Sivu 126/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 08:02
Kirjoittaja onik
jesseson94 kirjoitti: 24 Heinä 2019 04:02 Auto kävi huollossa ja ilmoitettiin että kuskinpuolen kaijutin menee vaihtoon.. audio10 tosiaan kyseessä. Onko muilla b&o paketin omistajilta vaihdettu?
Ei ole, vaikka olen kahdesti valittanut kuskin oven resonoinnista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 08:06
Kirjoittaja Frnz
Arski54 kirjoitti: 23 Heinä 2019 23:45 Esim. Seatissa pysyy tavallinen vakkari päällä kun vaihtaa vaihdetta riittävän nopeasti.
Myös Fordissa pitäisi pysyä, minulla on tästä Fordin kirjallinen lausunto. Mutta ei siis Fordissa pysy.
Menee ehkä vähän off topiciksi uudesta Focuksesta, mutta siis yllä olevien mukaan ainakin manuaalivaihteisessa Skodassa ja Seatissa vakkari pysyy päällä vaikka vaihtaa vaihdetta ja Focuksessa ei. Koska en ole ajanut esimerkin autoilla, en osaa siihen sanoa tarkemmin, mutta Focuksen "puolustukseksi" voisi todeta että yleisesti manuaalivaihteisen vakkarin pitäisikin deaktivoitua kun kytkimen painaa pohjaan (eli kun vaihtaa vaihdetta, kuvaus esim https://en.wikipedia.org/wiki/Cruise_control Operation-kohdan lopussa). Alunperin keskustelu lähti liikkeelle siitä, että tämä oli havaittu virheeksi tai puutteeksi uudessa Focuksessa ja kommentoin aikaisemmin että ominaisuus toimii kuten sen pitäisikin. :D

Lienee kyseessä on kyseisen laitteen ominaisuuksien asetus valmistajan päättämään tahtotilaan ja mistä sitä tietää jos tämä olisi vaikka Forscanilla muutettavissa..?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 08:37
Kirjoittaja Hair
Tämäpä outoa sillä uudessa Fiestassa vakkari pysyy päällä vaikka vaihdetta vaihtaa. 🤔

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 08:55
Kirjoittaja Rusakko_
Onko eroa vaihtaako vaihdetta polkemalla kytkinpoljin aivan pohjaan (siis koko polkimen liikerata) tai vaikuttaako koko vaihteenvaihtotapahtuman kesto vakkarin päällä pysymättömyyteen?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 15:50
Kirjoittaja EeroH
Frnz kirjoitti: 23 Heinä 2019 21:21 Onko jossain maailmassa auto manuaalivaihteilla jossa vakkari pysyy päällä vaihdon jälkeen ja jatkaa ajoa samalla nopeudella?
Astrassa pysyy päällä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 15:57
Kirjoittaja focst
Rusakko_ kirjoitti: 24 Heinä 2019 08:55 Onko eroa vaihtaako vaihdetta polkemalla kytkinpoljin aivan pohjaan (siis koko polkimen liikerata) tai vaikuttaako koko vaihteenvaihtotapahtuman kesto vakkarin päällä pysymättömyyteen?
Jos vaihtaa vaihteita hitaasti niin ei pysy..ilman tuumaus taukoja pysyy..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 16:10
Kirjoittaja calculus
Itse ehdin tottua Mondeossa vakkariin, joka meni pois päältä kytkimeen koskiessa. Yleensä, kun nopeusrajoitus laski, niin vaihdoin pienemmälle moottorijarrutuksen tehostamiseksi ja siinä samalla vakkari meni tosiaan pois päältä. Kun vaihdettiin Focukseen, niin muutaman kerran säikähdin aluksi, kun tein samat toimenpiteet rutiinilla, mutta auto halusikin kiihdyttää uudestaan pienemmällä vaihteella. :) No, nykyään can-nappi on kyllä aktiivisessa käytössä. 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 16:48
Kirjoittaja Rusakko_
focst kirjoitti: 24 Heinä 2019 15:57 Jos vaihtaa vaihteita hitaasti niin ei pysy..ilman tuumaus taukoja pysyy..
Jotenki tuo jäi mieleen kun vuosi sitten uutta Focusta koeajoin litrasella manuaalilla. Keppimiehet sitten vaan kepittelee aktiivisemmin *höhö*

