Sivu 275/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 18:46
Kirjoittaja Fixu
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 17:47
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 17:42

Iski kikkailuvietti päälle kun sattui olemaan luppoaikaa.

Auto seisoi pihassa koskematta viikonlopun yli. Järjestelmä luonnollisesti virransäästötilassa tänään aamulla.
Katsoin mielenkiinnosta mitä forscan sanoo akun tilasta: Jäljellä 39%
Jätin livedatan päälle ja läksin liikkeelle.
Aluksi latausjännite 15V josta laski hetkenpäästä 14,7 volttiin.
Latausvirta ensin 30A ja melko pian laskee ensin 7-8A tietämille ja asettuu lopulta 3-4A lukemiin.
Edellämainitut normaaleja lukemia kohtuullisessa kunnossa olevalle akulla, joka ei lähtötilanteessa ole kovinkaan vajaa.

Mutta sitten se ongelman ydin. Varaustilan mittari oli siis aluksi 39% josta se nousi 20min ajon aikana 49%:iin. Mutta ei tästä yli vaikka ajo jatkui.
Takaisin kotiin tultuani laitoin vielä ulkoisen laturin lataamaan. Kytkentä niin, että virta menee valvonta-anturin läpi.
Tunnin päästä laturi ilmoittaa akun olevan täynnä mutta forscan väittää edelleen varaustilaksi 50%. Tästä se ei nouse vaikka mitä tekisi ja roikottaisi laturissa.

Tämä on villakoiran ydin. Akku on täynnä mutta auton mielestä 50% varaustilassa.
Eli se uusittu akunvalvontamoduli vois korjata tämän..ehkä.. :shock:
Ei ole täällä ainakaan S/S herännyt henkiin moduulin vaihdon jälkeen. Kohta viikko ajeltu. En omista laturia, joten en sillä pääse testaamaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 18:47
Kirjoittaja Hode
kakadu kirjoitti: 25 Touko 2020 09:10 Viikon verran ollut ajossa Focus 1,0 125hv A8 St-line wagon. Reilut 600 km mittarissa. Tyytyväinen olen ollut, miellyttävä ajaa. Kuitenkin muutama miete ja ihmetyksiä tullut.

- en saa saattovaloja toimimaan. Valojen asetuksissa on saattovalot, mutta ilmeisesti autossa ei niitä kuitenkaan ole? Vaikka laittaisin minkä tahansa viiveen, valot sammuvat heti kun lukitsen ovet. Auton myyntitekstin varustetiedoissa ei ole mainittu saattovaloja. Ei tämä ole mikään ongelma enkä varsinaisesti tee saattovaloilla mitään, kunhan ihmettelin.

- erään kerran olin pysäköinyt parkkialueen reunalle ilman ruutua. Autoa käynnistäessä näyttöön tuli "aktiivinen pysäköintiavustin vika". Ja hävisi nopeasti. Seuraavan kerran jätin ruutuun, eikä mitään virheilmoitusta tullut. Ilmeisesti tuo aktiivinen pysäköintiavustin ei olisi voinut toimia, koska en ollut missään antureiden tunnistettavassa parkkiruudussa?

Tämä minua etenkin on vaivannut, osaisiko joku vähän valaista;

- ajovalojen korkeudensäätö. Automyyjä sanoi, että kaikissa led-valoissa on automaattinen korkeudensäätö. Minulla on siis led-paketti, ne viivanmalliset ledit ja led-takavalot, ei design packia. Auton valokytkimessä on kuitenkin säätöasteikko 0-4, myyjä sanoi ettei sitä tarvitse käyttää vaan valot säätyvät itsestään kun autoa kuormaa. Vertailun vuoksi olen selaillut paljon ilmoituksia vastaavista autoista; joissakin viivaled-valollisissa autoissa on samanlainen korkeudensäätöasteikko, joissakin taas ei vaikka ledit ovat samat. Eli mikäs tässä nyt sitten on, miksi tuo säätöasteikko on toisissa autoissa mutta toisissa taas ei, vaikka ajovalot ovat samanlaiset?
Toivoin täyttä valoautomatiikkaa, siksi vähän nyppii jos valoja täytyy itse alkaa säädellä. Auton varustetiedoissa kuitenkin luki automaattinen ajovalojen korkeudensäätö. :roll:
Automaattista parkkijarrua minäkin ihmettelin kunnes päätin käyttää sitä perinteiseen tapaan itse, manuaalivaihteisessa automaattisen parkkijarrun saa päälle painamalla jarrupolinta samalla kun sammuttaa auton...

