Sivu 1/3

Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 21 Helmi 2017 22:23
Kirjoittaja trauma
Hei.

Onko muilla moottorit hajonneet "uudelleenohjelmoinnin" jälkeen. Minulla hajosi 2013 Ecoboost 1.6. Ajettu yht. 75tkm, virityksen jälkeen 10tkm.

trauma

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 21 Helmi 2017 22:42
Kirjoittaja Krisse
Miten se hajosi?

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 21 Helmi 2017 22:51
Kirjoittaja Fiestalla
Ja minkä virityksen jälkeen?

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 22 Helmi 2017 01:32
Kirjoittaja Mk2Cortina
trauma kirjoitti:Hei.

Onko muilla moottorit hajonneet "uudelleenohjelmoinnin" jälkeen. Minulla hajosi 2013 Ecoboost 1.6. Ajettu yht. 75tkm, virityksen jälkeen 10tkm.

trauma
Tuossa näyttäisi olevan vakiokunnossa 150hp. Tuollaisella teholla kestävyys ei ole samaa luokkaa kuin vapaasti hengittävänä.

Puhumattakaan siitä, että joku laittaa hokkuspokkus -ohjelman siihen moottorinohjaukseen. Mutta "vauhti maksaa, kuinka kovaa haluat mennä?"

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 22 Helmi 2017 07:35
Kirjoittaja fiestafocus
Tuskin mistään hokkuspokkusohjelmasta on kyse, vaan lähinnä modernin turbomoottorin luonnollisen vääntökäyrän vapauttamisesta. Löytyykö jo harrastajia, jotka pääsevät käsiksi näihin 1.6 Ecoboost ECUihin? Jostain lukenut, että esim. 182hp version kartat löytyisivät myös 150hp ECUsta ja ei kiinnostaisi tästä muutoksesta 500€+ maksaa :?

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 22 Helmi 2017 10:02
Kirjoittaja Mk2Cortina
fiestafocus kirjoitti:Tuskin mistään hokkuspokkusohjelmasta on kyse, vaan lähinnä modernin turbomoottorin luonnollisen vääntökäyrän vapauttamisesta. Löytyykö jo harrastajia, jotka pääsevät käsiksi näihin 1.6 Ecoboost ECUihin? Jostain lukenut, että esim. 182hp version kartat löytyisivät myös 150hp ECUsta ja ei kiinnostaisi tästä muutoksesta 500€+ maksaa :?
Ilmaisen asian toisella tavalla, luontaisen vääntökäyrän vapauttaminen vapautti myös kiertokangen moottorista. Koska tehon lisääminen lisää mekaanista kuormitusta joka lyhentää käyttöikää.
Mutta kysehän on vain siitä kuinka paljon on valmis maksamaan tehosta.

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 22 Helmi 2017 11:20
Kirjoittaja sarkain
Kiinnostais tietää kans vähä lisää et mitenkä hajosi? :o Joskus täällä kans kyselin jos omaani kyseisellä moottorilla varustettuun focukseen laittais celtikin ohjelman mut ei tullu kokemuksia..

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 24 Helmi 2017 16:08
Kirjoittaja trauma
Hei.

Olikin "soundboxiin" näköjään tullut muutama vastaus ja kysymys... Yritin kyllä itse asiassa kysellä että onko muilla tullut moottorivaurioita, mutta siihen asiaan ei nyt vastauksia tullut. Missään virityksiä tekevässä liikkeessähän ei ikinä myönnetä että ongelmia olisi ollut. Taatusti aina "hyvin harvinaista" ja '"ei oo kyllä muita sattunut".

Tietoa virityksestä löytyy vaikkapa sivulta http://www.powerflash.fi/etusivu/valmis ... ?part=ford. Eli alunperin 150hp koneesta päästiin lukuun 211hp. Foordilla ollut alunperinkin myynnissä kaksi versiota tuosta 1.6 Ecoboostista (150hp & 182hp), joissa on erona tietämäni mukaan ainoastaan ohjelmointi. Täsmennän vielä että omaan hoppaani tehtiin viritys vain moottorin ohjauksen ohjelmaa päivittämällä, mitään elektroniikkaa tai mekaniikkaa ei uusittu.

