myy PowerFlexin tuotteita joilla OEM osaa voi parantaa, samoin niillä on myynnissä OEM osaa muistuttava kokonainen Torgue Mount joka on paranneltu versio alkuperäisestä. Lisäksi sellainen huomio, että ajoin muutaman päivän ilman etutolpissa kiinni olevaa Fordin omaa poikkitukea joka siis ollut jo pitkään autossa, vaikutus ohjaukseen oli merkittävä, se on myös hyvä sijoitus tähän autoon, parantaa ohjausta selvästi.

Sanokaa mitä sanotte, mutta FSD iskarit on hevonperseestä. Jossain myyntilauseessa mainitaan, että mm. McLarenin F1 autoissa olisi FSD iskarit. En ihan jaksa uskoa että F1 autossa on samat iskarit kuin Mk8 Fiestassa, että ne edes viitsii mainita moisesta :lol:
mustikka
Viestit: 35
Liittynyt: 16 Elo 2018 19:20

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja mustikka »

Uusia jousia olen tilailemassa. Mikähän näistä on oikea kun paikallisen merkkiliikkeen tietämyskin aika nihkeää.

https://www.ford-lisaevarusteet.fi/ford ... &year=2017
Bensiinimoottorit, paitsi ST. Toisessa vaihtoehdossa lukee "ei ST-malliin"

https://www.ford-lisaevarusteet.fi/muot ... &year=2017
Tämän ei pitäisi olla oikea

Kolmas vaihtoehto löytyy myös "muotoilun" puolelta. Tämä voisi olla ihan jopa ihan oikea.
https://www.ford-lisaevarusteet.fi/muot ... &year=2017
1,5 l:n EcoBoost-moottorilla varustettuihin ST-malliin, jonka suurin sallittu etuakselikuorma on 895 kg ja suurin sallittu taka-akselikuorma on 810 kg. Katso suurimmat sallitut akselikuormat ajoneuvosi omistajan käsikirjasta.

Eibach Pro-Kit taitaa sisältää "force vectoring" tyyppiset takajouset? Ainakin brittinettikaupoissa tätä markkinoidaan.
:ford: "Black Shadow" ST -19
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Ford tosiaan myy myös Eibach sarjaa, itse tilasin Autodocilta kun niillä hinta oli reilusti halvempi.

Edit: ei ollukkaan Autodoc mistä tilasin jouset, vaan oli All Stars Motorsport, niillä jossain Portugalissa varasto, Autodocilta tuli etuiskarit ja laakerit ja ne oli ok.

Olen jättänyt soittopyynnön Autodocille tosta mun virheellisestä toimituksesta josta yllä mainittu, yritän saada niitä hyvittämään koko tuotteen tai toimittamaan uuden oikean puolen jousen taakse. Mullehan tuli 4:n jousen Pro kit setissä 2 vasemman puolen jousta, ne on keskenään erilaiset takana ja molemmille puolille pitää olla oma, autodoc jopa myy niitä eri tuotenumerolla jos erikseen ostaa. Eteen ilmeisesti käy sama jousi molemmille puolille.

En itse aio ainakaan tässä vaiheessa enää uudestaan autoa purkaa, joten mikäli saan vain uuden jousen tilalle eikä kauppaa voi enää purkaa, niin multa jää noi jouset nyt yli ja voin ne sopuhintaan myydä eniten tarjoavalle.

Kuvasta (alla) voi katsoa vertailun vuoksi OEM ja Eibach takajouset, OEM on ns vastakkaiset ja mulle toimitettu Eibach on 2 kpl sama vasemman puolen jousta eikä siis pystynyt asentamaan alle, uudentyyppiset jouset on muotoiltu niin, että ne antavat sivuttaissuuntaista tukea-akselille kaarteissa ja kun tarkasti katsoo kuvaa niin havaitsee, että OEM jouset kiertyvät vasemmalla eri suuntaan kuin oikealla, siksi sama jousi ei käy molemmille puolille takana.

Kuva
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

No niin nyt on saatu Eibachin tehtaalta oikeanpuoleinen takajousi kun alkuperäisessä toimituksessa oli 2 vasenta takajousta eikä asennus onnistunut. Mk8 Fiestassa takana jouset on eriparia, Force Vectoring teknologia tekee niistä toistensa vastakohdat kun normaalisti jouset on identtisiä eikä väliä kummalle puolelle tulee.

