Sivu 279/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 09:25
Kirjoittaja -Kj-
Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.

TCU moduli oli päivittynyt minulla OTA:na hiljattain - start /stop toimii ehkä hieman useammin kuin aiemmin mutta ei läheskään aina. Jäin huollosta käsitykseen että kunhan osia saadaan, vaihdellaan alkupään autoihin vielä noita virta-antureita laajastikin. Jospa sitten olisi toiminta virranhallinnassa moitteetonta. Ja TCU päivitys lopettanut lepovirran syönnin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 10:35
Kirjoittaja KajO
Renee kirjoitti: 30 Touko 2020 17:55
KajO kirjoitti: 30 Touko 2020 16:54

Autolla ajettu 26600 km josta olen itse ajanut reilu 5000 km. Siitä nyt puuttu tämä avaimeton systeemi kokonaan eli ovenavaukset kosketuksella
avaimeton käynnistys ja koska oma on dieseli niin siinä on vebasto joka ei koskaan toiminut.
Nyt on kulunut taas luvatut kaksi viikkoa jonka aikana piti vaihtaa vaihdelaatikko. Pahaenteisen hiljaista on ollut.
Jos ei tarvitse ihan malmia louhia ja tehdä laatikkoa. Niin kyllä yksi laatikko pitäsi 2 viikossa vaihtua jos laatikko on valmiina hyllyssä. Ei ole tullut viestiä teille että ongelmia pukkaa.
Laatikon piti tulla Englannista edellisviikon perjantaina ja sitten asentaa viime viikolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 11:11
Kirjoittaja @rsk@
Hjesko kirjoitti: 31 Touko 2020 09:07 Nyt saisi ST:n automaatillakin. En vain ole ihan varma miten tuo 280hv ja etuveto toimii. Aika samalla rahalla tulee varmaan saamaan esim. uuden Leonin 300hv nelivedolla.
Kyllä ST:n alusta toimii. Kun kiihtyvyys 0-100 on kuitenkin reilusti alle 6s.
Sillä nyt ei itselle ole niin merkitystä, enemmän tuolla koko kierroslueella loistavasti toimivalla moottorilla. Tietysti kaksi turboa kun on, niin täytyykin toimia..
Ja performance paketin elsd kun tulee mukaan, pito on sitä kautta hyvä ja vaimennus siinä sunnuntai kruisailussa mukava ja tarvittaessa napin takaa löytyy sitten leikkivaraa.
Kuitenkin uudelle Type R Civille laittaa rata-ajossa hyvin kampoihin, niin se on jo hyvä suoritus kun Civic on jo sellanen ilman kompromisseja ajettavuuteen vaan tähdätty kokonaisuus.
Ai että tekis mieli uutta ST:tä. 😁
Kallis leluhan se on, mutta elämä on sanovat DNA:n mainoksessakin.. 🤷‍♂️😁
Cupra varmaan siellä 300hp kerhossa on kova sana, mutta hinnat nousee siinä myös, se on varma...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 11:18
Kirjoittaja AAR85
-Kj- kirjoitti: 31 Touko 2020 09:25 Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.
Hetkinen. Onko tämä perinteinen momenttimuunninaski? Eikö ST:en pitänyt tulla uusi tuplakytkinloota?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 13:19
Kirjoittaja Ishvan
AAR85 kirjoitti: 31 Touko 2020 11:18
-Kj- kirjoitti: 31 Touko 2020 09:25 Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.
Hetkinen. Onko tämä perinteinen momenttimuunninaski? Eikö ST:en pitänyt tulla uusi tuplakytkinloota?