Asiasta löytyy kuvia (=käyriä) myös jos laittaa googleen hakusanat "ford focus 1.6 ecoboost torque" ja menee kuvahaun puolelle. Tuota kautta löytyy myös käyrät tuolle mainitulle 211hp tilanteelle. Joten kyseessä ei ole mikään hokkuspokkus-viritys vaan ihan tunnettu ja saatavissa oleva moottorin ohjauksen ohjelma.

Auto nyt korjattu uusimalla sylinterilohko. Nelossylinteristä oli puristukset kadonneet ja öljy vallannut sylinteritilan. Sylinteri on naarmuuntunut. Eli luullakseni pistetään mäntävaurion piikkiin. Ilmiselvää syytä mäntävauriolle ei osattu sanoa.

Niin ja tiedän kyllä että ihan oma vika. Mutta kysynpähän kuitenkin että onko muillekin sattunut?

trauma

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 24 Helmi 2017 18:20
Kirjoittaja yritäedes
Taitaa olla aika harvinainen tapaus... Väännön luvattu lisäys 240 Nm - 310 Nm on suhteellisesti aika mukava, mutta ei sen silti pitäisi konetta hajottaa. Tietenkin jos paukuttaa menemään alle 2000 RPM vaikka kärryn kanssa kunnon ylämäkeen, niin onhan siinä kuormitusta.
Luin jostain, että männät ja kampiakseli arvioitiin hyvinkin viritystä (300+ hp) kestäviksi, mutta veivit ei välttämättä. Aika ohutta tavaraa ja pultit ohuita. Eli olisko siellä veivi antautunut? Silti vaikea uskoa. Kurja juttu.
Tehtiinkö koneelle mitään mittauksia ennen ohjelmointia?

EDIT: Löysin kirjoituksen, johon tuossa yllä viittasin:http://dsportmag.com/the-tech/ford-ecob ... ion-ccvtc/

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 02:43
Kirjoittaja Mk2Cortina
yritäedes kirjoitti:Taitaa olla aika harvinainen tapaus... Väännön luvattu lisäys 240 Nm - 310 Nm on suhteellisesti aika mukava, mutta ei sen silti pitäisi konetta hajottaa. Tietenkin jos paukuttaa menemään alle 2000 RPM vaikka kärryn kanssa kunnon ylämäkeen, niin onhan siinä kuormitusta.
Luin jostain, että männät ja kampiakseli arvioitiin hyvinkin viritystä (300+ hp) kestäviksi, mutta veivit ei välttämättä. Aika ohutta tavaraa ja pultit ohuita. Eli olisko siellä veivi antautunut? Silti vaikea uskoa. Kurja juttu.
Tehtiinkö koneelle mitään mittauksia ennen ohjelmointia?
Sellainen karkea arvio vapaasti hengittävälle 1.6L koneelle (aivan mille tahansa) on väännön osalta 160Nm eli noin 100Nm per litra tilavuutta. Eikä riipu juuri mitenkään tehosta koska vääntö on sidoksissa pääosin vain tilavuuteen.

Ahtamalla 0,5bar paineella tulisi siis 240Nm ja 1Bar paineella noin tuo 310Nm.

Kestihän se moottori jo kuitenkin kaikkiaan 75 000km mikä on jo hyvä saavutus jos sitä tehoa käytetään. Monilla kestää varmasti kauemminkin mutta kylmä tosiasia on, että mekaaninen kuormitus lyhentää oleellisesti käyttöikää.

Mäntävaurio aiheutuu mm. liiallisesta sytytysennakosta (jota poistaa nakutuksenesto) sekä selkeästi liian suuresta kuormasta ei-takomännille.

.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 02:53
Kirjoittaja Mk2Cortina
...

