Sivu 152/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 23:45
Kirjoittaja onik
Vootrson kirjoitti:Onko täällä kenelläkään 5-ovista mk4 Focusta 1.5 bensakoneella jossa on palkkituettu (yhdystuki lienee oikee termi?) takajousitus? Olen ollut käsityksessä että ainakin 1.5 koneen yhteydessä on aina monivarsituenta ja farmareissa ja activeissa kaikissa moottorivaihtoehdoissa... Huomasin että omassani on yhdystuki-rakenne vaikka (Focuksen esitteen ja kaiken muun saatavilla olevan tiedon mukaan) pitäisi olla multi link...
Ainakin ulkomailla Ford tiputtanut monivarsituennan pois tuosta mallista eikä ole päivittänyt materiaalejaan. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=778501

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 08:05
Kirjoittaja EeroH
onik kirjoitti: 14 Syys 2019 23:45 Ainakin ulkomailla Ford tiputtanut monivarsituennan pois tuosta mallista eikä ole päivittänyt materiaalejaan. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=778501
:lol: :lol:

Ihan kuin Astra. Vuoden auto tittelin jälkeen jäi watt link ja takaovien avausnapit pois ja kohta vähennettiin äänieristeitä yms. Koko ajan halpuutettu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 08:36
Kirjoittaja focst
Vootrson kirjoitti: 14 Syys 2019 22:42 Onko täällä kenelläkään 5-ovista mk4 Focusta 1.5 bensakoneella jossa on palkkituettu (yhdystuki lienee oikee termi?) takajousitus? Olen ollut käsityksessä että ainakin 1.5 koneen yhteydessä on aina monivarsituenta ja farmareissa ja activeissa kaikissa moottorivaihtoehdoissa... Huomasin että omassani on yhdystuki-rakenne vaikka (Focuksen esitteen ja kaiken muun saatavilla olevan tiedon mukaan) pitäisi olla multi link...
Etualatukivarsia on myös kahdella eri takahelalla. Sulla pitäisi olla öljy vaimennettu jos ei ole säästetty ja vaihdettu sitäkin normaaliin. Oli öljy vaimennettu isommilla koneilla ja dieselillä varustetuissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 10:10
Kirjoittaja @rsk@
Erot näkyy hyvin.

https://youtu.be/vP_nmfJ1T_I

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 10:44
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: 15 Syys 2019 08:05 :lol: :lol:

Ihan kuin Astra. Vuoden auto tittelin jälkeen jäi watt link ja takaovien avausnapit pois ja kohta vähennettiin äänieristeitä yms. Koko ajan halpuutettu.
Rupesiko astra/opel yhtä nopeasti karsimaan kuluja? Ensimmäiset autot vasta reilun vuoden ikäisiä :shock:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 10:46
Kirjoittaja focst
onik kirjoitti: 14 Syys 2019 23:45 Ainakin ulkomailla Ford tiputtanut monivarsituennan pois tuosta mallista eikä ole päivittänyt materiaalejaan. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=778501
Activessa näytti vielä olevan multilink, vissiin kun on uudempi mallina?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 14:26
Kirjoittaja revote
onik kirjoitti: 14 Syys 2019 23:45 Ainakin ulkomailla Ford tiputtanut monivarsituennan pois tuosta mallista eikä ole päivittänyt materiaalejaan. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=778501
Eikös tuolla sanottu, että Vignalessa olisi vielä?

Jos näin on niin eikös näin olisi pitänyt olla jo alunperin - Vignale on parhain varustetaso.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 14:29
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 15 Syys 2019 14:26 Eikös tuolla sanottu, että Vignalessa olisi vielä?

Jos näin on niin eikös näin olisi pitänyt olla jo alunperin - Vignale on parhain varustetaso.
Mutta jos on pakko Foordin säästää, niin järkevästi ajateltuna ST-lineen pitäs jättää multilink, kun siinä on jo vähän tiukempi alusta jo muutenkin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 15:12
Kirjoittaja Vootrson
@rsk@ kirjoitti: 15 Syys 2019 14:29 Mutta jos on pakko Foordin säästää, niin järkevästi ajateltuna ST-lineen pitäs jättää multilink, kun siinä on jo vähän tiukempi alusta jo muutenkin.
Pakko sanoa, että erinomaisesti toi palkkiperä st-linessä toimii mutta periaatteesta on aavistuksen kusetettu fiilis. Jos vertaan activeen, millaisella oon jonkin verran ajanut (sama voimansiirto kuin omassa) ja missä multi link on, niin omaan makuun on toi oma parempi - jämäkämpi ja ohjautuu terävämmin. Tietty senkin takia kun on matalampi.

Pistää vaan mietityttämään että kuinka paljon parempi oma olisi multi linkillä ollut. Ainakin kuoppaisilla teillä varmasti tasaisempaa...

