Sivu 383/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 22:47
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ffford kirjoitti: 26 Elo 2022 16:30 Viime talvena huomasin, että Ecoblue 2.0 dieselin lohkolämmitin ei toiminut. Auto siis vuosimallia 2019 ja nyt ajettu 38tkm. Helmikuussa vaihdoin uuden Calix lohkolämppärin ja se pelasi ne viime talven loppuviikot ihan Ok mitä esilämmityskautta olikin enää jäljellä.
Eilen aloin kiinteällä ylläpitolaturilla lataamaan akkua, että saa webaston toiminnan testattua. Ei pihissyt lohkolämmitin ja kun mittasin vastuksen niin se on rikki taas.
Miten voi olla noin heikkoa tavara vai onko sellaisessa (asennusohjeen mukaisessa) paikassa missä lämpenevä jäähdytysneste ei pääsekään kiertämään.
Mulla on defan lohkolämmitin. Ensimmäinen vastus pimeni heti ensimmäisen tai toisen lämmityksen jälkeen.
Sain takuusen uuden ja se on kestänyt kaksi talvea päivittäistä lämmitystä.

Se pimennyt vastus oli ihan virheettömän näköinen ja meni valmistajalle tarkastetavaksi. Eivät löytäneet asennusvirhettä syyksi.
Ihan vesitilassahan se asennuspaikka on. Ei se mielestäni pääse kuivana käymään.
Jos se olisi palanut veden puuttesta niin vastus olisi mustunut tai muuten palaneen näköinen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Elo 2022 13:20
Kirjoittaja Ffford
Siinä ensimmäisessä vastuksessa joka oli mennyt rikki ja mikä ei ollut minun asentamani, siinä oli semmoinen musta täplä. Ajattelin palaneen siksi ettei oltu jäähdytysjärjestelmää kunnolla ilmattu ennen vastuksen testaamista ja sähköön liittämistä.
Pidin kyllä huolen ettei jäänyt koneeseen ilmoja ennen vastuksen koekäyttöä.
Saman verran meni nestettä mitä ulos tulikin ja varmasti kaikki termostaatit ja vesireitit olivat auki kun ajelin ja jyryytin isoilla kierroksilla.
Eilen vilkuilin konepellin alle niin kovin on jäähdytysnestekierrossa lämmönvaihtimia.
Hytän lämppärinkenno, egr-venttiilissä, turbossa ja öljypohjassa. Webastossa myös vaikka sitä en löytänyt ja liekkö vielä vaihteiston öljyissäkin omansa… Liekkö ovat rinnankytkettynä toisiinsa nähden? Että kaikki saavat saman lämpöisen vetensä.
Sitä tässä vain fundeeraan jos sen letkulämmittimen laittaisi niin minkä letkun ja vekottimeen väliin se olisi hyvä asentaa. Ei luulisi noissa turbon+egr:n+tomaattilaatikon lämmönvaihtimissa olevan termostaatteja tai muita aktiivisesti toimivia toimilaitteita.
Se on tuo lohkolämmitin vaikeassa paikassa asennella, ei oikein asentaja ystävällinen loukko ole letkujen ja putkien sekaan ole työntää. Sitten ois pitkällä räikänvarrella hyvä pyöritellä jos syylärissä ois aukko sillä kohtaa :lol: Eilen laitoin myyjälle rekkulan/palautteen siitä vastuksesta. No joo vorti ei ole auto vaan elämäntapa :ford:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Elo 2022 20:40
Kirjoittaja EeroH
Eikö sulla webastoa? Tai etäkäynnistys?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Elo 2022 00:40
Kirjoittaja HMS77
Vaihtakaa se vakio EFB-akku parempaan AGM:ään niin alkaa webastot sun muut toimimaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Elo 2022 08:24
Kirjoittaja focst
HMS77 kirjoitti: 28 Elo 2022 00:40 Vaihtakaa se vakio EFB-akku parempaan AGM:ään niin alkaa webastot sun muut toimimaan.
Ei poista sitä ongelmaa että latausjärjestelmä ei vieläkään toimi oikein. Talvella oli ok mutta nyt kesällä herjaa jatkuvasti alhaisesta varauksesta. Akun vaihdolla pelaa muutaman kuukauden mutta varaustaso valuu taas alas.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Elo 2022 09:31
Kirjoittaja Ffford
EeroH kirjoitti: 27 Elo 2022 20:40 Eikö sulla webastoa? Tai etäkäynnistys?
On webasto, mutta ei akussa tarpeeksi pysy sähkö sen käyttämiseen.
Ylläpitolaturi toki löytyy. Etäkäynnistystä jos taajaan käyttelee niin DPF
tukkeutuu ”ylimääräisestä” tyhjäkäynnistä. On se tuo lohkolämppäri ihan tarpeen täällä Oulun korkeuksilla olla. Mulla tulee paljon noin 10km pätkäajoa ajeltua, niin esilämmitys on paikallaan. Hitaasti nostaa lämpöjä tämä 2.0 ecoblue, mutta hyttä on lämmin ilman Webastoakin… Kaiketi sähköapuja käyttää lämppärin apuna, sekö lie syö akulta varausta nuo mahdolliset lämmitysvastukset sisäilman lämmittämiseen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Elo 2022 09:38
Kirjoittaja Ffford
focst kirjoitti: 28 Elo 2022 08:24
HMS77 kirjoitti: 28 Elo 2022 00:40 Vaihtakaa se vakio EFB-akku parempaan AGM:ään niin alkaa webastot sun muut toimimaan.
Ei poista sitä ongelmaa että latausjärjestelmä ei vieläkään toimi oikein. Talvella oli ok mutta nyt kesällä herjaa jatkuvasti alhaisesta varauksesta. Akun vaihdolla pelaa muutaman kuukauden mutta varaustaso valuu taas alas.
Joo niin se on minullakin ollut kesällä valitusta alhaisesta akun varauksesta ja ”radio-järjestelmä suljetaan” ja nyt kylmänä aamuna ei voinut Webastoa testata samasta syystä.
Vaikkakin olin Defan kiinteällä ylläpitolaturilla ladannut akun 12,65V lepojännitteeseen, mikä pitäisi olla 95% täysi akku ja ylläpitolaturi siirtyi ylläpitolataus moodille.
Samaa mieltä, että kun ilmat kylmenee niin akussa pysyy sähkö paremmin tahi paremminkin järjestelmä ei ole enää niin nuuka sen pikku puutteelle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Elo 2022 09:43
Kirjoittaja focst
Ffford kirjoitti: 28 Elo 2022 09:38
focst kirjoitti: 28 Elo 2022 08:24

