Sivu 272/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 10:27
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 20 Touko 2020 10:15
Fixu kirjoitti: 20 Touko 2020 07:06 Pinnoitteen otin omaksi iloksi. En tosiaankaan odota että auton arvo sen parempi olisi myöhemmin. Tykkään että auto on puhdas ja kiiltää. Pinnoite helpottaa ylläpitoa.
Tämän ajatuksen ja pointin ostan itsekin. Puhtaalla autolla on mukava ajaa. Kunhan pesutouhua ei vedetä överiksi ja tehdä siitä elämää suurempaa :)
Pinnoite on hyvä juttu. Ei ole kallista enää laadukkaan pinnotteen laitattaminen. Ja edelleen se, että nyky maalit ja lakat on niiiiin paskoja.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 11:12
Kirjoittaja Fixu
@rsk@ kirjoitti: 20 Touko 2020 10:27
revote kirjoitti: 20 Touko 2020 10:15

Tämän ajatuksen ja pointin ostan itsekin. Puhtaalla autolla on mukava ajaa. Kunhan pesutouhua ei vedetä överiksi ja tehdä siitä elämää suurempaa :)
Pinnoite on hyvä juttu. Ei ole kallista enää laadukkaan pinnotteen laitattaminen. Ja edelleen se, että nyky maalit ja lakat on niiiiin paskoja.
Nykyinen auto oli ensimmäinen täysin uutena ostettu ja sekin ehkä heijastuu siihen että siitä haluaa pitää huolta. Aiempia kärryjä en edes itse pessyt pahemmin. Olen huomannut senkin, että kun itse pesee, niin saa tehtyä sen just niin tarkasti kuin viitsii ja samalla tulee katseltua autoa paikoista joihin ei muuten kiinnitäisi huomiota. Viittaan tällä siihen että näkee potentiaaliset ruosteenalut tmv. ongelmakohdat.

Ja pinnoite + säännöllinen pesu tekee siitä joka kerta helpompaa kun likaa ei ehdi kertyä paljon ja se irtoaa helpommin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 13:03
Kirjoittaja Ishvan
xflex kirjoitti: 19 Touko 2020 22:10
Rusakko_ kirjoitti: 19 Touko 2020 18:40
Jääköön kunkin omaksi arvioitavaksi se, että kannattaako rahallisesti vai ei. Vähän makuasia, aivan kuin tihennetyt öljynvaihdot ja 1-2 viikon välein peseminen, saati nyt vahauksesta.
Aamen; se on juuri näin. Näin vanhemmiten auto on minulle pelkkä käyttöesine, kuten pyykinpesukone - kunhan pesee ja linkoaa.

Nuorena miehenä jaksoin hinkata autoja puhtaaksi jatkuvasti sekä muutenkin puunata ja tuunata. Teetin jopa yhteen ooppelin ritsaan ruostesuojauksen paremman hyvityksen toivossa. En saanut. Nyt kun on rapiat 15 uutta autoa tullut ostettu olen oppinut ettei kannata. Kunhan auto on edes hiukan siisti, lommoton ja vailla isompia naarmuja niin hinta katsotaan tasan tarkkaan mallin, kilometrien ja vuosimallin mukaan markkinoilta. Joskus voi saada hiukan ekstraa jos viitsii oikein vängätä kauppahessun kanssa. Ruostesuojauksesta ja pinnoitteista ei ole ketään koskaan ollut pätkääkään kiinnostunut. Niinpä - vahaan auton kerran vuodessa ja pesen kun rouva valittaa tahrivansa vaatteet. Huollot ajallaan ja viat korjataan. Muuten vaan ajan ja käytän surutta minimi käyttökuluilla. Miksi? Auton arvo tippuu joka tapauksessa niin rankasti ettei suoraan sanottuna kiinnosta pätkääkään saako seuraava omistaja helmen vai katiskan. Käytän autoa surutta sen 4-5 vuotta ja laitan kiertoon juuri sellaisena kuin se vuosien jälkeen on. Olen tyytyväinen jos näistä Escorteista saa vaihdossa uuteen sen 5 tonnia/kpl kun mittarissa 100 tkm. Mutta kukin tavallaan - tämä on vain yksi tapa.
8 uutta autoa tullut nyt vaikka viimeisen kymmenen vuoden aikana ostettua + liuta käytettyjä. Itselle auton siisteys ei liity mitenkään jälleenmyyntiarvoon. Autoon ja pariin settiin vanteita pinnoite maksoi lähemmäs tonnin. Helppo pestä, välillä useamman kerran viikossa tulee virutettua. Näyttää aina uudelta. Itsellä ei hermo kestä hiekkaa lattialla, ei autossa eikä kotona. Jos haluaa klommoisella ja paskasella autolla ajella, thats fine. Jokainen tyylillään. Itse pidän omalla rahalla ostetut tavarat aina mahdollisimman minttinä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 13:54
Kirjoittaja Renee
Omatunnon kysymys jokaiselle. Eletään 2020 mitä olette mieltä onko teillä sama auto viellä 2045. Autolla ikää vasta 25v . Jos vastaus on kyllä. Hyvä kun autot on tehty ajamista varten. Tämä esimerkki vain itsellä käyttöpelinä ja työjuhtana lokakuussa täyttävä 25v auto

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 14:14
Kirjoittaja Toxox
Renee kirjoitti: 20 Touko 2020 13:54 Omatunnon kysymys jokaiselle. Eletään 2020 mitä olette mieltä onko teillä sama auto viellä 2045. Autolla ikää vasta 25v . Jos vastaus on kyllä. Hyvä kun autot on tehty ajamista varten. Tämä esimerkki vain itsellä käyttöpelinä ja työjuhtana lokakuussa täyttävä 25v auto
Vaikka jollakin olisikin halua ja tahtoa ajaa tuo 25v. niin auto sanoo ennen sitä, että kilometrit täysi.
Ei nykyisillä "autoilla" ajeta kymmeniä vuosia, eikä köyhällä ole varaa ajaa edes kymmentä vuotta. Viimeiset autot tehtiin 2000 luvun alkupuolella.
Täysin naurettavaa taistelua näitten nykyisten "autojen" kanssa kun tätä foorumiakin lukee.

Onko tämä sitten kehitystä vai mitä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 15:02
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Alkaa männä jo vähän ohi aiheen mutta tuskin ajamme polttomoottoriautolla vuonna 2045.
Siinä mielessä joutaa ruostumaan pois jo hyvissä ajoin ennen sitä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 15:07
Kirjoittaja Renee
Totta kyllä ne kuusankosken romuttamolle joutuu moni ennen rippikoulu ikää

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 15:16
Kirjoittaja Toxox
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Touko 2020 15:02 Alkaa männä jo vähän ohi aiheen mutta tuskin ajamme polttomoottoriautolla vuonna 2045.
Siinä mielessä joutaa ruostumaan pois jo hyvissä ajoin ennen sitä.
Onneksi ei tarvi enää tuolloin autoilla.
Kyllä mulle riittää kärryt varmaan jo aikaisemmin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 17:07
Kirjoittaja dr500
Toxox kirjoitti: 20 Touko 2020 15:16
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Touko 2020 15:02 Alkaa männä jo vähän ohi aiheen mutta tuskin ajamme polttomoottoriautolla vuonna 2045.
Siinä mielessä joutaa ruostumaan pois jo hyvissä ajoin ennen sitä.
Onneksi ei tarvi enää tuolloin autoilla.
Kyllä mulle riittää kärryt varmaan jo aikaisemmin.
Vaikka auton pellit ja mekaniikka olisivat kunnossa, vanheneva elektroniikka voi olla toinen juttu. Uudessa autossa voi olla jopa kymmeniä älykkäitä ohjainbokseja.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 17:31
Kirjoittaja Freeze
Renee kirjoitti: 20 Touko 2020 13:54Omatunnon kysymys jokaiselle. Eletään 2020 mitä olette mieltä onko teillä sama auto viellä 2045. Autolla ikää vasta 25v .
Omallatunnollahan nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ja selkeä vastaus: ei taatusti ole. Vaikka kottero olisi kultaa, niin kyllä varmaan 10v samalla autolla on ihan maksimi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 17:40
Kirjoittaja focst
Freeze kirjoitti: 20 Touko 2020 17:31
Renee kirjoitti: 20 Touko 2020 13:54Omatunnon kysymys jokaiselle. Eletään 2020 mitä olette mieltä onko teillä sama auto viellä 2045. Autolla ikää vasta 25v .
Omallatunnollahan nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ja selkeä vastaus: ei taatusti ole. Vaikka kottero olisi kultaa, niin kyllä varmaan 10v samalla autolla on ihan maksimi.
5 vuotta takuu niin ei se paljon pitempään ole..kun ei nyt niin ongelmatonta ole ollut tähän astikkaan niin.. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 17:53
Kirjoittaja Toxox
Freeze kirjoitti: 20 Touko 2020 17:31
Renee kirjoitti: 20 Touko 2020 13:54Omatunnon kysymys jokaiselle. Eletään 2020 mitä olette mieltä onko teillä sama auto viellä 2045. Autolla ikää vasta 25v .
Omallatunnollahan nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ja selkeä vastaus: ei taatusti ole. Vaikka kottero olisi kultaa, niin kyllä varmaan 10v samalla autolla on ihan maksimi.
Missä on sitten seuraava paikka?
Koska silloin on kilsat täysi. En minä ainakaan huolisi tämän hetken autoja 10v.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 20:42
Kirjoittaja Viikkus
Kolmas uusi Fordi menossa ja kaikki on olleet kelvollisia. Pieneen mieleenkään ei silti tulisi ajella takuun päättymisen jälkeen näillä vehkeillä. :)

Pihassa on yksi 17v vanha japanilainen ja se epäilemättä kestänee käyttöä toiset 17v. Tämä vuoden vanha Focus taas lähtee vaihtoon takuun puitteissa. Luotto on kova, että kestää sinne takuun päättymiseen asti.

Outoa kyllä jaksan Focuksen ennalta määrätystä kohtalosta huolimatta puunata autoa ja pitää siistinä. Se on opittu tapa, lähtien ensimmäisestä omistamastani autosta. Se on myös terapiaa ja osoittaa mieltymystä järjestykseen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 22:40
Kirjoittaja fordever
Saksan hinnastossa ei ole 1.5 EcoBoostia manuaalivaihteistolla. Saakohan enää tehdastilauksena Suomeenkaan?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Touko 2020 23:42
Kirjoittaja focst
fordever kirjoitti: 20 Touko 2020 22:40 Saksan hinnastossa ei ole 1.5 EcoBoostia manuaalivaihteistolla. Saakohan enää tehdastilauksena Suomeenkaan?
Näytti löytyvän hinnastosta..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 09:51
Kirjoittaja Motorcade
Olen tietoinen, että maalipinnat on nykyään mitä on, kuten täälläkin on mainittu. Focuksesta erityisesti en osaa sanoa, mutta kyllä vahan tällääminen selvästi auttaa estämään kosteuden tunkeutumista maalipinnan mahdollisiin rakosiin - sen vaikutuksen näkee sateella ihan silmillä. Olin jostain syystä skeptinen aluksi, mutta aion kyllä vahailla jatkossakin.

Autoja vaan ei kuulemma nykyään pese kuin juntit jossain maaseudulla, sanoi kaverini. On kuulemma noloa vahailla ja puunata autoaan omassa pihassa. Aivan sama. Foam lance laulaa ja mikrokuituliinat viuhuu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 10:13
Kirjoittaja revote

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 11:30
Kirjoittaja Freeze
Onhan näitä :)
KÄYTTÖTESTIEN KUULUMISIA
Ford Focus Active Wagon 1,5 Ecoboost 150 hv A8 – Vaihteistovian syyllinen oli solenoidi

Focuksen vaihteistossa ilmeni maaliskuussa yllättäviä ongelmia.