Asiaan nyt viikonloppuna liikaa perehtyneenä, näyttäis että vain farmariin ja activeen on saatavilla monivarsituenta ja niissä se tulisi kaikilla varustetasoilla ja moottorivaihtoehdoilla. 5-oviseen ei sitä saa ilmeisesti enää muuten kuin ostamalla ST:n...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 15:33
Kirjoittaja focst
Vootrson kirjoitti: 15 Syys 2019 15:12 Pakko sanoa, että erinomaisesti toi palkkiperä st-linessä toimii mutta periaatteesta on aavistuksen kusetettu fiilis. Jos vertaan activeen, millaisella oon jonkin verran ajanut (sama voimansiirto kuin omassa) ja missä multi link on, niin omaan makuun on toi oma parempi - jämäkämpi ja ohjautuu terävämmin. Tietty senkin takia kun on matalampi.

Pistää vaan mietityttämään että kuinka paljon parempi oma olisi multi linkillä ollut. Ainakin kuoppaisilla teillä varmasti tasaisempaa...

Asiaan nyt viikonloppuna liikaa perehtyneenä, näyttäis että vain farmariin ja activeen on saatavilla monivarsituenta ja niissä se tulisi kaikilla varustetasoilla ja moottorivaihtoehdoilla. 5-oviseen ei sitä saa ilmeisesti enää muuten kuin ostamalla ST:n...
Jos ottaa 5 oviseen sen säädettävän alustan niin luulis sillon olevan myös multi link?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 15:54
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: 15 Syys 2019 10:44 Rupesiko astra/opel yhtä nopeasti karsimaan kuluja? Ensimmäiset autot vasta reilun vuoden ikäisiä :shock:
Jep.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 16:12
Kirjoittaja toasti
focst kirjoitti: 15 Syys 2019 15:33 Jos ottaa 5 oviseen sen säädettävän alustan niin luulis sillon olevan myös multi link?
Sen saa vain vignaleen, jossa joka tapauksessa on multi-link isommilla moottoreilla.
Edit. Tämä siis virheellistä tietoa, olin sokea enkä huomannut muissa hinnastoissa aktiivista jousitusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 16:31
Kirjoittaja focst
toasti kirjoitti: 15 Syys 2019 16:12 Sen saa vain vignaleen, jossa joka tapauksessa on multi-link isommilla moottoreilla.
Kyllä se aktiivijousitus on saatavilla 5 ovisiin ainakin St-lineen..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 16:41
Kirjoittaja toasti
focst kirjoitti: 15 Syys 2019 16:31 Ai sekin on poistunu muista malleista?
Siis jos puhutaan samasta asiasta, eli "aktiivisesta jousituksesta" niin en ainakaan muista kuin vignalen hinnastoista tällaista löydä.

Edit. Olen näemmä sokea. En tiedä miksi en noita huomannut. Eli saa muihinkin, unohtakaa.

Edit2. Hinnastossa tosin maininta, että vain 5-ovinen ja 2.0 diesel kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 16:41
Kirjoittaja @rsk@
focst kirjoitti: 15 Syys 2019 16:31 Ai sekin on poistunu muista malleista?
On kyllä outoa säästämistä...
1.5ecoboost on sitten kai jo niin paljon myyty muuten.
Mites kun isommassa dieselissä oli? Onko sekin vaan Vignale nyt?
Laitoin maahantuojalle kysymystä, että huhtikuussa puolessa välissä tehty kauppa ja auton pitäs tulla ensi kuussa ja jos ei ole multilink, niin silloin ei ole sitä mitä on tilattu ja mistä sopimus on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 16:49
Kirjoittaja toasti
@rsk@ kirjoitti: 15 Syys 2019 16:41
Mites kun isommassa dieselissä oli? Onko sekin vaan Vignale nyt?
Kuten tossa aiemmin jo editoin niin olin puusilmä enkä huomannut aktiivista jousitusta muuta kuin vignalen hinnastossa, mutta kyllä se siellä on muissakin. Tosin vain 2.0 dieselin kanssa, jos varustetaso ei ole vignale. Aiemmin sai muistaakeni myös 1.5 bensaan, mutta ilmeisesti juuri tämä multi-linkin poisto poisti myös aktiivisen jousituksen mahdollisuuden.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 16:58
Kirjoittaja focst
toasti kirjoitti: 15 Syys 2019 16:49 Kuten tossa aiemmin jo editoin niin olin puusilmä enkä huomannut aktiivista jousitusta muuta kuin vignalen hinnastossa, mutta kyllä se siellä on muissakin. Tosin vain 2.0 dieselin kanssa, jos varustetaso ei ole vignale. Aiemmin sai muistaakeni myös 1.5 bensaan, mutta ilmeisesti juuri tämä multi-linkin poisto poisti myös aktiivisen jousituksen mahdollisuuden.
Kyllä sen saa 1.5ecoboost koneellakin, ainakin ton rakenna oma focus mukaan 1000e hinta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 17:00
Kirjoittaja toasti
focst kirjoitti: 15 Syys 2019 16:58 Kyllä sen saa 1.5ecoboost koneellakin, ainakin ton rakenna oma focus mukaan 1000e hinta.
Katso hinnastosta "Aktiivinen jousitus (vain 5-ovinen, saatavilla 2.0 TDCi EcoBlue -moottoreiden kanssa)".
Noi rakenna auto -toiminnot on aina jäljessä oikeaa maailmaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2019 17:06
Kirjoittaja focst
toasti kirjoitti: 15 Syys 2019 17:00 Katso hinnastosta "Aktiivinen jousitus (vain 5-ovinen, saatavilla 2.0 TDCi EcoBlue -moottoreiden kanssa)".
Noi rakenna auto -toiminnot on aina jäljessä oikeaa maailmaa.
Niinpä tietysti..sinäänsä ei mua koskenut missään vaiheessa koska ei saanut farmariin..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2019 14:05
Kirjoittaja fordever
Vaikka itsellä ei ole edes tilauksessa Focusta, on pakko kommentoida näitä viimeaikaisia havaintoja. Tarkoitan takaovien kahvojen sensoreita ja alustaratkaisujen mahdollista muuttumista.

