Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

On menossa pahasti laahanneiden etujarrujen korjaus kuntoon. No sylkkä on hoonattu fiiniksi ja mäntä uuden sylinteritiivisteen kanssa on paikallaan, mutta suojakumin kanssa alkoi takkuamaan melko pahasti. Suojakumi ei pysy siinä sylinterin reunuksen päällä. Onko alkuperäinen liimattu kiinni, kun oli aika hyvin siinä kiinni. Napsahti irti, kun meisselillä varovasti suostutteli irti. Eipä vain tämän täsmälleen samanlainen tarvikesuojus pysy reunuksessa kiinni. Eli kumi irtoaa, kun mäntää vetää hiemankaan ulospäin satulasta. Kyllähän tuohon liimaa kannattaa laittaa, mutta mitä? Satula lämpenee melkoisesti ja joutuu valtavien lämpövaihteluiden kouriin, jopa -40 - 200 astetta C? Pikaliimalla - sikäli jos edes lämpöjä kestäisi - taas ei kerkeä laittaa kumia paikalleen, kun ähräykseen hupenee varmasti minuutti jos toinenkin.

Omituista suunnittelua ovat Fordilla kuitenkin harrastaneet, kun ei ole uraa satulassa suojakumille. Pitäisi pysyä vain siinä suoran, ellei jopa ulospäin vähän kaventuvan reunuksen päällä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja focst »

Ei ne Fordilla niitä satuloita tee alihankkijat niitä tekee ja toimittaa ja halvin tarjous voittaa ni ei ole tehty korjattavaksi vaan melkolailla kertakäyttö tavaraa.. :)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

RENNIE kirjoitti:On menossa pahasti laahanneiden etujarrujen korjaus kuntoon. No sylkkä on hoonattu fiiniksi ja mäntä uuden sylinteritiivisteen kanssa on paikallaan, mutta suojakumin kanssa alkoi takkuamaan melko pahasti. Suojakumi ei pysy siinä sylinterin reunuksen päällä. Onko alkuperäinen liimattu kiinni, kun oli aika hyvin siinä kiinni. Napsahti irti, kun meisselillä varovasti suostutteli irti. Eipä vain tämän täsmälleen samanlainen tarvikesuojus pysy reunuksessa kiinni. Eli kumi irtoaa, kun mäntää vetää hiemankaan ulospäin satulasta. Kyllähän tuohon liimaa kannattaa laittaa, mutta mitä? Satula lämpenee melkoisesti ja joutuu valtavien lämpövaihteluiden kouriin, jopa -40 - 200 astetta C? Pikaliimalla - sikäli jos edes lämpöjä kestäisi - taas ei kerkeä laittaa kumia paikalleen, kun ähräykseen hupenee varmasti minuutti jos toinenkin.

Omituista suunnittelua ovat Fordilla kuitenkin harrastaneet, kun ei ole uraa satulassa suojakumille. Pitäisi pysyä vain siinä suoran, ellei jopa ulospäin vähän kaventuvan reunuksen päällä.
Oletko varma, ettei se ura ole siellä sylinterin sisäpuolella? Yleensähän se suojakumi laitetaan männän kanssa yhtäaikaa paikoilleen.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Olen oikeastaan 101,5 prosenttisen varma! Onhan sitä tullut kokeiltua eri tavoin laittaa tuota suojakumia. Helpoin taitaa olla niin, että mäntää vedetään pikkuisen ulos ja kumi laitetaan siihen päälle. Sitten vain painetaan kumi perille. Tuohon alle pistin kuvia, minkälainen suojakortsu tuohon sylinterin reunalle pitäisi vetaista.

SATULA ja kumi vierekkäin.
Kuva


SATULA ja kumi menossa paikalleen.
Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3735
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse painin aikanaan saman ongelman kanssa... :) Jotta saat asennettua tuon pölysuojakumin sun täytyy ottaa koko mäntä ulos, laittaa sisempi reuna kumia männän uraan, vetää koko kumi pitkäksi, jonka jälkeen ulkoreuna satulassa olevaan uraan ja vasta sitten painat männän sylinteriin.

Tärkeintä siis että pölysuojakumi on kummassakin urassa kunnolla, ennen kuin painat männän sisään.

