Sivu 369/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Joulu 2021 15:17
Kirjoittaja pätkä
Mulla työmatka 10km suuntaansa ja Defan 10A ylläpitolaturi. Virtaongelmia ei ole ollut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Joulu 2021 11:00
Kirjoittaja tomi83
Samoin täällä, 10km työmatka suuntaansa. Viime talvena oli ongelmia, nyt on toistaiseksi toiminut hyvin. Ei ylläpitolaturia käytössä. Työpaikalla auto puolilämpimässä parkkihallissa, kotona pihalla. Viime kevättalvella valvontamoduli ja akku vaihdettu. Akku vaihdettiin AGM:ään mikä paikallisen akkuliikkeen mukaan parempi.
En oo akun kuntoa mittauttanut tai itsekään mittaillut. Ajattelin kyllä toisinaan latailla akkua latailla kun tuli hommattua joku älykäs laturi. Pessimisti kun olen, niin odotan vielä ongelmia noilla kilometreillä :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Joulu 2021 12:57
Kirjoittaja EkaFord97
Sehän on nyt ihan selvä että AGM akku sopii nykyautoihin paremmin ku lähes kaikissa on Start Stoppi ja webastoa ym..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Joulu 2021 13:05
Kirjoittaja EeroH
EkaFord97 kirjoitti: 25 Joulu 2021 12:57 Sehän on nyt ihan selvä että AGM akku sopii nykyautoihin paremmin ku lähes kaikissa on Start Stoppi ja webastoa ym..
Miten se on selvää että agm parempi kuin efb akku? Mihin start stopissa tarvitaan syväpurkua? Ei kai webastollakaan ole tarkoitus joka kerta vetää akkua ihan tyhjäksi?

https://www.stryten.com/efb-vs-agm-powe ... he-future/

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Joulu 2021 13:18
Kirjoittaja EkaFord97
No en tiedä mikä on varmaa ja mikä ei. AGM akkua nyt vaan suositellaan autoihin jossa S/S. Jaa no näköjään EFB akkukin siihen soveltuu Exiden sivujen mukaan. Noh ihansama.. Joku kirjoittikin että focuksen akku on alimitoitettu ja siltä se totta tosiaan kuulostaa kun lukee näitä ongelmia webaston kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Joulu 2021 13:54
Kirjoittaja tomi83
Mulla vaihtoivat siks AGM- akun, koska lyhyitä ajoja. Kestää kuulemma pidempään. Vaihtoehtona oli exiden efb. Motorcraftin akut se haukku pystyyn :lol: en kysynyt mikä niissä on. Varmaan suosii vain oman liikkeensä edustamia akkumerkkejä. Täytyykin tästä lähtee pistää webasto tulille kun seissyt nyt kaks päivää pakkasessa. Jos lähtee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Joulu 2021 20:10
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EkaFord97 kirjoitti: 25 Joulu 2021 13:18 Joku kirjoittikin että focuksen akku on alimitoitettu ja siltä se totta tosiaan kuulostaa kun lukee näitä ongelmia webaston kanssa.
Akku on 70Ah ja ladataan maksimissaan 80% varaukseen eli 56Ah. Hyvin harvoin ollaan noissa lukemissa. Tavallisemmin 70-75% haarukassa oman seurannan mukaan.
Webaston toiminnan alaraja on 60% eli 42Ah.

Optimaalisissa olosuhteissa Webaston toiminta-ikkuna on 20% maksimivarauksesta eli 14Ah. Todellisuudessa ehkä puolet siitä.
Itse webaston lisäksi virtaa ottaa lämmityslaitteen puhallin. Tuolla 14Ah reservillä ei kauaa pöhistellä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 09:48
Kirjoittaja HMS77
Onko kukaan testannut toimiiko tämä BMS-reset konsti suomi-Focuksissa? Kaveri kertoi että ainakin Transitissa toimii.
Tämän jälkeen pitäisi siis Webastokin toimia taas hetken aikaa:

Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 10:07
Kirjoittaja dr500
Eikö sen modulin johdon voi irroittaa talven ajaksi, tällaisesta oli joskus juttua. Aika surkuhupaisa esitys kyllä tämän auton sähköpuoli.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 12:57
Kirjoittaja EeroH
:evil:
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Joulu 2021 20:10
EkaFord97 kirjoitti: 25 Joulu 2021 13:18 Joku kirjoittikin että focuksen akku on alimitoitettu ja siltä se totta tosiaan kuulostaa kun lukee näitä ongelmia webaston kanssa.
Akku on 70Ah ja ladataan maksimissaan 80% varaukseen eli 56Ah. Hyvin harvoin ollaan noissa lukemissa. Tavallisemmin 70-75% haarukassa oman seurannan mukaan.
Webaston toiminnan alaraja on 60% eli 42Ah.