Valmistajathan Ford mukaan lukien muistavat aina pidättää oikeuden muutoksiin, joten turha valittaa. Kun autokauppaa tekee, ei taideta sopimuksissa eritellä jokaista ruuvia ja mutteria, tai vaikkapa sitä onko autossa takapäässä multilink vai ei. Joten valmistaja voisi periaatteessa laittaa sinne ihan mitä vain. Vaikka jäykän taka-akselin, lehtijouset ja rumpujarrut?

Onko takaovien sensorit mainittu jossain esitteessä, myyntimateriaalissa, hinnastossa tai sopimuksissa?

Se mikä huolestuttaa on että säästökuurin aikana korvataan oleellisen tärkeitä ja tietysti myös arvokkaita osia ja laitteita hieman vähemmän arvokkailla ja laadukkailla. Eikä niistä puhuta mitään eikä niitä huomata kuin vasta muutaman vuoden (toivottavasti vuoden ettei kuukauden) kuluttua sillä valitettavalla tavalla, että ne särkyvät ennen aikojaan.

Auton ostajalle merkitsee lopulta jotain vain se kun sopimus on allekirjoitettu ja hän saa auton sellaisena kuin hän on kaikista lähteistä saamansa informaation mukaan kuvitellut ja olettanut saavansa. Sopimus taas ei takaa läheskään kaikkea vai takaako? Ja luulo ei ole tiedon väärti, valitettavasti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2019 17:19
Kirjoittaja Kalvi85
Moore kirjoitti: 11 Syys 2019 08:47 Onkos jollain Wagonissa tuota Fordin "omaa" telinettä? Ajattelin, että pitäisikö vaan pelata varman päälle ja ostaa ne. Ainakin oma Calixin boxi on lovettu pohjasta niin, että sen alin kohta jää telineiden yläpinnan alapuolelle useamman sentin. Windbar Edge on tyylikäs ja näkisin, että ne voisivat olla katolla lähes aina. Tuo fordin oma teline on selkeästi korkeampi ja ulkonäkö vähän krouvi. No, eipä tässä millään Aston Martinilla ajellakaan. Edge on myös hiljainen, mites mahtaa tuo Fordin teline?
Minulla on nuo Fordin omat. Itselleni ne tulivat suoraan auton myyjältä, joten olin ja olen edelleen tyytyväinen. Helppo asentaa ja käyttää. Mukana kulkee fillari tai kajakki.

Jos arvostat auton ulkonäköä ja haluat pitää telineet kiinni ympäri vuoden, niin suosittelen jotain nätimpiä yksilöitä.

Minulla nuo ovat kiinni vain silloin kun tavaraa on katolla, joten auton ulkonäkö telineiden kanssa ei minua siinä vaiheessa kiinnosta.

Muutama kuva tuossa liitteenä. Toivottavasti linkit toimivat.

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2019 18:02
Kirjoittaja Kalvi85
Jatketaan hieman aiempia kokemuksia auton parista.

Sivulla 111 voi lukea kokemuksia kun autolla oli ajettu 12000km ja ikää sillä oli 4,5kk.
Nyt autolla on ajettu 23400km ja ikää sellanen 7,5kk.

Viimeisen kuukauden vikalista Ford Pass - sovelluksesta.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Moottorihäiriön varoitusvalo - säädös.
-Mäkilähtöavustimen varoitus.
-Etutörmäysvaroitin.
-Moottorihäiriön varoitusvalo - säädös.
-Mäkilähtöavustimen varoitus.
-Etutörmäysvaroitin.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Mäkilähtöavustimen varoitus.
-Etutörmäysvaroitin.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Mäkilähtöavustimen varoitus.
-Etutörmäysvaroitin.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Moottorihäiriön varoitusvalo - säädös.
-Etutörmäysvaroitin.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Etutörmäysvaroitin.
-Moottorihäiriön varoitusvalo - säädös.
-Etutörmäysvaroitin.
-Mäkilähtöavustimen varoitus.
-Voimansiirron vika / alempi teho.
-Moottorihäiriön varoitusvalo - säädös.

Useimmiten ilmoitukset tulevat vain sovellukseen. Auto on saattanut seistä tunnin tai vaikkapa neljä tuntia paikallaan kun näitä vikoja ilmestyy sovellukseen. Vain kerran on mittaritaulussa syttynyt häiriö valo ja "voimansiirron vika / alempi teho" on tälläin tullut sovellukseen.

Huollossa epäilivät, että sovelluksessa on vikaa, mutta Fordilta pyysivät ottamaan uudelleen yhteyttä huoltoon, sillä sovellus ei heidän mukaansa kehitä näitä vikoja itse, vaan jokainen on todellinen vika vaikka esiintyisivät pelkästään sovelluksen kautta.

Lisäksi on vielä sivuikkuna, joka ei sulkeudu automaattisesti. Tääläkin palstalla ollut asiasta juttua ja tämä on tuttu homma myös huollolle. Joskus saattaa kuulemma mennä ohi kun ikkunaa ajelee riittävästi, mutta itselläni ei. Ohjelmoivat tuon kuulemma uudestaan.

Takapenkin turvavyömuistutus jää välillä huutamaan jos lapset poistuvat autosta kesken matkan. Tähän sain ihan tyydyttävän selityksen huollosta. Takapenkissä ei ole kuulemma mitään antureita ja tämä aiheutuu kuulemma siitä, että vyöt avataan ennen kun auto on kokonaan pysähdyksissä. Tällöin auton uudelleen käynnistyksen kautta kilkatus loppuu.

Öljynvaihto... itselläni oli ajettu 8990km kun ensimmäisen kerran vaati öljynvaihtoa. Öljyä ei tuolloin huhtikuussa kuitenkaan vaihdettu, vaan Fordin ohjeiden mukaan vain softapäivitys.

15000km huolto (öljynvaihto) oli paikallisella merkkikorjaamolla vain 120€.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2019 18:18
Kirjoittaja Fixu
Kalvi85 kirjoitti: 16 Syys 2019 18:02 ...Viimeisen kuukauden vikalista Ford Pass - sovelluksesta..
Mulla tuli muutama viikko sitten myös FP:n virheilmoitus, josta auto itse ei ilmoittanut mitään. Viikko sitten kävi pajalla eikä huollon mukaan löytynyt mitään vikaa. Avasivat "session" (mitä tarkoittaa?), jonka aikana autoon tuli jotain päivityksiä. Onko tuossa kyse siitä että auto on kytkettynä jonnekin valmistajan järjestelmään, josta tulee automaattisesti päivityksiä? Mitä kaikkea tuossa mahdollisesti päivittyy? Huollossa eivät kerro koskaan kovin selkeästi mitään. Minun kuulemma pitäisi FP:n kautta tehdä jotain päivityksiä autoon ja ohjasivat myyntiin kun huollossa ei ole koulutusta tuohon (!?). Myynnistä ihmettelivät mistä kyse. Ei kai asiakkaan pidä itse päivitellä autoansa. Syncin päivittämisen vielä ymmärrän..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2019 18:34
Kirjoittaja revote
Fixu kirjoitti: 16 Syys 2019 18:18Ei kai asiakkaan pidä itse päivitellä autoansa. Syncin päivittämisen vielä ymmärrän..
Minä taas näen tuon noin että ennemmin itse päivitän kun vien jonnekin päivitettäväksi. Kunhan prosessi on helppo niin ei mulla ainakaan ole asian kanssa ongelmaa, varsinkin kun yleensä asiat toimivat päivityksien jälkeen paremmin ja/tai tulee uusia toimintoja.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2019 18:43
Kirjoittaja @rsk@
onik kirjoitti: 14 Syys 2019 23:45 Ainakin ulkomailla Ford tiputtanut monivarsituennan pois tuosta mallista eikä ole päivittänyt materiaalejaan. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=778501
Ford vastaa: Yhdystukiakselisto on kevyempi ja paremmin kuormattuna käyttäytyvä. Lisäksi yhdystukiakseliston eduksi voidaan laskea hiljaisempi toiminta, sillä yhdystukiakselisto on paremmin eristetty korista.

No näillä mennään. 😁