Ei poista sitä ongelmaa että latausjärjestelmä ei vieläkään toimi oikein. Talvella oli ok mutta nyt kesällä herjaa jatkuvasti alhaisesta varauksesta. Akun vaihdolla pelaa muutaman kuukauden mutta varaustaso valuu taas alas.
Joo niin se on minullakin ollut kesällä valitusta alhaisesta akun varauksesta ja ”radio-järjestelmä suljetaan” ja nyt kylmänä aamuna ei voinut Webastoa testata samasta syystä.
Vaikkakin olin Defan kiinteällä ylläpitolaturilla ladannut akun 12,65V lepojännitteeseen, mikä pitäisi olla 95% täysi akku ja ylläpitolaturi siirtyi ylläpitolataus moodille.
Samaa mieltä, että kun ilmat kylmenee niin akussa pysyy sähkö paremmin tahi paremminkin järjestelmä ei ole enää niin nuuka sen pikku puutteelle.
Joo viime talven toimi webasto ilman lisälatausta vaikka se nyt herjailee.. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2022 17:17
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Joku täällä sanoi laittaneensa AGM-akun EFB:n tilalle.
Mikähän merkki/tyyppi on kyseessä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2022 21:02
Kirjoittaja Freeze
PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Syys 2022 17:17 Joku täällä sanoi laittaneensa AGM-akun EFB:n tilalle.
Mikähän merkki/tyyppi on kyseessä?
@HMS77 se oli ...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Syys 2022 08:49
Kirjoittaja Tapiiri
PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Syys 2022 17:17 Joku täällä sanoi laittaneensa AGM-akun EFB:n tilalle.
Mikähän merkki/tyyppi on kyseessä?
Minä laitoin Vartan AGM:n, se ainoa mikä mittojensa puolesta pellin alle mahtui.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2022 11:03
Kirjoittaja JanneL
Tapiiri kirjoitti: 06 Elo 2022 09:52 Laitoin alkukesästä tavoitetilaksi lataukselle 100%, alkoi ahdistamaan ajatus, että akku makaa aina jossain 70-85% välissä. Varsinkin kun ei tiedä, että mikä se todellinen varaustila sitten on. Äkkiä sulfatoituu akku kuin akku pilalle tuossa hommassa.
Miten tavoiteasetusta voi säätää? Mulle sanottiin merkkihuollossa että ei voi säätää kun pyysin nostamaan sitä jotta voisi käyttää webastoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2022 14:11
Kirjoittaja focst
JanneL kirjoitti: 25 Syys 2022 11:03
Tapiiri kirjoitti: 06 Elo 2022 09:52 Laitoin alkukesästä tavoitetilaksi lataukselle 100%, alkoi ahdistamaan ajatus, että akku makaa aina jossain 70-85% välissä. Varsinkin kun ei tiedä, että mikä se todellinen varaustila sitten on. Äkkiä sulfatoituu akku kuin akku pilalle tuossa hommassa.
Miten tavoiteasetusta voi säätää? Mulle sanottiin merkkihuollossa että ei voi säätää kun pyysin nostamaan sitä jotta voisi käyttää webastoa.
Ei sitä merkkitesterillä voi säätää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2022 14:12
Kirjoittaja Freeze
Eikös se Forscanilla onnistunut muistaakseni?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2022 14:53
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Onkohan tuohon virranhallintaan tullut joku päivitys kun toiminta on mennyt ihan kummalliseksi.
Vaikka lataustilan prosentit heiluu 80 korvilla niin start-stop ei toimi vaan systeemi sanoo lataavansa akkua?
Tähän asti raja on ollut 70%