Lämpimästä autohallista lähdön jälkeen automaattivaihteisto ei vapauttanut vaihdetta, tai oikeastaan momentinmuuntimen lukitusta, ja siirtynyt vapaalle, kun autolla pysähdyttiin liikennevaloihin. Focus piti pysäyttää väkisin jarrulla ja sammuttaa.

Vikakoodi antoi vihjeitä
Uudelleenkäynnistämisen jälkeen auto toimi taas normaalisti, mutta vika palasi toistamiseen hetken kuluttua ja vielä kolmannenkin kerran. Enää sammuttaminen ei nollannut vikavaloa, vaan se jäi palamaan. Auto tuotiin takaisin talliin, missä alettiin suunnitella jatkotoimenpiteitä.

Käyttötestiautossa on kahdeksanvaihteinen ”perinteinen” Fordin 8F24-automaattivaihteisto. Jotta momentinmuunnin ei luistaisi ajossa ja nostaisi turhaan polttoaineenkulutusta, se lukitaan moderneissa automaattivaihteistoissa hyvin nopeasti.

Ford vietiin ajamalla korjattavaksi. Matkan vaihteisto ja auto pelasivat normaalisti, mutta vikavalo paloi edelleen. Huollossa testerillä tarkistettaessa auton muistista löytyi vikakoodi momentinmuuntimen lukitussolenoidin toimintahäiriöstä.

Korjaamolla selvisi, että vaihteiston öljymäärä ja öljyn laatu olivat kunnossa. Vaihteistoa purettiin lisätutkimuksia varten, jolloin tarkistettiin momentinmuuntimen lukituksen hoitava solenoidi ja sen johdotus, eikä niissä havaittu ongelmia.

Korjaus takuutyönä
Huollossa pääteltiin, että vian on aiheuttanut solenoidin väliaikainen toimintahäiriö. Itse osaa ei vaihdettu, mutta vaihteistoon vaihdettiin sen toimintaa ohjaava venttiilikoneisto ja uudet vaihteistoöljyt. Työ tehtiin takuuna, mutta auto valitettavasti joutui seisomaan huollossa parin viikon ajan.

Korjauksen jälkeen vaihteisto on toiminut luotettavasti. Liikkeellelähdöt ja vaihdot ovat ehkä jopa aikaisempaa äkäisempiä. Käyttötestiä on jäljellä vielä reilusti, joten vaihteiston toimintaa on aikaa seurata.
Käyttötestistä ajettu 37/60 tkm

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 12:08
Kirjoittaja @rsk@
Näky olevan Kiialla myös kaikenlaista pientä softaongelmaa. Android Auton kanssa esim.
Näkyy menevän kaikki siihen tyyliin, että asiakas hoitaa lopputestauksen nykyään...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 12:13
Kirjoittaja toasti
Tulikin tosta TM kestotestin vaihteistoöljyn vaihtamisesta mieleen, että kuinka usein te automaattivaihteiston omistajat olette ajatelleet vaihtaa vaihteistoöljyt? Tässä automaatissa ei nyt ole huolto-ohjelmassa öljyjen vaihtoa lainkaan. Aiempi PowerShift sen sijaan halusi 60 tkm välein uudet öljyt. Onko liioittelua, jos vaihtaa tähänkin 60 tkm välein?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 12:57
Kirjoittaja Freeze
toasti kirjoitti: 21 Touko 2020 12:13Onko liioittelua, jos vaihtaa tähänkin 60 tkm välein?
En tiedä, mutta sillä välillä aion itsekin vaihdattaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 14:06
Kirjoittaja fordever
focst kirjoitti: 20 Touko 2020 23:42
fordever kirjoitti: 20 Touko 2020 22:40 Saksan hinnastossa ei ole 1.5 EcoBoostia manuaalivaihteistolla. Saakohan enää tehdastilauksena Suomeenkaan?
Näytti löytyvän hinnastosta..
Kyllä löytyy hinnastosta, joka periaatteessa on peräisin 24.10.2019. Saksan hinnasto kuvastanee jopa jo mallivuotta 2021, koska siellä on digimittaristokin mainittu. Tarkoitin havainnollani sitä että onko osoitus siitä mitä tuleman pitää. Että esim. kesälomien jälkeen ei tehdas enää tee 1.5 EcoBoostia manuaalivaihteistolla -yhdistelmää. Toki varmaan Suomen hinnastokin päivittyy siihen mennessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 14:10
Kirjoittaja focst
fordever kirjoitti: 21 Touko 2020 14:06
focst kirjoitti: 20 Touko 2020 23:42

