Sivu 235/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Helmi 2020 06:14
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 18 Helmi 2020 22:26
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 22:18Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotan mitä löytyy kun käyttää autoa suuntauksessa. Äärimmäinen vaihtoehto tietysti vaihtaa talvirenkaat 17".
En muista tuon vakio 16" vanteen leveyttä. Näyttää jo niin donitsille tuolla 205/60/16 renkaalla.. 🤭
Mikä sulla syynä pyöränkulmien mittaukseen / säätöön?
Asfaltilla noilla talvirenkailla tuntuu välillä, että auto nuljahtelee ja vaeltaa vähän minne haluaa.
Pariin kertaan jo verrokkina mk3.5 Focus jossa 205/55/16 hkpl 8.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Helmi 2020 06:38
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 19 Helmi 2020 06:14Asfaltilla noilla talvirenkailla tuntuu välillä, että auto nuljahtelee ja vaeltaa vähän minne haluaa.
Pariin kertaan jo verrokkina mk3.5 Focus jossa 205/55/16 hkpl 8.
Aivan, eli vähän samoja oireita, minullakin käytös on "levoton" ja "vaeltava".

En ole vielä kerennyt paljoa ajamaan mutta nopea huomio on, että paineiden lasku saattoi rauhoittaa käytöstä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Helmi 2020 08:11
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 19 Helmi 2020 06:38
@rsk@ kirjoitti: 19 Helmi 2020 06:14Asfaltilla noilla talvirenkailla tuntuu välillä, että auto nuljahtelee ja vaeltaa vähän minne haluaa.
Pariin kertaan jo verrokkina mk3.5 Focus jossa 205/55/16 hkpl 8.
Aivan, eli vähän samoja oireita, minullakin käytös on "levoton" ja "vaeltava".

En ole vielä kerennyt paljoa ajamaan mutta nopea huomio on, että paineiden lasku saattoi rauhoittaa käytöstä.
Ajelen tänään kokeeksi taas toisella autolla. Ihan vertailun vuoksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 05:34
Kirjoittaja @rsk@
@rsk@ kirjoitti: 19 Helmi 2020 08:11
revote kirjoitti: 19 Helmi 2020 06:38
@rsk@ kirjoitti: 19 Helmi 2020 06:14Asfaltilla noilla talvirenkailla tuntuu välillä, että auto nuljahtelee ja vaeltaa vähän minne haluaa.
Pariin kertaan jo verrokkina mk3.5 Focus jossa 205/55/16 hkpl 8.
Aivan, eli vähän samoja oireita, minullakin käytös on "levoton" ja "vaeltava".

En ole vielä kerennyt paljoa ajamaan mutta nopea huomio on, että paineiden lasku saattoi rauhoittaa käytöstä.
Ajelen tänään kokeeksi taas toisella autolla. Ihan vertailun vuoksi.
Tuore C4 Sitikka menee hkpl9 205/55/16 renkailla ilman mitään ihmeellisempää venkoilua urissa suoralla tiellä. On muuten kova rengasmelu Focukseen verrattuna ja muutenkin yleismelua joka puolelta enemmän. Alusta on kyllä huomattavan pehmeä ja tuntuu muuten sitten että auto kaatuu alta rampeilla ja nyt sattu pääsemään kokeilemaan miten se käyttäytyy kun on kunnon liukas jää alla, niin täytyy myöntää, että Focus on huomattavasti parempi ja tunnokkaampi hallita varsinkin ohjauksen puolesta. No katsotaan nyt mitä tulee kun suuntaus on tehty ja sitten jatkoa sen mukaan. 🤷‍♂️

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 17:11
Kirjoittaja TeeÄs
Mikäs vanne- ja rengaskoko tuossa st-linessä muuten on talvirenkaisiin vakiona?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 19:03
Kirjoittaja focst
TeeÄs kirjoitti: 20 Helmi 2020 17:11 Mikäs vanne- ja rengaskoko tuossa st-linessä muuten on talvirenkaisiin vakiona?
Sama kun kesällä 235/40 18

