Sivu 240/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 17:13
Kirjoittaja @rsk@
Ishvan kirjoitti: 02 Maalis 2020 16:28
Ishvan kirjoitti: 02 Maalis 2020 14:47 Webasto toiminut nyt normaalisti. Tänään vaihdettiin öljyt vajaan kolmen tonnin jälkeen, kun liike tarjosi vaihdon öljyjen / suodattimen hinnalla. Lisäksi säädettiin pyöränkulmat, kun tuntui aavistuksen tykkäävän kaartaa oikealle. Löytyihän sieltä säädettävää ja homma meni maahantuojan piikkiin. Asiallinen ensimmäinen kokemus Ford huolloista.
Nyt on tullut jonkilainen lenkki kurvailtua säädön jälkeen ja eroa kyllä on. Nyt menee kyllä hienosti suoraan tien kallistuksista välittämättä, kun ennen alkoi helposti lievästi kaartamaan. Samalla olivat muuten huollossa nostaneet vielä hieman rengaspaineita josta mainittiinkin, nyt 2.8 kaikissa nurkissa.
Olikos sulla 235/40/18 talvirengas?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 17:44
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 02 Maalis 2020 17:13 Jep. Se olikin ihan simppeli avata. Mutta tulee mieleen, että miksi on pitänyt suunnitella tuommonen noinkin monimutkanen rakenne. Toisaalta tietysti helppo irrottaa sulakkeet kun koko boxi lähtee irti.
Kieltämättä oikein suunnittelun kukkanen.
Minunkin piti oiken uudelleen ohjekirjasta varmistaa, että sulakkeiden pitäisi siitä boxista todellakin löytyä ja että ne on tarkoitettu bussipysäkillä vaihdettaviksi.
No tulipahan harjoiteltua, ettei tarvitse sitten pimeässä vesisateessa ensimmäistä kertaa ihmetellä kun todellinen tarve iskee :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 19:59
Kirjoittaja Ishvan
@rsk@ kirjoitti: 02 Maalis 2020 17:13
Ishvan kirjoitti: 02 Maalis 2020 16:28

Nyt on tullut jonkilainen lenkki kurvailtua säädön jälkeen ja eroa kyllä on. Nyt menee kyllä hienosti suoraan tien kallistuksista välittämättä, kun ennen alkoi helposti lievästi kaartamaan. Samalla olivat muuten huollossa nostaneet vielä hieman rengaspaineita josta mainittiinkin, nyt 2.8 kaikissa nurkissa.
Olikos sulla 235/40/18 talvirengas?
Juu, juurikin tuota kokoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 20:11
Kirjoittaja Trukki1
Omassa autossa alla olevan linkin mukainen Vartan- EFB akku. Kai tuo on sellainen minkä pitäisi olla ihan käypä Webaston kanssa. On ainakin toiminut pitkillä matkoilla minun autossa.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/t ... utekniikka

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 22:38
Kirjoittaja Jonde
Ongelma on, että hipaisukahvalla oleva kuljettajan ovi ei aukea aina ulkoa. Ovi pitää aukaista sisäkahvasta.
Lämpötilalla ei väliä. Tunnen toisenkin vastaavan tapauksen. Ongelma on todettu myös huollossa. Ulkoa ovi kyllä aukee avaimella.
Toinen ongelma on auto ei lämpiä -10 ja kylmempää kuin 60 asteseen 15km matkalla. Pitää varmaan keula peittää.
Auto on 1.5 titanium 150hv vm 2019.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 07:27
Kirjoittaja @rsk@
Jonde kirjoitti: 02 Maalis 2020 22:38 Ongelma on, että hipaisukahvalla oleva kuljettajan ovi ei aukea aina ulkoa. Ovi pitää aukaista sisäkahvasta.
Lämpötilalla ei väliä. Tunnen toisenkin vastaavan tapauksen. Ongelma on todettu myös huollossa. Ulkoa ovi kyllä aukee avaimella.
Toinen ongelma on auto ei lämpiä -10 ja kylmempää kuin 60 asteseen 15km matkalla. Pitää varmaan keula peittää.
Auto on 1.5 titanium 150hv vm 2019.