Tuplakytkin se on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 14:00
Kirjoittaja -Kj-
"While Ford acknowledges many buyers will opt for the forthcoming auto, a torque converter ’box with seven speeds, the manual still makes a compelling case for itself. " lainaus täältä https://www.caradvice.com.au/771084/202 ... st-review/


Oli fordillan joku tiedote (jota en nyt löydä) jossa puhuttiin vain 'latest generation of intelligent transmissions'.

lisäksi vaihteiden välitysten yhtenevyys on aika selvä. Jos on parempaa tietoa niin uskon sen. Taisi tuosta jotain dct huhuja aikanaan liikkua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 14:09
Kirjoittaja Ishvan
-Kj- kirjoitti: 31 Touko 2020 14:00 "While Ford acknowledges many buyers will opt for the forthcoming auto, a torque converter ’box with seven speeds, the manual still makes a compelling case for itself. " lainaus täältä https://www.caradvice.com.au/771084/202 ... st-review/


Oli fordillan joku tiedote (jota en nyt löydä) jossa puhuttiin vain 'latest generation of intelligent transmissions'.

lisäksi vaihteiden välitysten yhtenevyys on aika selvä. Jos on parempaa tietoa niin uskon sen. Taisi tuosta jotain dct huhuja aikanaan liikkua.
On paper, the new Focus ST—which won't come to the US—has a lot to offer. Its 2.3-liter turbo-four makes 276 hp and 309 lb-ft of torque, sent to the front wheels via a six-speed manual or seven-speed dual clutch and put to the ground through an electronically-controlled limited-slip differential. Adaptive dampers are available for the first time, too.

"Roadandtrack"in sivuilta

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 14:16
Kirjoittaja -Kj-
https://media.ford.com/content/fordmedi ... us-st.html

"A choice of six-speed manual or quick-shifting new seven-speed automatic transmissions is offered. "

Periaatteessa jättää tulkinnanvaraa. Luulisi toisaalta että kaksoiskytkin mainittaisiin jos sellainen olisi. Toisaalta tuskin Ford tulee enää pitämään niistä meteliä, varsinkaan käyttämään powershift nimeä. Pumassa taitaa olla kaksoiskytkin tulossa mutta mitään erityistä markkinanimeä ei sille ole annettu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 14:20
Kirjoittaja Ishvan
-Kj- kirjoitti: 31 Touko 2020 14:16 https://media.ford.com/content/fordmedi ... us-st.html

"A choice of six-speed manual or quick-shifting new seven-speed automatic transmissions is offered. "

Periaatteessa jättää tulkinnanvaraa. Luulisi toisaalta että kaksoiskytkin mainittaisiin jos sellainen olisi. Toisaalta tuskin Ford tulee enää pitämään niistä meteliä, varsinkaan käyttämään powershift nimeä. Pumassa taitaa olla kaksoiskytkin tulossa mutta mitään erityistä markkinanimeä ei sille ole annettu.
Tuo perinteinen automaatti sopii hyvin tälläiseen normiajoon. Vaikea kuvitella, että Ford pistäisi sitä ST:hen. Ei pysyisi millään ominaisuuksiltaan esim. Vaggien tai Rellun kaksoisaskien perässä. Hynykin tuo I30N:ään uuden kaksoiskytkin laatikon. Hyny voi olla kova sana tulevaisuudessa tuolla uudella laatikolla. Hinta kun on kohillaan ( niin kuin on ) niin tulee myymään ja paljon.