Kuva

Kävin tällä viikolla ajamassa Kymiringillä, taas järjestävät ratapäiviä lyhyen tauon jälkeen ja Fiestan alustahan toimi siellä oikein mainiosti jo tuollaisenaan ilman uusia jousia, nyt kesällä eteen vaihdetut Bilstein B6 etuiskarit toimii loistavasti radalla, samoin takavakaaja, keula ei anna enää periksi rajussakaan ajossa, hieman auto vielä keinuu vakiojousilla, mutta tehoja ei mene hukkaan keulan niiauksiin. Stage 2 väännöt sai hienosti vietyä rataan, autolla oli selkeesti helpompi ajaa mutkia ja se liikahti ihan eri tavalla kuin viime kesänä.

Suoravauhtia Fiesta kelasi Stage2 softalla pikkusen enemmän kuin Stage1 softalla viime vuonna samalla radalla, n. 10 km/h kovempaa meni. Aika tasan sitä 200 näytti mittari ennen kuin piti alkaa hiljentää, kokeilin useamman kerran ja sama tulos jokaisella yrityksellä. Saastelaitteet ahdistaa liikaa ratakäytössä, toisaalta ei tollasia vauhteja kadulla ajeta joten ei haittaa menoa.

Oheisista videosta voi katsoa 2021 ja 2022 suoravauhdit etu- ja takakamerasta. 2021 ei ollu äänet päällä, 2022 oli. Ekassa videossa on yhdistetty 4 eri videonpätkää, laitoin myös erilliset linkit jokaiseen.

https://www.dropbox.com/s/bd19xc22313ff ... 2.mp4?dl=1

2021
Etukamera
https://www.dropbox.com/s/ohrihg0u87syp ... 1.MP4?dl=1
Takakamera
https://www.dropbox.com/s/e1b0xjut06ykh ... 1.MP4?dl=1

2022
Etukamera
https://www.dropbox.com/s/tlnqc4wir8k3s ... 2.MP4?dl=1
Takakamera
https://www.dropbox.com/s/nm567zbvf8b0g ... 2.MP4?dl=1
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Lunta tupaan. Eibach Pro kit jousia testattu, paskat. Vaihdoin aluksi vain taakse, perä tippui hienosti, oli hyvän näköinen kyllä, mutta ajettavuus aivan nolla. Eka monttu ja hakkas selkään niin että sattu ja ihan hiljanen vauhti 30 km/h. Koria kun heilutteli parkkisella niin heilu kuin rättisitikka.

Tuo oli tosin arvattavissa jo kun testasin vakiojousien ja noiden jäykkyyden eroa kun ne oli molemmat irti, vakiot on reilusti jäykemmät, siksi vakiojousilla auto jää korkeammaksi.

Eibach Pro kit sopii teini-tuninkiin ja näyttelyautoihin ja pihakoristeeseen, mihinkään vakavaan ratakäyttöön tai liikennekäyttöön noita ei voi suositella, tokko menis edes leimasta läpi, jouset on nimittäin avain lytyssä ja pohjaa ajaessa, siksi niissä on ne suojamuovit mitä vakiojousissa ei tarvitse.

Täytyy jatkaa metsästystä, tohon tarvitaan vakiojousia selvästi vahvemmasta materiaalista väännetyt hieman matalammat jouset jottei muutu maastoautoksi, mutta muoto pitää olla sama kuin vakiossa. Tuolla mun edellistä edellisessä kommentissa on vertailukuva, siitä näkee mikä moka Eibach jousissa on tehty (keskiosan kierteet), ei jatkoon.

Ps. eteen en luonnollisesti edes testannut Eibacheja vaan vaihdoin kiltisti taakse vakiojouset takasin ja näillä mennään kunnes asialliset löytyy.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

KW V3 setissä näyttäisi olevan asialliset takajouset, vaan niitä ei taida saada erikseen mistään. KW näyttäisi myyvän irrallisina vain niitä madallusjousia joissa sama rakenne kuin Eibachissa.

KW V3 alustasarja
https://pictorama-resized.s3.eu-central ... 83_001.jpg

Myös tälläset "oikeat" jouset joita siis etsin, löytyy irrallisina, hintaa onkin jo puolet enemmän kuin Eibacissa kun mennään asiallisiin jousiin, täytynee tuollaiset kuitenkin laittaa
EDIt: nää taitaakin olla KW madallusjouset, kuva vaan lienee sittenkin Mk7 jousista
https://wolfracingproducts.com.au/dream ... t-mk8.html

Sitten nää teinituning osaston jouset

KW madallusjouset, nää näyttää samoilta kuin mulle tulleet Eibach jouset eli teinituninki osastoa
https://www.aetmotorsport.com/products/ ... sta-st-mk8

Eibach madallusjouset Pumaspeedillä, niissä takajouset näyttävät kuvassa erilaisilta kuin nuo mitä mulle toimitettiin, ota näistä nyt selvää, onko kuva Mk7 jousista niin tod. näk. koska kuvassa takajouset näyttää Mk7 jousilta joissa ei ole force vectoring muotoa.
https://pumaspeed.co.uk/product-Eibach- ... _17869.jsp

Harmi ettei näitä osia taideta myydä suomessa, näkis osat ennen ostoa, nyt mennään ihan sokkona.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Se sun pappavulva savuaa jarruista radalla jo puolen kierroksen jälkeen kun oikeasti aletaan syöttämään.

Cossu sierra vakio jarruilla ja paremmilla paloilla kestää ahvenistolla reilun kierroksen oikeaa ajoa, tokalla kierroksella hehkuu kaikki neljä nurkkaa punaisena pääsuoran jarruun ja alkaa hävitä jarrut. Kierros lisää ja katurengas on puuroa auton alla, liukuu ja luistaa joka suuntaan.
Ei katuautoista ole radalle kuin todella harvoista, liikaa painoa jarruihin nähden melkein kaikissa.

Se on aivan uskomatonta miten formula 3 luokan jarruilla varustettu F1 ratasivuvaunu toimii radalla kierroksesta toiseen kun sliksit on lämpöset ja jarrut samoin.
Suosittelen testaaman jotain oikeaa ratakilpuria jos mahdollisuus on. Tosin sitten joutuu ostamaan oman ja ajaa kilpaa...
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Mk1escos kirjoitti: 04 Elo 2022 12:16 Se sun pappavulva savuaa jarruista radalla jo puolen kierroksen jälkeen kun oikeasti aletaan syöttämään.

Cossu sierra vakio jarruilla ja paremmilla paloilla kestää ahvenistolla reilun kierroksen oikeaa ajoa, tokalla kierroksella hehkuu kaikki neljä nurkkaa punaisena pääsuoran jarruun ja alkaa hävitä jarrut. Kierros lisää ja katurengas on puuroa auton alla, liukuu ja luistaa joka suuntaan.
Ei katuautoista ole radalle kuin todella harvoista, liikaa painoa jarruihin nähden melkein kaikissa.

Se on aivan uskomatonta miten formula 3 luokan jarruilla varustettu F1 ratasivuvaunu toimii radalla kierroksesta toiseen kun sliksit on lämpöset ja jarrut samoin.
Suosittelen testaaman jotain oikeaa ratakilpuria jos mahdollisuus on. Tosin sitten joutuu ostamaan oman ja ajaa kilpaa...
Mulla on jarruissa palat jotka kestää 650 astetta eli toimii kyllä radalla hyvin, mutta jarrulevyt on liian pienet eikä jarruissa siksi ole riittävästi tehoa ratakäyttöön, vakiopalat kestää vain 400 astetta ne varmaan savuis heti ratakäytössä.

Mutta tosiaan totta turajat, nimenomaan, sitähän tässä on toitotettu jo pitkään että melkoinen rimpula tämä kadulla niin upea ST on radalla ja siksi pieniä parannuksia tehty, yksi kerrallaan lisäilen jotta paremmin havaitsen mikä muuttui, jos lisäilee kaikki palikat kerralla ja jotain on pielessä niin ei tiedä mistä vika johtuu. Suurin osa muutoksista on ollut onnistuneita parannuksia, vain Revon Torgue Mountin ja noi Eibach jouset olen joutunut hylkäämään.

Autoa tosiaan joutuu säästeleen ratakäytössä ettei mene ihan solmuun ja ettei tarvi koko ajan renkaita ja jarruja uusia, vakiojarrut ei rajuun ajoon sovi kuin hetkellisesti. Siksi tuolla aiemmin kun laitoin videoita viime viikon Kymiring ajeluista, niin ei ole koko kierrosta koska mutkissa ajoin pääosin tosi rauhallisesti renkaita ja jarruja säästäen, välillä oli rajumpaa menoa ja hetihän tosta tuli liukuri eli puskee ihan vimmatusti mutkissa nyt varsinkin kun etuiskarit ei enää niiaile, kuin jäällä ajaisi kun mutkassa puristaa, ekat kierrokset oli vielä renkaissa pitoja. Contin renkaat kesti muuten hyvin rataa toisin kuin orkkis misukat viime vuonna, niistä tuli muovia.