Saattovaloihin en ole tarkemmin perehtynyt mutta sellaisen olen huomannut että ne viiruledit jää palamaan kun autosta poistuu, mutta sammuvat heti kun laittaa ovet lukkoon, ja toki jossain vaiheessa sammuvat itsekseen jos ei ovia lukitse. Hieman outo logiikka siis niissä voisi olettaa että viiruissa valo palaa lukitsemisenkin jälkeen sen verran aikaa mitä saattovaloasetuksista säädetty

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 19:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
revote kirjoitti: 25 Touko 2020 18:09
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 17:42 Mutta sitten se ongelman ydin. Varaustilan mittari oli siis aluksi 39% josta se nousi 20min ajon aikana 49%:iin. Mutta ei tästä yli vaikka ajo jatkui.
Takaisin kotiin tultuani laitoin vielä ulkoisen laturin lataamaan. Kytkentä niin, että virta menee valvonta-anturin läpi.
Tunnin päästä laturi ilmoittaa akun olevan täynnä mutta forscan väittää edelleen varaustilaksi 50%. Tästä se ei nouse vaikka mitä tekisi ja roikottaisi laturissa.

Tämä on villakoiran ydin. Akku on täynnä mutta auton mielestä 50% varaustilassa.
Hmm, mutta siis. Eikö ongelma ole myös tuossa että lataus ei noussut 49% yli vaikka ajo jatkui?

Edit: ja onko akkukaan oikeasti kunnossa vai onko tuo ulkoinen laturi joku superlaturi joka lataa tunnissa tuon 50%?
Kyllä se akku kunnossa on. Mittari on rikki.
Sen takia ne niitä valvontamoduleja vaihtelee.

Ei siinä superlaturia tarvita jos valmiiksi täysi akku tulee täyteen tunnissa. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 19:11
Kirjoittaja focst
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 18:46
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 17:47

Eli se uusittu akunvalvontamoduli vois korjata tämän..ehkä.. :shock:
Ei ole täällä ainakaan S/S herännyt henkiin moduulin vaihdon jälkeen. Kohta viikko ajeltu. En omista laturia, joten en sillä pääse testaamaan.
Eli ei korjaa..loistavaa ehjä auto pilalla..ois säästäneet tämmöset päivitykset vapaa ehtoisiksi. :twisted:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 19:14
Kirjoittaja focst
Ei se lataaminen auta kun vähäksi aikaa. Latasin täyteen ulkoisella laturilla ja käytiin kuopiossa mutka 630km ja seuraavana päivänä ei S&S toimi..eli ei toimi huonostikkaan.. :evil:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 19:17
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 19:14 Ei se lataaminen auta kun vähäksi aikaa. Latasin täyteen ulkoisella laturilla ja käytiin kuopiossa mutka 630km ja seuraavana päivänä ei S&S toimi..eli ei toimi huonostikkaan.. :evil:
Sehän siinä onkin kun se auttoi ennen. Mutta nyt päivtyksen jälkeen ei.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 19:23
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 19:17
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 19:14 Ei se lataaminen auta kun vähäksi aikaa. Latasin täyteen ulkoisella laturilla ja käytiin kuopiossa mutka 630km ja seuraavana päivänä ei S&S toimi..eli ei toimi huonostikkaan.. :evil:
Sehän siinä onkin kun se auttoi ennen. Mutta nyt päivtyksen jälkeen ei.
Joo niin mullakin jos ei pelannut niin tiesi että pitää käyttää laturissa ja taas pelas..nyt vaikka lataa niin seuraavana päivänä ei toimi..nyt pitäis kesälläkin pitää laturissa jatkuvasti. Jos tähän ei tule korjausta ennen talvea niin hyvästi webasto..ei varmasti toimi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 19:30
Kirjoittaja revote
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 19:08
revote kirjoitti: 25 Touko 2020 18:09

Hmm, mutta siis. Eikö ongelma ole myös tuossa että lataus ei noussut 49% yli vaikka ajo jatkui?

Edit: ja onko akkukaan oikeasti kunnossa vai onko tuo ulkoinen laturi joku superlaturi joka lataa tunnissa tuon 50%?
Kyllä se akku kunnossa on. Mittari on rikki.
Sen takia ne niitä valvontamoduleja vaihtelee.