Näytti löytyvän hinnastosta..
Kyllä löytyy hinnastosta, joka periaatteessa on peräisin 24.10.2019. Saksan hinnasto kuvastanee jopa jo mallivuotta 2021, koska siellä on digimittaristokin mainittu. Tarkoitin havainnollani sitä että onko osoitus siitä mitä tuleman pitää. Että esim. kesälomien jälkeen ei tehdas enää tee 1.5 EcoBoostia manuaalivaihteistolla -yhdistelmää. Toki varmaan Suomen hinnastokin päivittyy siihen mennessä.
Onhan se mahdollista. Veikkaan kuitenkin että vois olla saatavuus ongelmia koneissa tai vaihteistoissa koronan takia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 19:16
Kirjoittaja Tuksu
Täällä ajeltu nyt n. 2800km maaliskuussa valmistuneella ja huhtikuussa luovutetulla 1.5 182 manuaalilla. Vielä ei mitään vikakoodeja ole ilmaantunut enkä ajossa mitään ole huomannut. Viikko sitten oli hetkellinen temppuilu soittimen kanssa, kun apple carplay oli käytössä. Carplayn ollessa päällä, ei äänenvoimakkuus säätynyt mihinkään vaikka mitä teki. Ulkomaiden mk4 owners faceryhmää seuratessa syyksi paljastui Waze sovellukseen tullut päivitys, jonka poiston jälkeen alkoi taas äänenvoimakkuus toimia. Latasin tänään Wazen uudestaan, kun oli muutama päivä sitten päivittynyt ja nyt toimi taas äänenvoimakkuuden säätö carplayssä kuten pitikin.

Kulutus on tähän mennessä ollut tankkauksista laskettuna 6,98l /100km. FordPass näyttää reilua 7 litraa, joten siellä main on kulutus huidellut. Pääosin tulee ajettua sportti moodilla.

Moottorista tykkään ja on omaan ajoon ollut ihan riittävän puhdikas. Vääntöä saisi olla vähän enemmän. Jotenkin moottorin käytöksestä tulee mieleen ST170:set :) Äänimaailma on makea.

Jokusen focuksen omistaneena, yleinen laatuvaikutelma ei ole sama kuin mk3.5:ssa. Toki ei yhtä muovisen oloinen kuin mk2 aikoinaan. Ajettavuus on perinteistä focusta :thumbup: . Melko tarkka ajella, kun on 235/35/19" renkaat alla.

Maxtonilta tuli etulippa sekä takaspoilerin jatke ja seuraavaksi täytyisi jotkut madallusjouset tilata. Sitten alkaisi ulkonäkö olla omaan silmään sopiva 8-) Ylimääräiset merkit tuli jo korista poistettua.

Tyytyväinen olen hankintaani ollut ja mukava taas itse vaihdella vaihteita automaatilla tylsistelyn jälkeen :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2020 20:03
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tuksu kirjoitti: 21 Touko 2020 19:16 mukava taas itse vaihdella vaihteita automaatilla tylsistelyn jälkeen :lol:
Katos vaan. En olekaan ainoa joka tykkää kepittää ihan itse. :thumbup: