Sivu 1/1

Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 04 Huhti 2017 18:56
Kirjoittaja ford-n00b
Sori jos tyhmä kysymys, mutta pakko nyt kuitenkin kysyä: onko normaalia, että etujarrulevy kuumenee normaaliajossa? Kuskin puolella tätä ei tapahdu, mutta vänkärin puolen levy hohkaa selvästi lämpöä, painoi jarrua ajon aikana tai ei. Tietenkin mitä lujempaa ajaa ja mitä pidemmän aikaa, niin sitä enemmän levy lämpenee... eli jarrupala vastaa levyyn ilmeisesti koko ajan. Ja jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista tai jopa vaarallista, niin mitä pitäisi tehdä? Palat varmaan vaihdan joka tapauksessa, kun ne tuli jo tilattua.

Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 04 Huhti 2017 21:11
Kirjoittaja seppo1
ford-n00b kirjoitti:Sori jos tyhmä kysymys, mutta pakko nyt kuitenkin kysyä: onko normaalia, että etujarrulevy kuumenee normaaliajossa? Kuskin puolella tätä ei tapahdu, mutta vänkärin puolen levy hohkaa selvästi lämpöä, painoi jarrua ajon aikana tai ei. Tietenkin mitä lujempaa ajaa ja mitä pidemmän aikaa, niin sitä enemmän levy lämpenee... eli jarrupala vastaa levyyn ilmeisesti koko ajan. Ja jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista tai jopa vaarallista, niin mitä pitäisi tehdä? Palat varmaan vaihdan joka tapauksessa, kun ne tuli jo tilattua.

Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.
Kaksi vaihtoehtoa: Männän ja sylinterin välissä likaa/ruostetta tai sitten jarrusatulaan tuleva jarruletku on turvonnut lähes umpeen, eli perstunut.
Jälkimmäinen vaihtoehto on helppo kokeilla. Jos mäntä painuu huomattavasti helpommin sisään, kun avaat ilmausruuvin, niin kyse on tästä letkuviasta.

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 04 Huhti 2017 21:24
Kirjoittaja ford-n00b
^ Kiitoksia vastauksesta. Ja sitten jos letkussa vika, niin letku ilmeisesti vain vaihtoon? Taitaa olla jo isompi operaatio? :|

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 05 Huhti 2017 09:04
Kirjoittaja seppo1
ford-n00b kirjoitti:^ Kiitoksia vastauksesta. Ja sitten jos letkussa vika, niin letku ilmeisesti vain vaihtoon? Taitaa olla jo isompi operaatio? :|
No ei se letkun vaihto nyt oikeastaan niin suuri operaatio :roll:

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 05 Huhti 2017 09:32
Kirjoittaja tursas
Jos se satulan mäntä on jumissa, niin palojenkin vaihto on turhaa/ei onnistu. En nyt ole mikään Focuksen jarruasiantuntija, viimeksi Sierraan vaihtanu, mutta uusi satula 80 € + palat + letku 10 € laittaisin vaihtolistalle, ne menee kaikki siinä samalla, levyn kuntoa voi vähän samalla tutkia ja rälläkällä reunoja tasottaa..., Motonetista kurkattuna..korjauskirjan mukaan näissä uudemmissa kärryissä se mäntä ei mene sisään painamalla vaan sitä pitäis pyörittää... :roll:

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 06 Huhti 2017 06:32
Kirjoittaja Jyde
Etujarrun mäntä menee painamalla, takajarrun mäntää pitää pyörittää koska siinä on käsijarrumekanismi satulassa.

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 07 Huhti 2017 21:17
Kirjoittaja ford-n00b
Jyde kirjoitti:Etujarrun mäntä menee painamalla, takajarrun mäntää pitää pyörittää koska siinä on käsijarrumekanismi satulassa.
Joo kyllä ne ainakin levyt vaihdettaessa painettiin kasaan. Mutta olipahan ihan saatanan raskaat painaa, toista ei käsivoimin saatukaan. Onko tuokaan normaalia?

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 07 Huhti 2017 22:15
Kirjoittaja seppo1
ford-n00b kirjoitti: Joo kyllä ne ainakin levyt vaihdettaessa painettiin kasaan. Mutta olipahan ihan saatanan raskaat painaa, toista ei käsivoimin saatukaan. Onko tuokaan normaalia?
Jos mäntä painui sormivoimin sisään, on se melko herkkä. Raja ei kulje ihan siinä, meneekö sormivoimin vai tarvitseeko puristinta avuksi. Jos painaminen esim. liimauspuristimella kysyy kovasti voimia, on mäntä jumissa tai letku tukossa. Niin, ja monessa autossa opastetaankin avaamaan ilmausruuvi, kun mäntä painetaan sisään.

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 08 Huhti 2017 15:11
Kirjoittaja ford-n00b
seppo1 kirjoitti: Jos mäntä painui sormivoimin sisään, on se melko herkkä. Raja ei kulje ihan siinä, meneekö sormivoimin vai tarvitseeko puristinta avuksi. Jos painaminen esim. liimauspuristimella kysyy kovasti voimia, on mäntä jumissa tai letku tukossa. Niin, ja monessa autossa opastetaankin avaamaan ilmausruuvi, kun mäntä painetaan sisään.
Kiitoksia vinkeistä. Näillä eväillä testailemaan ennen uuden satulan ostoa, on se kuitenkin sen verran tyyris.

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Lähetetty: 11 Huhti 2017 19:55
Kirjoittaja ford-n00b
Eli palat vaihdettiin, mäntää herkisteltiin ja toistaiseksi kaikki tuntuu pelaavan. Kuskin puolella oli mäntä kyllä melko paljon herkempi, mutta kyllä tuo vänkärin puolen mäntäkin meni kohtuudella sisään liimapuristimella. Palat olivat kyllä ihan loppu molemmilla puolilla ja mäntä oli päässyt pikadiagnoosina "liian" auki ja oli sen takia todella jumissa. Bräkliinia sinne suihkuteltiin oikein urakalla. Kuinkahan paha homma muuten on kun pääsi tuo männän suojakumi repeämään hiukan? :oops: