Sivu 263/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2020 16:51
Kirjoittaja Rusakko_
Ishvan kirjoitti: 28 Huhti 2020 09:12
Rusakko_ kirjoitti: 28 Huhti 2020 04:47
Webastoautoihin suosittelen joka tapauksessa ylläpitolaturia. Tätä kun muutaman tunnin viikossa lataa, niin virtaa riittää, eikä herjoja tule. Start stoppikin toimii, mutta sen pois kytkentä joka startissa on yhtä rutiini kuin vilkun käyttö.

Näin omasta puolestani
Itsellä ei kyllä hermo riitä uutta autoa roikottaa laturin päässä. En ole koskaan omistanut laturia, enkä ajatellut alkaa omistajaksi Fordinkaan myötä. Webastojen kanssa ei ole koskaan ollut ennen Fordia ongelmia sähköjen riittävyyden kanssa omalla ajoprofiililla. Autossa on vika, joka tulee korjata. Itsellä webasto on tosin mystisesti alkanut toimimaan ilman ongelmia viimeisen kuukauden aikana. Saas nähdä miten kauan kestää tämä ilo.
Mä en taas jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan tässä aiheessa että tarviiko vai ei laturia. Mulle laturinjohdon kytkeminen webastokautena on pienempi paha. Webastoautoihin suositeltiin laturia jo paljon ennen näitä 2010-luvun sähköhärpäkeautoja, jotka nielevät virtapuolta ilman webastoakin. Totta on että ajoprofiili vaikuttaa: lämmitä se aika minkä ajat ei ole varmasti huono ohje, mutta Focuksen tapauksessa se ei ehkä riitä. Annan kyllä pisteet teille kaikille jotka jaksavat näitä vaatia korjattavaksi. Mulla ei taas riitä siihen hermot.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2020 17:03
Kirjoittaja Rusakko_
toasti kirjoitti: 28 Huhti 2020 09:35
Rusakko_ kirjoitti: 28 Huhti 2020 04:47 Webastoautoihin suosittelen joka tapauksessa ylläpitolaturia. Tätä kun muutaman tunnin viikossa lataa, niin virtaa riittää, eikä herjoja tule. Start stoppikin toimii, mutta sen pois kytkentä joka startissa on yhtä rutiini kuin vilkun käyttö.

Näin omasta puolestani
Tällaiset yleisellä tasolla annettavat suositukset on täysin turhia. Laturin tarpeellisuus riippuu täysin ajoprofiilista. Omalla autolla ajetaan yli 60 km työmatkaa päivittäin ja silti se Webasto ei toiminut. Omassa tapauksessa laturin käyttäminen ei voi olla ratkaisu (vaikka myyjä aluksi sitä mieltä olikin).

