Sivu 342/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 07:00
Kirjoittaja Rusakko_
HMS77 kirjoitti: 15 Huhti 2021 18:27
Rusakko_ kirjoitti: 13 Huhti 2021 11:55 Onkos kukaan ehtinyt vaihdattamaan automaattivaihteiston öljyjä?
Kokemuksia siitä:
-"huuhtelemalla"/ropusta valuttamalla muutama litra?
-mitä maksoi?
-millä kilometreillä vaihdettu?
-muuttuiko vaihteiston toiminta?
-mikä moottori (jos allekirjoitus ei kerro)?

Mulla nyt 53 000 km täynnä ja ajattelin, että vaihdattais n. 60 tkm tai sitä seuraavassa huollossa. Vähän riippuu siitäkin, että paljonko sitä öljyä oikeasti vaihtuis käytännössä.
Ei niitä ny 60tkm välein tartte kuitenkaa vaihtaa, ei tää mikää Powershift ole. :D
Joskaan se ny ei tietenkää haittaakaan..

Ite ajattelin vaihdattaa jossain 90tkm korvilla. Ja joo, ei kuulu huolto-ohjelmaan mutta se ei suinkaan tarkoita sitä etteikö niitä tarttis koskaa vaihtaa, koska näitäkin sankareita tuntuu tulevan välillä vastaan.
No joo, aikoinaan Aisinin 6 vaihteiseen oli vaihdettu uudesta alkaen 60-80 tkm välein laatikkoöljyt, jatkoin samaa 150 tkm eteenpäin. Öljyt aina aika tummia, venttiilit rupesi jumittamaan +200 tkm paikkeilla ja toiminta heikkeni muutenkin. Noin 3 litraa 10:sta vaihtui 250 €:lla, sen jälkeen vaihdatin pari kertaa huuhtelemalla +10 litraa/300-400 € ja toiminta parani, mutta ei siitä hyvä enää tullut.
Seuraavassa japanilaisessa öljynvaihto 50-60 tkm välein, maksoi n. 100 €/kerta ja vaihtui n. 3 litraa kerrallaan. Toimi tosi hyvin +200 tkm. Jännä juttu oli, että öljyn väri purkissa punaista ja vaihdossa vain hivenen samentuneena.

Jotenkin muistelisin, että Fordiin maksais jotain pyöreästi 300 € öljynvaihto. Varmaan siinäkin se 3 litraa tulee (ropusta valuttamalla) ulos eli vain osa kokonaismäärästä. Onhan se aika rasvanen litrahinta. Monet huollot ei huuhteluvaihdoista innostu. Mutta juuri näitä kokemuksia kyselinkin, josko joku olisi jo ennättänyt :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 07:37
Kirjoittaja EeroH
Paljonko uusi laatikko maksaa? 300€ kerta niin 300tkm kohdalla mennyt vaihtoihin 1500€ eikä mitään takeita että laatikko kestää yhtään pidempään :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 12:37
Kirjoittaja Arski57
PiuhaPoikki kirjoitti: 15 Huhti 2021 19:09
pätkä kirjoitti: 15 Huhti 2021 18:43 Onko tämä ollut pelkästään 1.0 ecoboostin ongelma?
Ei ainakaan minulla mtään tilastoa ole.
Mutta sellainen mutu-käsitys on, että kyseinen moottori kuuluu siihen kategoriaan moottoreita, jossa kestävyyden kanssa on otettu tietoista riskiä.
Olet varmasti oikeilla jäljillä. Kun oman moottorin tuhoa selvittelin sain useammalta merkkihuollon asentajalta yhteydenoton. Ihan siis ottivat yhteyttä itse. Saamieni viestien mukaan liian aikainen moottoririkko Ecoboostissa ei ole harvinainen asia.
Mäntävaurioita, vesivuotoja sylintereihin, jakohihnan murenemisia... yksi asentaja minulle sanoi "näitä on piha täys".

