Sivu 2/2

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 16 Syys 2021 14:44
Kirjoittaja KallacK
kaasi kirjoitti: 28 Heinä 2021 12:35 Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...
Oli oikeaa öljyä ja oikea määrä. Öljynkierron häiriö sihdin takia 1.0 ecoboost koneeseen. 2013 autolla oli ajettu 140tkm. Se oli sitten siinä, vaihtomoottoriasiakkuus, motti+turbo, enemmän kuin auton arvo. Vaikka olisikin tullu törmättyä tähän keskusteluun jo aikaisemminkin, tuskin olis tullu laitettua ketään tarkastamaan noin kallista yksittäistä huoltokohdetta, joka ei kuulu huoltosuunnitelmaan. Olkaa varovaisia.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 16 Syys 2021 19:03
Kirjoittaja Renee
Kurja homma noi moottoririkot ja noi vähän ajettu.
https://www.youtube.com/watch?v=AhM9DGw6m-Y

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 16 Syys 2021 21:48
Kirjoittaja Mk3Mondeo
KallacK kirjoitti: 16 Syys 2021 14:44
kaasi kirjoitti: 28 Heinä 2021 12:35 Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...
Oli oikeaa öljyä ja oikea määrä. Öljynkierron häiriö sihdin takia 1.0 ecoboost koneeseen. 2013 autolla oli ajettu 140tkm. Se oli sitten siinä, vaihtomoottoriasiakkuus, motti+turbo, enemmän kuin auton arvo. Vaikka olisikin tullu törmättyä tähän keskusteluun jo aikaisemminkin, tuskin olis tullu laitettua ketään tarkastamaan noin kallista yksittäistä huoltokohdetta, joka ei kuulu huoltosuunnitelmaan. Olkaa varovaisia.
Ykis varmimpia tapoja välttyä tuollaiselta on olla ostamasta noita moponmoottoreita oikeaan autoon.

Fysiikan lait eivät ole muuttuneet mihinkään ja lisäteho kuormittaa komponentteja tavalla joka lyhentää rakenteellista käyttöikää.

On jokseenkin todennäköistä ettei tulevaisuudessa tule myyntiin yhtään ainoaa 1.0 Ecoboostia jolla alkuperäisellä moottorilla olisi ajettu 300 000km. Paskakasoja ei kannata ostaa koska ne hajoavat ja myydessä se riski hinnoitellaan alhaisena myyntihintana.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 16 Syys 2021 21:52
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 16 Syys 2021 19:03 Kurja homma noi moottoririkot ja noi vähän ajettu.
https://www.youtube.com/watch?v=AhM9DGw6m-Y
Mikä tuossa videossa oli ongelmana ja miten se ratkaistiin? Englanti ei ole vahvimpia puoliani.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 17 Syys 2021 05:35
Kirjoittaja focst
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Syys 2021 21:52
Renee kirjoitti: 16 Syys 2021 19:03 Kurja homma noi moottoririkot ja noi vähän ajettu.
https://www.youtube.com/watch?v=AhM9DGw6m-Y
Mikä tuossa videossa oli ongelmana ja miten se ratkaistiin? Englanti ei ole vahvimpia puoliani.
Öljypumpun imusiivilä tukossa ja näytti kuinka se puhdistataan. Sieltä löytyi metallia mutta ei sanottu jatkosta enempää. Ilmeisesti jatkoa seuraa kun oli osa 1.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 17 Syys 2021 07:58
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Syys 2021 21:48
Ykis varmimpia tapoja välttyä tuollaiselta on olla ostamasta noita moponmoottoreita oikeaan autoon.

Fysiikan lait eivät ole muuttuneet mihinkään ja lisäteho kuormittaa komponentteja tavalla joka lyhentää rakenteellista käyttöikää.

On jokseenkin todennäköistä ettei tulevaisuudessa tule myyntiin yhtään ainoaa 1.0 Ecoboostia jolla alkuperäisellä moottorilla olisi ajettu 300 000km. Paskakasoja ei kannata ostaa koska ne hajoavat ja myydessä se riski hinnoitellaan alhaisena myyntihintana.
300 000 ajettu on vasta sisään ajettu noissa vanhoissa kunnon moottoreissa 2.0l.... ja miniatyyrimoottorisissa voi olla menossa jo kolmas moottori tuossa lukemassa... :roll:

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 17 Syys 2021 09:16
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Syys 2021 07:58
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Syys 2021 21:48
Ykis varmimpia tapoja välttyä tuollaiselta on olla ostamasta noita moponmoottoreita oikeaan autoon.

Fysiikan lait eivät ole muuttuneet mihinkään ja lisäteho kuormittaa komponentteja tavalla joka lyhentää rakenteellista käyttöikää.

On jokseenkin todennäköistä ettei tulevaisuudessa tule myyntiin yhtään ainoaa 1.0 Ecoboostia jolla alkuperäisellä moottorilla olisi ajettu 300 000km. Paskakasoja ei kannata ostaa koska ne hajoavat ja myydessä se riski hinnoitellaan alhaisena myyntihintana.
300 000 ajettu on vasta sisään ajettu noissa vanhoissa kunnon moottoreissa 2.0l.... ja miniatyyrimoottorisissa voi olla menossa jo kolmas moottori tuossa lukemassa... :roll:
Tuossa otos Nettiauton vanhemmasta tarjonnasta, 12kpl Mk3 diesel -Mondeoita joilla on ajettu enemmän kuin 350 000km.

https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/d ... untry[]=73

Vastaavia myynti-ilmoituksia ei tulla näkemään 1.0 Ecoboost -autoista.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 17 Syys 2021 09:54
Kirjoittaja Taunusautomaatti
joo ja uudemmissakin
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo?y ... 000&page=1

jos ostaa 300tkm ajetun mk3 tai mk4 niin taitaa olla kilsoja enempi edessä moottorilla kuin tuliterällä miniturbolla....

ja muutenkin uuden nimiturboilijan kannattais ihan uteliaisuudesta käydä kokeilemassa tuollaista pari litrasta turbokiisseliä.

Kulutus on pienempi kuin sillä pienellä bensaturbolla ja voimaa on....

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 17 Syys 2021 12:02
Kirjoittaja focst
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Syys 2021 09:54 joo ja uudemmissakin
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo?y ... 000&page=1

jos ostaa 300tkm ajetun mk3 tai mk4 niin taitaa olla kilsoja enempi edessä moottorilla kuin tuliterällä miniturbolla....

ja muutenkin uuden nimiturboilijan kannattais ihan uteliaisuudesta käydä kokeilemassa tuollaista pari litrasta turbokiisseliä.

Kulutus on pienempi kuin sillä pienellä bensaturbolla ja voimaa on....
Moottori ehkä kestää. Mutta rupeaa korit olemaan melko pehmeitä varsinkin mk3 mondeoissa mk4 voi vielä kohtuu kunnossa olla.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 15 Tammi 2022 19:53
Kirjoittaja Fazer96
Ford Mondeo 1.6 1996 jakohihna vai ketju?

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 16 Tammi 2022 10:45
Kirjoittaja duckworth
Fazer96 kirjoitti: 15 Tammi 2022 19:53 Ford Mondeo 1.6 1996 jakohihna vai ketju?
Silvertop Zetec, ja hihnalla jakopää.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 16 Tammi 2022 13:51
Kirjoittaja tursas
Fazer96 kirjoitti: 15 Tammi 2022 19:53 Ford Mondeo 1.6 1996 jakohihna vai ketju?
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto ... ondeo.html
..ja siinä vielä se vaihtoväli ja hinta..

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 20 Tammi 2022 23:27
Kirjoittaja kurkitopi
Ja siitä jakopäänketjun kestoiästä, esim. P10 Primeroissa kestää ketjut aivan eri tahtiin kuin noissa P11/P12 Primeroissa, monessa mentiin jo vaihtoon alle 150tkm ajettuna. Heikompi kesto vissiin.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 14 Kesä 2023 22:35
Kirjoittaja liimari
Moi!

Minulle on kulkeutunut vastikään käyttööni Mondeo 2.0, vuosimallia 2010. Bensaa syö. Huoltokirjassa on vain huoltoliikkeen leimoja ja päivämääriä sekä muutama merkintä öljynvaihdoista, ilmeisesti mitään sen kummempaa ei ole tehty. Kilometrejä on 96 000. En löydä mistään tietoa siitä, että onko tässä jakohihna vai ketju? Jos on hihna, niin pitäisikö se kohta vaihtaa? Jos on ketju, niin ajelen vaan huoleti? En ole ikinä omistanut autoa, joten tässä sitä nyt kysellään kaikenlaista...

Kiitos avusta!

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 07:43
Kirjoittaja tursas
Koita ettiä tuolta se kone..
https://ford.rsh.fi/

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 09:37
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Oliskohan niin onnellinen tilanne että on ketju kone.
Olispa dieseleissäkin mutta ei.

TUllut ajeltua 1998 alkaen ketjukoneilla ja säästettyä tuhansia euroja kunnei ole tarvinnut remmejä vaihdella...

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 09:49
Kirjoittaja liimari
tursas kirjoitti: 15 Kesä 2023 07:43 Koita ettiä tuolta se kone..
https://ford.rsh.fi/
Tuon taulukon mukaan 2010 olisi hihnalla, mutta siinä mainittu vain 2.0 diesel? Vuoden 2011 bensaversio taas olisi ketjulla. Hmm..

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 10:07
Kirjoittaja yritäedes
Ketjulla se on.
Jos vapaastihengittävä, niin Duratec HE 2.0.
Jos turboahdettu, niin Ecoboost 2.0.

Molemmat ketjulla.

Re: Jakopää bensakoneissa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 19:54
Kirjoittaja Mk3Mondeo
yritäedes kirjoitti: 15 Kesä 2023 10:07 Ketjulla se on.
Jos vapaastihengittävä, niin Duratec HE 2.0.
Jos turboahdettu, niin Ecoboost 2.0.

Molemmat ketjulla.
Hyvänä puolena tuossa Duratec HE:ssä on että ketju tosiaan kestää kauemmin kuin muu auto eli 400tkm tai enemmän. Muutenkin oma kokemus Duratec HE -moottorista on pelkästään positiivinen. Hiljainen, kierrosherkkä ja tehokas moottori.

Kun tuohon moottoriin yhdistää 5-vaihteisen MTX-75 vaihteiston niin tulos on tekniikan osalta jokseenkin täydellinen.