Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

prh' kirjoitti: 24 Touko 2022 17:33
fasteST kirjoitti: 22 Touko 2022 12:38 ST Fiestassa ei siis ole tehtaan jäljiltä takavakaajaa, voi vain kysyä miksi ei…
Miten usein jäykän akselin kaverina on vakaaja?
Mut joo, varmastin ihan hyvä päivitys.
Watt-tuki lienee yleisempi yhdystukiakseliston yhteydessä.
Tosin harvinainen sekin.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

_JPA kirjoitti: 24 Touko 2022 21:18
prh' kirjoitti: 24 Touko 2022 17:33

Miten usein jäykän akselin kaverina on vakaaja?
Mut joo, varmastin ihan hyvä päivitys.
Watt-tuki lienee yleisempi yhdystukiakseliston yhteydessä.
Tosin harvinainen sekin.
Näitä kuitenkin laitellaan, toimii, on erittäin helppo kiinnittää ja halpa. Olisin tosiaan voinut ostaa paremman alustasarjan mutta kaikilla hinta n. 2000 euroa + asennus autoliikkeessä. Tää tanko makso rahteineen 250 euroa ja ite asensin.

Mullahan vaihdettiin just takuuseen molemmat takaiskarit, 2 v vanhalla autolla oli silloin ajettu 15,7 tkm eli vielä sisäänajossa. Kävin erikseen katsastuskonttorilta hakemassa hylkypaperit kun merkkiliike alkoi harata vastaan. Nyt pitäis alustan kestää kun on paremmin tuettu. Nyt voi nojailla kurveissa kun auto ei keinu yhtään :thumbup:

Jos olisin tiennyt, että Mk8 ST alusta on noin heiveröinen ja että Fordilta olisi saanut jo tehdastilaukseen sen paremman alustasarjan, niin toki olisin ottanut, jälkikäteen vaihto on sen verran kallis operaatio, että en uuteen autoon ole teettänyt. Vaan kyllähän tolla on ajellu, upea auto on ollut, ei ole tarvinnut yhtään miettiä minkä ostais seuraavaksi, nettiauton selailu loppui kuin seinään 2 vuotta sitten. Kilsojakin niin vähän mittarissa, että tolla ajellaan vielä monta vuotta.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

prh' kirjoitti: 24 Touko 2022 17:33
fasteST kirjoitti: 22 Touko 2022 12:38 ST Fiestassa ei siis ole tehtaan jäljiltä takavakaajaa, voi vain kysyä miksi ei…
Miten usein jäykän akselin kaverina on vakaaja?
Mut joo, varmastin ihan hyvä päivitys.
Löyty mielenkiintoinen kuva yhdystukiakselin kanssa asennetusta takavakaajasta, on muuten tehtaan jäljiltä. auto on Saab 9000 Turbo, ei ollut mikään kansanauto vaan herroille suunnattu aikanaan erittäin kallis erikoismalli. Alkuperäinen vakaaja ei ole mikään kisaosa, nykyisin noihin saa jäykempiä vakaajia, mutta joka tapauksessa tehdasasenteinen vakaaja autossa jossa on takana yhdystukiakseli kuten Fiestasssa. Lisäksi kuvasta näkee, että yhdystukiakselia on erikseen vahvistettu myös poikkituella jota sitäkään ei ole Fiestassa tai muissa nykyautoissa joita valmistetaan meille mahdollisimman pienin kustannuksin.

Tehtaan jäljiltä voi siis tehdä huomattavia parannuksia myös jo valmiiksi hienoon Fiestaan.

Kuva
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Viikon päästä piti päästä Kymiringin radalle testaamaan autoa, no eipä päästä. Tapahtuma siirtyy.

https://www.ringraceclub.fi/tapahtumat/ ... miring-106

Toisaalta ei juuri harmita kun katsoo sääennustetta, ens perjantaille oli luvattu sadepäivää.

Alkaa olemaan jo melkoinen farssi tuo Kymiring.
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

https://imgur.com/a/HzwJKiR jos linkki toimii niin onko kellään muulla käyny noin ja ei ole osunu mikään
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Kyseessä on kuskin ovi jossa on selviä kohtia missä ei ole lakkaa sisäreunoissa(on tosi karheita kohtia ovessa) ollenkaan eli valmistevika kyseessä.Kävin tänään paikallisessa merkkihuollossa näyttämässä otti kuvan, ja sanoi lähettävänsä maahantuojalle viestin että mitä mieltä ovat ja korvataanko.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko se ruostetta vai miksi pohjapelti näyttää ruskealta. Ja noi isopala on ihan lohjennut maalia kerralla. I Kuinkahan se maalaus on oikein tehty tehtaalla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Ei se onneksi ole ruostetta(on pohjamaalia).Pesin auton viikonloppuna ja kuivasin ovien välejä mikrokuituliinalla ja huomasin et maalia puuttuu ja ovi on jääny tehtaalla osittain lakkaamatta.Ihmettelen että tommosta laatua on päässy tehtaalta läpi,ja onhan auto jo 2.5vuotta vanha :thumbup:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Merkkihuollossa käynyt ja kori ja alusta tutkittu leimat huoltokirjassa. Pohjamaali on tartuntamaali ja teillä se on jäänyt peltiin eli pintamaali ei ole tarttunut siihen . Onko likaa rasvaa vai jokin muu syy kun lopputulos on toi mikä kuvassa.

Pohjamaalin ensisijainen tehtävä on kiinnittyä hyvin erilaisille materiaaleille ja antaa hyvä tartunta-alusta pintamaalille.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Kyllä kaikki leimat on kirjassa,mutta on semmonen kutina et katellaan vaan noin silmämääräisesti noi kori ja maalipinnan kunnot.Mutta monesta kohtaa oven sisäpuolelta kun sormea kuljettaa niin on tosi karhee pinta ja on matta eli lakka puuttuu.Lakan puutteen takia luulen et maali on ruvennu lohkeileen, aika paskaa pääsee tehtaalta valvonnasta läpi. :thumbup:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Siksi autoissa on takuut jos tälläinen tilanne mikä teillä sen pitäisi auttaa että auton maalipinta tulee kuntoon.. Ilmoittele mitä maahantuoja vastaa..
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Juu täystakuu on 2v mikä korvaa käytännössä kaiken ja siitä 3v eteenpäin vaan osan.Mutta tää on mun mielestä valmistevika eli järjen mukaan pitäs korvata,mutta ilmottelen kun vataus tulee.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

pollo1 kirjoitti: 08 Kesä 2022 09:43 Juu täystakuu on 2v mikä korvaa käytännössä kaiken ja siitä 3v eteenpäin vaan osan.Mutta tää on mun mielestä valmistevika eli järjen mukaan pitäs korvata,mutta ilmottelen kun vataus tulee.
Käy tarvittaessa hakeen arvio vauriokorjaajalta, ne tietää mistä tollaset johtuu. Maahantuojan merkkiliikkeen mielipiteeseen ei kannata sokeesti luottaa, mun piti käydä hakemassa takuuaikana havaittuun iskarivikaan katsastuskonttorilta hylkylappu kun tuli kiistaa kuka maksaa uudet iskarit. Tarkistus ei maksanut kuin 25 euroa, joten kannatti tehdä vaikka sitä ei lopulta edes tarvittu, vika oli tosiaan havaittu jo takuuaikana ja takuukäsittelijä oli käsittänyt että olisi tuoreempi havainto ja siksi aluksi eväsi takuukorjauksen. Autohan kävi takuukäsittelijän tarkistuksessa vasta takuuajan jälkeen, mutta viat oli kirjattu huollossa joka tehtiin takuuaikana. Ei ollut oikeesti mitään epäselvää tossa tapauksessa.

Esim. toi Mekonomen saattais kyetä arvioimaan mistä vika johtuu, ne tietää jotka näitä työkseen korjaa.

https://www.mekonomen.fi/vinkkeja-ja-oh ... n-vaurion/

Itse veikkaan, että ovea tehtaalla ennen maalausta nostellut asentaja oli juuri syönyt voikkarin ja sen jälkeen rasvaisilla käsillä nostellut ovea :lol:

Maalauksen virheet taas johtunee juopuneesta robotista, bitti ollu poikittain tai suutin tukossa, mullakin on mattapintaa konepellin alla, kaikesta pitää säästää nykyään, myös laadusta. Takaiskarit kesti 15,7 tkm. Muuten on kyllä toiminut moitteetta.
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Odottelen ensin mitä maahantuoja vastaa.Jos ilmoittavat että ei korvata kun kyseessä on selvä valmistevika kun kaikki muut ovet on kunnossa syntyy sota. :evil: Tosiaan konepellin sisäpuoli on matta, ja takaluukun yläosan korinpuleinen pinta(missä saranat on) on koko matkalta matta.
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hke »

Maalitakuu taitaa olla 2v niinkuin täystakuukin. Sen jälkeen protect joka korvaa rajoitetusti, ei siis oikea takuu.
Minulla Focus ST farmarissa (2017) takaspoilerin maali/lakkaus kuplii, selvä valmistusvika. 2v sitten kysyin, Ford ei korvaa. Onneksi vain tuolla muoviosan alueella.
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Jos eivät suostu takuuta tarjoamaan, niin voiko maalipinnan saada kuluttajan virhevastuun piikkiin?

”Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.”

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tiet ... -kaupassa/
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

pollo1 kirjoitti: 08 Kesä 2022 13:58 Tosiaan konepellin sisäpuoli on matta, ja takaluukun yläosan korinpuleinen pinta(missä saranat on) on koko matkalta matta.
Aivan normaalia nykypäivän autoissa, merkistä riippumatta.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

_JPA kirjoitti: 09 Kesä 2022 09:22
pollo1 kirjoitti: 08 Kesä 2022 13:58 Tosiaan konepellin sisäpuoli on matta, ja takaluukun yläosan korinpuleinen pinta(missä saranat on) on koko matkalta matta.
Aivan normaalia nykypäivän autoissa, merkistä riippumatta.
Juu se on normaalia ja tiedossa mutta maalin irtosaminen ei ole, ja lakan puuttuminen osittain yhestä ovesta.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

fasteST kirjoitti: 03 Kesä 2022 11:13 Viikon päästä piti päästä Kymiringin radalle testaamaan autoa, no eipä päästä. Tapahtuma siirtyy.
...
Fiesta käytetty radalla, Kymiringin peruunnuttua korvaava rata löytyi samalle päivälle Motoparkista. Ei mitään valittamista, todella hyvä rata sekin, mutta auto oli aika paha pettymys.

Motoparkin kurvit oli huomattavasti tiukemmat kuin Kymiringillä, tehoja olis ollut mutta alusta ja jarrut loppui heti kättelyssä. Normiliikenteessä lähes täydellinen laite ei toiminut radalla lainkaan, syitä voi olla monia, eniten harmittaa ettei tullut otettua Stage1 softaa mukaan matkaan, olisi voinut kokeilla myös miten kulkee sillä. Stage2 oli toki selvästi rajumpi kuin Stage1 viime kesänä Kymiringillä, nyt Motoparkin, Kymiringin suoraa lyhyemmällä takasuoralla jotain 184 mittarissa ja todella helposti, mutta sitten alkoi punavalot välkkyä ahtomittarissa, sitä ei Stage1:llä tapahtunut. Se hämäsi niin paljon että päätin jättää ajelut yhteen sessioon kun en tiennyt mistä kiikastaa.

Ahdot jäi edelleen siihen 1.5, siis sama kuin Stage1 (mittari on yhden desimaalin tarkkuudella, joten ihan tarkkaa lukua se ei kerro, mutta ei siis ahda 1.6 tai sitä enemmän), ilmeisesti tällä softalla nosta pakopuolen lämpöjä liikaa tai jotain eikä suostu ahtamaan enempää tai sitten PumaSpeed tehnyt tästäkin maksimaalisen turvallisen, Revon Stage2 ahtaa näitä motteja 1.7 bar ja se on jo paljon. Tosiaan joka kierroksella sama juttu heti kun oli enempi vauhtia niin punavalo vilkku.

No jos lähdetään miettimään mitä autosta vielä puuttuu ratakäyttöä ajatellen niin ne löytyi radalla olleesta toisesta Fiestasta, vanha 2 litranen 150 hv vaparikone pesi tän uuden Fiestan mennen tullen radalla. Siinä oli tietty kunnon alusta, isot jarrut ja katusliksit, vääntävä vapari joka ei hyydy mutkissa kuten Turbokone, vain suorilla tämä uudempi fiesta oli selkeesti nopeempi, mutkissa ei mitään jakoa. Toisaalta tarkoitus olikin testata vain kuinka kulkee uudella softalla, renkaita en halunnut tuhota kun viime kesänä vaihdettu uudet alle enkä siksi lähteny ihmeemmin repimään kurveissa. Yhden session ajoin radalla ja siitä sitten kotimatkalle entistä viisaampana. Paska mikä paska. Kauppakassi. Sporttinen taskuraketti.