Ei muuta kuin nyrkkiä lyömään marmoritiskiin. Ainakin itsellä lämpömittari on siinä viisarin halkaisijan verran vajaa keskimerkistä noin 3km matkalla ja siitäkin 2.5km on 50 rajoituksella liruttelua. Ei montaa kertaa ole ollu tässä kotinurkilla - 10°C tai kylmempää tänä talvena, mutta ei ainakaan omassa ole eroa muutaman asteen pakkasen lämpenemiseen.
Ilman lämmitystä lähdin kerran ja pakkasta oli - 20°C nurkilla ja siinä meni jo tuplat, että oli lähellä keskimerkkiä missä se viisari normaalisti on. Paljonko sitten noissakin vaihtelee lämmöt ilman, että mittarissa näkyy...
Tuleeko sisään kuitenkin lämmintä ja lämpeekö auto sisältä hyvin?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 07:38
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 03 Maalis 2020 07:27
Jonde kirjoitti: 02 Maalis 2020 22:38 Ongelma on, että hipaisukahvalla oleva kuljettajan ovi ei aukea aina ulkoa. Ovi pitää aukaista sisäkahvasta.
Lämpötilalla ei väliä. Tunnen toisenkin vastaavan tapauksen. Ongelma on todettu myös huollossa. Ulkoa ovi kyllä aukee avaimella.
Toinen ongelma on auto ei lämpiä -10 ja kylmempää kuin 60 asteseen 15km matkalla. Pitää varmaan keula peittää.
Auto on 1.5 titanium 150hv vm 2019.

Ei muuta kuin nyrkkiä lyömään marmoritiskiin. Ainakin itsellä lämpömittari on siinä viisarin halkaisijan verran vajaa keskimerkistä noin 3km matkalla ja siitäkin 2.5km on 50 rajoituksella liruttelua. Ei montaa kertaa ole ollu tässä kotinurkilla - 10°C tai kylmempää tänä talvena, mutta ei ainakaan omassa ole eroa muutaman asteen pakkasen lämpenemiseen.
Ilman lämmitystä lähdin kerran ja pakkasta oli - 20°C nurkilla ja siinä meni jo tuplat, että oli lähellä keskimerkkiä missä se viisari normaalisti on. Paljonko sitten noissakin vaihtelee lämmöt ilman, että mittarissa näkyy...
Tuleeko sisään kuitenkin lämmintä ja lämpeekö auto sisältä hyvin?
Mulla on ilmennyt pari kertaa myös tuota kahvaongelmaa.

Ja sama homma lämpöjen kanssa, moottorilämmöt eivät nouse kunnolla. Ei myöskään puhalla kunnolla lämmintä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 08:09
Kirjoittaja @rsk@
Onko Jonden autossa minkälainen moottorinlämmitin, vai lähdetkö kylmällä koneella?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 08:50
Kirjoittaja Jonde
Lähden melkein aina ilman lämmitystä, jos on lämmityksessä (lohkolämmitin) ei ole isoa eroa lämmityksen nopeutumisessa.
Sisälämmitys on automaatilla ja huomaa ptc vastuksien alkavan lämmittää heti käynistyksen jälkeen.
Auto on aika viileä ja ajaessa vähän pitempää huomaa, että lämpöä pitää vähän nostaa kun kasvoille tulee viileämpää. Asetus on 20 ja 21 asteen välillä.
Vuosi sitten valitin asiasta, on kuulemma kunnossa!!@@##.
Parin viikon päästä on aika merkkikorjaamolle, vaihtavat lukon.
Auton uraherkyyteen olen huomannut vaikuttavan ajomoodin ja kaistavahdin asetusten. Ohjaus on välillä asetuksista riippuen liian herkkä.
Rengas paineet n.2.5 kylmänä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 09:28
Kirjoittaja @rsk@
Tuli tuossa mieleen, että mihinkähän kaikkeen vaikuttaa jos akunvaraus alkaa olla vähän alakanttiin. Lämmitys? Ne vastukset? Puhalluksen alkaminen, onko pelkästään sidottu jäähdytysnesteen lämpötilaan jos automaattiasetuksilla. Eilen ajelin normaalisti työmatkaa ja iltasella kattelin akkua kun poistin valonpesimien sulakkeen, niin 12.1V oli. Eipä varmaan webasto pelais.
Mulla ei varmaan tule virran vähyydestä ongelmaa 99% ajoista, kun aina aamulla lähden lämpimästä tallista ja töissä laitan auton piuhaan ja sisätilanlämmitin on käytössä. Ja auto lähtee kyllä hyvin käyntiin alemmallakin akun virralla.
Mutta en ole moottorin lämpiämisnopeuteen huomannut eroa onko lähtö tallista vai lohkolämmittimen jälkeen ulkoa - - > sen noin 2h aina piuhassa.. 🤷‍♂️

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 10:08
Kirjoittaja revote
Mulla on toi oma webastolla ja verrattuna ei webastolliseen mun auto on kylmempi. Siis vaikka webasto olisi päällä, lämpötila on säädetty 24:lle ja auto ei silti ole kuuma. Ilman webastoa oleva auto on kuuma 21/22:lla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 11:03
Kirjoittaja Freeze
@rsk@ kirjoitti: 03 Maalis 2020 09:28 Tuli tuossa mieleen, että mihinkähän kaikkeen vaikuttaa jos akunvaraus alkaa olla vähän alakanttiin.
Tuulilasin lämmitys, istuinlämmitys, ratin lämmitys, mediajärjestelmät jne. tippuu varmaan ensimmäisinä pois päältä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 11:19
Kirjoittaja @rsk@
Freeze kirjoitti: 03 Maalis 2020 11:03
@rsk@ kirjoitti: 03 Maalis 2020 09:28 Tuli tuossa mieleen, että mihinkähän kaikkeen vaikuttaa jos akunvaraus alkaa olla vähän alakanttiin.
Tuulilasin lämmitys, istuinlämmitys, ratin lämmitys, mediajärjestelmät jne. tippuu varmaan ensimmäisinä pois päältä.
Niin joo, parkkitutkat tekee sitä säröääntä joskus. Täälläkin siitä mainittu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 11:24
Kirjoittaja Renee
Roskakuormat lähtee pois kuten ohjaustehostin että auton ns elintoiminnat toimii että voidaan liikkua ja päästään turvaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 12:55
Kirjoittaja Rusakko_
Renee kirjoitti: 03 Maalis 2020 11:24 Roskakuormat lähtee pois kuten ohjaustehostin että auton ns elintoiminnat toimii että voidaan liikkua ja päästään turvaan.
...varmaan sitten jarrutehostinkin :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Maalis 2020 13:30
Kirjoittaja Renee
Toivotaan ettei ihan ne lähde pois käytöstä. Tässä huomataan kun kaikki toimii melkein sähköllä niin helposti ongelmia tulee jos vaikka laturi sippaa kesken matkan

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Maalis 2020 19:17
Kirjoittaja Frnz
No niin, saatiin meilläkin jotain pientä vianpoikasta Focukseen. Tästä muistaakseni on jossain jo ollut keskustelua, mutta kun tämä ketju on niin pitkä ja en oikein keksi millä hakusanalla etsisi...

Eli, kesken ajon auto päätti alkaa toistamaan varoitusäänet (esim ovi auki kun moottori käynnissä) jotenkin eri tavalla. Vielä kotipihasta lähteissä äänet olivat normaalit, mutta 5 km ajon jälkeen tilanne muuttui kummallisesti. Normaalistihan nämä varoitusäänet tulevat varmaan auton kaiuttimista sivistyneen rauhallisen kuuloisesti, mutta nyt auto alkoi soittamaan ne jollain 80-luvun retrotyylillä ikäänkuin jostain pienestä sireenistä, semmoinen terävä rääkäisevä melodia. Muistanko oikein, että jollain oli samaa murhetta aikaisemmin?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Maalis 2020 19:48
Kirjoittaja toasti
Frnz kirjoitti: 04 Maalis 2020 19:17 Normaalistihan nämä varoitusäänet tulevat varmaan auton kaiuttimista sivistyneen rauhallisen kuuloisesti, mutta nyt auto alkoi soittamaan ne jollain 80-luvun retrotyylillä ikäänkuin jostain pienestä sireenistä, semmoinen terävä rääkäisevä melodia.
On tuttua, ja kuten totesit, on asiasta keskusteltu aiemmin aika paljonkin. Tämä on itselle huollon puolesta useaan kertaan todettu olevan ominaisuus, mutta mitään selitystä he eivät kuitenkaan osanneet antaa.
Yleinen uskomus taitaa olla, että ainakim akun varaustila vaikuttaa tuohon. Varmasti muutkin tekijät.