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 19:30
Kirjoittaja TeeÄs
focst kirjoitti: 20 Helmi 2020 19:03
TeeÄs kirjoitti: 20 Helmi 2020 17:11 Mikäs vanne- ja rengaskoko tuossa st-linessä muuten on talvirenkaisiin vakiona?
Sama kun kesällä 235/40 18
Ei kai sentään vakiona ole 18-tuumaiset..?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 19:34
Kirjoittaja Ishvan
TeeÄs kirjoitti: 20 Helmi 2020 19:30
focst kirjoitti: 20 Helmi 2020 19:03
TeeÄs kirjoitti: 20 Helmi 2020 17:11 Mikäs vanne- ja rengaskoko tuossa st-linessä muuten on talvirenkaisiin vakiona?
Sama kun kesällä 235/40 18
Ei kai sentään vakiona ole 18-tuumaiset..?
Kai se vakio talvikumi yleinsä on se Aku Ankka 16". Eikai siinä mitään "vakiota" ole talvikumissa. Sillä se tulee millä haluaa. Itsellä myös kesä / talvi 18".

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 20:16
Kirjoittaja @rsk@
TeeÄs kirjoitti: 20 Helmi 2020 17:11 Mikäs vanne- ja rengaskoko tuossa st-linessä muuten on talvirenkaisiin vakiona?
17" tarjosivat monessa paikassa kun autoa ostin.
Kesärenkaat tulee automaattisesti 17" jos ei muuta halua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 20:47
Kirjoittaja Frnz
Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Helmi 2020 20:59
Kirjoittaja AAR85
TeeÄs kirjoitti: 20 Helmi 2020 17:11 Mikäs vanne- ja rengaskoko tuossa st-linessä muuten on talvirenkaisiin vakiona?
Riippuu täysin siitä mitä asiakas haluaa. Mulle on molempiin tarjottu talvirengaspakettia 16” vanteilla.

ST-linen vakio vannekoko on 17” (215/50) ja Desing Pack5 ruksimalla 18” (235/40)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Helmi 2020 12:47
Kirjoittaja Mon85
Frnz kirjoitti: 20 Helmi 2020 20:47 Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu. :D
Activeen ei ole kuin tuo yksi 17" malli joka on Fordin mukaan sopiva kyseiseen malliin. Muut 17" on mainittu että ei Activeen. ET luvut ja vanteen leveydet eri. Activen rengastus on lisäksi kapeampi kuin muissa malleissa niin vanteetkin kapeammat

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Helmi 2020 12:59
Kirjoittaja Frnz
Mon85 kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:47
Frnz kirjoitti: 20 Helmi 2020 20:47 Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu. :D
Activeen ei ole kuin tuo yksi 17" malli joka on Fordin mukaan sopiva kyseiseen malliin. Muut 17" on mainittu että ei Activeen. ET luvut ja vanteen leveydet eri. Activen rengastus on lisäksi kapeampi kuin muissa malleissa niin vanteetkin kapeammat
Kapeat renkaat Activessa? Kuinka leveät Trendissä, Titaniumissa, ST-linessä tai Vignalessa on jos Activen 215 leveät vakiokumit ovat niihin nähden kapeat? :o ST:ssä varmasti on leveämmät mutta epäilen vähän ainkain Trendiä ja Titaniumia.

Se on tosiaan totta että Fordilla on eri vanteet Activeen ja varmaan niiden koossa (ET tai leveys) on sitten jotain eroa. Epäilisin kuitenkin että kyse ei ole kapeudesta verrattuna muihin koska silmämääräisesti Activen renkaat etenkin takana ovat vähemmän sisässä ja vähemmän "jouset pohjassa look".

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Helmi 2020 16:41
Kirjoittaja Mon85
Frnz kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:59
Mon85 kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:47
Frnz kirjoitti: 20 Helmi 2020 20:47 Activen kohdalla meillä tuli mukaan asiasta sen enempää neuvottelematta samanlaiset 17" tuumaset talvirenkaiksi ja -vanteiksi kuin kesärenkaat ja vanteet oli. Tämä oli positiivinen yllätys koska tarjouksessa/kauppakirjassa oli vain maininta talvirengaspakettista ja hinta jotain tonnin luokkaa. Ajattelin että varmaan laittavat jotkut pienet säälipallot tarvikevanteilla kun muusta ei sovittu. :D
Activeen ei ole kuin tuo yksi 17" malli joka on Fordin mukaan sopiva kyseiseen malliin. Muut 17" on mainittu että ei Activeen. ET luvut ja vanteen leveydet eri. Activen rengastus on lisäksi kapeampi kuin muissa malleissa niin vanteetkin kapeammat
Kapeat renkaat Activessa? Kuinka leveät Trendissä, Titaniumissa, ST-linessä tai Vignalessa on jos Activen 215 leveät vakiokumit ovat niihin nähden kapeat? :o ST:ssä varmasti on leveämmät mutta epäilen vähän ainkain Trendiä ja Titaniumia.

Se on tosiaan totta että Fordilla on eri vanteet Activeen ja varmaan niiden koossa (ET tai leveys) on sitten jotain eroa. Epäilisin kuitenkin että kyse ei ole kapeudesta verrattuna muihin koska silmämääräisesti Activen renkaat etenkin takana ovat vähemmän sisässä ja vähemmän "jouset pohjassa look".
Oikeassa olet, eihän tuossa 17" koossa ole kuin profiilissa eroa.

Sekoitin tämän 18" renkaisiin. Activessa 215 leveät ja vanne 7" leveä, kun muissa on 235 leveät ja vanne 8" leveä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 10:07
Kirjoittaja Rusakko_
Activen (ja käsittääkseni vain Activeen saatava) 17" vanteessa on mm merkinnät F00 0032 JX7J-1007-01A, ET45 7Jx17H2 sekä K1 AISI7 wa BSG CNX8A riippuen vähän mistä puolasta teksitä lukee. Fiksummat ymmärtää mitä nuo kaikki tarkoittavat. Mulla sama vanne molemmille ajokausille ja ero noissa oli vain se, että toisella sarjassa keskikuppi on musta ja toisessa sininen.
Tammikuussa 2019 kun autoa olin tilaamassa oli tarjolla edellä mainittu 17" sekä 18" vanne. Jälempääkin tavannut vain Activessa, mutta sen muita numeroarvoja en tiedä.

Se mitä Activen osalta tiedustelin täälläkin joskus vuosi sitten oli, että millä tavoin Activen alustaan on n. 30 mm korotus toteututtu. Vastausta en nyt muista ja muistelisin, että eipä sitä tainnut kukaan tietääkään. Nyt kun aikaa on kulunut, niin mahtaako vieläkään kukaan tietää? Edellä mainittu rengaskoko kasvattaa muistini mukaan 10-15 mm, mutta millä loput?

Jousituksessa pystysuuntaista liikkuvuutta ei tunnu olevan sen enempää. Aika jämäkkä alusta on ja hidastepatit ylittyy minusta aivan kuin muillakin Focuksilla. Activessa ollaan vain sen 30 mm korkeammalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 10:46
Kirjoittaja focst
Rusakko_ kirjoitti: 22 Helmi 2020 10:07 Activen (ja käsittääkseni vain Activeen saatava) 17" vanteessa on mm merkinnät ET45 7Jx17H2
Et on eri näissä activen 17" ja 18" vanteissa kun muiden focusten vanteissa. Tulee vähän ulommas pyörä kotelossa muissa et50-55 ja active et45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 12:16
Kirjoittaja @rsk@
Taytys jostain löytää mk4 Focuksen pyöränkulmien säätö arvoja. Onko jollain heittää jotain linkkiä tms...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 14:23
Kirjoittaja revote
revote kirjoitti: 31 Tammi 2020 21:01
revote kirjoitti: 29 Tammi 2020 20:52 Lainaan aikaisempaa viestiäni koska jätin tänään auton huoltoon, vaihdelaatikon takia (vaihtamisviive eteen/taakse -veivauksen yhteydessä) ja tuon lämmityslaitteen (mielestäni automatiikka ei toimi oikein koska ennen kuin auto lämpeää reilusti niin automaattiasennossa ei puhalla lämmintä ollenkaan mutta manuaaliasennossa kyllä) sekä sivutuuli/uraherkkyyden takia.

Sain laina-autoksi 1.0 A8 Ecoboostin, varmaankin Trendin. Siitä autosta huomioita:

- Uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Kävin ihan erikseen ajamassa tiettyjä lenkkejä missä erityisesti uraherkkyys tuntuu omassa autossa. Tämä Trend menee tosi vakaasti niissä missä omasta saa pitää ratista kunnolla kiinni. Samoin tämä Trend tuntuu muutenkin vakaammalta, omaa saa olla melkein koko ajan ohjaamassa.
Hain eilen auton pois huollosta. Sille ei oltu tehty mitään, kaikki oli kuulemma kunnossa.

Ajettavuudesta, autolla oli kuulemma käyty ajamassa ja oli todettu, että ihan normaali ajettavuus. Kysyin, että mittasivatko he pyöränkulmat. Eivät kuulemma eivätkä tätä kommentoineet mitenkään. Eivät ottaneet kantaa siihen, että miksi vastaava sijaisauto ei vetele urissa mutta minun kyllä. Puhuivat, että onko rengastus sellainen eli teräväolkainen joka voisi tuon aiheuttaa. Ja koska auto on liisari ja siihen kuuluu talveksi tarvikevanteet niin eivät ala niiden kanssa millekään.
Tarina jatkuu. Käytin tosiaan auton Euromasterilla pyöränkulmien mittauksessa ja säätivätkin sieltä jotain mutta ei sillä ollut ohjaukseen mitään vaikutusta. Vanteiden ET oli oikea, leveys ilmeisesti myös.

Tämän jälkeen olen lähtenyt kokeilemaan alhaisempia rengaspaineita. Aikaisemmin ne olivat 2.6 - 2.7, nostin ne noihin lukemiin kun auton sain koska renkaat tuntuivat turhan löysiltä, ja meno sen mukaista. Noston myötä myös rengasmelu laski. Mutta nyt sitten palasin normaaleihin paineisiin, 2.1 - 2.2.

En ole vielä paljoa ajanut mutta ensifiilikset ovat, että rengasmelu nousi yllättävän paljon. Suurin levottomuus on myös hävinnyt ohjauksesta, auto menee vakaammin. Uraherkkyyttä on kuitenkin edelleen mutta uskon, että se johtunee nastarenkaista ja niiden jyrkkäreunaisesta lamellista ja paljaasta sulasta asfaltista.

Summaten, rengaspaineilla on ainakin Focuksen kanssa iso merkitys ajettavuuteen/ohjaukseen sekä rengasmeluun. Tämä vinkiksi kanssa-autoilijoille. Yleensä on tapana käyttää autovalmistajan rengaspainesuosituksia kovempia paineita, mutta ainakaan Michelin X-Ice North 4 & mk4 Focus & paljas sula asfaltti -combolla on parempi käyttää valmistajan suosituspaineita. Vaikka rengasmelu on kovempi ja alusta vähän lullamainen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 14:43
Kirjoittaja focst
Paineiden merkitys varmasti korostuu lähinnä noilla pullakumeilla..eli 215/60 16

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 14:58
Kirjoittaja revote
focst kirjoitti: 22 Helmi 2020 14:43 Paineiden merkitys varmasti korostuu lähinnä noilla pullakumeilla..eli 215/60 16
Voi olla, mulla on nyt talvella 205/60/16.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 16:23
Kirjoittaja @rsk@
Kun on kapeet renkaat ja kokea profiili, autolta tietysti voi semmosilla renkailla vaatia mitään viimeisen päälle täsmällistä ajokäytöstä nostamalla paineita tappiin. Sitä varten on leveemmät ja matalemmat renkaat. Mutta se taas sotii vähän vastaan kun juurikin tuolla 16" rengasvalinnalla ajattelin juurikin sitä, että auto olis vakaa ajaa urissa ja jääpolanteissa pehmeämpi. 🤷‍♂️ Aina ei voi tietää...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 16:32
Kirjoittaja revote
Minulla on tämä oma tosiaan liisari niin renkaat (ja koko) tulevat annettuina. Jos olisi oma niin laittaisin alle todellakin toisenlaisen setupin, nyt en halua maksaa extraa isommista vanteista ja renkaista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 16:57
Kirjoittaja Motorcade
fordever kirjoitti: 13 Helmi 2020 19:35 Tällainen tuli tietoon. Ei tietoa koskeeko miten vanhoja ja mitä malleja ja onko vain ihan uusimpien 2020-vuotisten ongelma. Kannattanee käydä ETIS:issä tarkistamassa:

20U02 - BRAKE BOOSTER - POTENTIAL CRACK IN MEMBRANE PLATE.
Tarkastaako Autokeskus tällaiset ETIS:istä järjestelmällisesti luovutuksen yhteydessä (ainakin ylläpitolaturin asentavat Suomessa, muusta en tiedä) vai pitääkö erikseen hiillostaa myyjää tästä koodista?

Just alkuviikosta soittelin Autokeskukselle, ja sain tiedon, että 4 kk odottamani Focus on juuri valmistunut tehtaalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Helmi 2020 18:00
Kirjoittaja focst
Motorcade kirjoitti: 22 Helmi 2020 16:57
fordever kirjoitti: 13 Helmi 2020 19:35 Tällainen tuli tietoon. Ei tietoa koskeeko miten vanhoja ja mitä malleja ja onko vain ihan uusimpien 2020-vuotisten ongelma. Kannattanee käydä ETIS:issä tarkistamassa:

20U02 - BRAKE BOOSTER - POTENTIAL CRACK IN MEMBRANE PLATE.
Tarkastaako Autokeskus tällaiset ETIS:istä järjestelmällisesti luovutuksen yhteydessä (ainakin ylläpitolaturin asentavat Suomessa, muusta en tiedä) vai pitääkö erikseen hiillostaa myyjää tästä koodista?

Just alkuviikosta soittelin Autokeskukselle, ja sain tiedon, että 4 kk odottamani Focus on juuri valmistunut tehtaalla.
Ei kampanja koske kun jo valmistuneita eikä kaikkia niistäkään..ei ainakaan tästä tarvi huolestua..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Helmi 2020 02:07
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 22 Helmi 2020 14:23
revote kirjoitti: 31 Tammi 2020 21:01

Hain eilen auton pois huollosta. Sille ei oltu tehty mitään, kaikki oli kuulemma kunnossa.

Ajettavuudesta, autolla oli kuulemma käyty ajamassa ja oli todettu, että ihan normaali ajettavuus. Kysyin, että mittasivatko he pyöränkulmat. Eivät kuulemma eivätkä tätä kommentoineet mitenkään. Eivät ottaneet kantaa siihen, että miksi vastaava sijaisauto ei vetele urissa mutta minun kyllä. Puhuivat, että onko rengastus sellainen eli teräväolkainen joka voisi tuon aiheuttaa. Ja koska auto on liisari ja siihen kuuluu talveksi tarvikevanteet niin eivät ala niiden kanssa millekään.
Tarina jatkuu. Käytin tosiaan auton Euromasterilla pyöränkulmien mittauksessa ja säätivätkin sieltä jotain mutta ei sillä ollut ohjaukseen mitään vaikutusta. Vanteiden ET oli oikea, leveys ilmeisesti myös.

Tämän jälkeen olen lähtenyt kokeilemaan alhaisempia rengaspaineita. Aikaisemmin ne olivat 2.6 - 2.7, nostin ne noihin lukemiin kun auton sain koska renkaat tuntuivat turhan löysiltä, ja meno sen mukaista. Noston myötä myös rengasmelu laski. Mutta nyt sitten palasin normaaleihin paineisiin, 2.1 - 2.2.

En ole vielä paljoa ajanut mutta ensifiilikset ovat, että rengasmelu nousi yllättävän paljon. Suurin levottomuus on myös hävinnyt ohjauksesta, auto menee vakaammin. Uraherkkyyttä on kuitenkin edelleen mutta uskon, että se johtunee nastarenkaista ja niiden jyrkkäreunaisesta lamellista ja paljaasta sulasta asfaltista.

Summaten, rengaspaineilla on ainakin Focuksen kanssa iso merkitys ajettavuuteen/ohjaukseen sekä rengasmeluun. Tämä vinkiksi kanssa-autoilijoille. Yleensä on tapana käyttää autovalmistajan rengaspainesuosituksia kovempia paineita, mutta ainakaan Michelin X-Ice North 4 & mk4 Focus & paljas sula asfaltti -combolla on parempi käyttää valmistajan suosituspaineita. Vaikka rengasmelu on kovempi ja alusta vähän lullamainen.
Hain Foordin sivuilta käyttöohjekirjan automallilla ja siinä oli 205/60/16 2.3bar joka nurkkaan. (Tuorein mikä oli valittavissa).
Sitten Vin-koodilla ja antoi vaan yhden vaihtoehdon joka alkoi elokuulta 2919. Siitä oli activet yms tiedot tiputettu pois. Olikin siten muuttunut 2.6bar joka nurkkaan alle 160 nopeuksilla ja yli myös, normaali kuormalla.