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 04:43
Kirjoittaja svart
Siis vi@*#u nyt iha oikeesti. Iha hirveetä paskaa osa porukkaa tänne pätee tai yrittää pätee. Auttaako noi kommentit tai antaako yhtään lisä arvoa alkuperäisen topicin aloittajalle. Ei. Ei sitten pätkääkään.
Ihan turja jauhaa diibadaabaa. Jos ei omaa oikeaa kokemusta kuten tästä moottorivauriosta tai edes huhu puheita tai nyky aikajan moottorin ohjelmoinnin ongelmattomuudesta ja yleisyydesta pitäen niitä tuhoon tuomittuna niin ihan turha sotkea topicit muulla shaiballa. Eikä 150hv ole mikään ihme arvo tänä päivänä 1.5 tai 1.6 koneesta, eikä se 182:aan vielä yli ampuva ole. Ei eletä enää mitään taunusten vapari aikaa.
Itellä on softattu useampi auto eikö ole ollut ongelmia niissä. Eivät kyseisen jutun autoja kuitenkaan.
Luulen että topicin aloittajalle on sattunu vaan yks mäntä olemaan se maanantai kappale koneessa.
182heppanen on kuitenkin sama kone ja siinäkän tehdas jättää vielä pelivaraa Ja paljon kestävyyden suhteen.
Softalla voidaan rikkoa kyllä jos se tehdään väärin tai mokataan jotain. Jos nakutus tunnistin on disabloitu softassa niin se voi olla tuhoisaa

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 14:55
Kirjoittaja Mk2Cortina
svart kirjoitti:Siis vi@*#u nyt iha oikeesti. Iha hirveetä paskaa osa porukkaa tänne pätee tai yrittää pätee. Auttaako noi kommentit tai antaako yhtään lisä arvoa alkuperäisen topicin aloittajalle. Ei. Ei sitten pätkääkään.
Ihan turja jauhaa diibadaabaa. Jos ei omaa oikeaa kokemusta kuten tästä moottorivauriosta tai edes huhu puheita tai nyky aikajan moottorin ohjelmoinnin ongelmattomuudesta ja yleisyydesta pitäen niitä tuhoon tuomittuna niin ihan turha sotkea topicit muulla shaiballa. Eikä 150hv ole mikään ihme arvo tänä päivänä 1.5 tai 1.6 koneesta, eikä se 182:aan vielä yli ampuva ole. Ei eletä enää mitään taunusten vapari aikaa.
Itellä on softattu useampi auto eikö ole ollut ongelmia niissä. Eivät kyseisen jutun autoja kuitenkaan.
Luulen että topicin aloittajalle on sattunu vaan yks mäntä olemaan se maanantai kappale koneessa.
182heppanen on kuitenkin sama kone ja siinäkän tehdas jättää vielä pelivaraa Ja paljon kestävyyden suhteen.
Softalla voidaan rikkoa kyllä jos se tehdään väärin tai mokataan jotain. Jos nakutus tunnistin on disabloitu softassa niin se voi olla tuhoisaa
Ai sinullakaan ei ole kokemusta Fordin Ecoboostista mutta silti kirjoittelet juttuja jotka eivät auta yhtään kysyjää?

Jos olisit lukenut kysyjän kuvauksen olisit saanut selville että kyseessä ei ole Fordin vakiosofta 150hp tai 182hp vaan viripajan tekemä oma tuote joka siis kysyjän mukaan tuotti (ennekuin hajosi) 211hp.

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 17:17
Kirjoittaja svart
En väitäkkään fordin vakio softaks ja sen jo tajusin heti alussa

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 18:38
Kirjoittaja Mk2Cortina
svart kirjoitti:En väitäkkään fordin vakio softaks ja sen jo tajusin heti alussa
Nyt tuon kysyjän kokemuksen mukaan vaikuttaa siltä, että Fordin oma softa 182hp on siinä kipurajoilla kestävyyden suhteen mutta varmasti täyttää vielä valmistajan kriteerit.

Ecoboostin männistä en tiedä mutta vakiomäntien kestävyys on aika lailla ulosmitattu kun tuo 182hp (tehtaan tehokkaampi versio) -> 211hp ylitti rajan. Amerikkalaiset käyttävät tehokkaammissa katukoneissa hypereutectic -valumäntiä jotka ovat kestävämpiä kuin tavalliset valumännät mutta toimivat kuitenkin pienemmillä välyksillä kuin takomännät.
Todennäköisesti Ford käyttää vastaavaa tekniikkaa mutta sekään ei enää riitä paineiden noustessa tuolle tasolle.

Tai sitten moottorinohjaus ei ole ollut tilanteen tasalla ja moottori on alkanut detonoimaan jolloin katastrofi on valmis.