Ei siinä superlaturia tarvita jos valmiiksi täysi akku tulee täyteen tunnissa. :lol:
Niin eli ymmärsin väärin, eli akku latautuu ajossa jo täyteen mutta auto ilmoittaa vain 49/50% tason.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 20:06
Kirjoittaja fordever
Hode kirjoitti: 25 Touko 2020 18:47 Automaattista parkkijarrua minäkin ihmettelin kunnes päätin käyttää sitä perinteiseen tapaan itse, manuaalivaihteisessa automaattisen parkkijarrun saa päälle painamalla jarrupolinta samalla kun sammuttaa auton...
Automaattinen parkkijarru on varmaan manuaalissa nimellä automaattinen pito. Sitä ei varmaan ole tarkoitettu käsijarruksi, koska manuaalissa varoitetaan: Järjestelmä ei korvaa seisontajarrua. Kun poistutte ajoneuvosta, kytkekää aina seisontajarru päälle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 20:29
Kirjoittaja focst
fordever kirjoitti: 25 Touko 2020 20:06
Hode kirjoitti: 25 Touko 2020 18:47 Automaattista parkkijarrua minäkin ihmettelin kunnes päätin käyttää sitä perinteiseen tapaan itse, manuaalivaihteisessa automaattisen parkkijarrun saa päälle painamalla jarrupolinta samalla kun sammuttaa auton...
Automaattinen parkkijarru on varmaan manuaalissa nimellä automaattinen pito. Sitä ei varmaan ole tarkoitettu käsijarruksi, koska manuaalissa varoitetaan: Järjestelmä ei korvaa seisontajarrua. Kun poistutte ajoneuvosta, kytkekää aina seisontajarru päälle.
Jos automaattinen jarru on päällä ja avaa turvavyön menee käsijarru automaattisesti päälle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 20:41
Kirjoittaja fordever
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 20:29
fordever kirjoitti: 25 Touko 2020 20:06
Automaattinen parkkijarru on varmaan manuaalissa nimellä automaattinen pito. Sitä ei varmaan ole tarkoitettu käsijarruksi, koska manuaalissa varoitetaan: Järjestelmä ei korvaa seisontajarrua. Kun poistutte ajoneuvosta, kytkekää aina seisontajarru päälle.
Jos automaattinen jarru on päällä ja avaa turvavyön menee käsijarru automaattisesti päälle.
Tuo lienee sitten manuaalissa mainittu tilanne: Joissakin olosuhteissa järjestelmä voi kytkeä elektronisen seisontajarrun päälle.

Mutta kai silti olisi syytä laittaa käsijarru päälle, kun poistuu autosta, niin kuin manuaali varoittelee?

Itse en käytä tuota automaattista pitoa ja olen nimennyt sen turhakkeeksi ainakin manuaalivaihteisessa autossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 20:50
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 18:46 Ei ole täällä ainakaan S/S herännyt henkiin moduulin vaihdon jälkeen. Kohta viikko ajeltu. En omista laturia, joten en sillä pääse testaamaan.
Kalibroitiinko sitä mitenkään vai vaihdettiinko vain?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 20:55
Kirjoittaja Fixu
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 20:50
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 18:46 Ei ole täällä ainakaan S/S herännyt henkiin moduulin vaihdon jälkeen. Kohta viikko ajeltu. En omista laturia, joten en sillä pääse testaamaan.
Kalibroitiinko sitä mitenkään vai vaihdettiinko vain?
Eivät muuta ilmoittaneet kuin että se vaihdettiin ja auto vaatii hetken aikaa lepotilassa, että uusi valvontamoduuli saa juonesta kiinni. Tuosta tulee huomenna viikko eikä S/S ole lähtenyt pelittämään... syynä se tuttu akun lataaminen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 21:23
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 20:55
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 20:50

Kalibroitiinko sitä mitenkään vai vaihdettiinko vain?
Eivät muuta ilmoittaneet kuin että se vaihdettiin ja auto vaatii hetken aikaa lepotilassa, että uusi valvontamoduuli saa juonesta kiinni. Tuosta tulee huomenna viikko eikä S/S ole lähtenyt pelittämään... syynä se tuttu akun lataaminen.
Mulla on semmonen kutina, että yön yli ovet lukittuna ei riitä kalibroitumiseen.
Luulen, että järjestelmän pitää mennä virransäästötilaan jolloin lepoovirta laskee riittävän pieneksi ja systeemi pystyy kalibroitumaan.
Tai mistä minä tiedän...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 21:36
Kirjoittaja focst
fordever kirjoitti: 25 Touko 2020 20:41
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 20:29
Jos automaattinen jarru on päällä ja avaa turvavyön menee käsijarru automaattisesti päälle.
Tuo lienee sitten manuaalissa mainittu tilanne: Joissakin olosuhteissa järjestelmä voi kytkeä elektronisen seisontajarrun päälle.

Mutta kai silti olisi syytä laittaa käsijarru päälle, kun poistuu autosta, niin kuin manuaali varoittelee?

Itse en käytä tuota automaattista pitoa ja olen nimennyt sen turhakkeeksi ainakin manuaalivaihteisessa autossa.
Ei se käsijarru lähde pois kun nouset autosta. Automaatti tai manuaali hyvä molemmissa kun siihen tottuu. Valoihin tullessa painaa jarrun päälle niin pysyy eikä tarvi murehtia..ihan sama onko ylä vai alamäestä lähtö aina yhtä helppo lähtä liikkeelle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 21:47
Kirjoittaja Fixu
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 21:23
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 20:55

Eivät muuta ilmoittaneet kuin että se vaihdettiin ja auto vaatii hetken aikaa lepotilassa, että uusi valvontamoduuli saa juonesta kiinni. Tuosta tulee huomenna viikko eikä S/S ole lähtenyt pelittämään... syynä se tuttu akun lataaminen.
Mulla on semmonen kutina, että yön yli ovet lukittuna ei riitä kalibroitumiseen.
Luulen, että järjestelmän pitää mennä virransäästötilaan jolloin lepoovirta laskee riittävän pieneksi ja systeemi pystyy kalibroitumaan.
Tai mistä minä tiedän...
Noin ne sen itse asiassa sanoi, eli pitää mennä johonkin syvempään tilaan. En tiedä näistä. Kauan tuotakin pitäsi vartoa että se menee virransäästötilaan. Voiko tuohon itse vaikuttaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 21:49
Kirjoittaja fordever
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 21:23
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 20:55

Eivät muuta ilmoittaneet kuin että se vaihdettiin ja auto vaatii hetken aikaa lepotilassa, että uusi valvontamoduuli saa juonesta kiinni. Tuosta tulee huomenna viikko eikä S/S ole lähtenyt pelittämään... syynä se tuttu akun lataaminen.
Mulla on semmonen kutina, että yön yli ovet lukittuna ei riitä kalibroitumiseen.
Luulen, että järjestelmän pitää mennä virransäästötilaan jolloin lepoovirta laskee riittävän pieneksi ja systeemi pystyy kalibroitumaan.
Tai mistä minä tiedän...
Onko kyse myös siitä että lepovirta ei vieläkään laske tarpeeksi alas jotta kalibroituminen voisi tapahtua? Joku laite tai jotkut laitteet kuluttavat edelleen liikaa virtaa esim. yöllä?

Onko mitään havaintoa onko TCU:n päivitys vaikuttanut lepovirtaan auton ollessa lukittuna tarpeeksi kauan?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 21:53
Kirjoittaja PiuhaPoikki
fordever kirjoitti: 25 Touko 2020 21:49 Onko mitään havaintoa onko TCU:n päivitys vaikuttanut lepovirtaan auton ollessa lukittuna tarpeeksi kauan?
Omien mittausteni mukaan ei ole vaikuttanut.
Tilastollinen otanta on tosin melko pieni. Ei kannata vetää johtopäätöksiä yhden auton perusteella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 21:59
Kirjoittaja fordever
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 21:47
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Touko 2020 21:23

