Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

duckworth kirjoitti: 08 Joulu 2021 17:52
ärräpärrä kirjoitti: 08 Joulu 2021 16:39
Alan oleen entistäkin vakuuttuneempi, että hyvä etten ole vaihtanut uuteen ja hyvä että 31.5.2021 tehty tilaus peruttiin, kun autoa ei sitten koskaan valmistettukaan enää kun facelift tuli.
Niin paljon on vikoja uudehkoissa ST:ssä täällä raportoitu. Mulla nyt se 55tkm ja huolloissa ei oo jarruihin eikä levyihin koskaan koskettukaan. Levyt edessä ja takana kuin uudet ja palat eivät juuri ole kuluneet.
Vaikka jarrulevyt tuntuvat kuluvan näissä, en silti usko Fordin keksineen koiranpaskaa uudelleen tässäkään asiassa. 3 vuotta on pirun pitkä väli jarruosille ilman herkistelyjä, nykyautoissa kuitenkin kerran vuoteen olisi hyvä varmistaa että palat ja liukutapit liikkuvat hyvin, itse jopa renkaan vaihdon yhteydessä rasvaanu tapit kevät/syksy. Jos palat kihnuttavat vähän levyä vasten, sitä ei ajossa välttämättä huomaa, kun ei kuulu varsinaista vikinää, mutta kun ajoa vaan jatketaan alkaa levy lasittua ja palat kulua. Itse ainakin tarkistelisin osien kuntoa huoltojen välillä, muutoinkin kuin korjaamon videopalvelun kautta jonka asentaja yleensä huollon päätteeksi kiirellä kuvaa.
On noita tarkasteltu, ja ite ensimmäisen kerran sen huomasin 3kk jälkeen auton ostopäivästä.
Nyt satuin olemaan vaan töissä ja ei ole kuvia puhelimessa niin tuo nyt oli ainut kuva minkä pystyin laittamaan, koska auto on juuri ollut huollossa.

Ja tämä olis ollu jo toinen kerta 3 vuoden sisään että ne olis vaihdettu jos olisin siihen luvan antanut. Ovat olleet uralla itse asiassa siitä asti kun takuusta uudet sain. Eivät vaan halunneet enää maahantuojaa kiusata asialla.

Vissiin normaalia että kuluu 3v sisällä monta kertaa.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Dandalon kirjoitti: 08 Joulu 2021 18:03
duckworth kirjoitti: 08 Joulu 2021 17:52

Vaikka jarrulevyt tuntuvat kuluvan näissä, en silti usko Fordin keksineen koiranpaskaa uudelleen tässäkään asiassa. 3 vuotta on pirun pitkä väli jarruosille ilman herkistelyjä, nykyautoissa kuitenkin kerran vuoteen olisi hyvä varmistaa että palat ja liukutapit liikkuvat hyvin, itse jopa renkaan vaihdon yhteydessä rasvaanu tapit kevät/syksy. Jos palat kihnuttavat vähän levyä vasten, sitä ei ajossa välttämättä huomaa, kun ei kuulu varsinaista vikinää, mutta kun ajoa vaan jatketaan alkaa levy lasittua ja palat kulua. Itse ainakin tarkistelisin osien kuntoa huoltojen välillä, muutoinkin kuin korjaamon videopalvelun kautta jonka asentaja yleensä huollon päätteeksi kiirellä kuvaa.
On noita tarkasteltu, ja ite ensimmäisen kerran sen huomasin 3kk jälkeen auton ostopäivästä.
Nyt satuin olemaan vaan töissä ja ei ole kuvia puhelimessa niin tuo nyt oli ainut kuva minkä pystyin laittamaan, koska auto on juuri ollut huollossa.

Ja tämä olis ollu jo toinen kerta 3 vuoden sisään että ne olis vaihdettu jos olisin siihen luvan antanut. Ovat olleet uralla itse asiassa siitä asti kun takuusta uudet sain. Eivät vaan halunneet enää maahantuojaa kiusata asialla.