EDIT: Hyny taitaa olla varusteltuna kympin alle ST:n hinnan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 14:50
Kirjoittaja -Kj-
Ennen kuin menee liian off/ST topiciksi - https://m.drive.com.au/new-car-review/2 ... iew-123666
Tuolla on molemmat - manuaali ja tomaatti testattu. Tomaatti itse asiassa nopeampi mittauksissa sataseen, 6.1 vs 5.7s.
Syy laittaa automaatti tuohon - sellainen löytyy valmiina hyllystä, pienin muokkauksin tähän soveltuen. Eli tuo gm:n 6f35:stä (halvalla) jatkokehitetty 8f35/40 ja siitä sitten 7f40? 8f40 ottaa suorituskyvyssä kovasti takkiin 2l dieselissä vs manuaali. Siksi jos tuo ST:n tomaatti on nopeampi, on selvästi saatu laatikon luonnetta muutettua (välitysten korjauksen lisäksi).
Ei taitaisi olla taloudellisesti lainkaan kannattavaa ottaa yksittäinen kaksoiskytkinvaihteisto tähän teholuokkaan jostain muualta. En tiedä onko paluu kaksoiskytkimiin joskus fordillan iso minkin edessä. Jostain syystä nykyisiin automaatteihin (edes pumassa) ei ole mild hybrid ratkaisua vielä ainakaan olemassa. Kilpailijoilla se on joten tuokin tekniikka tuntuu vähän torsolta manuaalien jäädessä marginaaliin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 17:05
Kirjoittaja Hjesko
Alunperin ST:n kohdalla puhuttiin mielestäni kaksoiskytkimestä. Automaatti tuli myös suomessa myyntiin viime kesänä ja lähti myös pois varmaan kuukauden sisällä. Nyt taas takaisin. Ei löydy myöskään mobile.de:stä yhtään automaatti ST:tä. Eli olisiko tuon kanssa ollut jotain ongelmia ja nyt voi kyseessä olla ihan uusi vaihteisto.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 21:05
Kirjoittaja fordever
FordPassista on ilmestynyt uusi versio 3.1.0 (ainakin Androidille). Ensimmäistä kertaa se toimii hyvin. Kun eivät nyt vain rikkoisi sitä taas seuraavassa versiossa.

Auto seissyt yön yli. Lähes heti käynnistyksen jälkeen puolivahingossa vaihde vapaalle ja kytkin ylös. Start-Stop toimi. Ilmeisesti pelkkä ulkolämpötila (14) riitti ehdoksi tällä kertaa. Ja akussakin oli sitten virtaa riittävästi. Yritän välttää Start-Stopia joten en osaa sanoa oliko tämä vain onnekas sattuma.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 21:18
Kirjoittaja Moore
Mikä mahtaa säristä kuskin ja kuskinpuoleisen takapenkin välissä, verhoilun sisällä. Ärsyttävä ääni ja ilmaantunut pikku hiljaa. Nyt jo sen verran kova, että alkaa harmittamaan. Paikantaisin sen suurinpiirtein kuskin turvavyön korkeussäädön kohdalle B pilariin. Painelu ei auta.

Alkuun kuului vaimeasti vain huonolta tiellä, nyt jo hyvällä asfaltilla jatkuva pieni sirinä. Kokemusta vastaavasta?

Auto Active Wagon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 21:22
Kirjoittaja @rsk@
Moore kirjoitti: 31 Touko 2020 21:18 Mikä mahtaa säristä kuskin ja kuskinpuoleisen takapenkin välissä, verhoilun sisällä. Ärsyttävä ääni ja ilmaantunut pikku hiljaa. Nyt jo sen verran kova, että alkaa harmittamaan. Paikantaisin sen suurinpiirtein kuskin turvavyön korkeussäädön kohdalle B pilariin. Painelu ei auta.

Alkuun kuului vaimeasti vain huonolta tiellä, nyt jo hyvällä asfaltilla jatkuva pieni sirinä. Kokemusta vastaavasta?

Auto Active Wagon.
Veikkaan jommankumman oven ikkunan alareunassa ulkopuolella olevaa listaa.
Pistä popit soimaan kunnolla ja ulkopuolella ovet kiinni kuuntelet siriseekö.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Touko 2020 22:06
Kirjoittaja Motorcade
Hode kirjoitti: 28 Touko 2020 11:09 Minun 2020 focus pudotti tuon vakkarin pois päältä kun ajoin tietyömaalle jossa nopeusrajoitus putosi 80km/h -> 40km/h, eli ensin laski nopeuden tuohon 40km/h ja jonkin matkan päästä vakkari tipahti pois päältä, omasta mielestäni en itse tehnyt tuossa tilanteessa mitään mutta voihan se olla että ajattelemattani hipaisin jarrupoljinta ym. pitää joskus oikein ajatuksen kanssa testata asiaa kun sattuu tietyömaa kohdalle
Jos oikein tulkitsin, älyvakkari siis kytkeytyy hetken päästä pois päältä, jos viimeisimmän havaitun liikennemerkin ja karttadatan välillä on ollut ristiriita - sen sijaan, että auto lähtisi myöhemmin yhtäkkiä kiihdyttämään/hidastamaan karttadatan mukaan?

Hienoa jos on noin, koska ajatus yhtäkkisistä kiihdytyksistä kesken työmaa-alueen ei oikein innosta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Kesä 2020 08:57
Kirjoittaja Freeze
Motorcade kirjoitti: 31 Touko 2020 22:06 Jos oikein tulkitsin, älyvakkari siis kytkeytyy hetken päästä pois päältä, jos viimeisimmän havaitun liikennemerkin ja karttadatan välillä on ollut ristiriita - sen sijaan, että auto lähtisi myöhemmin yhtäkkiä kiihdyttämään/hidastamaan karttadatan mukaan?

Hienoa jos on noin, koska ajatus yhtäkkisistä kiihdytyksistä kesken työmaa-alueen ei oikein innosta.
Valitettavasti muistini mukaan älyvakkari lähtee kiihdyttämään, jos karttadatasta löytyy korkeampi nopeusrajoitus, tai jos auto ei tielle tultuaan ole nähnyt nopeusrajoitusmerkkiä tietyn ajan kuluessa. Uusia kokemuksia ei ole, koska lopetin sen käytön jo vuosi sitten :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Kesä 2020 09:14
Kirjoittaja @rsk@
Tämän älyttömyyslyvakkarin kanssa saa olla kyllä tarkkana. Itse sitä käytän, mutta sillä on kyllä turhan helppo ottaa sakot jos ei seuraile mitä lukemia yhtäkkiä lävähtää tiskiin. Välillä säikäyttää kun jollain 50-60 alueella auto on sitä mieltä, että nyt mennään 80 jne.. Kerran satasen alueella sekoili ja halus vetää 130...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Kesä 2020 19:09
Kirjoittaja Arski57
KajO kirjoitti: 31 Touko 2020 10:35 Laatikon piti tulla Englannista edellisviikon perjantaina ja sitten asentaa viime viikolla.
Piti juu ja lehmät lentää. Tuskin edes tulossa, kun vaan pelaavat aikaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Kesä 2020 20:19
Kirjoittaja Ishvan
Arski57 kirjoitti: 01 Kesä 2020 19:09
KajO kirjoitti: 31 Touko 2020 10:35 Laatikon piti tulla Englannista edellisviikon perjantaina ja sitten asentaa viime viikolla.
Piti juu ja lehmät lentää. Tuskin edes tulossa, kun vaan pelaavat aikaa.
Miksi ne pelaisi aikaa ?