Mulla on semmonen kutina, että yön yli ovet lukittuna ei riitä kalibroitumiseen.
Luulen, että järjestelmän pitää mennä virransäästötilaan jolloin lepoovirta laskee riittävän pieneksi ja systeemi pystyy kalibroitumaan.
Tai mistä minä tiedän...
Noin ne sen itse asiassa sanoi, eli pitää mennä johonkin syvempään tilaan. En tiedä näistä. Kauan tuotakin pitäsi vartoa että se menee virransäästötilaan. Voiko tuohon itse vaikuttaa?
Ei kai se vaadittuun virransäästötilaan meneminen voi olla kovin monen tunnin takana, jos kerran auto on ajoon tarkoitettu. Tai sitten on insinööreiltä kadonnut maalaisjärki lopullisesti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 22:12
Kirjoittaja PiuhaPoikki
fordever kirjoitti: 25 Touko 2020 21:59 Tai sitten on insinööreiltä kadonnut maalaisjärki lopullisesti.
Se katosi siinä hetkessä kun keksivät Smart Charge systeemin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2020 22:44
Kirjoittaja revote
Jos Focus menee syvään uneen vain jos pitää toista takaovea auki yön oli ja kuskin puolen aurinkolippa on alhaalla. Tämäkin tosin vain parillisina viikkoina, jos muistaa painaa ratista ok tiettyyn kellon lyömään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Touko 2020 07:53
Kirjoittaja fordever
Fixu kirjoitti: 25 Touko 2020 18:46
focst kirjoitti: 25 Touko 2020 17:47

Eli se uusittu akunvalvontamoduli vois korjata tämän..ehkä.. :shock:
Ei ole täällä ainakaan S/S herännyt henkiin moduulin vaihdon jälkeen. Kohta viikko ajeltu. En omista laturia, joten en sillä pääse testaamaan.
Tähän vielä kommentti, että Smart Chargen toiminnan kuvauksessahan on mainittu maaginen ja uhkaava 7 päivän aika, jolloin kalibroinnin on onnistuttava tai muuten esim. Start-Stop lakkaa toimimasta. Tuohan ei varmaan tarkoita sitä että kalibrointi tehdään vain jonain hetkenä 7 päivän kuluessa. Kalibrointihan tehdään kun lepovirta on ollut useamman tunnin tarpeeksi pieni.

Tuo toimintakuvaushan on edellisen mallin Focuksesta. Voihan olla että kehitys on kehittynyt ja nyt Smart Charge on entistä älykkäämpi ja vaativampi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Touko 2020 08:39
Kirjoittaja PiuhaPoikki
fordever kirjoitti: 26 Touko 2020 07:53 Kalibrointihan tehdään kun lepovirta on ollut useamman tunnin tarpeeksi pieni.
Siinäpä se onkin kun ainakaan omassa autossa se lepovirta ei laske yhden yön seisomisella.

Olen testannut niin, että auton on seissyt 48h ovet lukittuna ja konepellin lukitus sisään painettuna niin että auto luulee sen olevan kiinni.
Lepovirta pysyi koko ajan 0,3-0,4A lukemissa. Kun sen tästä sitten heättelin niin auto ei ollut mennyt virransäästötilaan.
Ennen testiä autolla oli ajettu Ivalosta etelä-Suomeen yhtä soittoa.

Ja edelleenkään en ymmärrä sitä miten se uudistettu akunvalvontamoduli voisi vaikuttaa lepovirtaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Touko 2020 08:57
Kirjoittaja Fixu
PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Touko 2020 08:39
fordever kirjoitti: 26 Touko 2020 07:53 Kalibrointihan tehdään kun lepovirta on ollut useamman tunnin tarpeeksi pieni.
Siinäpä se onkin kun ainakaan omassa autossa se lepovirta ei laske yhden yön seisomisella.

Olen testannut niin, että auton on seissyt 48h ovet lukittuna ja konepellin lukitus sisään painettuna niin että auto luulee sen olevan kiinni.
Lepovirta pysyi koko ajan 0,3-0,4A lukemissa. Kun sen tästä sitten heättelin niin auto ei ollut mennyt virransäästötilaan.
Ennen testiä autolla oli ajettu Ivalosta etelä-Suomeen yhtä soittoa.

Ja edelleenkään en ymmärrä sitä miten se uudistettu akunvalvontamoduli voisi vaikuttaa lepovirtaan.
Juu eihän lepovirtaan varmasti vaikuta, mutta jos se nyt jatkossa ymmärtäisi akun tilasta vähän enemmän ja sitä myöten S/S ja weba toimisivat luotettavammin + auto lataisi akkua ajon aikana "fiksummin".

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Touko 2020 09:14
Kirjoittaja dr500
Mites johdon irroittaminen siitä akun johdon anturista, eikö joku tästä maininnut? Sivusta vain huutelen.