Tämä Fiesta ei ole ratautoa nähnytkään, tarvii ainakin:
- isommat jarrut
- alustasarja
- avarampi putkisto
- vielä jos semmosen 6 tonnia satsais niin alkais toimia myös radalla, kannattais mieluummin ostaa neljällä tonnilla vanha 2 litranen Fiesta ja rakennella siitä, siis jos löytää ehjän ja vähän ajetun.

Huomenna menee Stage 1 takaisin Fiestaan ja sillä ajellaan kunnes koko putkisto joskus vaihdettu, sellanen vaikutelma jäi, että Stage 2 vaatii kisakatin ja GPF deleten toimiaksen kunnolla, ei ne turhaa niitä suosittele, ei toimi vakioputkella kunnolla kuin katuajossa. Tulipahan testattua.

Ps. Siellä on Motopark katuautojen ja prätkien käytössä koko tämän viikonlopun, myös kisapeleillä pääsee treenaamaan. Kelitki suosii!

https://www.motopark.fi/

Kiihdytyskilpailut 10.-12.6.22 peruttu, tilalle vapaat ajoharjoittelut
02.06.2022 21:15:10
Kiihdytyskisojen peruunnuttua järjestämme 10.-12.6.22 vapaat ajoharjoittelupäivät moottoripyörille ja autoille. Kyseessä melupäivät eli ei desibelirajoituksia.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Stage1 palautettu Fiestaan, heti koeajolla piti todeta että se todella muikea Stage2 vääntö oli poissa :(

Ajellaan nyt tällä toistaseksi, jää nähtäväksi kauanko malttaa, tuskin montaa päivää.

Sellainen huomio ahtomittarista, että tulihan se punavalo myös tällä Stage1 softalla, en vaan ollut aiemmin radalla tuota mittaria käyttänyt. Mittari näytti ratakäytössä vain ahdot ja nopeuden, ledinauhan punavalo ilmeisesti muistutti että pitäisi jo vaihtaa isompaa vaihdetta, täytyypä lukea mittarin manuaali :oops:

No kun sulla on 184 mittarissa ja Motoparkin takasuora alkaa loppumaan niin ei näillä jarruilla ja alustalla siinä kohtaa enää isompaa pykälää haeta. Olis pitäny malttaa vaan ajaa enempi kierroksia ja saada rataan enempi tuntumaa, toisaalta renkaita piti myös säästellä. Toivottavasti pääsee vielä tänä kesänä Kymiringille testaamaan, siellä on aikaa vaihdella vaihteita 1,1 km suoralla.

Pieniä parannuksia etsin vielä alustaan, PumaSpeediltä löytyisi hieman normaalia järeämmät madallusjouset ns. redline, noi vois vielä kokeilla. Nythän keula ja perä ei enää ole balansissa kun takana on jäykkä vakaaja ja eteen ei ole tehty mitään muutoksia, poikittaistuki ei juuri vaikuta kun se jakaa vain kuormaa tolppien kesken.

Tälläset jos vielä laittais: https://pumaspeed.co.uk/product-Eibach- ... _17977.jsp

Edit: En haluais madalluksia laittaa mutta pakko vielä tälläset laittaa ja katsoa miten toimii radalla vs orkkisvieterit:https://www.all-stars-motorsport.com/en ... 90605.html

Rata-ajohan eroaa katuajosta siten, että vaikka kadulla auto tuntuisi kuinka hyvältä, niin radalla vauhdit on aivan eri luokkaa ja alusta sekä jarrut loppuu näistä aika helposti ellei niille ole tehty mitään ja erityisesti mikäli moottoria on piristetty. Opel Corsa OPC Nurburgring joka mulla oli muutamia vuosia sitten, niin siinä oli vakiona rata-alusta ja isot Brembon jarrut, sillä pystyi ajamaan urku auki radalla ja meni niin nätisti joka kurvin, oli todella hyvä myös vaativalla Ahveniston radalla, harmittavasti siinä oli todella surkea moottori joka olisi pitänyt vaihtaa jotta auto olisi ollut myös tehokas. Tosin auto ei sitten kadulla ollut niitä kaikkein mukavimpia ajaa, kivireki kuvaa sitä autoa parhaiten.
Viimeksi muokannut fasteST, 11 Kesä 2022 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