Aivan kuten aikoinaan Transit oli "eniten suomen teille levinnyt auto" niin Ecoboost on "vuoden moottori" joskus jopa useamman.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 18:51
Kirjoittaja Frnz
Arski57 kirjoitti: 16 Huhti 2021 12:37
Olet varmasti oikeilla jäljillä. Kun oman moottorin tuhoa selvittelin sain useammalta merkkihuollon asentajalta yhteydenoton. Ihan siis ottivat yhteyttä itse. Saamieni viestien mukaan liian aikainen moottoririkko Ecoboostissa ei ole harvinainen asia.
Mäntävaurioita, vesivuotoja sylintereihin, jakohihnan murenemisia... yksi asentaja minulle sanoi "näitä on piha täys".
Eikös se Ecoboost ole ketjulla? Toki siinä moottorissa on ilmeisesti ongelmansa, ainakin kun googlettaa ecoboost nightmare. Itse kuitenkin väittäisin, että moottori on "levinneisyyteensä" nähden melko vähävikainen. Jos vaikka vertaa VW-konsernin bensakoneisiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 19:01
Kirjoittaja focst
Frnz kirjoitti: 16 Huhti 2021 18:51
Arski57 kirjoitti: 16 Huhti 2021 12:37
Olet varmasti oikeilla jäljillä. Kun oman moottorin tuhoa selvittelin sain useammalta merkkihuollon asentajalta yhteydenoton. Ihan siis ottivat yhteyttä itse. Saamieni viestien mukaan liian aikainen moottoririkko Ecoboostissa ei ole harvinainen asia.
Mäntävaurioita, vesivuotoja sylintereihin, jakohihnan murenemisia... yksi asentaja minulle sanoi "näitä on piha täys".
Eikös se Ecoboost ole ketjulla? Toki siinä moottorissa on ilmeisesti ongelmansa, ainakin kun googlettaa ecoboost nightmare. Itse kuitenkin väittäisin, että moottori on "levinneisyyteensä" nähden melko vähävikainen. Jos vaikka vertaa VW-konsernin bensakoneisiin.
Vanhemmat hihnalla joka öljykylvyssä. Mk4 bensakoneet ketjulla jakopää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 19:38
Kirjoittaja Frnz
focst kirjoitti: 16 Huhti 2021 19:01 Vanhemmat hihnalla joka öljykylvyssä. Mk4 bensakoneet ketjulla jakopää.
Niinhän se taisi olla. Tämä tosin oli Focus mk4-viestiketju. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 20:25
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Frnz kirjoitti: 16 Huhti 2021 18:51 Toki siinä moottorissa on ilmeisesti ongelmansa, ainakin kun googlettaa ecoboost nightmare. Itse kuitenkin väittäisin, että moottori on "levinneisyyteensä" nähden melko vähävikainen. Jos vaikka vertaa VW-konsernin bensakoneisiin.
Lukumäärään nähden varmasti onkin.
Omasta mielestäni silmiinpistävää onkin se, että näitä täystuhoja on melko paljon verrattuna pikkuvikoihin.
Tai oikeastaan niin päin, että moottoripuolen pikkuvikoja ei juuri kuulu olevan vaan se on sitten kerralla selvä jos jotain menee pieleen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 20:37
Kirjoittaja focst
Frnz kirjoitti: 16 Huhti 2021 19:38
focst kirjoitti: 16 Huhti 2021 19:01 Vanhemmat hihnalla joka öljykylvyssä. Mk4 bensakoneet ketjulla jakopää.
Niinhän se taisi olla. Tämä tosin oli Focus mk4-viestiketju. :D
Niin on Mutta arski57 puhuu mk3 focuksesta. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 21:06
Kirjoittaja Torpeedo
Onko kellään muulla irronnut autosta maalia? Kyseessä on 2018 saatu auto

https://aijaa.com/C6GVry
https://aijaa.com/WnyaXm

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 21:10
Kirjoittaja EeroH
Frnz kirjoitti: 16 Huhti 2021 18:51
Arski57 kirjoitti: 16 Huhti 2021 12:37
Olet varmasti oikeilla jäljillä. Kun oman moottorin tuhoa selvittelin sain useammalta merkkihuollon asentajalta yhteydenoton. Ihan siis ottivat yhteyttä itse. Saamieni viestien mukaan liian aikainen moottoririkko Ecoboostissa ei ole harvinainen asia.
Mäntävaurioita, vesivuotoja sylintereihin, jakohihnan murenemisia... yksi asentaja minulle sanoi "näitä on piha täys".
Eikös se Ecoboost ole ketjulla? Toki siinä moottorissa on ilmeisesti ongelmansa, ainakin kun googlettaa ecoboost nightmare. Itse kuitenkin väittäisin, että moottori on "levinneisyyteensä" nähden melko vähävikainen. Jos vaikka vertaa VW-konsernin bensakoneisiin.
Googletta tdci nightmare niin löytyy vaikka ja mitä valitusta. Nuo on kuitenkin todella luotettavia joka kylän takseja joilla ajetaan tolkuttomia määriä ilman murheita.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 21:12
Kirjoittaja Ishvan
Torpeedo kirjoitti: 16 Huhti 2021 21:06 Onko kellään muulla irronnut autosta maalia? Kyseessä on 2018 saatu auto