Vissiin normaalia että kuluu 3v sisällä monta kertaa.
MInä kyllä tuossa kohtaa maksavana asiakkaana ihan kysyisin korjaamon kantaa satuloiden kunnosta ja vaikutuksesta asiaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

ärräpärrä kirjoitti: 08 Joulu 2021 16:39
duckworth kirjoitti: 08 Joulu 2021 15:17 Kerta takajarruista kyse, niin uskoisin että satula tai linkku vähän keljuilee, huollossa kun yleensä lyhyistä ohjeajoista johtuen käytetään vaan palat irrallaan ja rasvataan niiden päät, ehkä hyvällä tuurilla liukutapit, mutta nekin vasta silloin kun ei enää sormin liiku. Huoltojen välit ollaankin sitten omillaan :roll:
Alan oleen entistäkin vakuuttuneempi, että hyvä etten ole vaihtanut uuteen ja hyvä että 31.5.2021 tehty tilaus peruttiin, kun autoa ei sitten koskaan valmistettukaan enää kun facelift tuli.
Niin paljon on vikoja uudehkoissa ST:ssä täällä raportoitu. Mulla nyt se 55tkm ja huolloissa ei oo jarruihin eikä levyihin koskaan koskettukaan. Levyt edessä ja takana kuin uudet ja palat eivät juuri ole kuluneet.
Voitko hieman listata näitä "vikoja"?
Taitaa ainut ns. vika olla nämä takalevyjen huono kuntoisuus. Lämpömittarin nousua ei voi laskea viaksi koska se johtuu vajaasylinterisen moottorin huonosta lämmöntuotosta ja isosta keulan aukosta.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Nipa kirjoitti: 09 Joulu 2021 12:39
ärräpärrä kirjoitti: 08 Joulu 2021 16:39
Alan oleen entistäkin vakuuttuneempi, että hyvä etten ole vaihtanut uuteen ja hyvä että 31.5.2021 tehty tilaus peruttiin, kun autoa ei sitten koskaan valmistettukaan enää kun facelift tuli.
Niin paljon on vikoja uudehkoissa ST:ssä täällä raportoitu. Mulla nyt se 55tkm ja huolloissa ei oo jarruihin eikä levyihin koskaan koskettukaan. Levyt edessä ja takana kuin uudet ja palat eivät juuri ole kuluneet.
Voitko hieman listata näitä "vikoja"?
Taitaa ainut ns. vika olla nämä takalevyjen huono kuntoisuus. Lämpömittarin nousua ei voi laskea viaksi koska se johtuu vajaasylinterisen moottorin huonosta lämmöntuotosta ja isosta keulan aukosta.
Komppaan täysin,kyllä täällä on minimaalisesti ilmoiteltu STMk8:in vikoja...vrt. Uusi Focus ketju....

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Käykö muuten mk 7 sulat tähän mk8 malliin? Noissa paketeissa ei ole uusinta fiestaa merkitty, eikä kiinnosta tälläsillä pakkasilla mittailla.

Viime vuonna laittoivat fordin ”omat” sulat jotka oli kyllä ihan paskat.
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Nipa kirjoitti: 09 Joulu 2021 12:39
ärräpärrä kirjoitti: 08 Joulu 2021 16:39
Alan oleen entistäkin vakuuttuneempi, että hyvä etten ole vaihtanut uuteen ja hyvä että 31.5.2021 tehty tilaus peruttiin, kun autoa ei sitten koskaan valmistettukaan enää kun facelift tuli.
Niin paljon on vikoja uudehkoissa ST:ssä täällä raportoitu. Mulla nyt se 55tkm ja huolloissa ei oo jarruihin eikä levyihin koskaan koskettukaan. Levyt edessä ja takana kuin uudet ja palat eivät juuri ole kuluneet.
Voitko hieman listata näitä "vikoja"?
Taitaa ainut ns. vika olla nämä takalevyjen huono kuntoisuus. Lämpömittarin nousua ei voi laskea viaksi koska se johtuu vajaasylinterisen moottorin huonosta lämmöntuotosta ja isosta keulan aukosta.
Aika erikoinen katsantakanta.
Tähän voisi sanoa, takalevyjen huonokuntoisuus ei ole vika, koska se johtuu liian ohuista ja huonosta materiaalista tehdystä levystä.
Lämpömittarin nousemattomuus on vika, koska on tehty kolmisylinterinen moottori joka tuottaa huonosti lämpöä ja autoon on tehty viallinen liian suuri keulan aukko. Siinä vika.
Tällä laillahan mikään ei olisi koskaan vika, koska se johtuu aina jostain. Muistan -70 ja -80-luvuilla kun jotkut laittoivat pahvejä syylarin eteen. Itse en 1975 corollaan laittanut koskaan, koska autossani oli toimiva termostaatti. Tämänkin "vian"olisi voinut estää, kun olisi ostanut uuden termarin pahvin laittamisen sijaan.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