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2022 19:10
Kirjoittaja Opla
Hei. Litraisen Focuksen manuaalilaatikko on alkanut pitämään särisevää ääntä välillä kun siinä 2000 rpm:n kieppeille kiihdyttää reilusti esim kolmosella tai vitosella. Vaihdekeppi myös tärisee näkyvästi. Vääntö on tietysti kovaa tuolloin. Autossa nyt reilu 40 tkm. Auto ollut uudesta saakka ja ei ole minusta ollut alusta saakka tuollainen. Huollossa eivät mitään poikkeavaa löytäneet. Onko muilla ollut vastaavaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Syys 2022 09:18
Kirjoittaja fiestafocus
2019 focus 1.5 bensa öljylaatu? Merkkihuollossa laittoivat NESTE CITY PRO+ F 5W/20. Onko nää uudemmat koneet jotenkin vähemmän nirsoja, ettei tarvii olla Castrolia?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Syys 2022 13:38
Kirjoittaja focst
fiestafocus kirjoitti: 26 Syys 2022 09:18 2019 focus 1.5 bensa öljylaatu? Merkkihuollossa laittoivat NESTE CITY PRO+ F 5W/20. Onko nää uudemmat koneet jotenkin vähemmän nirsoja, ettei tarvii olla Castrolia?
Ei niissä koskaan ole ollut pakkoa käyttää castrolia. Se on valmistaja toisten joukossa tärkeintä että öljyn vaatimukset täyttyy

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Syys 2022 07:45
Kirjoittaja Frnz
focst kirjoitti: 26 Syys 2022 13:38
fiestafocus kirjoitti: 26 Syys 2022 09:18 2019 focus 1.5 bensa öljylaatu? Merkkihuollossa laittoivat NESTE CITY PRO+ F 5W/20. Onko nää uudemmat koneet jotenkin vähemmän nirsoja, ettei tarvii olla Castrolia?
Ei niissä koskaan ole ollut pakkoa käyttää castrolia. Se on valmistaja toisten joukossa tärkeintä että öljyn vaatimukset täyttyy
Mietin ihan samaa kun käytin Focuksen Autokeskuksessa ja ne kuitin mukaan laittoi koneeseen Nesteen öljyä. Jotenkin kuitenkin koomista että jopa öljykorkissa lukee että Ford suosittelee Castrolia. Miksi sitten eivät käytä sitä? :D :D :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Syys 2022 08:38
Kirjoittaja focst
Frnz kirjoitti: 27 Syys 2022 07:45
focst kirjoitti: 26 Syys 2022 13:38

Ei niissä koskaan ole ollut pakkoa käyttää castrolia. Se on valmistaja toisten joukossa tärkeintä että öljyn vaatimukset täyttyy
Mietin ihan samaa kun käytin Focuksen Autokeskuksessa ja ne kuitin mukaan laittoi koneeseen Nesteen öljyä. Jotenkin kuitenkin koomista että jopa öljykorkissa lukee että Ford suosittelee Castrolia. Miksi sitten eivät käytä sitä? :D :D :D
Valmistajalla on sopimus castrollin kanssa. Totta kai ne sitä joutuu suosittelemaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2022 20:10
Kirjoittaja PetriV
Ehtoota foorumille.
Tuli vajaa pari kuukautta sitten sorruttua ensimmäistä kertaa Fordiin. Montaa eri merkkiä on ollut alla ja kahden Kian jälkeen käteen jäi -19 1.0 Focus. En ikinä ole Fordeja sillä silmällä katsellut, mutta Nettiautossa tämä oli oikeastaan ainut vaihtoehto hintaluokassaan ja koeajon jälkeen olin vakuuttunut. Hemmetin hyvä ajettava, hiljainen (Ceedin jälkeen ainakin) ja tosi hyvän näköinen. Eli tyytyväinen olen ollut.

Kolme kertaa auto on antanut ilmoituksen "Pakokaasusuodatin ylärajalla Aja ja puhdista heti". Viimeksi eilen iltapäivällä töistä ajellessa. Pääsääntöisesti ajelen lyhyttä matkaa, töihin on vajaat 5km, mutta ajoittain toki päästellään pidemmällekin. Ilmoitus nollaantui tällä kertaa jo tänään aamulla työmatkan aikana, viimeksi sain ajella parikymmentä km, jotta viesti poistui.
Mikä tuohon ilmoituksen ilmaantumistiheyteen vaikuttaa? Ajotapa? Nopeus? Ajomatkat?
Onko niin, että ainut tapa saada se pois, on vain ajaa niin kauan, että se häipyy?
Tekeekö hallaa, jos ei juuri sillä hetkellä pysty ajamaan?

Paljon kysymyksiä, toivottavasti jollain on vastauksia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Loka 2022 09:03
Kirjoittaja Renee
Aja kierroksilla vältä tyhjäkäyntiä. Lyhyet ajomatka on myrkkyä uusille autoille joissa ei ole enää vanhan mallin katalysaattoria.
Ajakaa erilaisissa olosuhteissa, myös maantiellä, vähintään 20 minuuttia tai kunnes ilmoitus häviää näytöltä. Välttäkää pitkiä tyhjäkäyntijaksoja. Valitkaa vaihde, joka ylläpitää moottorin käyntinopeutena 1 500–4 000 1/min

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Loka 2022 09:41
Kirjoittaja Freeze
Lyhyt työmatka on tosiaan myrkkyä sille hiukkasloukulle – vaati välillä pidempiä ajoja, tai sitten sopivalla OBD-vehkeellä käynnistettävän pakkopuhdistuksen.

Varmista huollolta, että autoon on ajettu korjauspäivitykset joka korjaa sarjan alkupäässä olleita ylimääräisiä ongelmia Bensahiukkasloukusta jutustelua

Lisäksi kannattaa lukaista ehkä tämä: Ford Focus Mk 4 2018-, uuden auton viat ja huoltokampanjat

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Loka 2022 11:57
Kirjoittaja PetriV
Kiitos vastauksista!
Tuossa oli Fordin asiakaspalvelun vastaus hiukkasloukusta. Onko siis edelleen niin, kuten asiakaspalvelu väittää, että kyseessä on ilmoitusluontoinen asia ja ylimääräistä ajoa ei tarvitse suorittaa?
Eilen ajelin Jalasjärveltä Kurikkaan ja takaisin, ilmoitus poistui toissa illalla, mutta eilen illalla oli pätkäajoa ja ilmoitus vilkkui tämän ajon aikana useampaan kertaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Loka 2022 12:05
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Jatkuva pätkäajo on myrkkyä hiukkasloukulle. Välille tarvitaan pitkä siivu jolloin lämmöt nousee ja poltto ehtii mennä läpi.
Bensakoneen ongelma on vielä se, että palotapahtumassa jää hyvin niukasti jäännöshappea, toisin kuin dieselissä.
Sen takia olettaisin, että moottorijarrutukset kovemmilla kierroksilla edesauttavat puhdistustapahtumaa sen ollessa käynnissä.

Mutta tosiaan tarkastuta ne softapäivitykset.