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 16:59
Kirjoittaja Rusakko_
Kun eilinen vika pysytteli poissa tänäänkin, niin sen kunniaksi suoritin liuotinpesun ja levitin läjän erilaisia Autoglymin vahoja ym autonhoitotuotteita ympäri autoa. Sisätilat imuroin ja pyyhin pintoja pölystä. Ulkona varjossa +28 C.
Focus soitteli B&O:n setillä kesäbiisejä ja minä naatiskelin lämmintä olutta. Vaimo ja lapset jätti isännän rauhaan.

Helteestä huolimatta semmosta hommaa, että joku kestokäsittely olis hyvä jatkossa. Varsinki ku suolauskausi alkaa.
Mutta kiva väri tuo Diffused Silver Activessa!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 17:51
Kirjoittaja timox.oksanen
Onko kukaan saanut huollossa tai jopa omin päin pois nopeusrajoitusten navista hakemista? Ärsyttää kun vaihtelee ihan mitä sattuu, useimmiten 80 alueella keksii että rajoitus onkin 100. Viimeksi eivät sitä huollossa saaneet pois, mutta josko joku kikka siihen olisi jo tullut...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 17:56
Kirjoittaja Fixu
timox.oksanen kirjoitti: 24 Heinä 2019 17:51 Onko kukaan saanut huollossa tai jopa omin päin pois nopeusrajoitusten navista hakemista? Ärsyttää kun vaihtelee ihan mitä sattuu, useimmiten 80 alueella keksii että rajoitus onkin 100. Viimeksi eivät sitä huollossa saaneet pois, mutta josko joku kikka siihen olisi jo tullut...
Ei. Yrittivät, mutta aiheutti huollon mukaan jonkin virheen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 18:05
Kirjoittaja calculus
Rusakko_ kirjoitti: 24 Heinä 2019 16:59 Mutta kiva väri tuo Diffused Silver Activessa!
On se kiva Vignalessakin. Sellainen väri, missä ei p*ska näy pahasti, vaikka ei pahimmalla kurakaudella ehdi tai viitsi pestä autoa pari kertaa viikossa. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 18:14
Kirjoittaja toasti
timox.oksanen kirjoitti: 24 Heinä 2019 17:51 Onko kukaan saanut huollossa tai jopa omin päin pois nopeusrajoitusten navista hakemista? Ärsyttää kun vaihtelee ihan mitä sattuu, useimmiten 80 alueella keksii että rajoitus onkin 100. Viimeksi eivät sitä huollossa saaneet pois, mutta josko joku kikka siihen olisi jo tullut...
Huollossa kyllä pitäisi onnistua. Kuva ETIS-huoltotoiminnoista IPMA-moduulille
https://imgur.com/a/x2frdqv

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 20:30
Kirjoittaja xflex
Rusakko_ kirjoitti: 24 Heinä 2019 16:59 Kun eilinen vika pysytteli poissa tänäänkin, niin sen kunniaksi suoritin liuotinpesun ja levitin läjän erilaisia Autoglymin vahoja ym autonhoitotuotteita ympäri autoa.
Kiitokset kun jaoit huollon terveiset! Sharing is caring... :thumbup:

Hyvä juttu jos pirssin boottaus auttoi ja toivotaan ettei tuosta tarvitse tehdä tapaa - vähän on vielä laittoa jossain jos pitää lähteä akusta piuhoja irti repimään saadakseen ylimääräiset virtasyöpöt hiljaiseksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 20:58
Kirjoittaja PiuhaPoikki
xflex kirjoitti: 24 Heinä 2019 20:30 vähän on vielä laittoa jossain jos pitää lähteä akusta piuhoja irti repimään saadakseen ylimääräiset virtasyöpöt hiljaiseksi.
Softabugiltahan tuo minun korvaan kuulostaa.
Ohjelmisto ei osaa ottaa huomioon kaikkia anturiarvojen mahdollisia kombinaatioita ja jää jonkunmoiseen luuppiin.
Sitten uudelleenkäynnistys palauttaa toiminnan normaaliksi.
Voisin kuvitella että "korjaus" oli väliaikainen kunnes ohjelmisto on korjattu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 22:30
Kirjoittaja Pelimiäs
Asiasta toiseen...