ärräpärrä kirjoitti: 09 Joulu 2021 19:55
Tähän voisi sanoa, takalevyjen huonokuntoisuus ei ole vika, koska se johtuu liian ohuista ja huonosta materiaalista tehdystä levystä.
Avaatko vähän kuinka olet nämä asiat ihan käytännössä todennut? Viimeksi kun "keskustelimme" olit vielä sijoitusneuvoja etkä metallurgi :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

ärräpärrä kirjoitti: 09 Joulu 2021 19:55
Nipa kirjoitti: 09 Joulu 2021 12:39

Voitko hieman listata näitä "vikoja"?
Taitaa ainut ns. vika olla nämä takalevyjen huono kuntoisuus. Lämpömittarin nousua ei voi laskea viaksi koska se johtuu vajaasylinterisen moottorin huonosta lämmöntuotosta ja isosta keulan aukosta.
Aika erikoinen katsantakanta.
Tähän voisi sanoa, takalevyjen huonokuntoisuus ei ole vika, koska se johtuu liian ohuista ja huonosta materiaalista tehdystä levystä.
Lämpömittarin nousemattomuus on vika, koska on tehty kolmisylinterinen moottori joka tuottaa huonosti lämpöä ja autoon on tehty viallinen liian suuri keulan aukko. Siinä vika.
Tällä laillahan mikään ei olisi koskaan vika, koska se johtuu aina jostain. Muistan -70 ja -80-luvuilla kun jotkut laittoivat pahvejä syylarin eteen. Itse en 1975 corollaan laittanut koskaan, koska autossani oli toimiva termostaatti. Tämänkin "vian"olisi voinut estää, kun olisi ostanut uuden termarin pahvin laittamisen sijaan.
No mutta onneksi sinun ei nyt tarvitse käsiäsi paskaan lyödä kun peruit auton tilauksen. Kai muistit mainita myyjälle kun paskoja nämä on tilauksen perumisen yhteydessä?

Suomi vissiin täynnä huono termarisia autoja kun noita rättejä näkee niin paljon autojen keulilla :lol:

Ajat nyt vaan sen seiskan loppuun tai ostat sen -75 corollan. :thumbup:
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Nipa kirjoitti: 09 Joulu 2021 22:51
ärräpärrä kirjoitti: 09 Joulu 2021 19:55
Aika erikoinen katsantakanta.
Tähän voisi sanoa, takalevyjen huonokuntoisuus ei ole vika, koska se johtuu liian ohuista ja huonosta materiaalista tehdystä levystä.
Lämpömittarin nousemattomuus on vika, koska on tehty kolmisylinterinen moottori joka tuottaa huonosti lämpöä ja autoon on tehty viallinen liian suuri keulan aukko. Siinä vika.
Tällä laillahan mikään ei olisi koskaan vika, koska se johtuu aina jostain. Muistan -70 ja -80-luvuilla kun jotkut laittoivat pahvejä syylarin eteen. Itse en 1975 corollaan laittanut koskaan, koska autossani oli toimiva termostaatti. Tämänkin "vian"olisi voinut estää, kun olisi ostanut uuden termarin pahvin laittamisen sijaan.
No mutta onneksi sinun ei nyt tarvitse käsiäsi paskaan lyödä kun peruit auton tilauksen. Kai muistit mainita myyjälle kun paskoja nämä on tilauksen perumisen yhteydessä?

Suomi vissiin täynnä huono termarisia autoja kun noita rättejä näkee niin paljon autojen keulilla :lol:

Ajat nyt vaan sen seiskan loppuun tai ostat sen -75 corollan. :thumbup:

Eikä taida olla yhtä helppo vaihtaa termaria tänäpänä kuin MK1 Eskoon🤣

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Nyt on tammerin maski asennettu, piti tehdä ylempään pienet viillot kun defan pistoke on myös ylemmässä ritilässä, mutta hienosti sain laitettua. Sit vaan odotellaan kokemuksia.

Viimeks tosiaan ollu diesel 3C passatissa, jossa oli tyypillistä huohotinputken jäätyminen ja muutenkin lämmöt ei noussu siinäkään.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Nipa kirjoitti: 09 Joulu 2021 22:51
Suomi vissiin täynnä huono termarisia autoja kun noita rättejä näkee niin paljon autojen keulilla :lol:

Ajat nyt vaan sen seiskan loppuun tai ostat sen -75 corollan. :thumbup:
Omista autoista mk4 Focus on ensimmäinen bensa-auto jossa moottorin lämmöt ei nouse talvella (-18°C) normaaliksi edes tunnin ajolla.
Ei ollut vastaavaa oiretta yhdessäkään japsissa.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