.....
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

Noi on varmasti kaikki hyviä parannuksia mitä olet tehny.Mutta jos haluat ajaa enemmän radalla niin kyllä se 2tärkeintä asiaa on jarrut ja alusta. Pienemmälläkin teholla pärjää kun jarrutuksen voi jättää tosi myöhäseksi ja mutkan pääsee läpi suht kovaa hyvällä alustalla.Eli se stage 1 riittää mun mielestä hyvin kunhan noi kaksi asiaa ovat reilassa.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

pollo1 kirjoitti: 11 Kesä 2022 17:50 Noi on varmasti kaikki hyviä parannuksia mitä olet tehny.Mutta jos haluat ajaa enemmän radalla niin kyllä se 2tärkeintä asiaa on jarrut ja alusta. Pienemmälläkin teholla pärjää kun jarrutuksen voi jättää tosi myöhäseksi ja mutkan pääsee läpi suht kovaa hyvällä alustalla.Eli se stage 1 riittää mun mielestä hyvin kunhan noi kaksi asiaa ovat reilassa.
Mut kadulla se Stage1 vääntö ei ole niin kiva kuin Stage2 vääntö, fiilisjuttuja. Jarrut tosiaan tulee ekana vastaan radalla, vakiot on kadulle tarkoitettu, et sä kadulla lyö liinoja kiinni 200 vauhdista joten ei niitä siihen ole mitoitettu, ratajarrut senkin kestäis helposti.

Siitä päästäänkin siihen, että Fiestan akilleen kantapää onkin juuri alusta ja jarrut, tosin jos olisin tiennyt autoa ostaessa, että Fordilla on tähän parempi alustasarja ja isompaa jarruakin löytyy, niin toki ne olisi laitettu jo uuteen, oma moka kun en tutkinut enempää.

Rata-ajot
Motoparkissa käytiin nyt testaamassa keväällä laitettu Stage2, toimii radalla, mutta olisi varmasti paljon parempi jos putkisto ei ahdistaisi, katti ja hiukkassuodatin rajoittaa menoa. Toisaalta radalla tuli hyvin esille etu- ja takapään balanssiongelma joka on ihan omaa syytä kun sen takavakaajan laitoin, etupää antaa mutkissa liikaa periksi suhteessa takapäähän, fiilis on kuin auton keula uppoaisi rataan tiukissa mutkissa, tehoa / vauhtia on liikaa alustaan nähden, tätä ilmiötä ei kunnon alustalla tapahdu. Esim. semmonen pökötin vanha sportti kun RCZ, auto melko tehoton, mutta jumalauta että oli hyvä alusta jo vakiona, meni mutkat kuin tyhjää vaan ja se teki autosta tosi nopean mutkaisella Premier Parkin radalla missä sitä pääsin testaamaan, sellainen alusta näissä ST Fiestoissa saisi olla jo tehtaalta tullessa.

Moottorin teho ja viritys tietty riippuu siitä miten kovaa haluaa ajaa radalla. PumaSpeedin Stage1 ei oikeasti ole kovin ihmeellinen, Stage2:n paksu vääntö muuttaa auton täysin ja kyllä mä sillä tykkään enempi ajaa. Turhaa hätäilyä ehkä toi softan vaihto alaspäin, mutta halusin varmistua ahtomittarin toiminnasta ja punavalosta, en ollut aiemmin sitä huomioinut missään tilanteessa, tuli ihan puskista suht kovassa vauhdissa niin kyllähän se vähän säikäyttää. Pitää muistaa että oli ensimmäinen kerta kun otin oikeasti tehoja ulos tolla uudella softalla ja autossa ei ole avarampaa putkistoa mitä softan tekijä suosittelee. Pakopuolen lämmöt voi rata-ajossa nousta liian korkeiksi ja katti voi sulaa.

Mitä tulee rata-ajoon yleensä, niin en varsinaisesti halua ajaa enempi oikealla radalla tälläsillä autoilla, mulla on ajosimulaattori jolla voin ajaa ihan tarpeeksi ja niin kovaa kuin huvittaaa ja laitteet kulkee, kaikki maailman radat on ja autot, oikealla radalla käyn nykyään vain näitä tehtaan virityksiä testaamassa ja parantelen sitten mahdollisuuksien mukaan oman makuun sopivaksi ja tietty omat viritykset pitää radalla testata, katuajoa kun ei voi mitenkään verrata rata-ajoon koska kadulla autosta ei voi testata oikeastaan kuin huippunopeuden ja senkin ainaisen isojen sakkojen pelossa. Rata on paras ja ainoa paikka testata autoa kunnolla.

