Sivu 234/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 10:45
Kirjoittaja Frnz
@rsk@ kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:14 Muistelen, että jossain vaiheessa 3sarjan bemari oli tarkka renkaista ja asfaltilla kaistaviivojen yms maalaukset jo ohjasi autoa. 🤔
Tämä on täysin totta ja syynä ne runflat-renkaat. Noita on ollut meillä kahdessakin kolmossarjalaisessa ja ajotuntuma on parantunut kun on ostanut ei-runflatit tilalle.

Ylipäätänsä näihin ohjauksen vetelyihin jne merkistä riippumatta syynä on minun mielestä todennäköisesti renkaat. Omalla kohdallani Activen 17-tuumaiset vie kesällä (Hankookin ensiasennusrenkaat) että talvella (Continentalin kitkat) kuin juna eteenpäin. Omalta osaltani voin vain todeta että rengaspaineet tahtoo vaikuttaa tosi paljon asiaan ja valmistajan suositusta kannattaa pitää vain suuntaa antavana minimiarvona. Itse pumppaan noihin arviolta 0,5 bar enemmän kuin suositus ja ajotuntuma on sitten riittävän jämäkkä ja menee suoraan. Eli paineet jotain 2.8-3 bar. Ehkä etenkin talvirenkaiden löysähkö kumi yhdistettynä usein myös pienempään renkaaseen / korkeampaan profiiliin saa ajotuntuman sellaiseksi löllyvän hakevaksi etenkin urissa. Ehkä ensi kerralla otan tänne pks-seudun "talveen" keskieuroopan kitkat kun lumi ja jää loistaa poissaolollaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 10:45
Kirjoittaja Renee
Eikös nelipyörä säätö jos arvot on tehtaan säätöjen sisällä ja rengastus vanteiden kanssa vakio samoin alusta. Auton pitäisi ohjauksen osalta kunnossa. Mikäs rengastus siinä oikein on. Jos ajetaan motarilla ohjaatko alhaalla peukalolla vai molemmat kädet ratissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 11:03
Kirjoittaja revote
Renee kirjoitti: 17 Helmi 2020 10:45 Eikös nelipyörä säätö jos arvot on tehtaan säätöjen sisällä ja rengastus vanteiden kanssa vakio samoin alusta. Auton pitäisi ohjauksen osalta kunnossa. Mikäs rengastus siinä oikein on. Jos ajetaan motarilla ohjaatko alhaalla peukalolla vai molemmat kädet ratissa.
Oliko kysymys minulle?

Yksi käsi ratissa mutta en kuitenkaan ohjaa peukalolla.

Renkaina Michelinin X-Ice North 4:t (kesärenkailla en ole vielä ajanut), koko 205/60/16, rengaspaineet 2,6 - 2,7. Vanteina tarvikevanteet joiden ET on tarkistettu ja se on oikea. Vakioalusta. Pyöränkulmat on mitattu ja säädetty.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 11:17
Kirjoittaja Renee
Valmistaja suosittelee noita rengaspaineita aika kovat kun kummiskin profiili on 60. Volvosakin on pienemmät paineet ja onhan kokoero jonkunlainen. Ette ole kokeilut sitä kikkaa edessä pienemmät paineet kuin takana. Itse laitan aina 0.2 taakse enenmän painetta.Mitä kaposempi rengas niin urat eivät niin paljon ohjaa autoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 12:03
Kirjoittaja HMS77
Itellä Hakkapeliitta 9 ilmanpaineet 2,8 joka kulmassa, eikä vetele kyllä yhtään mihkään vaan kulkee kuin juna raiteilla. Koko se Focuksen vakio 16"

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 12:25
Kirjoittaja @rsk@
No eipä siinä. Ei varmaan mahdotonta, että kulmat olis pielessä. 😁 Eihän nyt Foordilta voi kaikkea vaatia...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 13:55
Kirjoittaja fordever
Seuraavan linkin takaa löytyy yksi esitys niistä tekijöistä jotka vaikuttavat auton kulkuun eli ns. "pyöränkulmat". Moni asia voi olla pielessä. Onneksi varmaan suuntaukset tehdään nykyään vain hyvin opastavien koneiden avustuksella, jotka toivon mukaan on asianmukaisesti säännöllisin väliajoin myös kalibroitu.

https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-t ... steet.html

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 15:00
Kirjoittaja focst
fordever kirjoitti: 17 Helmi 2020 07:44 Onko vielä muistissa mitkä arvot olivat pielessä kun suunnattiin? Se on erityisen kiinnostavaa, että tehtaalta kuljetusten jälkeen tulleessa uudessa autossa on tosiaan säädettävää alustan osalta. No, itsekin siis tuohon ilmiöön törmännyt. Revoten kannattaa kyllä vaihtaa huoltoa, jos auton kulkua valitelleen asiakkaan autoa ei käytetä nelipyöräsuuntauksessa. Ei voi ymmärtää.
Ei ole muistissa kun se että oli edessä ja takana pielessä kun suunnattiin. Mulla oli ratti kierossa siksi suunnattiin heti uutena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 15:50
Kirjoittaja revote
Voisin vielä "kotikonstina" kokeilla vielä rengaspaineita - laitan vielä snadisti lisää ilmaa ja sitten kokeilen myös vielä tehdaspaineilla.

Tästä jo mainitsin mutta sain huollon ajaksi vastaavan Focuksen mutta Trend-varustelulla. Se meni suoraan ja kuten pitää, eron huomasi heti. Sitä ei tarvinnut olla koko aikaa ohjaamassa. On selviö, että autossani tai renkaissa on jossain vikaa. En vain kuvittele probleemaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 16:47
Kirjoittaja Focus_2.0
Muistatko oliko laina Focuksessa orkkis vanteet? Aattelin vaan kun mainitsit itselläsi olevan tarvike vanteet vaikkakin oikeilla spekseillä.. Jos saisit jostain testiin toisen rengas-sarjan niin voisi verrata vaikuttaako.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 17:25
Kirjoittaja @rsk@
Ajelin myös Mk3.5 Focuksella joku aika sitten ja siinä oli 205/55/16 hkpl 8 nastat ja lähes täysin tunnoton urille, vaikka tälläkin seudulla joka paikassa alkaa olla semmosia sarkaojia motarillakin.
Mutta, homma selviää tässä lähiaikoina. Merkkihuollossa ehdottivat heti kulmien tarkistusta kun otin asian puheeksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 18:00
Kirjoittaja revote
Focus_2.0 kirjoitti: 17 Helmi 2020 16:47 Muistatko oliko laina Focuksessa orkkis vanteet? Aattelin vaan kun mainitsit itselläsi olevan tarvike vanteet vaikkakin oikeilla spekseillä.. Jos saisit jostain testiin toisen rengas-sarjan niin voisi verrata vaikuttaako.
En muista, ei tullut katsottua. Toinen rengassarja -testi olisi kyllä kova sana tähän kohtaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 18:10
Kirjoittaja revote
Kuinka tarkkoja rengaspaineanturit ovat?

Kävin huoltamolla laskemassa paineita alas, ne olivat 2.6 - 2.7 tasossa ja laskin eteen 2.2 ja taakse 2.3 (koska joku vinkkasi että taakse voisi kokeilla korkeampaa painetta kuin eteen). Hetken ajettuani tietokone herjasi liian alhaisia paineita, näytti paineiksi eteen 2.4 ja taakse 2.5?

Ajettavuudesta en osaa vielä sanoa mitään mutta rengasmelu ainakin nousi korkeammaksi mitä korkeammilla rengaspaineilla. Ei hyvä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 18:24
Kirjoittaja @rsk@
Ajossa rengas lämpenee ja paineet nousee ja suuntiahan se näyttää tuo valvonta. Ja tuntuu ainakin toimivan tuo varoitus paineista ennenkuin taas tasautuu jos ei itse nollaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 18:34
Kirjoittaja fordever
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 18:24 Ajossa rengas lämpenee ja paineet nousee ja suuntiahan se näyttää tuo valvonta. Ja tuntuu ainakin toimivan tuo varoitus paineista ennenkuin taas tasautuu jos ei itse nollaa.
Piti oikein käydä lukemassa Focuksen ja Mondeon manuaalia. Siellä tosiaan käsketään nollaamaan rengaspaineiden valvontajärjestelmä kun rengaspaineita on muutettu. Enpä ole tuollaista ikinä tehnyt (Mondeo Mk5). Mondeossa kun ei näe rengaspaineita, niin vaikea sanoa miten järjestelmä on toiminut tai ollut toimimatta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 19:21
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 18:24 Ajossa rengas lämpenee ja paineet nousee ja suuntiahan se näyttää tuo valvonta. Ja tuntuu ainakin toimivan tuo varoitus paineista ennenkuin taas tasautuu jos ei itse nollaa.
Eli tarkat paineet luetaan huoltamon mittarista? Niissäkin toki on heittoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 20:03
Kirjoittaja Ishvan
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 18:24 Ajossa rengas lämpenee ja paineet nousee ja suuntiahan se näyttää tuo valvonta. Ja tuntuu ainakin toimivan tuo varoitus paineista ennenkuin taas tasautuu jos ei itse nollaa.
No ei se paine kovin paljoa siellä heittele, 10-astetta / 0.1bar pauttiarallaa. Ei se normi ajossa rengas kovin kummoisesti lämpeä, vähän tottakai. Aina noissa vähän heittoa on anturi vs mittari.

Itsellä on noissa 18" aikalailla valmistajan suositus. 2.4 edessä ja 2.2 takana. Virallinen taitaa olla kympin vähempi molemmissa kevyellä kuormalla. Contin kitka ja menee suoraan. Toki isommalla paineella saisi ehkä inan jämäkkyyttä mutta samalla pintakovuus olisi vielä ärsyttävämpää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 20:24
Kirjoittaja focst
Ishvan kirjoitti: 18 Helmi 2020 20:03
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 18:24 Ajossa rengas lämpenee ja paineet nousee ja suuntiahan se näyttää tuo valvonta. Ja tuntuu ainakin toimivan tuo varoitus paineista ennenkuin taas tasautuu jos ei itse nollaa.
No ei se paine kovin paljoa siellä heittele, 10-astetta / 0.1bar pauttiarallaa. Ei se normi ajossa rengas kovin kummoisesti lämpeä, vähän tottakai. Aina noissa vähän heittoa on anturi vs mittari.

Itsellä on noissa 18" aikalailla valmistajan suositus. 2.4 edessä ja 2.2 takana. Virallinen taitaa olla kympin vähempi molemmissa kevyellä kuormalla. Contin kitka ja menee suoraan. Toki isommalla paineella saisi ehkä inan jämäkkyyttä mutta samalla pintakovuus olisi vielä ärsyttävämpää.
Mulla 18" ja 2.8 edessä ja takana. Aika pienet on suositukset..en ole noin alas paineita pudottanut mutta ei juuri ajon kovuuteen vaikuta. Pintakovuutta vois saada eri jousilla pois, noilla vakioilla tuntuu kaikki läpi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 20:33
Kirjoittaja revote
Eivätkö muut huomaa rengasmelun vähenevän kovemmilla paineilla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 21:08
Kirjoittaja Ishvan
revote kirjoitti: 18 Helmi 2020 20:33 Eivätkö muut huomaa rengasmelun vähenevän kovemmilla paineilla?
Pitihän sitä itsekin käydä nopeasti tallissa laittamassa renkaisiin vähän lisää ilmaa ja ajettua 20min lenkki. Rehellisyyden nimissä suosituspaineet tuntuivat vähän alakanttiin olevilta, itse pitänyt edellisissä autoissa kyllä isompia paineita. Nyt pistin itselle "vakiot" 2.8 eteen ja 2.7 taakse. Jo ennestään loistava ohjaus on nyt vielä parempi. Rengasmelukin ehkä snadisti alempi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 21:18
Kirjoittaja @rsk@
fordever kirjoitti: 18 Helmi 2020 18:34
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 18:24 Ajossa rengas lämpenee ja paineet nousee ja suuntiahan se näyttää tuo valvonta. Ja tuntuu ainakin toimivan tuo varoitus paineista ennenkuin taas tasautuu jos ei itse nollaa.
Piti oikein käydä lukemassa Focuksen ja Mondeon manuaalia. Siellä tosiaan käsketään nollaamaan rengaspaineiden valvontajärjestelmä kun rengaspaineita on muutettu. Enpä ole tuollaista ikinä tehnyt (Mondeo Mk5). Mondeossa kun ei näe rengaspaineita, niin vaikea sanoa miten järjestelmä on toiminut tai ollut toimimatta.
Focuksessa muuttui jossain 2013 syksyllä siitä passiivisesta abs järjestelmään perustuvasta systeemistä erillisillä antureilla olevaan. Milloin lienee Mondeossa.
Tuosta painenäytöstähän on maininta, että sitä ei voi käyttää varsinaiseen paineiden asetukseen.
Itselläkin kun kattelee Fordpassista paineita, saattaa olla 0.2bar eroa joskus renkaiden kesken vaikka tarkan mittarin kanssa on laitettu joka nurkkaan sama ja auto on ollut pitempäänkin ajamatta ja mittari näyttää kuitenkin sitten taas tasalukemia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 21:30
Kirjoittaja toasti
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 21:18 Tuosta painenäytöstähän on maininta, että sitä ei voi käyttää varsinaiseen paineiden asetukseen.
Itselläkin kun kattelee Fordpassista paineita, saattaa olla 0.2bar eroa joskus renkaiden kesken vaikka tarkan mittarin kanssa on laitettu joka nurkkaan sama ja auto on ollut pitempäänkin ajamatta ja mittari näyttää kuitenkin sitten taas tasalukemia.
Mulla ainakin näyttää auton anturit lähes täsmälleen samaa kuin tarkka mittari kotona.

Kunhan tosiaan ottaa huomioon, että FordPass näyttää käytännössä aina lämpimien renkaiden paineet ellei katso heti auton käynnistyksen jälkeen applikaatiosta paineita. Oman auton kohdalla ainakin FordPassiin päivittyy tiedot aina käynnistyksen yhteydessä, aina sammutuksen yhteydessä sekä hyvin harvoin ja satunnaisesti ajon aikana. Vaikka kuinka painaa FordPassista päivitä-painiketta kun auton sammutuksesta on kulunut sellainen aika, että asiaan liityvät moduulit ovat menneet nukkumaan, ei rengaspainetiedot enää päivity. Viimeksi päivitetty aikaleima kyllä muuttuu, mutta tämä tarkoittaa milloin applikaatio on ladannut serveriltä datat, ei sitä, milloin data on tullut autolta.

Niin ja riipuen ajonopeuksista omat rengaspaineet nousevat 0,1-0,2 bar ajossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 21:53
Kirjoittaja Ishvan
toasti kirjoitti: 18 Helmi 2020 21:30
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 21:18 Tuosta painenäytöstähän on maininta, että sitä ei voi käyttää varsinaiseen paineiden asetukseen.
Itselläkin kun kattelee Fordpassista paineita, saattaa olla 0.2bar eroa joskus renkaiden kesken vaikka tarkan mittarin kanssa on laitettu joka nurkkaan sama ja auto on ollut pitempäänkin ajamatta ja mittari näyttää kuitenkin sitten taas tasalukemia.
Mulla ainakin näyttää auton anturit lähes täsmälleen samaa kuin tarkka mittari kotona.

Niin ja riipuen ajonopeuksista omat rengaspaineet nousevat 0,1-0,2 bar ajossa.
Ihan just näin. Itsellä mittarin / auton ero näyttämässä on 0.1bar. Renkaiden välillä paineet pysyvät täysin samoina verrattuna toisiinsa pienen hienosäädön jälkeen, vaikka paine lämpötilan vaikutuksesta muuttuisikin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 22:18
Kirjoittaja @rsk@
Ishvan kirjoitti: 18 Helmi 2020 21:53
toasti kirjoitti: 18 Helmi 2020 21:30
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 21:18 Tuosta painenäytöstähän on maininta, että sitä ei voi käyttää varsinaiseen paineiden asetukseen.
Itselläkin kun kattelee Fordpassista paineita, saattaa olla 0.2bar eroa joskus renkaiden kesken vaikka tarkan mittarin kanssa on laitettu joka nurkkaan sama ja auto on ollut pitempäänkin ajamatta ja mittari näyttää kuitenkin sitten taas tasalukemia.
Mulla ainakin näyttää auton anturit lähes täsmälleen samaa kuin tarkka mittari kotona.

Niin ja riipuen ajonopeuksista omat rengaspaineet nousevat 0,1-0,2 bar ajossa.
Ihan just näin. Itsellä mittarin / auton ero näyttämässä on 0.1bar. Renkaiden välillä paineet pysyvät täysin samoina verrattuna toisiinsa pienen hienosäädön jälkeen, vaikka paine lämpötilan vaikutuksesta muuttuisikin.
Esim. eturenkaissa on 0.1bar helposti enemmän asetetusta arvosta lämpötilojen vaikutuksesta mitä takana, vaikka ei nyt minkään rata-ajon jälkeen arvoista puhutakaan.
Mutta eipä tuollaisista nyt mitään isompaa vääntöä jaksa tehdä. Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotan mitä löytyy kun käyttää autoa suuntauksessa. Äärimmäinen vaihtoehto tietysti vaihtaa talvirenkaat 17".
En muista tuon vakio 16" vanteen leveyttä. Näyttää jo niin donitsille tuolla 205/60/16 renkaalla.. 🤭

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Helmi 2020 22:26
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 18 Helmi 2020 22:18Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotan mitä löytyy kun käyttää autoa suuntauksessa. Äärimmäinen vaihtoehto tietysti vaihtaa talvirenkaat 17".
En muista tuon vakio 16" vanteen leveyttä. Näyttää jo niin donitsille tuolla 205/60/16 renkaalla.. 🤭
Mikä sulla syynä pyöränkulmien mittaukseen / säätöön?