Itsellä auto käynyt nyt jokusen kerran merkkarilla, joka kerralla asiat sujuneet ilman narinoita ja vikoja ollaan ihan näkyvästi yritetty saada kuntoon. Jos homma ei skulaa niin sitten toiseen huoltoon. Merkistä riippumatta ainakin itsellä sujuneet aina takuuhommat suhtkoht mallikkaasti. Toki jokunen pummi sinne joukkoon mahtuu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Kesä 2020 22:46
Kirjoittaja Arski57
Ishvan kirjoitti: 01 Kesä 2020 20:19 Miksi ne pelaisi aikaa ?
Koska huollolla, maahantuojalla tai tehtaalla ei ole tuon taivaallista edes huonoa arvausta mikä autoa vaivaa.
Jokainen viivytelty päivä lisää jatkaa aikaa eikä heidän tartte myöntää tietämättömyyttään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Kesä 2020 07:38
Kirjoittaja Rusakko_
Rusakko_ kirjoitti: 31 Touko 2020 08:25 FordPassista kattelin 2 vuotta/30 000 km-huolto-ohjelmaa (mulla muutaman viikon päästä 30 tkm ajettu 13 kk ikää).
Fordpassissa "Auton sisällä" on mainittu, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisähintaan saa Odour Plus-suodattimen (mainittu kylläkin vähän eri paikassa). Mutta, moottorin ilmansuodattimesta ei puhuta mitään, mutta kylläpä nuo on ex-autoihin tullut vaihdettua aina kerran vuoteen em. kilometreillä ja kohtuullisen likaisia olleet. Onko hajua millä välillä Focukseen pitäisi vaihtaa?
Niin, kellään tähän kommentoitavaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Kesä 2020 08:02
Kirjoittaja Renee
Kuules kun tulee sulla noita kilsoja niin vaihda kerta vuoteen. Ja se riippuu ajetaanko jatkuvasti hiekkatiellä , kivilouhosella vai asfaltilla. Jos ihminen tarvitsee raikasta ilmaa sisään niin kyllä se autokin vaatii esteetöntä ilmansaantia. Noi huoltokaavion vaihtovälit liian pitkät. 45-60tkm taitaa volkkarilla olla jopa 90 tkm. Maalaisjärki ja suodatin ei ole kallis investointi

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Kesä 2020 08:38
Kirjoittaja toasti
Rusakko_ kirjoitti: 02 Kesä 2020 07:38
Rusakko_ kirjoitti: 31 Touko 2020 08:25 FordPassista kattelin 2 vuotta/30 000 km-huolto-ohjelmaa (mulla muutaman viikon päästä 30 tkm ajettu 13 kk ikää).
Fordpassissa "Auton sisällä" on mainittu, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisähintaan saa Odour Plus-suodattimen (mainittu kylläkin vähän eri paikassa). Mutta, moottorin ilmansuodattimesta ei puhuta mitään, mutta kylläpä nuo on ex-autoihin tullut vaihdettua aina kerran vuoteen em. kilometreillä ja kohtuullisen likaisia olleet. Onko hajua millä välillä Focukseen pitäisi vaihtaa?
Niin, kellään tähän kommentoitavaa?
60 tkm / 4 vuotta. Pölyisissä olosuhteissa useammin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Kesä 2020 08:39
Kirjoittaja fordever
Rusakko_ kirjoitti: 02 Kesä 2020 07:38
Rusakko_ kirjoitti: 31 Touko 2020 08:25 FordPassista kattelin 2 vuotta/30 000 km-huolto-ohjelmaa (mulla muutaman viikon päästä 30 tkm ajettu 13 kk ikää).
Fordpassissa "Auton sisällä" on mainittu, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisähintaan saa Odour Plus-suodattimen (mainittu kylläkin vähän eri paikassa). Mutta, moottorin ilmansuodattimesta ei puhuta mitään, mutta kylläpä nuo on ex-autoihin tullut vaihdettua aina kerran vuoteen em. kilometreillä ja kohtuullisen likaisia olleet. Onko hajua millä välillä Focukseen pitäisi vaihtaa?
Niin, kellään tähän kommentoitavaa?
Selasin huolto-ohjelmia (Etis) ja moottorin ilmansuodatin 1.5 EcoBoosteihin vaihdetaan 4 vuoden tai 60000 km:n huollossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Kesä 2020 09:12
Kirjoittaja @rsk@
Se on vähä sama niinkuin öljynvaihdoissa alkais säästämään noiden suodattimien kanssa.
Joka syksy viimeistään ennen kosteiden kelien alkua raitisilmasuodatin ja moottorinilmansuodatin, niin ilmankierto pelaa joka paikassa sitten. Tietysti miten huollot jne sattuu, mutta esim itse nykyään enää noin 20tkm vuoteen ajavana joutuu vähän säätämään noiden kanssa miten vaihtelee....