Tähän Fiestaan saa kivasti tehoja softalla. Nyt näiden omien empiiristen tutkimusten jälkeen kun analysoi, niin alustan saa kuntoon kahdella operaatiolla:
- Bilstein B6 iskarit joka nurkkaan, vakiojouset riittää aika pitkälle.
- isot jarrut, vakiot ei kunnolla riitä rajuun ajoon eikä kasvaneisiin tehoihin, kivempi ajaa kovaa kun tietää että pysähtyy tarvittaessa

Ratakäyttöön katusliksit ettei tarvitse säästellä renkaita, kesäksi voisi laittaa vaikka 17" tuuman katusliksit mikäli tolla silloin vielä kurvaillaan radalla.

Sitten jos haluaa kunnolla tehoja ulos:
- Stage2 tai Stage3 softa
- isompi cooleri
- isompi Turbo
- avarammat ahtoputket
- saastelaitteet pois putkistosta, kisakatti ja GPF delete
- kunnon alustasarja

Kyllä näistä saa ihan siedettävän katu/rata kompromissin jos tehdas vaan haluaa tai itse viitsii sijoittaa. Parhaana esimerkkinä tehtaan valmiista autosta on Opel Corsa OPC Nurburgring, sillä pysty syöttään radalla ihan niin kovaa kun tehoja piisas. Siihen tehokkaampi mylly ja katusliksit niin olis ollu täydellinen kompromissi.
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Misukat finaalissa,tilasin ne Conti5 225/35/18 kurrat jo valmiiksi ensi kesää varten...joo ei ole madalluksia joten pitäisi sopia...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 03 Marras 2022 01:00 Moro!

Misukat finaalissa,tilasin ne Conti5 225/35/18 kurrat jo valmiiksi ensi kesää varten...joo ei ole madalluksia joten pitäisi sopia...

Harri
Hyvä valinta. Mulla noi Contit Fiestassa toista kesää. Edessä 2011 paistetut ContiSport 2:set jotka oli omassa varastossa odottelemassa aikoja parempia, takana viime vuonna ostetut uudet ContiSport 5:set

Tänään vaihdoin talvikiekot alle, havainnot kesärenkaista.
Renkailla ajettu nyt 1,5 kesää, tänä kesänä 3 ratapäivää, pari tuhatta kilsaa matka-ajoa, takarenkaat edelleen todella ok, eturenkaat melko kuluneet mutta ei loppu, eturenkaiden pito ollut edelleen myös märällä todella hyvä vaikka ovat 11 vuotta sitten paistetut ja lähes loppuun kuluneet (ei sakkorenkaat vielä) :)

Törkeen hyvät renkaat, niissä on myös Force vectoring teknologia, joka tekee niistä jäykän myös sivusuunnassa, eivät muljua kuten misukat. Tuo Force vectoring on tuttu myös Fiestan takajousista, jotka myös toimivat kallistuksen vakaimena.

Auto on muuten toiminut täysin moitteetta, mutta avaimen paristo piti viikolla vaihtaa, ei kestänyt 5 vuoden takuuaikaa :lol:
Tuomo83
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2022 07:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Tuomo83 »

Olen onnekas, keskiviikkona käyn hakemasa St;n
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Tuomo83 kirjoitti: 18 Marras 2022 21:56 Olen onnekas, keskiviikkona käyn hakemasa St;n
Moi

Millä optioilla ja ovia kuinka monta?
Siis uusi ST-Fiesta...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Tuomo83
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2022 07:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Tuomo83 »

hapelo kirjoitti: 20 Marras 2022 16:19
Tuomo83 kirjoitti: 18 Marras 2022 21:56 Olen onnekas, keskiviikkona käyn hakemasa St;n
Moi

Millä optioilla ja ovia kuinka monta?
Siis uusi ST-Fiesta...

Harri
5 ovea, performance pack ja B&O. Helmikuussa tilasin, enkä saanu sitä vielä tänään, nyt on sitte asentajat flunssassa ni luovutushuoltoa ei oo tehty... 😂
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

Oma saapui tänään. Moondust silver, 5 ovinen performance packilla.
Kuva
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Tuomo83 kirjoitti: 23 Marras 2022 19:10
hapelo kirjoitti: 20 Marras 2022 16:19

Moi

Millä optioilla ja ovia kuinka monta?
Siis uusi ST-Fiesta...

Harri
5 ovea, performance pack ja B&O. Helmikuussa tilasin, enkä saanu sitä vielä tänään, nyt on sitte asentajat flunssassa ni luovutushuoltoa ei oo tehty... 😂
Ei niitä tainnut saada enää 3-ovisena. Minkä värisen otit?
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

bagis kirjoitti: 23 Marras 2022 20:58 Oma saapui tänään. Moondust silver, 5 ovinen performance packilla.
Kuva
Hieno auto. Onnittelut uuden auton johdosta, toivottavasti olet tyytyväinen. :thumbup:
Vastaa Viestiin