https://aijaa.com/C6GVry
https://aijaa.com/WnyaXm
Näyttäisi ihan Chrome blue väriltä ? Tuntuu olevan aika heppoisen oloinen maali. Ei tarvi kun kevyesti tuo oven reuna käydä johonkin niin heti ”pala” pois. Kaariin tulee huonolla tuurilla kaikissa merkeissä jälkiä, tai lähtee paloja. Itellä pahin on ollut uus Mersu.

Paikkakynää vaan, Fordia(maahantuojaa) tuskin kiinnostaa p....n vertaa. Maalipinta ei kuulu protectiin, joten takuuseen se ei mene.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 21:23
Kirjoittaja Torpeedo
Ishvan kirjoitti: 16 Huhti 2021 21:12
Torpeedo kirjoitti: 16 Huhti 2021 21:06 Onko kellään muulla irronnut autosta maalia? Kyseessä on 2018 saatu auto

https://aijaa.com/C6GVry
https://aijaa.com/WnyaXm
Näyttäisi ihan Chrome blue väriltä ? Tuntuu olevan aika heppoisen oloinen maali. Ei tarvi kun kevyesti tuo oven reuna käydä johonkin niin heti ”pala” pois. Kaariin tulee huonolla tuurilla kaikissa merkeissä jälkiä, tai lähtee paloja. Itellä pahin on ollut uus Mersu.

Paikkakynää vaan, Fordia(maahantuojaa) tuskin kiinnostaa p....n vertaa.
Kyllä chrome blue on kyseessä. Löytyykö noita tollaisia paikkauskyniä ihan näillä autojen värikoodeilla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 21:26
Kirjoittaja Ishvan
Torpeedo kirjoitti: 16 Huhti 2021 21:23
Ishvan kirjoitti: 16 Huhti 2021 21:12

Näyttäisi ihan Chrome blue väriltä ? Tuntuu olevan aika heppoisen oloinen maali. Ei tarvi kun kevyesti tuo oven reuna käydä johonkin niin heti ”pala” pois. Kaariin tulee huonolla tuurilla kaikissa merkeissä jälkiä, tai lähtee paloja. Itellä pahin on ollut uus Mersu.

Paikkakynää vaan, Fordia(maahantuojaa) tuskin kiinnostaa p....n vertaa.
Kyllä chrome blue on kyseessä. Löytyykö noita tollaisia paikkauskyniä ihan näillä autojen värikoodeilla?
Kyllä löytyy. Menet vaan merkkiliikkeeseen. Rekisterinumerolla löytyy oikea auto ja väri. Just hain omaan Chrome Blue Mondeoon tuon kynän. Siinä tulee maali- ja lakkakynä mukana. 16e taisi maksaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Huhti 2021 23:16
Kirjoittaja @rsk@
Itseäni varoitettiin noista sinisistä väreistä ja samaa kattelin koeajoautoista, että on viimeisen päälle pehmeitä värejä. Sama tietysti kaikissa väreissä nykyään, seitin ohuita ovat......

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 10:06
Kirjoittaja EeroH
Meilla on nyt kaksi MK4 Focusta.
2021 1.5TDCI A8 Active wagon.
2019 1.5TDCI A8 HB Titanium.

