Sivu 1/2

Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 17:09
Kirjoittaja Turmeltu
Olisi suunnitelmissa vaihtaa nykyinen kelvollisesti palvellut Focus uudempaan versioon. Hakusessa on 2009 tai sitä nuoremmat yksilöt bensakoneella.

Kysymys kuuluukin: Onko '09 ja sitä tuoreemmissa bensakoneissa edelleen jakohihna vai ovatko jo ketjukoneella?

Mikäli Ford on saanut jo ketjut koneisiin, onko näiden kestävyydestä minkälaisia kokemuksia? Huoltoväli?

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 17:41
Kirjoittaja kalle_a
Ecoboost 1.0 jakohihna, jonka vaihtoväli 240 000km / 10v
Ecoboost 1.5 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km/10v
Ecoboost 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Duratec 1.4 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km / 8v
Duratec 1.8 ja 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Dutatec 2.5 jakohihna 200 000km / 10v

1.0 Ecoboostin hihnanvaihto kustantaa noin 1000€, muihin noin 350-450€

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 21:48
Kirjoittaja Krisse
Koska kysyjä varmaan sai yllä jo tyhjentävän vastauksen kysymykseensä niin rohkenen änkeä asiani kanssa otsikon alle.

Olen monesti hämmästellyt näitä ketju vs hihnajuttuja, nettiauton ilmoituksien 'ketjukone, ei kalliita hihnanvaihtoja' ja sen sellaisia. Onko se nyt Aikuisten Oikeesti jollekulle olennaista auton hankinnassa jos auto on muuten mieluisa?

Kyllä mä nyt sen ymmärrän jos kilometrejä tulee Simonaan ja vaihtoväli on 100 tuhatta, mut mitä nyt pikaiseen RS huollon sivuilta katsoin niin bensavoordien aika yleinen vaihtoväli on 8v/160tkm joista kumpikaan ei tuu keskivertoBENSA-autolijalla vastaan kovinkaan usein. Hinnat vesipumpun ja moniurahihnojen kanssa varmaan siinä 500e nurkilla, em firman hinnastoissa ei noita lisäjuttuja mainittu.

Mulla on ollu toi nykyinen auto kohta 11 vuotta, ja jos olisin ajanut kaikki ajoni (noin 330tkm) sillä niin siihen olisi nyt lähiaikoina pitänyt vaihtaa jakopää toisen kerran.

Kun autoilun kokonaiskustannuksia (pelkstään bensaa 35000 eurolla tolla ajomäärällä) katotaan niin ei voi olla rahasta kiinni hihnajakopään dissaaminen, ja kyllä mä työn puolesta sanoisin ettei hihnajakopäiden luotettavuudessakaan valittamista ole.

Niin että onko se jakopään toteutustapa todellakin merkittävä valintakriteeri, ja miksi? (Joo, tiedän että joihinkin se maksaa miljaardin, mutta tää on Foordifoorumi ja perusfoordin jakopää ei maksa miljaardia eikä räjähtele).

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 22:16
Kirjoittaja emax
Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 22:38
Kirjoittaja focst
emax kirjoitti:Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Oulun seudulle ei voi suositella kun ketjua tai öljyssä uivaa jakohihnaa..1.5 tdci vaihtoväli täällä vakiintunut 30-60tkm mikä vaikuttaa jo ainakin itsellä moottorityypin valintaan..

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 21 Huhti 2017 09:15
Kirjoittaja tursas
Onkos nämä nykykoneet ns. vapaastipyöriviä vai onkos se kone/venttiilit sitten siinä, jos hihna/ketju poikkeaa ?

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 25 Huhti 2017 15:23
Kirjoittaja Focus_2.0
Aikoinaan Focuksessa mustakantisen Zetecin jakohihna ei olisi kestänyt luvattua kymmentä vuotta. Vähän ajoa niin vuodet tulee täyteen ennen kilometrejä. Vaihdettiin kahdeksan vuoden kohdalla huollon suosituksesta. Vaihdon yhteydessä kiristäjä ja rullat olivat aivan loppu. Samalla kysyin että kuka olisi korvannut jos hihna olisi katkennut. Ei kukaan. Omasta pussista olisi mennyt moottoriremppa. Varmasti kovalla väännöllä olis saanut jotain valmistajan piikkiin mutta helpompi vaihtaa hihna ajoissa. Nykykoneet eivät yleensä ole vapaastikiertäviä..

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 25 Huhti 2017 16:27
Kirjoittaja tursas
Tää on ainakin vapaastikiertävä ikuinen ketjukone.. 8-)
Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle.. :D

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 01 Touko 2017 19:02
Kirjoittaja emax
tursas kirjoitti:Tää on ainakin vapaastikiertävä ikuinen ketjukone.. 8-)
Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle.. :D
Öljyt kun vaihtaa 10tkm-15tkm välein ja käyttää talvisin lohkolämmitintä niin pitkälle pääsee moottorin puolesta.
focst kirjoitti: Oulun seudulle ei voi suositella kun ketjua tai öljyssä uivaa jakohihnaa..1.5 tdci vaihtoväli täällä vakiintunut 30-60tkm mikä vaikuttaa jo ainakin itsellä moottorityypin valintaan..
Tämä on kyllä jännä ilmiö. Muistiin on jääny yks 2.4D transportterin jako/pumpunremmien vaihto. Siinä oli pumpun puolelta pyörätkin niin kulunu ettei se remmi edes kiristyny. Kuluneita ne kyllä yleensä on, mutta tämä veti kyllä kirkkaasti pohjat. Vitsailin asiakkaalle että mistä Oulusta sä tään oot hakenu, ja vastaus oli että juuri sieltä.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 14 Elo 2017 14:33
Kirjoittaja focuskroatia
Ford Focus 2002 1.6 jakohihna vaihdettu 2011.

Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 14 Elo 2017 17:19
Kirjoittaja tursas
focuskroatia kirjoitti:Ford Focus 2002 1.6 jakohihna vaihdettu 2011.

Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?
Kilsoja.., siis sen edellisen vaihdon jälkeen..
1.4/1.6 Zetec 160 tkm/10v 347 €
1.8/2.0 Zetec 160 tkm/10v 359 €

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 24 Heinä 2021 06:48
Kirjoittaja UusiOmistaja
Itsellä ford fusion 1.4 ja hihna vaihdettu 176000 km kohdalla vuonna 2017 ja nyt ajettu 224000 niin olisiko hyvä vaihtaa hihna varuilta?

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 24 Heinä 2021 09:16
Kirjoittaja Renee
Tuon mukaan vaihto 2025 vuonna tai 336000km mittarissa kumpi tulee ensiksi täyteen. Eli 8v
/160tkm on hihnan vaihtoväli. Ajele rauhassa.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 24 Heinä 2021 21:57
Kirjoittaja Mk3Mondeo
emax kirjoitti: 20 Huhti 2017 22:16 Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Audi on satsannut tuossa asiassa tekniikkaan oikein kunnolla, FSI-moottoreissa on sekä jakohihna, että jakoketju nokka-akseleiden välillä. Omassa kesti jakohihna, jolla on vaihtoväli, oikein hyvin. Mutta jakoketju jolla ei ole vaihtoväliä, meni kiristäjän pettäessä hajalle ja tuhosi koko koneen. Muutenkin koko Audi oli sellainen paskakasa etten ikinä hanki enkä huoli sellaista enää. Erittäin epäluotettava monessa suhteessa sekä järjettömän kallis huoltaa ja korjata.

Audihan on Vag-konsernin premium-merkki ja kaikki muut siis vieläkin huonompia kuin tuo paras Audi.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 25 Heinä 2021 04:29
Kirjoittaja UusiOmistaja
Renee kirjoitti: 24 Heinä 2021 09:16 Tuon mukaan vaihto 2025 vuonna tai 336000km mittarissa kumpi tulee ensiksi täyteen. Eli 8v
/160tkm on hihnan vaihtoväli. Ajele rauhassa.
Kiitos vastauksesta.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 25 Heinä 2021 04:43
Kirjoittaja Tessu200
Jakohihnakin on ihan ok,kunhan varsinkin käytettyä autoa ostettaessa on joko tieto koska vaihdettu ja mitä missä milloin tai sitten vaihtaa/vaihdattaa ne itse ja sen jälkeen tietääkin katella joko kilometrejä tai vuosia.
Mikään ei kestä ikuisesti mutta normaalissa tilanteessa moni laite toimii kunhan huollot ja tarkistukset tehty ajallaan.
Moottorikorjaamot kyllä antaa selvityksen että mitä käy jos jostain autosta hihna menee poikki,näin kysyin itsekkin kun katkesi naapurin Rellusta hihna niin koneistamo ketrtoi että kyllä on menny palikat vastakkain ja sillä selvä.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 28 Heinä 2021 12:35
Kirjoittaja kaasi
Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 28 Heinä 2021 13:25
Kirjoittaja Renee
Tosi tarkka jos vaikka auto kuluttaa öljyä jotain sopimatonta öljyä jossa väärä luokitus lisätään ja jakohihna alkaa murenemaan . Aika haavoituva moottori siis kyseessä. Eli siis takakontissa pitää olla litran purkki oikeaa öljyä joka varmaan kannattaa hommata varoiksi.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 28 Heinä 2021 14:41
Kirjoittaja kaasi
Renee kirjoitti: 28 Heinä 2021 13:25 Tosi tarkka jos vaikka auto kuluttaa öljyä jotain sopimatonta öljyä jossa väärä luokitus lisätään ja jakohihna alkaa murenemaan . Aika haavoituva moottori siis kyseessä. Eli siis takakontissa pitää olla litran purkki oikeaa öljyä joka varmaan kannattaa hommata varoiksi.
Niinpä. Mutta sitten kun ostat käytetyn vaikka merkkiliikkeestä sen täydellä huoltokirjalla. Silloinkaan et voi tietää mitä käyttäjä on lisännyt ehkä huoltojen välillä. Joten ainoa varmuus on tehdä oston jälkeen jakopää jolloin tietää että kaikki kunnossa ja käyttää AINA sitä oikeaa öljyä.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 28 Heinä 2021 15:04
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onko sekään varma että se huoltoliike laittaa juuri sitä oikeaa öljyä koneeseen....
ainakin ennen paikallinen marmori huolto kun ei käyttänyt fordin öljyjä vaan pumpuista tuli jotain muuta merkkiä.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 28 Heinä 2021 15:21
Kirjoittaja Renee
Tietysti jos varman päälle pelataan jakohihna vaihtuu pitää putsata öljypumpun sihti ja huuhdella että paikat on puhtaat. Se maksaa yli 1000€. Mutta sehän pitää vaatia hinnasta pois jos ei luoteta siihen huoltovihkoon että kaikki on kunnossa. Tietysti halvemalla pääsee ostaa normi auton jossa näitä öljy juttuja ei tarvitse ajatella.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 28 Heinä 2021 23:30
Kirjoittaja Tessu200
Ei kai öljyn merkillä mitään merkitystä ole kunhan öljyn kaatu vaan käy hihnan kanssa?
Eikä Ford ole itse koskaan öljyjä valmistanu,eiköhän se ole vaan maksanu tynnyreihin oman logonsa?
Ja jos ostaa käytetyn auton niin eipä monikaan tiedä mitä on tehy ja mitä ei,toki uudemmissa kai vähemmän pystyy huijaamaan kun kaikki jo tietokoneella...silti voi epäillä että onko vaikkapa voimansiirronöljyjä tarkisteltu tai vaihdeltukkaan tai polttoainesuodatinta vaihdettu ja koska.
Sellasenkin tiedän että on aikoinaan ihan merkkiliike leimannu jälkikäteen huoltovihkon,no auto oli kyllä siellä huollettu mutta...ainahan noin ei välttämättä ole!

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 29 Heinä 2021 07:53
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Sellainenkin ihme on tullut vastaan että liikkeessä myytävässä autossa oli hankslokerossa kaks eri huoltokirjaa, samalle rekkarille....
Toinen oli vajavainen, lähes tyhjä ja toinen täydellinen...

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 29 Heinä 2021 11:07
Kirjoittaja Mk1escos
Niissä kirjoissa on usein päivämäärä koska painettu, jos se on paljon uudempi kuin auto niin seuraavaa katsomaan.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 29 Heinä 2021 16:25
Kirjoittaja Tessu200
Kyllä se automaailmassa on kaikki mahdollista,näyttää olevan tänäpäivänäkin huijaus mahdollista pitää vaan osata tietokonetta tarpeeksi hyödyntää