Vuoden -94 1.8 STW Mondeo järjesti iloisen yllätyksen eilisaamun kunniaksi.
Seisoin liikennevaloissa lämmityslaitteen puhallin huutaen suurimmalla nopeudellaan, kun konepellin alta alkoi puskemaan savua todella runsaasti. Savuntuloa kesti noin 15 sekuntia ja kun savutus loppui, hyytyi myös lämppärin puhallin. Luonnollisesti ko. savutus aiheutti "hieman" ohjelmaa myös liikenteessä, jouduin aika ilkeästi koukkaamaan muutaman auton ohi liikennevaloissa ja ajamaan punasia päin, jotta sain auton "paloturvalliseen paikkaan" pois liikennevirran keskeltä...

En eilen ehtinyt tutkimaan tarkemmin mistä savu tarkemmin lähti, mutta pikaisen sulakkeiden tarkastuksen kyllä tein. Moottoritilan sulakerasiassa kaikki nallit näyttivät ehjiltä, johtosarjakaan ei näyttänyt silmämääräisesti saaneen kipeää.
Savu tuli konepellin takareunan tienoilta suurimmaksi osaksi ulos, joten olettaisin "pipikohdan" löytyvän jostakin läpivientien paikkeilta.
Lopputuloksena siis vilkut eivät toimi (hätävilkut kylläkin toimivat), lämppärin puhallin ei toimi ja myöskin pakkivalot ovat mykkinä.
Sitten itse kysymyksiin:
- onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
- minkä sulakkeen takana on suuntavilkut (Haynesin manuaalistakaan ei selviä)?
- voiko vika olla aiheutunut lämppärin puhaltimen vastuspaketin kypsymisestä? Jos kyllä, miksi savut eivät tulleet sisätiloihin, vaikka itse vastuspaketti on ilmakanavassa(?) ja puhallin kiskoi ilmaa sisätiloihin "täysin palkein"
Tämän päivän urakkana on siis lähteä tutkailemaan johtoja akusta alkaen siirtyen rintapeltiä päin. Sulakerasiat mittailen, mutta en ala purkamaan mikäli ei ole pakollista (ulkona on aika kylmä...).
Onko tuolla nyt jokin tunnettu "heikko paikka", mihin tulisi kiinnittää erityishuomiota?