Autoon vaihdettiin lopulta akku ja olisiko jotain päivityksiäkin tehty, jonka jälkeen ei ole ongelmia enää ollut.
Olen samaa mieltä ajoprofiilin roolista tässä. Ei jaksa joka kertaa raapustaa samoja juttuja kovin laajasti, kun tätäkin asiaa on piiiitkään pelkästään tässä topicissa veivattu. Ehkä oikaisin liikaa kuitenkin tässä kohtaa. Halusin vain tuoda esille oman kokemukseni siitä että ainakin minulla on webasto toiminut ja akkuherjat pysyneet pois em. laturin käytöllä. Taustalla toki se että en lämmitä pidempiä aikoja kuin ajan. Se onkin sitten eri jos sulla ei webasto toimi vaikka laturikin olisi ollut käytössä. Ehkä vikaa oli oikeastikin akussa, jos sen jälkeen ei ongelmia ole ollut...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2020 17:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Rusakko_ kirjoitti: 28 Huhti 2020 16:51 Mä en taas jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan tässä aiheessa että tarviiko vai ei laturia. Mulle laturinjohdon kytkeminen webastokautena on pienempi paha. Webastoautoihin suositeltiin laturia jo paljon ennen näitä 2010-luvun sähköhärpäkeautoja, jotka nielevät virtapuolta ilman webastoakin. Totta on että ajoprofiili vaikuttaa: lämmitä se aika minkä ajat ei ole varmasti huono ohje, mutta Focuksen tapauksessa se ei ehkä riitä. Annan kyllä pisteet teille kaikille jotka jaksavat näitä vaatia korjattavaksi. Mulla ei taas riitä siihen hermot.
Niimpä.
Peruutaan auton illalla parkkiruutuun. Etukulman vieressä on lämmitystolppa ja auton maskissa on Defan liitin.
Ulostuessani autosta otan tolpassa roikkuvan johdon ja työnnän sen liittimeen.
Aikaa menee 2 sekuntia. Olen sen jaksanut tehdä kolmeymmentä vuotta miksi en nyt jaksaisi?
Aamulla lämmin moottori ja akku täynnä.
Ja sitäpaitsi: seuraavan auton kanssa se on joka tapauksessa tehtävä, elleivät sitten keksi sähköautoihin langatonta latausta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Huhti 2020 11:33
Kirjoittaja revote
PiuhaPoikki kirjoitti: 28 Huhti 2020 17:08Ja sitäpaitsi: seuraavan auton kanssa se on joka tapauksessa tehtävä, elleivät sitten keksi sähköautoihin langatonta latausta.
Sähköauto on ihan eri usecase.

Nyt ollaan ostettu Ford Focus joka on polttomoottoriauto, jota käytetään huoltoasemilta 1-3 minuutissa ostettavalla polttoaineella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 11:27
Kirjoittaja jesseson94
Onko kukaan vaihdellu raitisilmansuodatinta?
Onkohan samassa paikkaa kun mk3?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 14:18
Kirjoittaja Viikkus
jesseson94 kirjoitti: 03 Touko 2020 11:27 Onko kukaan vaihdellu raitisilmansuodatinta?
Onkohan samassa paikkaa kun mk3?
Mk3:sta en tiedä, mutta tässä oli hansikaslokeron takana, muutaman ruuvin joutuu ruuvaamaan auki. Hanskalokeroon menee myös virtajohto, joten kovin rajusti ei kannata repiä. Helppo homma kuitenkin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 15:47
Kirjoittaja Hessu81
Trukki1 kirjoitti: 27 Huhti 2020 21:46
Teppu kirjoitti: 27 Huhti 2020 20:41 Kävin koeajamassa tuollaista 2019 lopussa käyttöönotettua 1.5/150hp St-Line focusta. Autohan vaikutti ajoltaan ja tiloiltaan todella hyvälle. Kiinnitin huomiota siihen,että koko tunnin koeajon aikana ei start/stop toiminut kertaakaan. En osannut katsoa syytä ajotietokoneesta. Kuvake oli mittaristossa harmaana. Onko tämä nyt sitten lopun alkua virtaongelmiin vai voisikohan tuo olla vain hetkellinen ajamattomuudesta johtunut asia? Autolla ajettu vasta 11000km. En ihan viitsinyt myyjän kanssa lyödä kauppoja lukkoon vaan ajattelin miettiä asiaa vähän tarkemmin. Kuinkas tuosta nyt sitten varmistaisi tuon ongelman syyn? Jos asiasta myyjälle mainitsee niin sehän vain pyytää huoltoa lataamaan yön yli akkua ja taas kaikki toimii jonkin aikaa.
Jos oli SPORT- moodissa niin Start/Stop ei pelitä tuolloin.
Taitaa toimia SPORT-moodissakin automaatilla silloin kun laitat P ja käsijarrun

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 15:53
Kirjoittaja Frnz
Viikkus kirjoitti: 03 Touko 2020 14:18
jesseson94 kirjoitti: 03 Touko 2020 11:27 Onko kukaan vaihdellu raitisilmansuodatinta?
Onkohan samassa paikkaa kun mk3?
Mk3:sta en tiedä, mutta tässä oli hansikaslokeron takana, muutaman ruuvin joutuu ruuvaamaan auki. Hanskalokeroon menee myös virtajohto, joten kovin rajusti ei kannata repiä. Helppo homma kuitenkin.
Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 17:46
Kirjoittaja Sanpool
Tänään n.50 km ajon jälkeen alkoi s/s pitkästä aikaa taas toimia.Kaikki hyvin kunnes...
Kotipihassa sitten sammutin auton ja yritin avata sähköistä takaluukkua sisäkytkimestä,lukon napsautti auki mutta luukku ei lähtenyt nousemaan.Myöskään avaimeton lukitus ei toiminut,ei mistään ovesta,kaukosäätimestä sentään meni lukkoon.Peilitkään ei kääntyneet sivuun.
Alkaa kärsivällisyys loppua :x Kyllä tuossa autossa on jotain pahasti vialla.
Oliko virranhallintaan joku ratkaisu jo olemassa?Tämäkin ongelma liittynee siihen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 18:10
Kirjoittaja yritäedes
Frnz kirjoitti: 03 Touko 2020 15:53 Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...
https://catalog.mann-filter.com/file/Pr ... %20009.pdf

Olisiko tuosta apua?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 18:56
Kirjoittaja Renee
Fusionissa näi tapahtuu poikkeaa Focuksesta jonkun verran.
Kun ostaa Mann Hesgt tai Boschia siellä laatikossa on ainaa vaihtoohjeet
Fusion https://www.youtube.com/watch?v=g7rB2nbVGx4

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 18:59
Kirjoittaja Toxox
Frnz kirjoitti: 03 Touko 2020 15:53
Viikkus kirjoitti: 03 Touko 2020 14:18

Mk3:sta en tiedä, mutta tässä oli hansikaslokeron takana, muutaman ruuvin joutuu ruuvaamaan auki. Hanskalokeroon menee myös virtajohto, joten kovin rajusti ei kannata repiä. Helppo homma kuitenkin.
Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...
https://www.youtube.com/watch?v=9cXT29USc9Q

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 19:00
Kirjoittaja Frnz
yritäedes kirjoitti: 03 Touko 2020 18:10
Frnz kirjoitti: 03 Touko 2020 15:53 Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...
https://catalog.mann-filter.com/file/Pr ... %20009.pdf

Olisiko tuosta apua?
Kiitos, vaikuttaa selvältä. Olen googlannut lukemattomat kerrat asiaa löytämättä ohjetta, mutta tässähän tämä nyt oli. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 19:01
Kirjoittaja Frnz
Toxox kirjoitti: 03 Touko 2020 18:59
Frnz kirjoitti: 03 Touko 2020 15:53

Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...
https://www.youtube.com/watch?v=9cXT29USc9Q
Tämä ohje pätee vanhaan Focukseen, mutta tuossa toisessa viestissä oli MK4:n ohje.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 21:08
Kirjoittaja jesseson94
Kiitoksia👍
yritäedes kirjoitti: 03 Touko 2020 18:10
Frnz kirjoitti: 03 Touko 2020 15:53 Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...
https://catalog.mann-filter.com/file/Pr ... %20009.pdf

Olisiko tuosta apua?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2020 21:34
Kirjoittaja Sanpool
Sanpool kirjoitti: 03 Touko 2020 17:46 Tänään n.50 km ajon jälkeen alkoi s/s pitkästä aikaa taas toimia.Kaikki hyvin kunnes...
Kotipihassa sitten sammutin auton ja yritin avata sähköistä takaluukkua sisäkytkimestä,lukon napsautti auki mutta luukku ei lähtenyt nousemaan.Myöskään avaimeton lukitus ei toiminut,ei mistään ovesta,kaukosäätimestä sentään meni lukkoon.Peilitkään ei kääntyneet sivuun.
Alkaa kärsivällisyys loppua :x Kyllä tuossa autossa on jotain pahasti vialla.
Oliko virranhallintaan joku ratkaisu jo olemassa?Tämäkin ongelma liittynee siihen.
Itselleni vastaten...taas toimii.
Valikot olivat ”nollaantuneet” jonka vuoksi takaluukku,peilit ja avaimeton keskuslukitus eivät toimineet. Rastit ruutuun ja taas toimii.
Se miksi näin kävi on arvoitus. OTA päivitys?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 16:10
Kirjoittaja Viikkus
jesseson94 kirjoitti: 03 Touko 2020 21:08 Kiitoksia👍

[quote=yritäedes post_id=303583 time=<a href="tel:1588518625">1588518625</a> user_id=14245]
[quote=Frnz post_id=303576 time=<a href="tel:1588510438">1588510438</a> user_id=14860]
Pari kertaa olen yrittänyt keksiä missä tuo raitisilmasuodatin on, mutta en ole sinne päässyt. Voitko vääntää rautalangasta miten sinne pääsee / missä se on siellä hanskalokeron takana? Mitä sieltä pitää ottaa pois tieltä ja miten jne...
https://catalog.mann-filter.com/file/Pr ... %20009.pdf

Mulla oli nämä samat ohjeet suodattimen pakkauksessa mukana paperisena versiona. Voi olla että on vain Mann-filtterien juttu, mutta Joka tapauksessa erittäin kätevää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 16:20
Kirjoittaja 6007
tänään oli huollossa 20350 mittarissa ja öljyn ikää 7 %.
aiotteko viedä sauraavaan huoltoon öljyn iän, kalenterin vai
kilometrien mukaan .

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 16:51
Kirjoittaja toasti
6007 kirjoitti: 04 Touko 2020 16:20 tänään oli huollossa 20350 mittarissa ja öljyn ikää 7 %.
aiotteko viedä sauraavaan huoltoon öljyn iän, kalenterin vai
kilometrien mukaan .
Se mikä ensin tulee vastaan luonnollisesti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 17:00
Kirjoittaja 6007
kysymys kuulosti toki hölmöltä mutta olisin voinut itsekkin selventää,
että huollossa sanottiin että huolto seuraavan kerran kahden vuoden päästä
tai 30 000 km, ja vaikka ajankin vähän niin tuo matka tullee vuodessa, mutta
paljon nopeammin kuin nyt tämä 20 000 km jonka nyt pääsin eli öljyn iän
mukaan noin 40 %.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 17:09
Kirjoittaja toasti
Niin siis jos öljyn käyttöikä menee nollille paljon ennen määräaikaishuollon ajankohtaa, niin sitten käy vaihdattamassa öljyt erikseen. Määräaikaishuollot sitten kilometrien ja vuosien mukaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 19:24
Kirjoittaja fordever
Tällä hetkellä ei ole oikeastaan muita ongelmia kuin tuo hassunhauska FordPass, jonka saa toimimaan tyhjentämällä sovelluksen muistin ja välimuistin. Ei siis tarvitse asentaa uudelleen. Tosin toimii aina vain kerran.

Start-Stop on toiminut sen harvan kerran kun olen kokeillut. Että kai akkukin on jotenkin latingissa. Tosin aina joskus kun autoon astuu sisään aamulla, syncin (ver. 3.4) näytössä ei ole Ford-logo. Joskus on vain musta ruutu.

Mitään vikailmoituksia ei ole tullut koko aikana.

Mutta sitten tämä rengasmelu. Se on kesärenkailla (Michelin Primacy 4) pienempää kuin nastarenkailla. Ikävä juttu on se että Focus on kovin herkkä tienpinnan laadulle eli asfaltin karheudelle. Pahimmillaan melu on aika jäätävää. Sitten parhaimmillaan mennään aivan asiallisella melutasolla.

Onko kellään tietoa tai kokemusta, että onko ST-Line jotenkin vähemmän äänieristetty kuin Titanium? Olen ajanut Titanium wagonia 16-tuuman nastarenkailla varustettuna enkä kyllä kiinnittänyt meluun sellaista huomiota jota nyt väkisinkin joutuu ST-Linessa kiinnittämään. Siinä on 17-tuuman vanteilla renkaat, mutta ei kai se nyt voi vaikuttaa noin ratkaisevasti?

Onko kokemusperäistä tietoa millainen vaikutus rengaspaineilla on meluun Focuksessa? Onko Fordin suositus 2,3 bar vs. somesuositus lähemmäs 3 baria millään tavalla havaittavissa melun määrässä?

Onko kukaan teettänyt lisä-äänieristystä? Enkä tarkoita nyt alustasuojausta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 19:26
Kirjoittaja Frnz
6007 kirjoitti: 04 Touko 2020 17:00 kysymys kuulosti toki hölmöltä mutta olisin voinut itsekkin selventää,
että huollossa sanottiin että huolto seuraavan kerran kahden vuoden päästä
tai 30 000 km, ja vaikka ajankin vähän niin tuo matka tullee vuodessa, mutta
paljon nopeammin kuin nyt tämä 20 000 km jonka nyt pääsin eli öljyn iän
mukaan noin 40 %.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen pointti. Meille auto myytiin 2v huoltovälillä mainitsematta mitään että öljyt elävät omaa elämäänsä. Mistään Fordpassista tai siellä lukevasta öljyn eliniästä ei puhuttu mitään. Myyjät jopa kehuivat, että jos auton pitää kolme vuotta, niin vain yksi huolto tarvitaan matkan varrelle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 20:27
Kirjoittaja focst
Frnz kirjoitti: 04 Touko 2020 19:26
6007 kirjoitti: 04 Touko 2020 17:00 kysymys kuulosti toki hölmöltä mutta olisin voinut itsekkin selventää,
että huollossa sanottiin että huolto seuraavan kerran kahden vuoden päästä
tai 30 000 km, ja vaikka ajankin vähän niin tuo matka tullee vuodessa, mutta
paljon nopeammin kuin nyt tämä 20 000 km jonka nyt pääsin eli öljyn iän
mukaan noin 40 %.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen pointti. Meille auto myytiin 2v huoltovälillä mainitsematta mitään että öljyt elävät omaa elämäänsä. Mistään Fordpassista tai siellä lukevasta öljyn eliniästä ei puhuttu mitään. Myyjät jopa kehuivat, että jos auton pitää kolme vuotta, niin vain yksi huolto tarvitaan matkan varrelle.
Juuri näin se on muissakin merkeissä. Öljynvaihtoja ilman huoltoa ja huoltoja ilman öljynvaihtoa anturin mukaan mennään. Omassa ois mennyt 30tkm samoilla prosenttien mukaan mutta vaihdan 15tkm välein.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2020 21:15
Kirjoittaja AAR85
fordever kirjoitti: 04 Touko 2020 19:24Onko kukaan teettänyt lisä-äänieristystä? Enkä tarkoita nyt alustasuojausta.
Suunnitelmissa on vaimentaa focusta kesälomilla. Takakoppa kokonaisuudessaan sekä kaikki ovet. Fiksuahan se olisi vaimentaa lattiasta kattoon, mutta koitan pärjätä vähemmällä tällä kertaa. Aikamoinen savotta purkaa sisusta atomeiksi.

Samat havainnot itselläkin focuksen rengasmeluista. Aika ronkeli on tien laadun suhteen. Tuli ehkä vähän yllätyksenä, ettei rengasmelu juuri lisääntynyt, kun vaihdoin 17” primacy4:et noihin 19” kumho ps91:iin.