Itsellä nuo äänet ilmenevät säröytyneesti edelleen satunnaisesti vaikka uusimmat mittariston ja etuaudiojärjestelmän softat on asennettu.
En ole enää jaksanut valittaa vaan tyytynyt kohtaloon. Eihän tuo iso ongelma ole, mutta todella raivostuttavaa kuunnella noita korvaan särähtäviä varoituksia. Niitä kun tulee ajaessa melko säännöllisesti, mm. kaistakeskittimen peruttu-ilmoitus.
Ja risteävän liikenteen varoitin kuulostaa niin hirvittävältä tuon säröilmiön aikana, että ei pysty edes keskittymään siihen tapahtumaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Maalis 2020 21:06
Kirjoittaja Frnz
toasti kirjoitti: 04 Maalis 2020 19:48
Frnz kirjoitti: 04 Maalis 2020 19:17 Normaalistihan nämä varoitusäänet tulevat varmaan auton kaiuttimista sivistyneen rauhallisen kuuloisesti, mutta nyt auto alkoi soittamaan ne jollain 80-luvun retrotyylillä ikäänkuin jostain pienestä sireenistä, semmoinen terävä rääkäisevä melodia.
On tuttua, ja kuten totesit, on asiasta keskusteltu aiemmin aika paljonkin. Tämä on itselle huollon puolesta useaan kertaan todettu olevan ominaisuus, mutta mitään selitystä he eivät kuitenkaan osanneet antaa.
Yleinen uskomus taitaa olla, että ainakim akun varaustila vaikuttaa tuohon. Varmasti muutkin tekijät.
Kiitos vinkistä, täytyy katsoa jos akun varauksella olisi jotain tekemistä. Meillä auto on päivittäin melko lyhyessä ajossa ja en yhtään ihmettelisi jos akun varaus olisi heikko ainakin näin talvella. Täytynee aloittaa selvitykset lataamalla akku ja sen jälkeen marmorille jos pakko. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Maalis 2020 19:12
Kirjoittaja HMS77
Tekniikan Maailmakin huomannut Focuksen adaptiivisen vakkarin temppuilut navidatan kanssa.
Mielenkiinnolla luen kyllä tuon loppuraportin, nyt ovat ajaneet 33tkm autolla eli noin puolivälissä on kestotesti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Maalis 2020 19:20
Kirjoittaja @rsk@
HMS77 kirjoitti: 05 Maalis 2020 19:12 Tekniikan Maailmakin huomannut Focuksen adaptiivisen vakkarin temppuilut navidatan kanssa.
Mielenkiinnolla luen kyllä tuon loppuraportin, nyt ovat ajaneet 33tkm autolla eli noin puolivälissä on kestotesti.
Jospa sen navidatan sais jossain vaiheessa disabloitua.....

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Maalis 2020 19:43
Kirjoittaja focst
@rsk@ kirjoitti: 05 Maalis 2020 19:20
HMS77 kirjoitti: 05 Maalis 2020 19:12 Tekniikan Maailmakin huomannut Focuksen adaptiivisen vakkarin temppuilut navidatan kanssa.
Mielenkiinnolla luen kyllä tuon loppuraportin, nyt ovat ajaneet 33tkm autolla eli noin puolivälissä on kestotesti.
Jospa sen navidatan sais jossain vaiheessa disabloitua.....
En lähtis luottamaan liikaa myöskään liikennemerkkien tunnistukseen. Parhaimmillaan 130rajotusta yrittänyt 80alueella.. :thumbup: korjataan olikin 60alue kun tarkistin kuvan.. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Maalis 2020 22:52
Kirjoittaja Arski57
HMS77 kirjoitti: 05 Maalis 2020 19:12 Tekniikan Maailmakin huomannut Focuksen adaptiivisen vakkarin temppuilut navidatan kanssa.
Mielenkiinnolla luen kyllä tuon loppuraportin, nyt ovat ajaneet 33tkm autolla eli noin puolivälissä on kestotesti.
Hyvä että lehdistökin näitä vikoja löytää ja raportoi. Saattaa olla että ne sitten joskus korjaantuukin kun julkisuutta saa kunnolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Maalis 2020 22:52
Kirjoittaja PiuhaPoikki
HMS77 kirjoitti: 05 Maalis 2020 19:12 Tekniikan Maailmakin huomannut Focuksen adaptiivisen vakkarin temppuilut navidatan kanssa.
Mielenkiinnolla luen kyllä tuon loppuraportin, nyt ovat ajaneet 33tkm autolla eli noin puolivälissä on kestotesti.
Toivottavasti TM:lle on sattunut yksilö jossa on latausongelmia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Maalis 2020 07:51
Kirjoittaja EeroH
Myyjä kehui että A8 tullut päivitys eikä ole enää niin laiska kuin ennen, kävin koejamassa ja ehkäpä se tosiaan olikin parempi kuin viime kesänä ajetut autot. Mutta hyvällä tuurilla 7v dkg tulee myös perus Focuksiin. Pumassa näyttää olevan jo ja tulossa Fiestaan.