En muista lukeneeni enkä hakusanoilla löytänyt sellaista asiaa että omassa Vignalessa A8 loota kytkee vaihteita joskus omituisesti. Parkkialueella on muutaman kerran yllättänyt kun on joutunut vaihtamaan pakille parkittaessa ja auto on ollut eteenpäin kaltevalla alueella niin ei tahdo pakki kytkeytyä ihan pienillä kierroksilla vaan pitää nostaa kierroksia jolloin auto "hyökkää" rajummin taaksepäin. Onko vastaavaa ollut muilla A8 käyttäjillä?

Mainitsin tästä paikallisessa liikkeessä ja kuulemma tätä tutkitaan Fordilla ja odotettavissa jonkinlainen päivitys. On siis huomattu myös muiden omistajien toimesta?

Moottoritielle kiihdyttäessä A8 laatikon voi sanoa että hieman nykii kun kytkee vaihteita isommalle. Onhan se erilainen laatikko kun powershift mutta jotain ohjelmallista optimointia tuo laatikko kyllä vaatisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 22:52
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Pelimiäs kirjoitti: 24 Heinä 2019 22:30 Parkkialueella on muutaman kerran yllättänyt kun on joutunut vaihtamaan pakille parkittaessa ja auto on ollut eteenpäin kaltevalla alueella niin ei tahdo pakki kytkeytyä ihan pienillä kierroksilla vaan pitää nostaa kierroksia jolloin auto "hyökkää" rajummin taaksepäin.
Mäkilähtöavustin?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 22:52
Kirjoittaja toasti
Pelimiäs kirjoitti: 24 Heinä 2019 22:30 Asiasta toiseen...

En muista lukeneeni enkä hakusanoilla löytänyt sellaista asiaa että omassa Vignalessa A8 loota kytkee vaihteita joskus omituisesti. Parkkialueella on muutaman kerran yllättänyt kun on joutunut vaihtamaan pakille parkittaessa ja auto on ollut eteenpäin kaltevalla alueella niin ei tahdo pakki kytkeytyä ihan pienillä kierroksilla vaan pitää nostaa kierroksia jolloin auto "hyökkää" rajummin taaksepäin. Onko vastaavaa ollut muilla A8 käyttäjillä?

Mainitsin tästä paikallisessa liikkeessä ja kuulemma tätä tutkitaan Fordilla ja odotettavissa jonkinlainen päivitys. On siis huomattu myös muiden omistajien toimesta?

Moottoritielle kiihdyttäessä A8 laatikon voi sanoa että hieman nykii kun kytkee vaihteita isommalle. Onhan se erilainen laatikko kun powershift mutta jotain ohjelmallista optimointia tuo laatikko kyllä vaatisi.
Mahtaisiko tuossa pakitustilanteessa mäkilähtöavustin pitää turhan tiukasti kiinni? Ei ole itsellä tullut tuollaista tilannetta vastaan, mutta välillä kotipihasta lähtiessä sähköinen käsijarru ei aina tahdo vapauttaa kovinkaan helposti, jolloin ilmiö on aika samanlainen.

Ja nykivä tuo laatikko kyllä on. Mielestäni enemmän jopa alaspäin vaihdoissa. TCM on päivitetty valitusten johdosta, mutta ei se mielestäni parantanut toimintaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 23:03
Kirjoittaja Freeze
Onkos kellään – itse veikkaisin törmäyksenestojärjestelmä – tehnyt maantienopeudessa yllätysjarrutusta ilman mitään selkeää syytä? Itsellä on tullut kevään -- nyt välillä 3 kertaa, jolloin auto on 80-100 km/h nopeudesta adaptiivisella vakkarilla ajaessa yllättäen hidastanut voimakkaasti, ja sitten jättänyt auton rullaamaan. Vauhti hidastuu ehkä 5 km/h tänä aikana. Ei sellaista jarrutusta kuin muuttuvalle nopeusmerkille tultaessa vaan agressiivisempi.

Mitään en ole tiellä nähnyt, eikä törmäysvaroitin ole ilmoittanut mitään. Jos softabugi jätetään pois, niin itse olen spekuloinut jotain poikkeavaa tienmuotoa tai liikennemerkkiä, joka esim. heijastaa valoa jollain tavalla, joka saa anturit reagoimaan. Kaikki kolme pikajarrutusta ovat tapahtuneet samalla ~2 km pätkällä kotini lähellä.

Edit: tarkennettu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 23:49
Kirjoittaja Rusakko_
toasti kirjoitti: 24 Heinä 2019 22:52 Mahtaisiko tuossa pakitustilanteessa mäkilähtöavustin pitää turhan tiukasti kiinni? Ei ole itsellä tullut tuollaista tilannetta vastaan, mutta välillä kotipihasta lähtiessä sähköinen käsijarru ei aina tahdo vapauttaa kovinkaan helposti, jolloin ilmiö on aika samanlainen.

Ja nykivä tuo laatikko kyllä on. Mielestäni enemmän jopa alaspäin vaihdoissa. TCM on päivitetty valitusten johdosta, mutta ei se mielestäni parantanut toimintaa.
Mäkilähtöavustin ainakin omassani tekee lähdöistä vähän hyökkäviä. Aika turha toiminto automaateissa ylipäätään.

Suunnanvaihdon yhteydessä ajoittain viivettä.

Kiihdyttäessä noin suunnilleen puolella kaasulla (vaihtaa n. 3000-3500 rpm kohdalla) loota ryntäyttää hivenen kierroksia vaihdon yhteydessä, mikä aiheuttaa vedon epätasaisuutta ja paikoin vähän nykäsevän kyydin. Noin on toiminut aiemmat perustason turbiinilootat, enkä ole välittänyt vähääkään.

Kerran kävi niin, että ajoin jyrkkää asfalttimäkeä ylös n. 5-10 km/h. Pinnalla oli hiekkaa ja pieniä kiviä. Tiesin että tassut tulee lipsumaan, koitin Activen ajomoodia "kevyt maastoajo" tjsp ja samantien kun pyörä sutasi, lootasta karkasi veto. Vaihde edelleen D:llä, eikä mitään tapahdu. Käytin N:llä, otin vauhtia ja ajoin mäen ylös. Toista kertaa ei tullut esille, vaikka yritin.

Näkisin, että softalla sais viilattua vaihtoja siistimmäksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Heinä 2019 23:57
Kirjoittaja Rusakko_
Freeze kirjoitti: 24 Heinä 2019 23:03 Onkos kellään – itse veikkaisin törmäyksenestojärjestelmä – tehnyt maantienopeudessa yllätysjarrutusta ilman mitään selkeää syytä? Itsellä on tullut kevään -- nyt välillä 3 kertaa, jolloin auto on 80-100 km/h nopeudesta adaptiivisella vakkarilla ajaessa yllättäen hidastanut voimakkaasti, ja sitten jättänyt auton rullaamaan. Vauhti hidastuu ehkä 10-20 km/h tänä aikana. Ei sellaista jarrutusta kuin muuttuvalle nopeusmerkille tultaessa vaan agressiivisempi.

Mitään en ole tiellä nähnyt, eikä törmäysvaroitin ole ilmoittanut mitään. Jos softabugi jätetään pois, niin itse olen spekuloinut jotain poikkeavaa tienmuotoa tai liikennemerkkiä, joka esim. heijastaa valoa jollain tavalla, joka saa anturit reagoimaan. Kaikki kolme pikajarrutusta ovat tapahtuneet samalla ~2 km pätkällä kotini lähellä.
Kerran huomannut terävän - joskaan ei kovin voimakas - jarrutuksen maantievauhdissa. Auto hidasti n 5 km/h.

Lisäksi 3-4 kertaa tullut 7000 km matkalla ihan puskasta ilmoitus että ajoneuvo hidastaa tms. Ilmoitus tullut maantievauhdissa, mutta mitään ei ole tapahtunut.

Niin ja Kehä 1:llä uudessa tunnelissa Keilaniemessä heitti vilkkuvan infon ruutuun törmäysvaarasta monena aamuna peräkkäin. Jarrutti vähän, mutta ei muuta. Pudotin törmäysvaroittimen herkkyyttä asetuksista. Toimi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Heinä 2019 00:33
Kirjoittaja Pelimiäs
toasti kirjoitti: 24 Heinä 2019 22:52 Mahtaisiko tuossa pakitustilanteessa mäkilähtöavustin pitää turhan tiukasti kiinni? Ei ole itsellä tullut tuollaista tilannetta vastaan, mutta välillä kotipihasta lähtiessä sähköinen käsijarru ei aina tahdo vapauttaa kovinkaan helposti, jolloin ilmiö on aika samanlainen.
Tuota mäkilähtöavustinta epäilin itsekin heti ja otin sen pois päältä. Ei vaikutusta. Auto lähtee hitaasti ryömimään eteenpäin jos kalteva alusta eli avustin löysää kyllä jarrun ja siitä se nykäisy tulee kun joutuu nostamaan kierroksia ja pakki menee päälle.

Kute sanoin niin tämä oli tiedossa Fordin systeemeissä kehotuksella "älä vaihda laatikkoa, selvitetään syytä".

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Heinä 2019 00:51
Kirjoittaja AAR85
Pelimiäs kirjoitti: 24 Heinä 2019 22:30 Asiasta toiseen...

En muista lukeneeni enkä hakusanoilla löytänyt sellaista asiaa että omassa Vignalessa A8 loota kytkee vaihteita joskus omituisesti. Parkkialueella on muutaman kerran yllättänyt kun on joutunut vaihtamaan pakille parkittaessa ja auto on ollut eteenpäin kaltevalla alueella niin ei tahdo pakki kytkeytyä ihan pienillä kierroksilla vaan pitää nostaa kierroksia jolloin auto "hyökkää" rajummin taaksepäin. Onko vastaavaa ollut muilla A8 käyttäjillä?
Mulla on tehnyt tismalleen samalla tavalla kerran. Ajoin auton tien sivuun ja siinä oli pieni alamäki. Kytkin pakin päälle, jotta saan auton pakitettua ruutuun. Pakki kumminkaan ei kytkeytynyt vaan kierrokset nousi kaasua painaessa, kuin olisi vapaalla ollut. Kytkin vaihteenvalitsimen heti P:lle ja sitten takaisin R ja sitten se kytkeytyi normaalisti. Tosiaan vaan kerran on näin käynyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Heinä 2019 08:07
Kirjoittaja Dore
:thumbup: Nyt kun suurin osa tämän threadin viesteistä luettu, uskallaudun esittelemään itseni.
Oma focus ostettu 17.7 päädyin ottamaan valmiiksi Suomessa olevan version. 1.0 Titanium A8 Wagon.
Vähän jäi harmittamaan, kun ei aivan löytynyt niillä varusteilla mitä oisin halunnut. Parking pack ja B&O jäi uupumaan. Rintajouppi pelotteli 6kk toimitusajalla, kun Fordintehdas kiinni elokuun. Suomessa olevan auton 3vk toimitusaika tuntui paljon houkuttelevammalta.
Koeajolla en tuntenut alustassa paljoa ero omaan '13 vw golfiin. Oikein kotoisa oli tunnelma ratin takana.

Mitenhän onnistuisi kameran asennus jälkiasennuksena?
Entä onko forscannin hommaaminen järkevää? Golfia ainakin tykkäsin räplätä samalaisilla leluilla :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Heinä 2019 08:37
Kirjoittaja Mastaj
timox.oksanen kirjoitti: 24 Heinä 2019 17:51 Onko kukaan saanut huollossa tai jopa omin päin pois nopeusrajoitusten navista hakemista? Ärsyttää kun vaihtelee ihan mitä sattuu, useimmiten 80 alueella keksii että rajoitus onkin 100. Viimeksi eivät sitä huollossa saaneet pois, mutta josko joku kikka siihen olisi jo tullut...
Kyllä, huollossa ottivat sen pois käytöstä. Päivityksen jälkeen toiminut kuten pitää.