Sivu 1/1
Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 14 Maalis 2017 08:40
Kirjoittaja jennie
Tervehdys tietäjät!
Käytin tuossa tuota vokkeloa katsastuksessa ja leima jäi kiinni liian korkeasta k-arvosta. Kovasta yrityksestä huolimatta katsuri ei saanut arvoa tippumaan rajoihin, lopputulokseksi jäi 2,01. Käytin auton huollossa, jossa vaihdettiin öljyt+öljynsuodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Onko jotain muuta mitä kannattaisi tehdä ennen kuin vien uudelleen mittaukseen? Osaatteko suositella hyvää korjaamoa Hämeenlinnassa tai Lahdessa tai jossain näiden välillä, johon kannattaisi päästömittaukseen viedä?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 14 Maalis 2017 14:46
Kirjoittaja Deippa
No kovaa ajoa isoilla kierroksilla että karstat lähtee koneesta ja putkesta. Sitten jos ei auta niin egr:än tukkimista/pelistä pois ottoa voi kokeilla. Jos egr jää auki/jumittaa niin silloin savuttaa. Tosin kyseisestä koneesta en egr:ästä tiiä että mimmonen homma on saada vaikka kokeilun ajaksi pois ja sytyttääkö vikivaloja tai meneekö peräti vikatilaan. Sitten seuraavanahan se epäily siirtyy suuttimiin, josko ne kusee niin paljon läpi että savuttaa sen takia, mutta kehottaisin kuitenkin ensin tutkimaan tuon egr:än, jos karstanpoltto ei auta. Ja voikait sitä kaikenmaailman puhistusmönjää laittaan tankkiin ja kokeilla.
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 15 Maalis 2017 12:22
Kirjoittaja jennie
Puhdistusajon ajoin motarilla tuossa noin viikko takaperin, muutenkin ajotapa on suht ärhäkkä, mutta varmasti silti karstaa kertyy jonkun verran. Mitään puhdistusaineita en ole tankkiin työntänyt. Auto oli myös ennen katsastusta dieselkorjaamolla, jossa korjattiin yksi vuotava suutin ja nyt katsastuksen jälkeen vielä pari kohtaa, josta vuosi öljyä. Käytän auton tänään savumittauksessa. Täytyy sen jälkeen sitten ihmetellä enemmän, jos arvot edelleen liian korkeat. Yhdeltä pajalta epäilivät, että jos ei noilla huoltotoimenpiteillä päästä rajoihin, niin todennäköisimmin ongelma voisi olla juurikin egr. Myös hiukkassuodatinta ehdottelivat yhtenä vaihtoehtona korkeisiin savuarvoihin, mutta ainakaan vikakoodeista ei ole löydetty mitään siihen viittaavaa. Muutoinkin mielellään katsellaan nämä edullisemmat vaihtoehdot ensin läpi, kun tuo hiukkassuodattimen vaihto on käsittääkseni aika arvokas homma. Mutta tänään selvinnee onko nyt juuri tällä erää tarvetta enempään ihmettelyyn.
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 15 Maalis 2017 12:44
Kirjoittaja Deippa
Käsittääkseni se hiukkassuodatin ei vaikuta millään lailla savutukseen eli k-arvon mittaukseen. Ne on eri hiukkaset (pinenempiä) jotka sinne jää
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 15 Maalis 2017 13:35
Kirjoittaja Mk2Cortina
jennie kirjoitti:Puhdistusajon ajoin motarilla tuossa noin viikko takaperin, muutenkin ajotapa on suht ärhäkkä, mutta varmasti silti karstaa kertyy jonkun verran. Mitään puhdistusaineita en ole tankkiin työntänyt. Auto oli myös ennen katsastusta dieselkorjaamolla, jossa korjattiin yksi vuotava suutin ja nyt katsastuksen jälkeen vielä pari kohtaa, josta vuosi öljyä. Käytän auton tänään savumittauksessa. Täytyy sen jälkeen sitten ihmetellä enemmän, jos arvot edelleen liian korkeat. Yhdeltä pajalta epäilivät, että jos ei noilla huoltotoimenpiteillä päästä rajoihin, niin todennäköisimmin ongelma voisi olla juurikin egr. Myös hiukkassuodatinta ehdottelivat yhtenä vaihtoehtona korkeisiin savuarvoihin, mutta ainakaan vikakoodeista ei ole löydetty mitään siihen viittaavaa. Muutoinkin mielellään katsellaan nämä edullisemmat vaihtoehdot ensin läpi, kun tuo hiukkassuodattimen vaihto on käsittääkseni aika arvokas homma. Mutta tänään selvinnee onko nyt juuri tällä erää tarvetta enempään ihmettelyyn.
Aika hyvä valikoima vikakohteita tulikin jo käsiteltyä. Lisäksi tuota savutusta aiheuttaa tukkeutunut/sulanut katalysaattori.
Omassa TDCI-Mondeossa katin sisuskalut varisivat kokonaan pois pikkuisen sormella rapsuttamalla ja pakosarja/katin liitoskohta oli vuotanut ilmeisesti älyttömän pakopaineen johdosta.
Myös turbon laakerit olivat väljät ja vaikuttaa siltä, että tuo katti oli hajottanut pakopaineellaan myös sen turbon.
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 17 Maalis 2017 08:19
Kirjoittaja jennie
Käytin autoa alkuviikosta päästömittauksessa ja nyt saatiin savuarvot rajoihin. Leima on siis taas paperissa ja katsastuksen puolesta saa taas vuoden ajella. Pajalla jossa kävin, suosittelivat, että jatkossa polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä kannattaa laittaa suoraan sinne suodattimeen jokin puhdistusaine, jolla saadaan mahdollisesti kertyneet karstat pois. Setä siinä tiskillä selitti jotenkin niin, että saavat sillä aineella siinä vaihdon yhteydessä enimmät karstat pois ja aine jatkaa vaikuttamistaan koko vaihdon jälkeisen tankillisen ajan, jonka jälkeen koko systeemin pitäisi olla melkoisen puhdas karstasta. On kuulemma huomattavasti tujumpi aine kuin nuo mitä kuluttajille markettien hyllyillä myydään polttoaineen sekaan laitettavaksi. Oli omien sanojensa mukaan itsekin epäillyt aineen tehoa ennen kuin testasi sitä omaan autoonsa, jossa sai savuarvoja huomattavasti alaspäin. Kertoi kyllä ne arvotkin siinä, mutta enhän minä niitä enää muista. Onko kellään kokemusta tuollaisesta polttoainesuodattimeen laitettavasta puhdistusaineesta? Olisiko siitä ihan oikeasti hyötyä? Toki tässä nyt taas ajellaan jonkun aikaa ennen kuin vaihto on seuraavan kerran ajankohtainen, mutta laitan tuon puhdistushommelin itselleni ylös, jos se oikeasti on hyödyllinen ja järkevä toimenpide. Muistan sitten seuraavalla kerralla sitä erikseen pyytää.
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 17 Maalis 2017 10:37
Kirjoittaja Deippa
Kyllä minä oon sen tyhjän suodattimen edellisessä mondeossa aina täyttänyt jollakin puhistusainepurkilla. Ei tule niin ilmojen kans ongelmiakaan kun ei ihan tyhjä ole suodatin ollut. Muusta hyödystä tai haitasta en sitten osaa sanoa
Re: Focus 1.6 TDCi 90hv -07 savutusarvo liian korkea
Lähetetty: 17 Maalis 2017 16:32
Kirjoittaja riikomi
Nokitestiä voi huijata teippaamalla ilmamassamittarin puoliksi umpeen. Tällöin ECU luulee moottorin saavan todellista vähemmän ilmaa ja säätää syöttöä pienemmälle.