E:Korjasin vähän tätä selostusta, kun tein viimeksi satularemontin elokuussa 2012, joten muisti hiukan pätki.......
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti:... jonka jälkeen ulkoreuna satulassa olevaan uraan ja vasta sitten painat männän sylinteriin...
Mutta kun satulassa ei ole kumille mitään uraa. Sehän se ongelma onkin. Kuten kuvista näkyy, sylinterin reuna on suora ilman uraa. Vai tarkoititko uralla jotain muuta kohtaa tuossa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3735
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kuva

Merkkasin tuohon punaisilla nuolilla kohdan johon pölysuojakumin uloin reunus laitetaan ja sinisellä mihin sisin reuna tulee. Mäntä pitää ottaa tosiaan ulos tuolta ja se pölysuojakumi täytyy vetää ihan pitkäksi, jolloin nuo reunat asetellaan ja vasta sen jälkeen painaa mäntä sylinteriin.

E:

Kuva

Sika hieno kuvanto, sivusta katsottuna, kuinka asentaa pöljysuoja :D Sen saa siis vetää ihan letkuksi ja asettaa ensin tohon mäntään sen ja sitten satulaan, jonka jälkeenhän se ei voi enää tulla pois paikaltaan, koska seuraavaksi mäntää painetaan satulaan päin, kun mäntä on pohjassa, homman pitäisi olla siinä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Epäilen, että vika on suojakumissa... On ehkä tarvike, jonka mitoitus on sinnepäin...
duckworth
Viestit: 3735
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

futura68 kirjoitti:Epäilen, että vika on suojakumissa... On ehkä tarvike, jonka mitoitus on sinnepäin...
No, itsellä meni aikanaan kaksi tommosta pölysuojakumia paskaksi, kun yritin asentaa väärällä työjärjestyksellä, sen jälkeen laittanu nuo kuten aiemmassa postauksessa selitin, eikä ole tullut ongelmia. Oon tehny siis satularemontteja Fordiin, Opeliin ja jopa Fiattiin, käyttäen "tarvike" tiivisteitä/pölysuojia, ja ovat menneet ihan ehjänä/nätisti paikalleen, neuvoin kädestä pitäen kerran kaveria kun kunnostettiin satuloita ja hänkin onnistui samalla periaatteella.

Myöskin olisi ihan jännä tietää mitenkä se mitoitus noissa heittää? Kun kuvan perusteella ainakaan paksuus ei heitä kolminkertaisesti tms, että ei sen takia menisi paikalleen, ja alkuperäinen yhä menisi.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
riikomi
Viestit: 1001
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja riikomi »

duckworth ansaitsee kyllä isot kehut vaivannäöstään asian selittämisessä :thumbup:
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt selvisi. Myös ongelma selvisi. Ratkaisu löytyi autotallista sattumalta löytyneestä juuri oikean halkaisijan alumiiniputkesta. Putkesta katkaistaan lyhyt, n. 30 mm:n pätkä ja sitten asetetaan esim. listan kappaleet putken päälle ja vasaralla pari ponnekasta paukautusta, niin suojuskumi meni paikalleen. Eli suojakumin satulan reunuksen päälle menevä rinkula on jousimaista terästä, ja se on pikkuisen pienempi halkaisijaltaan kuin itse satulan reunus. Sopivan paksuinen putki aiheuttaa tasaisen paineen lyötäessä joka kohtaan, jolloin suojuskumilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä reunuksen päälle oikealla tavalla.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Hyvä kun tuli kuntoon. Duckworthilla oli tosiaan hyvä selostus. Minun tietoni aika vajavaiset. Viimeksi kun asensin suojakumia, oli kyseessä Fiat punto ja siinä suojakumi tosiaan pujotetaan männän ja sylinterin väliin, eli sylinteri on yläpäästään senverran suurempi, että kumi mahtuu juuri ja juuri väliin, eikä pääse pois männän ollessa paikoillaan. Näistä ulkopuolelle tulevista ainoat kokemukset on malleista, joissa kumi lukitaan jousirenkaalla paikoilleen.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fordilla töissä viisaita insinöörejä, meinaan kun suojakumi irtoaa satulasta!

Viesti Kirjoittaja futura68 »

No sitä mitoitusta arvelin sen tähden kun otsikos oli, et irtoaa satulasta.... Ja tuohan tulee päälle, jolloin oikea koko onkin tärkeä... Vaan se olikin niin, ettei sitä oltu edes saatu paikoilleen...
Vastaa Viestiin