Lyhyesti, jos moottori on päivitettävissä tehokkaampaan 182hp softaan, on se varmasti turvallinen valinta eikä suorituskyvyssäkään ole suurta eroa.

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 25 Helmi 2017 19:33
Kirjoittaja focst
Näihin on saatavilla moutune softa jossa tulee se 200hp ja on tehtaan hyväksymä ja takuu säilyy eli tässäkin on vielä turva rajaa jäljellä koska ford sen hyväksyy..taitaa olla ennemmin joku maanantai kappale se mäntä..

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 27 Helmi 2017 08:50
Kirjoittaja jamppevaan
Maailmalla on ainakin 2l ecoboosteista hajonnut mäntiä enemmänkin. Ihan siis vakiokoneistakin. Ilmeisesti kyseessä jonkinlainen valmistusvika tms.

http://www.talkford.com/community/topic ... e-failure/

Mutta tälläisistä1.6l koneen hajoamisista en ole kuullut/lukenut...

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 28 Helmi 2017 07:30
Kirjoittaja fiestafocus
trauma, minkälaisessa tilanteessa hajosi? Mitä bensaa tankissa?

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 28 Helmi 2017 20:07
Kirjoittaja Fiestalla
Jos pääsisi edes hieman nakuttamaan, niin voisi käydä noin?

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 01 Maalis 2017 22:03
Kirjoittaja Fiestalla
Tuolla linkissä kehoitetaan useampaankin kertaan tankkaamaan vain korkeaoktaanista polttoainetta.
Ei kai kukaan tuollaseen tankkaisi suomessa muuta kuin 98:sia?

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 09 Maalis 2017 16:30
Kirjoittaja trauma
Hei taas.

Kiitos kommenteistanne.

98:lla ajoin virityksen jälkeen. Siis pääosin, joku tankillinen seassa 95:ta. Hajotessa oli varmasti täysin 98-litkut.

Moottori hajosi tilanteessa jossa vauhtia oli noin 95km/h, kuutosvaihde päällä ja painoin kaasua suhtkoht kovasti kun moottoritiellä alkoi juuri satasen rajoitus ja muutkin näyttivät kiihdyttävän reippaasti. Ei kuitenkaan puhettakaan mistään hulluna revittelystä. Siihen se käytännössä samantien hyytyi. Perheenjäsenten mukaan jo aiemmin oli jotain oiretta kiihdytyksen hyytymisestä ollut, joten perstuntuma on että ei se ehkä kertapamauksesta hajonnut.

Viritysohjelma oli siis käytössä vain noin 10tkm. Pääosin täysin rauhallista ajamista, 1-2 kertaa olen kokeillut että miten auto kiihtyy esim 150km/h nopeuteen saakka. Autossa ei ole vetokoukkua, eli ei sillä ole mitään asuntovaunuakaan perässä raahattu.

trauma

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 12 Maalis 2017 17:00
Kirjoittaja Timebandit
Onneksi ei oo kone hajonnu mutta turbon jouduin vaihtamaan, koska pössytteli sinistä kylmäkäynistyksen yhteydessä..

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 14 Maalis 2017 09:47
Kirjoittaja sarkain
Timebandit kirjoitti:Onneksi ei oo kone hajonnu mutta turbon jouduin vaihtamaan, koska pössytteli sinistä kylmäkäynistyksen yhteydessä..
Paljonko ajettu ku jouduit uusimaan? Mitä kustanti ja mikä teho versio? :?: :D

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 15 Maalis 2017 22:11
Kirjoittaja Timebandit
134tkm ajettu, alunperin 150hv mutta päivitin 182 heppaseksi, tonni oli lähtöhintaa uudella orkkis turbolla, onneks myyjäliike maksoi osansa :)

Re: Focus Ecoboost 1.6 2013. Moottori hajosi.

Lähetetty: 11 Touko 2017 22:21
Kirjoittaja MP200
Tuli ostettua vuoden -13 Focus 1.6 Ecoboostilla ja Mountunen MP200 sarjalla. Hyvin kulkee ja mittarissa 36tkm, ilmeisesti jo uutena asennettu virisarja. Mahtaakohan olla kovinkin pitkäikäinen? Onko muilla kuin ketjun aloittajalla ollut ongelmia uudelleen ohjelmoidun 1.6 ecoboostin kanssa?