Optimaalisissa olosuhteissa Webaston toiminta-ikkuna on 20% maksimivarauksesta eli 14Ah. Todellisuudessa ehkä puolet siitä.
Itse webaston lisäksi virtaa ottaa lämmityslaitteen puhallin. Tuolla 14Ah reservillä ei kauaa pöhistellä.
Kaksi kertaa 30min ja etäkäynnistys. Kuinka paljon sitä pitäisi pöhistellä? Eilen sama homma ja pätkä ajoa vain välissä ja pakkasta niin ettei kylmän akun pitäisi latautua lainkaan. Hyvin silti toimii, kumma juttu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 12:58
Kirjoittaja EeroH
HMS77 kirjoitti: 26 Joulu 2021 09:48 Onko kukaan testannut toimiiko tämä BMS-reset konsti suomi-Focuksissa? Kaveri kertoi että ainakin Transitissa toimii.
Tämän jälkeen pitäisi siis Webastokin toimia taas hetken aikaa:

Kuva
Tuolla akku ketjussa oli Focukseen eri ohjeet.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 12:58
Kirjoittaja EeroH
dr500 kirjoitti: 26 Joulu 2021 10:07 Eikö sen modulin johdon voi irroittaa talven ajaksi, tällaisesta oli joskus juttua. Aika surkuhupaisa esitys kyllä tämän auton sähköpuoli.
Ei ainakaan mulla toiminut ilman johtoa lainkaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 13:15
Kirjoittaja dr500
EeroH kirjoitti: 26 Joulu 2021 12:58
dr500 kirjoitti: 26 Joulu 2021 10:07 Eikö sen modulin johdon voi irroittaa talven ajaksi, tällaisesta oli joskus juttua. Aika surkuhupaisa esitys kyllä tämän auton sähköpuoli.
Ei ainakaan mulla toiminut ilman johtoa lainkaan.
Joku firma voisi kehitellä tuohon ratkaisun. Digitaalinen ohjaus helv..n ja lataus vakiojännitteeseen kuten autoissa on ennenkin tehty. Tässä on kai yritetty kikkailla pienempiä päästöjä, mutta ei vaan tunnu onnistuvan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 14:15
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 26 Joulu 2021 12:57 :evil:
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Joulu 2021 20:10

Akku on 70Ah ja ladataan maksimissaan 80% varaukseen eli 56Ah. Hyvin harvoin ollaan noissa lukemissa. Tavallisemmin 70-75% haarukassa oman seurannan mukaan.
Webaston toiminnan alaraja on 60% eli 42Ah.

Optimaalisissa olosuhteissa Webaston toiminta-ikkuna on 20% maksimivarauksesta eli 14Ah. Todellisuudessa ehkä puolet siitä.
Itse webaston lisäksi virtaa ottaa lämmityslaitteen puhallin. Tuolla 14Ah reservillä ei kauaa pöhistellä.
Kaksi kertaa 30min ja etäkäynnistys. Kuinka paljon sitä pitäisi pöhistellä? Eilen sama homma ja pätkä ajoa vain välissä ja pakkasta niin ettei kylmän akun pitäisi latautua lainkaan. Hyvin silti toimii, kumma juttu.
Siinäpä se onkin kun toisilla toimii ja toisilla ei toimi.