_JPA kirjoitti: 13 Joulu 2021 09:07
Nipa kirjoitti: 09 Joulu 2021 22:51
Suomi vissiin täynnä huono termarisia autoja kun noita rättejä näkee niin paljon autojen keulilla :lol:

Ajat nyt vaan sen seiskan loppuun tai ostat sen -75 corollan. :thumbup:
Omista autoista mk4 Focus on ensimmäinen bensa-auto jossa moottorin lämmöt ei nouse talvella (-18°C) normaaliksi edes tunnin ajolla.
Ei ollut vastaavaa oiretta yhdessäkään japsissa.
Mutta vaikka vaihtaisit siihen kerran viikossa termarin ei se muuksi muutu. Ominaisuus.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Hyvin on Ford konserni aivopessyt ihmiset. Ovat saaneet ihmiset uskomaan, että sellainen vika, että auto ei lämpiä, on ominaisuus. Kohta varmaan selittävät, että jos ratti on vinossa koilliseen ja sitä ei saada suoristetua, se on ominaisuus, ei vika, tai jos auton aurauskulmat ovat pielessä, eikä niitä saada säätämällä kuntoon, sekin on ominaisuus ei vika. :thumbup:
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Riippuu vähän mistä kantista asiaa tarkastelee, katos kun esim. Fiesta ST ei varmaan ensisijaisesti ole tarkoitettu talviautoksi suomeen vaan keskieurooppaan ja englantiin jossa talvet aika leutoja suomeen verrattuja.

Toisaalta ongelma ei koske perusmalleja koska niissä etusäleikössä on talviasento. Sitten on vielä esilämmitys, mikäli lähdet joka aamu liikkeelle jäisellä autolla niin saa olla melkoiset lämppärit että hetkessä lämpenee.

Ja mainittakoon vielä, että kabiini kyllä lämpiää ST:ssä nopeasti ei ei autossa tarvi sentään palella, nyt ainakin itse olen kirjoittanut vain moottorin lämpöjen noususta, olisi melko outoa jos moottori lämpiäisi ja pysyisi lämpösenä kovalla pakkasella aivan samaan tapaan kuin helteellä ilman viimasuojaa. Viimasuojan kanssa lämmöt nousee nopeemmin ja moottori pysyy lämpösenä kovillakin pakkasilla.

Seuraan itse moottorin lämpöjen nousua lähinnä siksi koska käytän satunnaisesti tehoja ja kylmää moottoria en ala riivaamaan edes kesällä.
HenryF
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Joulu 2021 22:40

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja HenryF »

Nipa kirjoitti: 28 Marras 2021 07:36
Dandalon kirjoitti: 28 Marras 2021 07:13 Mihis te ootte vaihtamassa? Vai onko hirvee salaisuus?
Ite miettiny kans vaihtoa.
Siis mulla ihan puhtaasti vaihtui vain sen takia että ei ollut mitään järkeä pitää kun ei sillä tullut enää loppuvaiheessa kun about 30km yhteensä ajettua päivässä töihin. Parin tonnin paska ajaa saman asian. Ei oikeasti mitään muuta ajoa kun töihin. Kaikki muut ajot sitten isommalla autolla.

Kesällä adoptoitiin iso koira joka ei olisi mahtunut kunnolla fiestaan (en kokeillut).

Eipähän tarvi huolehtia pesuista eikä ulkoisesta olemuksesta yhtään. Jos joku parkkipaikalla hakkaa kolhun kupeeseen ni eipä haittaa. Ajattelin jos välillä jopa tupakan tai kaksikin autossa polttaisi :lol: Eipä ole sitäkään ainakaan 15 vuoteen tullut tehtyä.
Totta vikiset. Halpa on huoleton.
Viimeksi muokannut HenryF, 17 Joulu 2021 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

HenryF kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:51
Nipa kirjoitti: 28 Marras 2021 07:36

Siis mulla ihan puhtaasti vaihtui vain sen takia että ei ollut mitään järkeä pitää kun ei sillä tullut enää loppuvaiheessa kun about 30km yhteensä ajettua päivässä töihin. Parin tonnin paska ajaa saman asian. Ei oikeasti mitään muuta ajoa kun töihin. Kaikki muut ajot sitten isommalla autolla.

Kesällä adoptoitiin iso koira joka ei olisi mahtunut kunnolla fiestaan (en kokeillut).

Eipähän tarvi huolehtia pesuista eikä ulkoisesta olemuksesta yhtään. Jos joku parkkipaikalla hakkaa kolhun kupeeseen ni eipä haittaa. Ajattelin jos välillä jopa tupakan tai kaksikin autossa polttaisi :lol: Eipä ole sitäkään ainakaan 15 vuoteen tullut tehtyä.
Totta vikiset. Halpa on huoleton.
Niin on. Esimerkkinä rouvan passatti menossa maanantaina 1200€ isoon huoltoon + siitä hajosi vielä viime viikonloppuna adbluen putki ja se remontti on vielä 1070€ siihen päälle. Alkaa olemaan mun golffin hinnoissa :lol:
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Tekasin tossa kesän ratapäiviä varten simulaattoriin Kymiringin niin voi treenata jarrupaikkoja. Rata on simulaattorissa ihan yhtä vaativa kuin oikea rata, todella hyvin tehty vaikka itse sanonkin, tuo on siis konversio MotoGP 20 pelistä eli en ota radasta koko kunniaa itselleni, mun toimesta vain laitettu toimimaan autosimussa kun prätkillä simulaattoriajo ei nappaa yhtään. Tässä vaiheessa kaikki rakennukset ym kosmetiikka puuttuu täysin, vain rata ja ympäröivä maasto, ne riittää treenaamiseen. Ajanotto ei toimi vielä eikä silläkään mitään väliä.

Kymiring simu
https://youtu.be/Ebw-kDk9qqo

Fiestaan on suunnitteilla vielä Stage 2 ja kisakatti, poistuis pakopuolen ahtaudet, koko kattia ei raaski pois jättää mutta nyt tähänkin saa kisakatin joka menee leimasta läpi, avartaa putkistoa ja estää ylikuumenemista Stage 2 softan kanssa. Nyt saa jo hyvin ilmaa, enemmän kuin tarpeeksi, mutta vauhdissa hyytyy selvästi kun pakopuoli ei vastaa parannettua ilmanottoa + lisätehoja. Tehoja tuntuu muutenkin katoavan ihan normi ajossa sen jälkeen kun moottori on täysin lämmin, kylmä kone selvästi pirteämpi, näin talvella huomaa todella selvästi vaikka kylmällä koneella ei tule edes reviteltyä.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

fasteST kirjoitti: 16 Tammi 2022 19:58 Tekasin tossa kesän ratapäiviä varten simulaattoriin Kymiringin niin voi treenata jarrupaikkoja. Rata on simulaattorissa ihan yhtä vaativa kuin oikea rata, todella hyvin tehty vaikka itse sanonkin, tuo on siis konversio MotoGP 20 pelistä eli en ota radasta koko kunniaa itselleni, mun toimesta vain laitettu toimimaan autosimussa kun prätkillä simulaattoriajo ei nappaa yhtään. Tässä vaiheessa kaikki rakennukset ym kosmetiikka puuttuu täysin, vain rata ja ympäröivä maasto, ne riittää treenaamiseen. Ajanotto ei toimi vielä eikä silläkään mitään väliä.

Kymiring simu
https://youtu.be/Ebw-kDk9qqo
OT: Hienoa että GTR2:kin vielä hangataan! :) Ei sillä Simbinin GTR2 ja GTL oli kyllä pitkään kovia simuja, joskus tuntuu että vetopidon mallinnus ei aina meinaa tuoreemmissakaan olla yhtä todentuntuinen, esim. AC:ssa on jotenkin karrikoitu lift-off-oversteer, mutta toisaalta hitaissa nopeuksissa vetopito katoaa korostetun arvaattomasti, eikä autoa oikein pääse ajamaan pidonrajoilla, niin kuin oikeassa elämässä tehtäisiin, vaan auton käytös opetellaan ulkoa ilman korjausliikkeitä. Kun katsoo noiden e-Sporttaajien ajamisia niin ihan älytön kyyti heillä ja auto ei vikuroi lainkaan edes vanhempi kalusto.

Jos Simbinin ajelut tuntuu hyvältä kannattaa kokeila uutta Automobilista 2- simua, siinä takavetoautoissa mun mielestä vähän sama tuntuma, lisänä tietysti aerodyynaminen pito ja tämän päivän fysiikat muutoin.

Tuolla muuten ketju simuautoilusta jos aiheesta kiinnostaa rupatella/kertoilla lisää:

viewtopic.php?t=56391
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

duckworth kirjoitti: 18 Tammi 2022 12:09 OT: Hienoa että GTR2:kin vielä hangataan! :) Ei sillä Simbinin GTR2 ja GTL oli kyllä pitkään kovia simuja, joskus tuntuu että vetopidon mallinnus ei aina meinaa tuoreemmissakaan olla yhtä todentuntuinen, esim. AC:ssa on jotenkin karrikoitu lift-off-oversteer, mutta toisaalta hitaissa nopeuksissa vetopito katoaa korostetun arvaattomasti, eikä autoa oikein pääse ajamaan pidonrajoilla, niin kuin oikeassa elämässä tehtäisiin, vaan auton käytös opetellaan ulkoa ilman korjausliikkeitä. Kun katsoo noiden e-Sporttaajien ajamisia niin ihan älytön kyyti heillä ja auto ei vikuroi lainkaan edes vanhempi kalusto.

Jos Simbinin ajelut tuntuu hyvältä kannattaa kokeila uutta Automobilista 2- simua, siinä takavetoautoissa mun mielestä vähän sama tuntuma, lisänä tietysti aerodyynaminen pito ja tämän päivän fysiikat muutoin.

Tuolla muuten ketju simuautoilusta jos aiheesta kiinnostaa rupatella/kertoilla lisää:

viewtopic.php?t=56391
No joo toi Kymiring nyt tapetilla koska itse kävin siellä omalla Fiestalla ajamassa viime suvena melkoisissa 30 kympin helteissä ja tulevana suvena toivottavasti hieman normaalimmat lämpötilat niin sais kaikki tehot irti. Takasuoralla pitäisi saada 220 rikki, siitä niinku lähetään. Viimeksi mittari näytti vain 200 ja nyt on lisää parannuksia tehty ja lisää tehdään niin helposti pitäisi ton verran kulkea. Simussa mulla on 1500 heppanen Bemari josta loppuu tällä hetkellä välitykset kesken puolessa välissä takasuoraa kun vauhtia on 334 km/h. Täytyy laittaa välitykset kuntoon jos sais 400 km/h mittariin :lol:

Mitä tulee simuihin niin mulla on lähtökohtaisesti kaikki tärkeimmät simut mitä markkinoilta löytyy, aika kauan ollut harrastaja. AMS2 tosin puuttuu kun sitä haukuttiin julkaisun jälkeen, yleensä ostan sitten kun hinnat laskee, toi on jäänyt testaamatta.

Olen jo vuosia ajanut enimmäkseen Assetto Corsaa ja R3E:tä, R3E:ssä on todella hyvä leaderboard jossa voi vertailla omia kierrosaikoja muiden kierroksiin, lähtee turhat luulot omista kyvyistä. 2010- 2011 ajoin F1 autolla silloista MM sarjaa ykkösluokassa, alustana oli Race07 / GTR Evolution, siihen pääsi ajamaan vain talleihin kutsutut ja taitonsa näyttäneet kuskit, ajettiin kovempia kierrosaikoja kuin Räikköset ja kumppanit, taso oli huikee ja treenit ennen kisoja useita tunteja säätöjä. Kisat oli oikeiden F1 kisojen mittaisia ja 107 % sääntö että pääsi kisaan mukaan. Että on näillä ajeltu.

GTR2 valikoitui tuohon Kymiringiin alustaksi vain sen takia, että se on todella hyvä edelleen ja siihen on helpointa tehdä konversiot.

Assetto Corsaan on tehty jonkinlainen mallinnus Kymiringistä, mutta sitä ei ole laitettu yleiseen jakeluun, vain pelitaloista ja johonkin sisäpiiriin kuuluvilta löytyy, niinpä päätin tehdä MotoGP 20 simussa olevasta Kyminring radasta konversion GTR2:een, mahdollisesti väännän tuon myös Assetto Corsaan, mutta sitä ennen pitää viimeistellä lisää.

Tosin koska tohon GTR2:een löytyy F1 modi ja autoja voi vapaasti modata, niin kyllähän tuokin riittää omaan käyttöön.

Mutta eipä enempää simuista tässä ketjussa, multa saa kysellä lisää vaikka privana tai tuolla simuketjussa.
magnetic.fiestast
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Tammi 2022 13:35

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja magnetic.fiestast »

fasteST kirjoitti: 16 Tammi 2022 19:58 Tekasin tossa kesän ratapäiviä varten simulaattoriin Kymiringin niin voi treenata jarrupaikkoja. Rata on simulaattorissa ihan yhtä vaativa kuin oikea rata, todella hyvin tehty vaikka itse sanonkin, tuo on siis konversio MotoGP 20 pelistä eli en ota radasta koko kunniaa itselleni, mun toimesta vain laitettu toimimaan autosimussa kun prätkillä simulaattoriajo ei nappaa yhtään. Tässä vaiheessa kaikki rakennukset ym kosmetiikka puuttuu täysin, vain rata ja ympäröivä maasto, ne riittää treenaamiseen. Ajanotto ei toimi vielä eikä silläkään mitään väliä.

Kymiring simu
https://youtu.be/Ebw-kDk9qqo

Fiestaan on suunnitteilla vielä Stage 2 ja kisakatti, poistuis pakopuolen ahtaudet, koko kattia ei raaski pois jättää mutta nyt tähänkin saa kisakatin joka menee leimasta läpi, avartaa putkistoa ja estää ylikuumenemista Stage 2 softan kanssa. Nyt saa jo hyvin ilmaa, enemmän kuin tarpeeksi, mutta vauhdissa hyytyy selvästi kun pakopuoli ei vastaa parannettua ilmanottoa + lisätehoja. Tehoja tuntuu muutenkin katoavan ihan normi ajossa sen jälkeen kun moottori on täysin lämmin, kylmä kone selvästi pirteämpi, näin talvella huomaa todella selvästi vaikka kylmällä koneella ei tule edes reviteltyä.
Nipan Ex-Fiestan uusi omistaja päätti rekisteröityä tänne foorumille myös, mukava lukea myös suomalaisten kokemuksia autosta eikä vaan tuolla Facebookin ryhmässä joka on täynnä brittejä :D

Nipa onkin täällä jo autosta kertonut tähän asti kaikki modaukset, itsellä suunnitteilla autoon Mountunen short shifteri, Collins Performancen moottorin takakannake, harkintalistalla on myös tuo Mountunen Charge pipe upgrade ja päivitys M260 softaan.

Oliko sulla fasteST vielä GPF paikoillaan? Vähän miettinyt onko tuo GPF poisto kannattava veto ja samalla esim. katin korvaaminen kisakatilla. Vähän vaan mietityttää miten päästömittauksessa tuollasen jälkeen käy. Tuskin ainakaan GPF poiston jälkeen menee enää läpi?
MK8 Fiesta ST - Mountune M235, Milltek GPF Back, Proalloy Stage 3 IC, Proalloy intake, Mountune throttle body elbow, Eibach springs -20mm
EX: Focus ST MK3 Estate 2014
EX: Mazda 6 MPS 2007
Instagram: magnetic.fiestast
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Ne kisakatit mitkä tähän Fiestaan löytyy niin niissä on yhtä tehokas pakokaasujen puhdistus kuin alkuperäisessä, ero tulee avarammasta ja paremmin virtaavasta putkesta, se ei tarjoa järjettömiä lisätehoja, mutta mahdollistaa mm. Stage 2 softan käytön ja muutenkin vähentää lämpöjen nousua pakopuolella eli tuo lisätehoa jo Stage 1 softan kanssa, mutta ei yksistään tee ihmeitä. Koko katin poisto olisi jo iso muutos tehoihin vaan siihen en lähde kun eka leima vuoden päästä niin pitäis vaihdattaa katti kohta takas eikä viitsi edestakas vaihdella tässä autossa, rataa varten vaihtaisin siksi aikaa suoran putken ilman kattia mikäli katti olis moottorin etupuolella ja helppo vaihtaa. En tiedä onko kukaan koettanut tälläistä leimassa ilman hiukkasloukkua ja saanut läpi pelkällä katalysaattorilla, nämä kuitenkin myydään ja verotetaan vähäpäästöisinä niin kyllähän ne näitä nyt kyttää. Samoin ECU kyttää päästöjä ja vikavalot loistaa helposti jos ei softa niitä blokkaa.

Oman auton putki on toistaiseksi täysin alkuperäinen, kaikki saastelaitteet löytyy ja pysyy. Suunnitelmissa on vain katalysaattorin vaihto paremmin virtaavaan malliin. Samalla softa päivittyy Stage2:een joka tarjoaa pientä piristystä ja muutamia kivoja lisäominaisuuksia kuten vaihteiden vaihdot täyskaasulla, ilman katin vaihtoa tota softaa ei suositella koska lämmöt saattais nousta liikaa. Huonoa tuossa on että katin vaihdon joutuu ilmeisesti teettämään koska on niin hankalassa paikassa koneen takana niin pitänee jättää ammattilaisille, katson tuota vasta kun ollaan lähempänä kesää.

Sitä Mountunen short shifteriä en suosittele, Pumaspeed myy paljon helpommin asennettavaa lisäosaa alkuperäiseen vipuun, sen Mountunen kanssa lähtee järki, sai tehdä ihan hulluna töitä että sai irti tapin jolla se vipu on kiinni, ei ole siis mitään pulttia vaan lyöntitappi ja tilaa iskuille ei juuri ole jotta sais iskuihin voimaa, samalla saa pelätä että rikkoo jotain. tilaa suosiolla tuo kuvassa näkyvä pulteilla kiinnitettävä kikkare.

https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... _17981.jsp

Mulla itse asiassa on just tollanen samanlainen short-shifter avaamattomassa pakkauksessa, tilasin varuilta koska se Mountunen vipu näytti melkein mahdottomalta asentaa kun alkuperäisen poisto ei meinannut onnistua millään, säästä hermoja valitse helppo.
magnetic.fiestast
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Tammi 2022 13:35

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja magnetic.fiestast »

Epäilen myös että ilman GPF menisi leimasta ja tästä syystä sitä en varmaan itsekään lähde irrottelemaan. Sinänsä jos tuon saisi pikalaipoilla vaihdettavaksi voisi toteuttaa siten että aina leimalle GPF kiinni laipoilla ja suora putki tilalle sen jälkeen. Tehohyöty rahamäärään ja vaivaan nähden on kyllä niin pieni että ei mitään järkeä tuossa. Ehkä isommalla turbolla olisi.

Olenkin kuullut kauhutarinoita tuon Mountunen shifterin asennuksesta, mutta luulin että se on kunnon tuurnalla ihan OK siedettävä operaatio. Se miksi alunperin Mountunen shifterin halusin, oli siksi että se on saanut tuntumastaan hirveesti kehuja. Lisäksi oon kuullut "myyttejä" että noi suoraan laatikon vaihtajaan pultattavat kilkkeet muuttavat vaihdekaapeleiden asentoa sen verta, että SAATTAVAT aiheuttaa ylimäärästä kulumaa laatikolle mm. synkroille. Mutta Focukseenkin vastaavan pultattavan version asensin ja ei ollut kyllä ongelmia laatikon kanssa (toki kilsojakin tuli sillä vähän). Jos sulla on tuo Pumaspeed ylimärääsenä, voisin sen sulta ostaa (laita mulle YV:tä).

Sitten täällä sulle ja kaikille muillekkin MK8 ST omistajille tiedoksi, olen perustanut WhatsAppiin ryhmän, jonne tarkotus muodostaa pienehkö yhteisö rentoa ja avointa keskustelua varten näistä autoista, sekä ehkä järkkäillä jotain miittiä ja muuta vastaavaa tulevaisuudessa. Jos kiinnostuit, laita YV:tä niin lisätään sut ryhmään! Tällä hetkellä neljä jäsentä ja lisää halutaan ehdottomasti. Tämän tarkoitus ei ole hajottaa yhteisöä tai viedä sitä foorumeilta pois, vaan lisätä yksi hieman helpommin lähestyttävä paikka keskustelulle näiden muiden kirjoon.
MK8 Fiesta ST - Mountune M235, Milltek GPF Back, Proalloy Stage 3 IC, Proalloy intake, Mountune throttle body elbow, Eibach springs -20mm
EX: Focus ST MK3 Estate 2014
EX: Mazda 6 MPS 2007
Instagram: magnetic.fiestast
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

Myyjä soitti että i20N tuotantoslotti siirtynyt 12-16kk eteenpäin. Eli ei tarvii uutta autoa miettiä hetkeen. Alustasarja tekis mieli laittaa kesäksi Fiestaan. Bilstein Evo S, KW variant 3 tai sit ois toi Ford performance setti. Bilstein tuttu että ehkä se kiinnostais.
Edit: suunnitelma otti äkkikäännöksen ja mk8.5 ST tuli tilattua. Boundless blue performance packillä. Pitäs vielä loppukesäksi ehtiä. Toivotaan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota kun alustaa lasketaan onko noista jäätyneestä lumesta pyöräkoteiloissa ollut ongelmia käyttäjillä. Siksi kun näkyi olevan uutinen että takapyörä jumiin ja sitten mentiin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Renee kirjoitti: 19 Helmi 2022 10:44 Tuota kun alustaa lasketaan onko noista jäätyneestä lumesta pyöräkoteiloissa ollut ongelmia käyttäjillä. Siksi kun näkyi olevan uutinen että takapyörä jumiin ja sitten mentiin.
Viime talvena mulla meni kuskinpuolelta takapyörän kotelo aivan täyteen,hirveä homma pyryssä oli hakata jäätynyttä lunta pois...onneksi ei hajonnut mitään

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Vastaa Viestiin