2021 menee sportilla jollain pikku vaihteella ja kierrokset korkealla, 2019 menee kasilla ainakin jossain satasen vauhdissa. Uudemmassa ei mitään mistä näkisi mikä vaihde, vanhemmassa rattiläpyskät ja manuaali tila jolla saa katsottua mikä vaihde milloinkin. Vanhemmassa ei ole Adblueta, tankki kuitenkin sama pieni 47l. Molemmat menee alta nelosella tasaisessa maantieajossa.
Uudemmassa langatonlautaus puhelimelle, vanhassa ei ja kun hinnastoa katsoo niin taaskaan ei uusissa ole vakiona. Ihmeellistä vaihtelua varusteissa, saa olla tarkkana kun käytettyä ostaa. Navin toiminta erilaista, mm. uudempi tarjoaa eri reittivaihtoehtoja mutta vanhempi ei.
Vanhemmassa huoltoväli 15tkm, uudemmassa 30tkm.
Molemmissa 18 suuntaan säätyvät penkit, mutta erilaiset nekin. Vanhemmassa säädöt paljon lyhyemmät ja penkki pehmeämpi, uudemman penkeissä lukee AGR ja säädöt paremmat ja penkki tukevampi. On nuo vanhemmatkin ihan ok ja paljon paremmat kuin perus lättänät, mutta kyllä uudemmalla mielummin ajaa pitkät matkat. Toki näin oli suunniteltukin, että wagonilla lapinreissut yms ja pätkällä ajelen pääosin vain työajoja yksinäni.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 14:02
Kirjoittaja Kramer
Kävin vaihtaa liikkeessä kesärenkaat alle ja jälleen laitettu 2,8bar joka nurkkaan eli aika paljon poikkeaa ohjekirjan suosituksesta. Rengaskokona 215/50/17.
Lähinnä vaan mietin onko tuo ny joku suositus, että pannaan ylipainetta?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 15:11
Kirjoittaja Renee
Paljon se tehtaan suositus on tuolle rengaskoolle joka siinä tarrassa on. Monesti tuota 2.6 käytetään. Liika ylipaine tekee ajosta kovan tuntuisen samon nivel ja iskari puoli kärsii jos rengas ei jousta montuissa yhtään Tulee sellainen tykkilavetti fiilinki.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 16:10
Kirjoittaja Kramer
Renee kirjoitti: 18 Huhti 2021 15:11 Paljon se tehtaan suositus on tuolle rengaskoolle joka siinä tarrassa on. Monesti tuota 2.6 käytetään. Liika ylipaine tekee ajosta kovan tuntuisen samon nivel ja iskari puoli kärsii jos rengas ei jousta montuissa yhtään Tulee sellainen tykkilavetti fiilinki.
Muistaakseni tais olla 2,3 eteen ja 2,6 taakse. Tuo eteenpantava paine kuulostaa mielestäni alhaiselta🤔

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 18:20
Kirjoittaja @rsk@
2.3bar on 215/50/17.
2.5-2.6bar on ainakin itsellä ollut hyvä ja tasesti kuluneet renkaat. Kovahan se jo on.
Aika paljon nousee rengasmelu sillä 0.3bar nostolla.
Mutta toisaalta vähän kovemmat paineet on niinku henkivakuutus vanteille jos sattuu noihin routavaurioihon osumaan....

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 21:00
Kirjoittaja Arski57
focst kirjoitti: 16 Huhti 2021 20:37
Frnz kirjoitti: 16 Huhti 2021 19:38

