Sivu 1/1

Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen

Lähetetty: 11 Helmi 2017 21:11
Kirjoittaja ynjevi
Mondeo -09 1,8 TDCi. Kun auton lämmittää etukäteen lisälämmittimellä, on akun latausjännite moottorin käydessä n. 13,8 volttia. Jos auton laittaa käyntiin kylmänä ilman esilämmitystä, on latausjännite 14,5 volttia. Eipä sitten ole kumma, että lisälämmittimen vaikutus akun varaustasoon vaikuttaa niin paljon. Tuo 13,8 olisi vanhoissa autoissa ollut ihan kelvollinen latausjännite, mutta nykyaikaisissa aivan riittämätön.

Onko joku muu huomannut moista ilmiötä?

Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen

Lähetetty: 11 Helmi 2017 23:08
Kirjoittaja NiceMan
Ihan normaali taso, ei sitä akkua ole tarkoitus keittää pilalle...
Lämpökompensointi lämmön mukaan ja 13.8 tulee kun akku alkaa olemaan täysi ja yli 14 kun lataa... Näin ainakin omissa peleissä...

Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen

Lähetetty: 12 Helmi 2017 10:14
Kirjoittaja ynjevi
NiceMan kirjoitti:Ihan normaali taso, ei sitä akkua ole tarkoitus keittää pilalle...
Lämpökompensointi lämmön mukaan ja 13.8 tulee kun akku alkaa olemaan täysi ja yli 14 kun lataa... Näin ainakin omissa peleissä...
13,8 olisikin melko kelvollinen latausjännite, mikäli akku olisi täydessä latinkissa. Talvella kulutusta on kuitenkin paljon ja varsinkin lyhyissä ajoissa ei lataus ole usein riittävä, eikä akku juurikaan ole täydessä potkussa. Siksi latausjännitteen pitää olla akkuvalmistajien suosituksen mukainen. Jos ajoaika kerralla on alle puoli tuntia, ei akun keittämisestä ole pelkoa, eikä se monta ampeerituntia ehdi sisäänsä ottamaan.

Lämpökompensointi toimii oikein, kun arvioidaan akun lämpötilaa. Nyt tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että älyjärjestelmä tekee arvion moottorin lämmön mukaan ja valitsee liian alhaisen latausjännitteen. Akkuhan ei pakkasella lämpene oikeastaan lainkaan, vaikka ajaisi koko päivän. Siinä on niin suuri massa, ettei se kotelossaan lämpene "ennen juhannusta".

Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen

Lähetetty: 12 Helmi 2017 11:25
Kirjoittaja yritäedes
ynjevi kirjoitti:13,8 olisikin melko kelvollinen latausjännite, mikäli akku olisi täydessä latinkissa. Talvella kulutusta on kuitenkin paljon ja varsinkin lyhyissä ajoissa ei lataus ole usein riittävä, eikä akku juurikaan ole täydessä potkussa. Siksi latausjännitteen pitää olla akkuvalmistajien suosituksen mukainen. Jos ajoaika kerralla on alle puoli tuntia, ei akun keittämisestä ole pelkoa, eikä se monta ampeerituntia ehdi sisäänsä ottamaan.
Samaa mieltä. Onko nuo jännitelukemat mittaristosta katsottuja vai akulta mitattuja? Focus mk1 latausjännite on startin jälkeen pakkaskelillä vähintään 14,6 V, yleensä 14,8-14,9 savukkeensytyttimen pesästä mitattuna. Laskee siitä puolisen volttia ajan aikana. Ja auto on siis bensakinneri.

Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen

Lähetetty: 12 Helmi 2017 11:46
Kirjoittaja ynjevi
Jännite on mitattu tupsytmittarilla (kätevä). Halpislaite, mutta verrattuna kalliiseen yleismittariin lukema on riittävän tarkka (0,1V heitto). Kun muutaman talven on sähköjen kanssa huolta kantanut (ja apuladannut), on harmittavaa huomata tällainen seikka. Nyrkkisääntönähän on, että lisälämmittimen käyttöajan verran pitäisi myös ajaa. Mulla ei moinen useinkaan toteudu, eikä tuolla latausjännitteellä akku ota virtaa yhtään. Siis pelkkää persnettoa akun varaukseen.

Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen

Lähetetty: 12 Helmi 2017 14:16
Kirjoittaja Deippa
Minäkin olen tarkkaillut/ihmetellyt tuota vaihtelevaa latausjännitettä tupakansytyttimestä omassa S-Maxissa. Väliillä 14,0-14,5V ja välillä tulee jopa 15,0V. Täytyypä tarkkailla liittyykö latausjännite jotenkin pakkasiin tai moottorin lämpöihin. Lähes aina olen kyllä webaston lämmittämällä lähtenyt liikkeelle, mutta vaihtelua on siltiki.