Ponttini oli se, että opitimaalisissakaan olosuhteissa ei käytettävissä ole kuin tuo 14Ah
Kaikki muuttujat tekijät pudottavat reserviä entisestään. Muun muassa taju kankaalla oleva valvonta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 15:43
Kirjoittaja Tapiiri
HMS77 kirjoitti: 26 Joulu 2021 09:48 Onko kukaan testannut toimiiko tämä BMS-reset konsti suomi-Focuksissa? Kaveri kertoi että ainakin Transitissa toimii.
Tämän jälkeen pitäisi siis Webastokin toimia taas hetken aikaa:

Kuva
Olen testannut, toimi ainakin minulla. Forscanilla varmistin, että oli akun ikälaskurikin nollautunut.

Olen ollut siinä ymmärryksessä, että agm ottaisi kylmänä paremmin virtaa vastaan ja sietää vajaata varausta paremmin, mutta en kyllä oikein mitään varsinaista mittausdataa äkkiseltään löytänyt tämän väitteen tueksi.

Tuo webastolle käytettävissä oleva reservi on kyllä turhan pieni, siitä ei pääse mihinkään, mutta jonkin verran voi yrittää tilannetta korjata agm-akulla ja forscanilla. Meillä ajellaan vain n. 6km työmatkoja + kauppareissut ym. harrastekuskailut, käytännössä lyhyttä pätkäajoa enimmäkseen. Toistaiseksi ei ole tarvinnut kertaakaan ladata ulkopuolisella laturilla, alimmillaan on käyty jossain ~72% tasossa, mutta aika vasta oli taas 88% ja yleensä aina yli 80%.
Jos on forscan täysversio käytettävissä, niin oman kokemukseni pohjalta suosittelen nostamaan tavoitteeksi 90% jos on tuore akku. Ainakin Vartan agm:lle tuntuu toimivan hyvin, 87% kohdalla tiputtaa latausjännitteen 13,5v ja ottaa senkin jälkeen vielä pikkuhiljaa virtaa, mutta hyvin harvoin ehtii 90% nousta, sen verran hitaaksi menee lataus jo tuolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 16:22
Kirjoittaja Focus_2.0
EeroH kirjoitti: 26 Joulu 2021 12:58
HMS77 kirjoitti: 26 Joulu 2021 09:48 Onko kukaan testannut toimiiko tämä BMS-reset konsti suomi-Focuksissa? Kaveri kertoi että ainakin Transitissa toimii.
Tämän jälkeen pitäisi siis Webastokin toimia taas hetken aikaa:

Kuva
Tuolla akku ketjussa oli Focukseen eri ohjeet.
Kolmoskoppasessa Focuksessa resetoin hiljattain BMS:än sunuvalo/hätävilkkuyhdistelmällä. Tiedä näistä onko eri ikäsissä/malleissa eri yhdistelmät. Google osaa kertoa. Mulla ainakin vilkutti akkusybolia resetin merkiksi. Ei ole testeriä jolla vois varmistaa.

Fordin leimalla myytävät akut on Vartan tekemiä. Edellinen EFB 75Ah kesti kuus vuotta ja oli vielä tikissä kun varmuuden vuoksi iän puolesta vaihdoin. Tosin edellisessä mallissa akunvalvonta vissiin vielä toimii..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Joulu 2021 16:41
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tapiiri kirjoitti: 26 Joulu 2021 15:43 Jos on forscan täysversio käytettävissä, niin oman kokemukseni pohjalta suosittelen nostamaan tavoitteeksi 90% jos on tuore akku. Ainakin Vartan agm:lle tuntuu toimivan hyvin, 87% kohdalla tiputtaa latausjännitteen 13,5v ja ottaa senkin jälkeen vielä pikkuhiljaa virtaa, mutta hyvin harvoin ehtii 90% nousta, sen verran hitaaksi menee lataus jo tuolla.
Täytyy varmaan tehdä sama temppu sitten kun tämä nykyinen patteri menee vaihtoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Joulu 2021 19:59
Kirjoittaja kurjo
EkaFord97 kirjoitti: 25 Joulu 2021 13:18 No en tiedä mikä on varmaa ja mikä ei. AGM akkua nyt vaan suositellaan autoihin jossa S/S. Jaa no näköjään EFB akkukin siihen soveltuu Exiden sivujen mukaan. Noh ihansama.. Joku kirjoittikin että focuksen akku on alimitoitettu ja siltä se totta tosiaan kuulostaa kun lukee näitä ongelmia webaston kanssa.
Kyllä se on tää Fordin Smart Carger joka on syyline eikä akku

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Joulu 2021 20:03
Kirjoittaja juzz1
Terve. Tuli liityttyä tänne tänään tehdyn autokaupan johdosta. Tulossa siis emännän käyttöön ford focus farmari 1.0 125hv eb vm2019. Ajettu 55tkm yhdeltä omistajalta. Titanium varustetaso ja manuaali laatikolla. Onko näin että tämä uudempi malli on jakopään osalta toteutettu ketjulla? Kyseisessä autossa on myös webasto. Onko arvon foorumilaisilla ollut paljon ongelmia näiden kanssa? Ainakin paljon keskustelua ja iltalukemista tässä ketjussa näyttää olevan 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Joulu 2021 11:13
Kirjoittaja Rusakko_
Joskus kirjoitellut tänne omia kokemuksia webastosta ja virran riittävyydestä. Kolmas talvi menossa ja aina toiminut webasto (vaikkakaan ei tunnu 5 kW, ennemmin 3 kW). Ajan edelleen työajoa 25 km suuntaansa, auto aina taivas alla, kestää lämmittää webastoa aamuin illoin 20-30 min (edellisen testasin marraskuun viikon pakkasjaksolla), mutta muutoin käytän Defaa 10 A:sta melkein joka yö. Harkitsin akun vaihtoa syksyllä, mutta näkyy olevan kunnossa. En epähuomiota lukuunottamatta käytä SS:ia, mutta sähkölämppäreitä käytän usein 2 minuuttia startin alussa. Akun valvonta-anturi ja softa päivitettiin aikoinaan varuiksi. Versioita en muista, mutta olisi ollut yksi uudempikin (softa+päivitys), mutta siitäkin huolto sanoi, että sekään ei ole ongelma-autojen kohtaloa korjannut. Mutta koska kaikki toimii, niin ajellaan vaan.
Defaa käytän siksikin, että saan mielenrauhan, mutta myös siksi, että se pitää akun paremmassa ja varmemmassa kunnossa. Lisäksi en ole vakuuttunut tuosta valmistajan filosofiasta jättää akku lataamatta lähemmäs täyteen, millä varmistettaisiin webaston käyttökapasiteetti. Defa toki maksaa muutaman satasen ja sotii joidenkin ajatusmaailmaa, mutta autoilun kustannuksissa ei tunnu missään ja se mielenrauha 😊

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Joulu 2021 15:05
Kirjoittaja focst
Rusakko_ kirjoitti: 28 Joulu 2021 11:13 Joskus kirjoitellut tänne omia kokemuksia webastosta ja virran riittävyydestä. Kolmas talvi menossa ja aina toiminut webasto (vaikkakaan ei tunnu 5 kW, ennemmin 3 kW). Ajan edelleen työajoa 25 km suuntaansa, auto aina taivas alla, kestää lämmittää webastoa aamuin illoin 20-30 min (edellisen testasin marraskuun viikon pakkasjaksolla), mutta muutoin käytän Defaa 10 A:sta melkein joka yö. Harkitsin akun vaihtoa syksyllä, mutta näkyy olevan kunnossa. En epähuomiota lukuunottamatta käytä SS:ia, mutta sähkölämppäreitä käytän usein 2 minuuttia startin alussa. Akun valvonta-anturi ja softa päivitettiin aikoinaan varuiksi. Versioita en muista, mutta olisi ollut yksi uudempikin (softa+päivitys), mutta siitäkin huolto sanoi, että sekään ei ole ongelma-autojen kohtaloa korjannut. Mutta koska kaikki toimii, niin ajellaan vaan.
Defaa käytän siksikin, että saan mielenrauhan, mutta myös siksi, että se pitää akun paremmassa ja varmemmassa kunnossa. Lisäksi en ole vakuuttunut tuosta valmistajan filosofiasta jättää akku lataamatta lähemmäs täyteen, millä varmistettaisiin webaston käyttökapasiteetti. Defa toki maksaa muutaman satasen ja sotii joidenkin ajatusmaailmaa, mutta autoilun kustannuksissa ei tunnu missään ja se mielenrauha 😊
Mullakin 10A defa mutta olen tälle talvelle ladannut pari kertaa. Auto ei ole herjannut virran vähyyttä tälle talvelle kertaakaan ja webastoa käytetty vähintään 2 kertaa päivässä. Bcm moduuliin olisi uudempi päivitys ja bms anturista uudempi versio mutta en ole vienyt huoltoon koska auto nyt toimii. Ainoa murhe jäätyvä kuskin oven lukko tuli kuntoon lukon vaihdolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Joulu 2021 15:34
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 28 Joulu 2021 15:05 Mullakin 10A defa mutta olen tälle talvelle ladannut pari kertaa. Auto ei ole herjannut virran vähyyttä tälle talvelle kertaakaan ja webastoa käytetty vähintään 2 kertaa päivässä. Bcm moduuliin olisi uudempi päivitys ja bms anturista uudempi versio mutta en ole vienyt huoltoon koska auto nyt toimii. Ainoa murhe jäätyvä kuskin oven lukko tuli kuntoon lukon vaihdolla.
Oletko yhtään kurkannut missä lukemissa varaustila pyörii?
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka lähellä 60% alarajaa käydään silloin kun webasto on pöhissyt puolisen tuntia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Joulu 2021 16:10
Kirjoittaja juzz1
Terve. Tuli liityttyä tänne tänään tehdyn autokaupan johdosta. Tulossa siis emännän käyttöön ford focus farmari 1.0 125hv eb vm2019. Ajettu 55tkm yhdeltä omistajalta. Titanium varustetaso ja manuaali laatikolla. Onko näin että tämä uudempi malli on jakopään osalta toteutettu ketjulla? Kyseisessä autossa on myös webasto. Onko arvon foorumilaisilla ollut paljon ongelmia näiden kanssa? Ainakin paljon keskustelua ja iltalukemista tässä ketjussa näyttää olevan 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Joulu 2021 16:11
Kirjoittaja toasti
PiuhaPoikki kirjoitti: 28 Joulu 2021 15:34
focst kirjoitti: 28 Joulu 2021 15:05 Mullakin 10A defa mutta olen tälle talvelle ladannut pari kertaa. Auto ei ole herjannut virran vähyyttä tälle talvelle kertaakaan ja webastoa käytetty vähintään 2 kertaa päivässä. Bcm moduuliin olisi uudempi päivitys ja bms anturista uudempi versio mutta en ole vienyt huoltoon koska auto nyt toimii. Ainoa murhe jäätyvä kuskin oven lukko tuli kuntoon lukon vaihdolla.
Oletko yhtään kurkannut missä lukemissa varaustila pyörii?
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka lähellä 60% alarajaa käydään silloin kun webasto on pöhissyt puolisen tuntia.
Ei se 60 % käsittääkseni ole edellytys Webaston käymiselle, se on ainoastaan edellytys käynnistykselle. Varmasti siellä joku raja on myös itsessään webaston käymiselle.

Vai mitä mieltä olet tilanteesta, jossa akun varaus 61 % ja Webasto käynnistyy vielä, mutta sammuisi käytännössä saman tien? Tuskin Fordin insinöörit niin tyhmiä on ettei tuossa olisi mitään hystereesiä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Joulu 2021 16:16
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: 28 Joulu 2021 16:11
Ei se 60 % käsittääkseni ole edellytys Webaston käymiselle, se on ainoastaan edellytys käynnistykselle. Varmasti siellä joku raja on myös itsessään webaston käymiselle.

Vai mitä mieltä olet tilanteesta, jossa akun varaus 61 % ja Webasto käynnistyy vielä, mutta sammuisi käytännössä saman tien? Tuskin Fordin insinöörit niin tyhmiä on ettei tuossa olisi mitään hystereesiä.
En menisi vannomaan.
Silloin kun mulla oli virtaongelmia niin muutamana aamuna kävi niin, että webasto käynnistyi ja sammui melkein heti. Tämä ainakin kerran siitä huolimatta, että laturi oli kytkettynä!!
Syynä akun varaustila. Mulla ei ollut vielä silloin toimivaa forscan/lukija-yhdistelmää joten prosentteja en päässyt katsomaan.