Niinhän se taisi olla. Tämä tosin oli Focus mk4-viestiketju. :D
Niin on Mutta arski57 puhuu mk3 focuksesta. :roll:
Ei vaan yleisesti Ecoboosteista ja niiden moottorien kestävyydestä.
Anteeksi ihan kauheasti kun mainitsin öljykylpyisen jakopään näin väärässä ketjussa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Huhti 2021 22:14
Kirjoittaja yritäedes
Arski57 kirjoitti: 18 Huhti 2021 21:00 Anteeksi ihan kauheasti kun mainitsin öljykylpyisen jakopään näin väärässä ketjussa.
Ei kannata liikaa anteeksi pyydellä; löytyy se öljykylpyinen hihna tästäkin mallista: 2.0 EcoBlue diesel.
Transitissa on sen hihna kuulemma kestänyt, vaikka katkeamisiakin on raportoitu ennen vaihtoväliä (onkohan se 10v/240 000 vai 210 000km?). Aikovatko omistajat ajaa tuon km-määrän vai vaihtaa aikaisemmin?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Huhti 2021 07:08
Kirjoittaja Torpeedo
yritäedes kirjoitti: 18 Huhti 2021 22:14
Arski57 kirjoitti: 18 Huhti 2021 21:00 Anteeksi ihan kauheasti kun mainitsin öljykylpyisen jakopään näin väärässä ketjussa.
Ei kannata liikaa anteeksi pyydellä; löytyy se öljykylpyinen hihna tästäkin mallista: 2.0 EcoBlue diesel.
Transitissa on sen hihna kuulemma kestänyt, vaikka katkeamisiakin on raportoitu ennen vaihtoväliä (onkohan se 10v/240 000 vai 210 000km?). Aikovatko omistajat ajaa tuon km-määrän vai vaihtaa aikaisemmin?
Itse varmaan vielä maksimissaan vuoden ajan tällä ja sit vaihtoon. Muuten ollut hyvä auto, mutta vähän liikaa kaikenlaista ongelmaa, vaikka suurimmalta osalta ollut pieniä ongelmia. Missään muussa omistamassani autossa ei ole ollut näin paljon ongelmia. 2012 hyundai i30 autossa ei ollut neljän vuoden aikana yhtään ongelmaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Huhti 2021 09:19
Kirjoittaja yritäedes
yritäedes kirjoitti: 18 Huhti 2021 22:14
Arski57 kirjoitti: 18 Huhti 2021 21:00 Anteeksi ihan kauheasti kun mainitsin öljykylpyisen jakopään näin väärässä ketjussa.
Ei kannata liikaa anteeksi pyydellä; löytyy se öljykylpyinen hihna tästäkin mallista: 2.0 EcoBlue diesel.
Transitissa on sen hihna kuulemma kestänyt, vaikka katkeamisiakin on raportoitu ennen vaihtoväliä (onkohan se 10v/240 000 vai 210 000km?). Aikovatko omistajat ajaa tuon km-määrän vai vaihtaa aikaisemmin?
Kirjoitin epäselvästi: Tarkoitin sitä, että tiedostaen öljykylpyisen jakohihnan mahdolliset ongelmat vanhemmissa 1.0 Ecoboost-moottoreissa ja muillakin merkillä, aikovatko 2.0 EcoBlue dieselin omistajat vaihdattaa jakohihnat ennen Fordin ilmoittamaa vaihtoväliä, vai luottavatko hihnan tarkistukseen huollon yhteydessä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Huhti 2021 09:49
Kirjoittaja Fixu
Torpeedo kirjoitti: 19 Huhti 2021 07:08 Itse varmaan vielä maksimissaan vuoden ajan tällä ja sit vaihtoon. Muuten ollut hyvä auto, mutta vähän liikaa kaikenlaista ongelmaa, vaikka suurimmalta osalta ollut pieniä ongelmia. Missään muussa omistamassani autossa ei ole ollut näin paljon ongelmia. 2012 hyundai i30 autossa ei ollut neljän vuoden aikana yhtään ongelmaa
Samoja mietteitä, mutta en keksi mihin tässä vaihtaisi, kun kaikilla tuntuu olevan ongelmansa tai ainakin maineensa ongelmien suhteen. Softavikojen määrä tuskin nykyaikana tulee laskemaan, tosin ehkä päivitystiheys paranee ja päivityksiä tulisi enemmän OTA:na, ettei pajalla tarvitse seisottaa? En kyllä uskalla parin ensimmäisen tuotantovuoden mallia ostaa kuin ehkä faceliftistä, sellainen ajatus jäi mieleen nykyisestä Focuksesta. Focuksessa ei tuota virranhallintaongelmaa lukuunottamatta ole enää juuri mitään, kaikki on kyllä korjattu. Uskomaton kyllä tuo kyseinen ongelma. Jopa tavella pienellä pakkasella S/S toimi ja webastossa ei vikaa, mutta nyt kun ilmat lämmenneet, niin S/S ei toimi (akun lataaminen). Sama oli vuosi sitten keväällä. Mikähän siinä on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Huhti 2021 20:24
Kirjoittaja pajatso
huppumies kirjoitti: 07 Huhti 2021 18:58
Renee kirjoitti: 07 Huhti 2021 14:41 Kysyjällä ei mitää hätää jos huoltokirja on kunnossa eli huollot tehty ajallaam ja merkkiliikkeessä. Eli firman piikkiin. Olisiko se voitelu taasen pettänyt ja 3 pytyn mäntä ottanut kipeää. Varmaan tulee lisäinfoa.
On huollettu ajallaan, mutta huolto tehty muualla kuin merkkiliikkeessä. Tietenkin huolto-ohjelman mukaisesti ja ihan oikeilla öljyllä, mutta tiedän tän varmasti aiheuttavan maahantuojan kanssa ongelmia.

Öljyt hävinneet koneesta ja puristukset kadonneet yhdestä pytystä. Enempää eivät kertoneet tässä vaiheessa.

Parin päivän sisään pitäisi kuulua autokeskuksesta lisää.
Moro, onko tässä automaatti- vai manuaalilaatikko?