Alusta ja jarrut on juuri nyt pienoinen ongelma mulle tässä autossa siksi, koska auto on melkein uusi, en todellakaan ala vaihtamaan uuteen autoon useiden tuhansien eurojen hintaisia osia, samalla rahalla olisin voinut ostaa jo valmiiksi paremman auton. Fiestan hinta kipuaa pitkälti yli 40 kympin jos siihen laittaa heti kaikki mitä ratakäyttö vaatii. Tehdas kyllä mokasi kun ei laittanut tähän Mk8 malliin yhtä hyvää alustaa kuin Mk7:ssa oli. Tuo ratakäytössä todella pehmoinen alusta on mulle pettymys, autolla on kiva ajaa kadulla, mutta radalla se ei toimi vakioalustalla silleen kuin minä haluaisin.

Tää Fiesta on mun käsissä todella rimpula varsinkin radalla, saisin sen rikki muutaman kierroksen aikana jos en säälisi autoa ja renkaita. Yhdet takaiskarit ja renkaat on jo antautunu vähillä kilsoilla, renkaat meni viime kesänä pilalle yhden ratapäivän aikana, nätimminkin olisi toki voinut ajaa. Etujarruihin on vaihdettu paremmin kuumuutta kestävät palat, jarrut ei nyt mene radalla pilalle, mutta ei niissä vakiota enempää tehoa ole.

Yleistäen voidaan todeta, että jos et ole käynyt ikinä radalla ajamassa niin tee se, huomaat heti eron katuliikenteeseen. Vaikka molemmissa on asfalttipinta, niin rata on ihan eri maailma. Radalla sä saat ajaa niin kovaa kuin sielu sietää ja kantti kestää. Ratojen mutkat on jotain mitä kaduilla ei ole. Suomessa Ahvenisto ja Motopark on erityisen paljon autolta vaativia ratoja, Kymiring sopii myös fiilistelijöille, tosin saa sielläkin renkaat pilalle kun liikaa puristaa.

Jos haluaisin ajaa enemmän radalla niin tekisin rata-auton jota ei tarvitsisi sääliä. Siis jos olisi enemmän rahaa niin haluaisin ajaa enemmän radalla. Semmonen oikea F1 auto olis kiva, tai joku Nitro Dragsteri, tuskin tarttis valittaa mistään :lol:

Mitään järkeähän tässä ei ole, voisin ajaa vaikka tonnin datsunilla tai kulkea julkisilla, mutta tää on kivempaa.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Näiden mun ST ratakokemusten jälkeen Kauppalehden taannoista juttua ratakireästä Fiestasta lukiessa tulee hymy huulille. Eka juttu on vielä ihan asiallinen, ei lupaa hirveesti liikoja, eipä, mutta toka...no nämähän on makuasioita.

1. Uusi Ford Fiesta ST jysäyttää kunnon tehot

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uusi ... 2dac0c689e

2. Fordin uudesta pienestä sportista löytyy ruutia – väkevä moottori ja maukkaat kaarreominaisuudet.

Fiesta ST sopii ­paremmin radalle kuin maantielle.
­Kova alusta hakkaa jo vähäisissä epätasaisuuksissa. Tiukka jousitus sopii radalle, tien päällä se on epämukava.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ford ... 74ced2235f

Oma mielipiteeni on täysin päinvastainen, vakio Fiesta ei todellakaan sovi radalle, mutta normaaliin ajoon se on ihanteellinen auto, pitkätkin matkat sujuu, voimaa on ja kohtuullinen kulutus. Kunpa tehdas olisi laittanut paremmat iskarit ja jouset ja jarrut jo vakiona. Hinta tuskin olisi ollut hirveästi korkeampi, maksaa ne vakio-osatkin rahaa, pelkkä yksi takaiskari peräti 140 euroa eikä kestänyt edes sisäänajoa.

Eiköhän tämä tällä erää riitä rata-ajosta, seuraavat testit kun jouset on vaihdettu, voisi käydä vaikka Ahvenistolla testaamassa ne, se on sopivan vaativa alustalle. En odota liikoja, mutta toivottavasti ovat riittävän hyvät.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Löytyykö tästä St mitään tietoa mihinkä nopeuteen toi alusta on tehty vakiona. Eli jarruissa ja alusta muissa osissa löytyy potentiaalia siihen nopeuteen. Tuon minun pappamallin Volvo on 240km/h ja kyllä sen huomaa on muuten aika nasakat jarrut
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin