Sivu 348/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Touko 2021 15:27
Kirjoittaja Freeze
Minulla jouduttiin osa töistä jättään toiseen keikkaan, vaihteistoöljyn vaihto kanssa. En osaa vielä vastara

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Touko 2021 18:29
Kirjoittaja Rusakko_
AAR85 kirjoitti: 28 Touko 2021 14:55
Rusakko_ kirjoitti: 26 Touko 2021 22:20 Auto kävi just 56 tkm kohdalla ns 60 tkm huollossa. Päälle vielä jarrunesteenvaihto. Yhteensä jotain +400 €. Automaatin öljyt vaihtuis n. 300 €, täytyy harkita seuraavassa huollossa.
Oliko tästä mainintaa, että onko laatikon öljynvaihto huuhtelemalla?

Siellähän on suodatinkin, mutta sen vaihto ei onnistu ilman laatikon irrottamista.
Ei ollut mainintaa, enkä kysellyt tässä vaiheessa. Aika usein oman kokemukseni perusteella ei huuhdella, vain mitä ropusta valuu. Suodattimien vaihtoa laatikoihin ei ole mun tietoon tehty mihinkään merkkiin, mutta ehkä joihinkin vaihdetaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Touko 2021 09:22
Kirjoittaja AAR85
Rusakko_ kirjoitti: 28 Touko 2021 18:29
AAR85 kirjoitti: 28 Touko 2021 14:55

Oliko tästä mainintaa, että onko laatikon öljynvaihto huuhtelemalla?

Siellähän on suodatinkin, mutta sen vaihto ei onnistu ilman laatikon irrottamista.
Ei ollut mainintaa, enkä kysellyt tässä vaiheessa. Aika usein oman kokemukseni perusteella ei huuhdella, vain mitä ropusta valuu. Suodattimien vaihtoa laatikoihin ei ole mun tietoon tehty mihinkään merkkiin, mutta ehkä joihinkin vaihdetaan.
Ok. Kuullostaa aika kovalta hinnalta. Eihän sieltä tule, kuin pari litraa ulos.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2021 16:01
Kirjoittaja revert
Uutta focusta rakennellut tuolla fordin sivuilla. Onko tosiaan näin että tuohon 1.0, 125hp hybridi moottoriin ei saa webastoa tai moottorinlämmitintä suoraan fordilta? Ainakaan lisävarusteissa näitä ei ole.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2021 18:09
Kirjoittaja focst
revert kirjoitti: 31 Touko 2021 16:01 Uutta focusta rakennellut tuolla fordin sivuilla. Onko tosiaan näin että tuohon 1.0, 125hp hybridi moottoriin ei saa webastoa tai moottorinlämmitintä suoraan fordilta? Ainakaan lisävarusteissa näitä ei ole.
Hydridiin ei saa. Säteilylämmitin jälkiasenteisena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2021 21:28
Kirjoittaja revert
focst kirjoitti: 31 Touko 2021 18:09
revert kirjoitti: 31 Touko 2021 16:01 Uutta focusta rakennellut tuolla fordin sivuilla. Onko tosiaan näin että tuohon 1.0, 125hp hybridi moottoriin ei saa webastoa tai moottorinlämmitintä suoraan fordilta? Ainakaan lisävarusteissa näitä ei ole.
Hydridiin ei saa. Säteilylämmitin jälkiasenteisena.
Okei, noh eiköhän tuolla säteilylämmittimelläkin pärjäisi.

Onkos facelift mallin julkaisusta mitään tietoa vielä? Auton vaihdolla ei kiire ole niin jospa sitä odottelisi tai jos tästä jonkunlaista edition mallia olisi tulossa ennen sitä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2021 21:39
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 31 Touko 2021 18:09
revert kirjoitti: 31 Touko 2021 16:01 Uutta focusta rakennellut tuolla fordin sivuilla. Onko tosiaan näin että tuohon 1.0, 125hp hybridi moottoriin ei saa webastoa tai moottorinlämmitintä suoraan fordilta? Ainakaan lisävarusteissa näitä ei ole.
Hydridiin ei saa. Säteilylämmitin jälkiasenteisena.
Onko lohkon kyljestä jätetty se tulppa pois vai eikö vain saa asentaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2021 21:56
Kirjoittaja focst
revert kirjoitti: 31 Touko 2021 21:28
focst kirjoitti: 31 Touko 2021 18:09

Hydridiin ei saa. Säteilylämmitin jälkiasenteisena.
Okei, noh eiköhän tuolla säteilylämmittimelläkin pärjäisi.

Onkos facelift mallin julkaisusta mitään tietoa vielä? Auton vaihdolla ei kiire ole niin jospa sitä odottelisi tai jos tästä jonkunlaista edition mallia olisi tulossa ennen sitä.
Pärjää kyllä silläkin..fiesta 2022 focus ei vielä tietoa mutta oma epäilys 2023 facelift.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2021 21:57
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 31 Touko 2021 21:39
focst kirjoitti: 31 Touko 2021 18:09

Hydridiin ei saa. Säteilylämmitin jälkiasenteisena.
Onko lohkon kyljestä jätetty se tulppa pois vai eikö vain saa asentaa?
No siellä vieläkin tulppa mutta ei saa asentaa. Vaan säteilylämmitin tarjolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Kesä 2021 21:27
Kirjoittaja 6007
ekat kokemukset nyt pidemmästä matkasta mökille tällä uudemmalla
ja olen vähän yllättynyt kuinka iso ero onkaan vanhemman ( titanium 17 " renkailla Michelin )
ja tämän uudemman välillä ( active myös 17" renkaat Continental ).
hyvällä asfaltilla michelinit oli todella hiljaiset mutta haistoivat urat tosi herkästi.
contnentalit kumisevat enemmän mutta eivät ole urista moksiskaan.
onhan tässä rengasprofiili kyllä myös korkeampi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Kesä 2021 18:09
Kirjoittaja Tapiiri
Sain lopultakin päivitettyä 2005 focuksen 2019 malliin, 1.5TDCi A8, aktiivivakkari, modeemi, B&O ja sähköinen peräluukku. Pitkä miinus valoista, ledit + halogeenit, en tajua kuka tilaa vielä auton halogeeneilla. Onko muuten kukaan laittanut pitkiin 100w polttimoita MK4:ään? Edellisellä focuksella ajelin n. 10v 100w pitkillä ilman mitään ongelmia.
Sync tuntui aluksi susipaskalta tahmaisuudesta johtuen, mutta muuttui täysin kun sain kaikki päivitykset ajettua sisään. Ei tullut vasta kuin F9 kartta tosin.
Perinteinen automaatti tuntuu ajatuksena paljon mukavammalta kuin kaksoiskytkin, saa ryömittää ihan huoletta ilman pelkoa liiasta luistattamisesta ja aika pieniruokainen taitaa automaatillakin olla.
Aktiivinen vakkari on kyllä aivan mahtava kampe, toistaiseksi liikennemerkkien tunnistuskin on toiminut 100% tarkkuudella. Hyvin on yhteinen taival lähtenyt käyntiin, toivottavasti jatkuu näin!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Kesä 2021 19:45
Kirjoittaja EeroH
Tapiiri kirjoitti: 05 Kesä 2021 18:09 Aktiivinen vakkari on kyllä aivan mahtava kampe,
Mä en taas siedä yhtään, hölmö laite :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Kesä 2021 21:34
Kirjoittaja focst
Mountune m200 onko kukaan laittanut omaan?https://www.mountunestore.com/products/m200-upgrade

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 09:37
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: 05 Kesä 2021 21:34 Mountune m200 onko kukaan laittanut omaan?https://www.mountunestore.com/products/m200-upgrade
Vain manuaaliin?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 10:46
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: 06 Kesä 2021 09:37
focst kirjoitti: 05 Kesä 2021 21:34 Mountune m200 onko kukaan laittanut omaan?https://www.mountunestore.com/products/m200-upgrade
Vain manuaaliin?
Tällä hetkellä saatavilla vain manuaaliin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 10:54
Kirjoittaja EeroH
Toivottavasti kohta saisi dieseliinkin ohjelmaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 11:05
Kirjoittaja Nipa
EeroH kirjoitti: 05 Kesä 2021 19:45
Tapiiri kirjoitti: 05 Kesä 2021 18:09 Aktiivinen vakkari on kyllä aivan mahtava kampe,
Mä en taas siedä yhtään, hölmö laite :D
Tuosta aktiivisuudesta niin eukon passatissa on tämä kyseinen varuste ja ensimmäinen auto jossa itse päässyt sitä kokeilemaan. Oma mielipide että motarilla täysin sysipaska kapistus. Joko jarrutellaan sen takia että joku änkeää väliin tai sitten että seuraat autoa oikealla kaistalla ja edestä tulee hitaampi vastaan jonka takia seurattava auto siirtyy vasemmalle kaistalle ja sieltä valmiiksi tulee nopeampi auto jonka takia itse et pääse heti vaihtamaan kaistaa joten taas kova jarruttelu ja kaistanvaihdon jälkeen kiihdytys. Normaalilla tiellä todella mukava varuste mutta itse en koe tätä mukavaksi motarilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 12:05
Kirjoittaja focst
Nipa kirjoitti: 06 Kesä 2021 11:05
EeroH kirjoitti: 05 Kesä 2021 19:45

Mä en taas siedä yhtään, hölmö laite :D
Tuosta aktiivisuudesta niin eukon passatissa on tämä kyseinen varuste ja ensimmäinen auto jossa itse päässyt sitä kokeilemaan. Oma mielipide että motarilla täysin sysipaska kapistus. Joko jarrutellaan sen takia että joku änkeää väliin tai sitten että seuraat autoa oikealla kaistalla ja edestä tulee hitaampi vastaan jonka takia seurattava auto siirtyy vasemmalle kaistalle ja sieltä valmiiksi tulee nopeampi auto jonka takia itse et pääse heti vaihtamaan kaistaa joten taas kova jarruttelu ja kaistanvaihdon jälkeen kiihdytys. Normaalilla tiellä todella mukava varuste mutta itse en koe tätä mukavaksi motarilla.
Samoista syistä pitää jarrutella oli vakkari päällä tai ei. Mielestäni on mukava että vakkari hoitaa jarruttelut ja kiihdytykset. Perus vakkarilla saa kokoajan säätää nopeutta kun edellä ajavat humpaavat nopeutta. Paljon rennompaa ajaminen aktiivisellavakkarilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 12:29
Kirjoittaja Nipa
focst kirjoitti: 06 Kesä 2021 12:05
Nipa kirjoitti: 06 Kesä 2021 11:05

Tuosta aktiivisuudesta niin eukon passatissa on tämä kyseinen varuste ja ensimmäinen auto jossa itse päässyt sitä kokeilemaan. Oma mielipide että motarilla täysin sysipaska kapistus. Joko jarrutellaan sen takia että joku änkeää väliin tai sitten että seuraat autoa oikealla kaistalla ja edestä tulee hitaampi vastaan jonka takia seurattava auto siirtyy vasemmalle kaistalle ja sieltä valmiiksi tulee nopeampi auto jonka takia itse et pääse heti vaihtamaan kaistaa joten taas kova jarruttelu ja kaistanvaihdon jälkeen kiihdytys. Normaalilla tiellä todella mukava varuste mutta itse en koe tätä mukavaksi motarilla.
Samoista syistä pitää jarrutella oli vakkari päällä tai ei. Mielestäni on mukava että vakkari hoitaa jarruttelut ja kiihdytykset. Perus vakkarilla saa kokoajan säätää nopeutta kun edellä ajavat humpaavat nopeutta. Paljon rennompaa ajaminen aktiivisellavakkarilla.
Kyllä ainakin itsella se oma jarruttelu on huomattavasti kevyempää kun tuolla aktiivisella vakkarilla. Itse ainakin jos edellä ajava ei osaa pitää tasaista nopeutta niin ajan ohi ja jatkan omaa tasaista vauhtia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2021 14:08
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: 06 Kesä 2021 12:05
Nipa kirjoitti: 06 Kesä 2021 11:05
Samoista syistä pitää jarrutella oli vakkari päällä tai ei.
Ei pidä. Painaa cancel ja antaa vauhdin hiukan laskea ja reset kun hitaampi mennyt pois edestä. Aktiivivakkari tekee terävän jarrutuksen. Sama ongelma kun joku kääntyy pois edestä. Aktiivivakkari jarruttaa vaikka se on jo puoliksi pois edestä ja alkaa kiihdyttämään vasta hetken päästä. Normaali vakkarilla ajo paljon jouhevampaa. Onneksi sen saa valikosta valittua.

Aktiivivakkari sopii moottoritiellä vilkkaaseen liikenteeseen hyvin, valitsee rekan ja seuraa sitä niin hetken päästä on perillä eikä tarvitse tehdä mitään. Vielä kun tuo vihreäratti toiminto osaisi ajaa kaistan oikeassa reunassa tai edes keskellä niin voisi käyttää sitäkin. Nyt se ohjaa vasempaan reunaan niin meinaa peili lähteä kun ohittajat ajaa keskiviivan päällä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Kesä 2021 11:59
Kirjoittaja Rusakko_
Aktiivivakkarista: itse ajan käytännössä aina aktiivivakkari päällä, mutta en koskaan "älykäs"-tilassa. Se on jännä toiminto kun sitä kokeilee elämänsä ensimmäisen kerran, mutta todella ärsyttävä, kun reagoi nopeusrajoitusten muutoksiin voimakkain jarrutuksin ja kiihdytyksin. Haitallista liikenteen sujuvuudelle ja epämukavaa niin kuljettajalle kuin matkustajallekin.

Motarilla aktiivivakkaria tulee käytettyä myös, mutta siellä hyöty vähän kyseenalainen. Jos edessä ajavan nopeus vaihtelee, niin avitan jalkakaasulla, että ajaudun sopivan lähelle ja ohitan. Aktviivivakkari aloittaa kohteen lähestyessä vähän turhankin aikaisin hiljentämisen, mutta taustalla on varmaankin se, että se voidaan tehdä vain rullaamaalla, eikä jarrulla.

Muutoin arvostan kovasti tasaista nopeutta. Helsinki-Tampere tai Helsinki-Heinola välille "valitsen" nopeuden heti alkuun sopivaksi ja pyrin ajamaan samaa nopeutta loppuun asti. Yleensä suurinta sallittua nopeutta ja lukema TomTom:sta. Välillä näitä jalkakaasuautoilijoita näkee turhankin tiuhaan ja huomaan, että he alkavat kiihdyttää, kun koitan ohittaa ja kun ajan perässä, niin nopeuden jumpaaminen jatkuu. Välillä ohittavat intopiukeena, mutta hetken päästä tulevat ohitetuksi. Kyllä ne matkan aikana oppii, että ei tämä oma jalkakaasu taktiikka toimi ja ymmärtävät ajella perässä. Jos nyt oma ohitus motarilla alkaa kovin venymään, niin parilla vakkarin naksulla pääsee ohi lipumaan ja ohituksen jälkeen voi palata omalle kaistalle ohitusta edeltävään nopeuteen. Huomaan, että tasaista nopeutta arvostaa monet, koska perässä saattaa tulla pitkiä matkoja sama auto, vaikka ohituksia olisi paljonkin. Itse myös joskus poimin edelle sopivaa matkavauhtia pitävän auton ja ajelen siinä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Kesä 2021 12:41
Kirjoittaja Tapiiri
Tuo nopeusrajoituksiin reagointi on kyllä ihan totta, olisi huomattavasti mukavampi jos lukisi nopeuden esim. 50m etukäteen ja pudottaisi vain kaasun pois antaen hidastua moottorijarrutuksella. Tai paras jos saisi säätää toleranssit, nyt jarruttaa sen verran myöhässä, että ei aivan taida riittää kameratolppien välttämiseen. Tai tiukalle ainakin menee kyllä.
Itselläni riippuu paljon liikenteestä, reitistä, mielialasta ja vireystilasta, että haluaako ajaa omaa nopeutta vai roikkua aivot narikassa edellisen perässä antaen automatiikan hoitaa. Kokemuksia ei kyllä ole vielä edes kokonaista tankillista, että uutuuden viehätyksen piikkiin menee hehkutus.
Jos jotain ärsyttävää pitää kaivaa, niin kuskin oven avauksen ja sähköisen takaluukun piipitykset. Ne vissiin saa pois Forscanilla kun ostaa lisenssin, pitää odotella, että ylittyykö ärsytyskynnys lisenssin ostamiseen asti.

Tuo syncin päivittely on kyllä yksi vitsi, nyt n. 50gb edestä lataillut paketteja kun päivittää aina pykälän kerrallaan. Valitsin virallisen päivitysreitin, cyanlabsilla vissiin pääsisi helpommalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Kesä 2021 15:01
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Hmm...
Kurkkasin forscanilla ihan uteliaisuuttani lähinnä latauksen paramatrejä ja huomasin samalla kummallisuuden.

Järjestelmä ilmoittaa edellisestä hiukkasloukun puhdistuspoltosta ajetun matkan. Tähän asti se on heilunut nollan ja 1000km välillä.
Kaupunkiajossa poltto tapahtuu mieluummin 500km kuin 1000km sykleillä.
Nyt kuitenkin systeemi ilmoittaa edellisestä poltosta ajetun tasan 4000km eikä lukema ole muuttunut pariin päivään vaikka autolla on ajettu pari sataa kilometriä.
Mitähän tämä meinaa....?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Kesä 2021 18:21
Kirjoittaja Freeze
Freeze kirjoitti: 15 Touko 2021 11:07Odotan mielenkiinnolla, paljonko pyytämäni automaattilaatikon öljynvaihto kustantaa.
Vaihteistoöljyä meni 5 litraa, en tullut kysyneeksi huuhtelivatko. Työt 150e, öljy 224e.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Kesä 2021 18:37
Kirjoittaja EeroH
On öljyllä hintaa :D