Sivu 107/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2019 20:17
Kirjoittaja focst
calculus kirjoitti: 21 Touko 2019 20:10 Ai niin, ensimmäisten 2700 km aikana auto on kuluttanut öljyä ehkä vajaan kolmanneksen mittavälistä, ja viimeisen 1000 kilsan aikana mielestäni öljymäärä ei ole vähentynyt. Lisäksi öljy on edelleen kullanväristä, eikä tummunut ollenkaan. :thumbup:
Mulla eka 10tkm öljynvaihto lähestyy eikä ole vielä öljy vajunut yhtään. Oisko sulla ollu lähtiessä vajaa täyttö?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Touko 2019 22:12
Kirjoittaja Jeipii
Tässä lisätietoa siitä miten tuo Fordin öljynvaihtoväli määräytyy.
https://www.yourmechanic.com/article/un ... -minderler

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Touko 2019 20:23
Kirjoittaja @rsk@
Samat suurinpiirtein kiihtyy tuo uusi 182hp 1.5ecoboosti mitä 1.6ecoboost.
https://www.automobile-catalog.com/car/ ... t_182.html

Mutta tuossa videon pätkässä 150hp kiihtyy 8,0s sataseen?

https://youtu.be/8pF8pWIO3I4

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Touko 2019 22:07
Kirjoittaja Trukki1
Minullakaan ei ole öljyä kulunut, ainakaan vielä. 12 000 km takana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 07:44
Kirjoittaja Nuuskamuikkunen72
Toimiiko teillä muilla tuo kaistavahti ylipäätään? Itselläni se on oletusasennossa että vain täristää eikä käännä, mutta kertaakaan en ole saanut sitä reagoimaan vaikka olen tahallanikin ajanut kaistaviivojen päällä. Silloin se kuitenkin ravistaa kun säätää sitä tärinän voimakkuutta eli ei se ihan hengetön kumminkaan ole :o

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 07:53
Kirjoittaja Hessu81
Nuuskamuikkunen72 kirjoitti: 23 Touko 2019 07:44 Toimiiko teillä muilla tuo kaistavahti ylipäätään? Itselläni se on oletusasennossa että vain täristää eikä käännä, mutta kertaakaan en ole saanut sitä reagoimaan vaikka olen tahallanikin ajanut kaistaviivojen päällä. Silloin se kuitenkin ravistaa kun säätää sitä tärinän voimakkuutta eli ei se ihan hengetön kumminkaan ole :o
Toimii ainakin siinä oliko nyt älykkäässä asetuksessa. Ohjaa keskelle jos kaistaviivat vaan näkyy. Ei oikeastaan paljaalla tienpinnalla edes häiritse ajoa muuten ku oikeassa tilanteessa. Sitä automaattista ohjausta tulee todella harvoin käytettyä, mikä taitaa tulla aktiivisen vakkarin kylkiäisenä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 10:09
Kirjoittaja Freeze
Tuo automaattinen kaistallapitoavustin on minulle ainakin täysin hyödytön, koska en halua ajaa kaistan keskellä olevissa urissa vaan niistä sivussa - joten joudun koko ajan kamppailemaan vahtia vastaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 15:20
Kirjoittaja AAR85
Freeze kirjoitti: 23 Touko 2019 10:09 Tuo automaattinen kaistallapitoavustin on minulle ainakin täysin hyödytön, koska en halua ajaa kaistan keskellä olevissa urissa vaan niistä sivussa - joten joudun koko ajan kamppailemaan vahtia vastaan.
Sama täällä. Ei ole juurikaan ollut päällä. Testattu on, että toimii.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 16:28
Kirjoittaja HMS77
Kaistavahti toimii erinomaisesti ja se on aina päällä, kaista-avustinta taas ei tule juurikaan käytettyä koska se muistuttaa sitten jatkuvasti että pitää kädet ratissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 18:21
Kirjoittaja Trukki1
Nuuskamuikkunen72 kirjoitti: 23 Touko 2019 07:44 Toimiiko teillä muilla tuo kaistavahti ylipäätään? Itselläni se on oletusasennossa että vain täristää eikä käännä, mutta kertaakaan en ole saanut sitä reagoimaan vaikka olen tahallanikin ajanut kaistaviivojen päällä. Silloin se kuitenkin ravistaa kun säätää sitä tärinän voimakkuutta eli ei se ihan hengetön kumminkaan ole :o
Olet varmaankin ensiksi aktivoinut kaistavahdin vasemman puolinmaisen viiksen päästä nappia painamalla... ;) Niin johan kääntää...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 19:08
Kirjoittaja HMS77
Itsehän olen "ajanut" kerran 50km matkan ohjaamatta autoa kertaakaan, 15 sekunnin välein vaan puristaa ratista sen verran ettei järjestelmä hermostu. :D
Kaista-avustin siis toimii erinomaisesti mutta tuo jatkuva muistutus ärsyttää sen verran että ei jaksa pitää päällä..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 19:20
Kirjoittaja Nuuskamuikkunen72
Trukki1 kirjoitti: 23 Touko 2019 18:21 Olet varmaankin ensiksi aktivoinut kaistavahdin vasemman puolinmaisen viiksen päästä nappia painamalla... ;) Niin johan kääntää...
Jaa sekö sen napin tarkoitus onkin.. :shock:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 23 Touko 2019 19:33
Kirjoittaja HMS77
Nuuskamuikkunen72 kirjoitti: 23 Touko 2019 19:20 Jaa sekö sen napin tarkoitus onkin.. :shock:
Nyt pitää erottaa kaksi asiaa toisistaan:

- kaistavahti
- kaista-avustin

Kaistavahti on se nappi siellä viiksen päässä, se muistuttaa että pysyt viivojen välissä avustaa myös hienoisesti ohjauksessa ja täristää rattia kun menet viivojen yli mutta ei varsinaisesti estä esim ojaanajoa tai vastaantulevien kaistalle ajautumista.

Kaista-avustin taas on se joka ohjaa sun autoas autonomisesti 15 sekunnin ajan kerrallaan vaikkei kädet ole ratissa.
Tämän featuren tarkoitus on myös estää esim omalta kaistalta pois ajautuminen esim tilanteessa jossa kuski on nukahtanut rattiin.

Kaistavahti toimii myös itsenäisesti, mutta kaista-avustin vaatii toimiakseen tuon kaistavahdin aktivoinnin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Touko 2019 00:39
Kirjoittaja Hessu81
HMS77 kirjoitti: 23 Touko 2019 19:33 Nyt pitää erottaa kaksi asiaa toisistaan:

- kaistavahti
- kaista-avustin

Kaistavahti on se nappi siellä viiksen päässä, se muistuttaa että pysyt viivojen välissä avustaa myös hienoisesti ohjauksessa ja täristää rattia kun menet viivojen yli mutta ei varsinaisesti estä esim ojaanajoa tai vastaantulevien kaistalle ajautumista.

Kaista-avustin taas on se joka ohjaa sun autoas autonomisesti 15 sekunnin ajan kerrallaan vaikkei kädet ole ratissa.
Tämän featuren tarkoitus on myös estää esim omalta kaistalta pois ajautuminen esim tilanteessa jossa kuski on nukahtanut rattiin.

Kaistavahti toimii myös itsenäisesti, mutta kaista-avustin vaatii toimiakseen tuon kaistavahdin aktivoinnin.
Taitaa olla kaistanpitoavustin kaikissa vakiona ja se myös ohjaa auton tietyillä asetuksilla takaisin kaistaviivojen (jos näkyvissä) väliin, mikäli auto ajautuu viivojen yli ilman vilkkua. Siitä viiksen päässä olevasta napista saa sen nopeasti aktiiviseksi tai pois päältä oli asetuksissa mikä tahansa. Aktiivisen vakionopeussäätimen mukana tulee ajolinja-avustin, mikä toimii ainoastaan aktiivisen vakionopeussäätimen ollessa kytkettynä ja mikäli ratista painaa päälle kyseisen ominaisuuden. Tämä pyytää käsiä rattiin ja pysäyttää auton, mikäli et laita käsiä rattiin. Myös kaistanpitoavustin ilmoittaa kädet rattiin jos pari kertaa peräkkäin joutuu korjaamaan linjoja ja on näistä se hyödyllinen varuste

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Touko 2019 01:17
Kirjoittaja Hessu81
-kaistavahti varoittaa (vakiovaruste)
-kaistanpitoavustin korjaa ajolinjan (vakiovaruste) ja estää parhaassa tapauksessa onnettomuuden
-ajolinja-avustin ajaa autonomisesti tasolla 2(lisävaruste)
ja yrittää pitää auton keskellä kaistaa.
Jos tuntuu ettei omasta autosta noita vakiovarusteita löydy, niin asetukset ja viiksen pää tarkastukseen

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Touko 2019 19:09
Kirjoittaja Jonez
Onko täällä kellään jakaa kokemuksia 1,5 litrasen 182 hp A8 kulutuksesta (ST-line, 18'' vanteet). Olen nyt omallani ajellut n. 2kk ja 2000km. Toiminut hyvin mutta kulutus mietityttää. Normaalissa ajossa maantie kulutus on normaali ajotilassa 100 km/h vauhdissa ajotietokoneen mukaan noin 7,0 l / 100km. Vastaavasti kaupunkiajossa (pääosin alle 5km pätkäajoa) rauhallisella ajotyylillä kulutus nousee yli 10 l / 100 km ajotietokoneen mukaan. Onko tuolla koneella, noilla vanteilla ja automaattilaatikolla kulutus todella noin kova?

Vertailun vuoksi itsellä oli sijaiskäytössä farmari 1,5l 150hv automaattilaatikolla ja kulutus oli selkeästi pienempi, vaikka kyseessä oli wagon, toki pienemmillä vanteilla. Sijaisauto tuntui myös huomattavasti pirteämmältä kuin omani, mutta saattaa johtua erosta vanteissa. Sijaisautossa taisi olla 16''.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 10:45
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 11 Touko 2019 22:00 Ei 2litran dieselissä ole edes ollut ongelmia taitaa olla ainoa..1.5 ecoboost taitaa tulla manuaalina hyvänä kakkosena hyvin vähän ongelmia..
Kun nettiä selaa niin Transitissa on ollut ongelmia 2.0 ecobluen kanssa mutta ne ovat tainneet liittyä alkupään valmistussarjoihin.
Jotain jakopää- ja suutinongelmia on raportoitu.
Focuksen 2,0 dieseleistä ei kovin paljon löydy pahaa mainintaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 14:48
Kirjoittaja Pelimiäs
Jonez kirjoitti: 24 Touko 2019 19:09 Onko täällä kellään jakaa kokemuksia 1,5 litrasen 182 hp A8 kulutuksesta (ST-line, 18'' vanteet). Olen nyt omallani ajellut n. 2kk ja 2000km. Toiminut hyvin mutta kulutus mietityttää. Normaalissa ajossa maantie kulutus on normaali ajotilassa 100 km/h vauhdissa ajotietokoneen mukaan noin 7,0 l / 100km. Vastaavasti kaupunkiajossa (pääosin alle 5km pätkäajoa) rauhallisella ajotyylillä kulutus nousee yli 10 l / 100 km ajotietokoneen mukaan. Onko tuolla koneella, noilla vanteilla ja automaattilaatikolla kulutus todella noin kova?
Ajelen itse 182hp A8:lla ja alla 18" Michelinit ja ajelen päivittäin yhteensuuntaan 20km työmatkaa moottoritiellä jossa käytössä useita rajoituksia työmaista johtuen eli vaihtelevat nopeudet. Auto näyttää kulutukseksi 7.6-7.7l. Jos ajelen pientä kaupunkiajoa niin kulutus nousee n. 8.5l tuntumaan. Pitkässä matka-ajossa kulutus tippuu luokkaan 5.6-5.8l/100km nätisti ajaen. Kilometrejä takana nyt 5600km ja kakkos trippimittari on alusta asti mitannut kulutuksen 8.1l/km sisältäen kaikki ajot helmikuusta lähtien.

En tiedä miten poljetat sitä autoa mutta mielestäni sinun auton kulutuksessa on ehkä jotain pielessä. Tarkista kulutus laskemalla se ensin itse tankatuista litroista ja ajetuista kilometreistä. Jos menet autoliikeeseen valittamaan niin nehän varmaan vaan neuvovat seuraamaan kulutusta 20tkm saakka ja sitten takasin valittamaan. Mitäpä ne tuolle kulutukselle paljoa voivat. Mitäs ostit.

Onhan tuo aika syöppö pikkuautoksi ja ei kannata hankkia jos alkaa laskemaan kulutettuja litroja tarkkaan. Suosittelen menemään niihin hybridimerkkeihin jos haluaa höyryillä ajella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 16:54
Kirjoittaja calculus
Jonez kirjoitti: 24 Touko 2019 19:09 Onko täällä kellään jakaa kokemuksia 1,5 litrasen 182 hp A8 kulutuksesta (ST-line, 18'' vanteet). Olen nyt omallani ajellut n. 2kk ja 2000km. Toiminut hyvin mutta kulutus mietityttää. Normaalissa ajossa maantie kulutus on normaali ajotilassa 100 km/h vauhdissa ajotietokoneen mukaan noin 7,0 l / 100km. Vastaavasti kaupunkiajossa (pääosin alle 5km pätkäajoa) rauhallisella ajotyylillä kulutus nousee yli 10 l / 100 km ajotietokoneen mukaan. Onko tuolla koneella, noilla vanteilla ja automaattilaatikolla kulutus todella noin kova?

Vertailun vuoksi itsellä oli sijaiskäytössä farmari 1,5l 150hv automaattilaatikolla ja kulutus oli selkeästi pienempi, vaikka kyseessä oli wagon, toki pienemmillä vanteilla. Sijaisauto tuntui myös huomattavasti pirteämmältä kuin omani, mutta saattaa johtua erosta vanteissa. Sijaisautossa taisi olla 16''.
Ei valitettavasti ole kokemusta automaatista, mutta nyt kahden kuukauden ja noin 3000 km ajon jälkeen meidän keskikulutus on 6.2 koko matkalle.

Sen verran voin kokemuksesta todeta, että 18" kesärenkaat ja lämpimien ilmojen myötä ilmastoinnin aktivoituminen ovat nostaneet kulutusta puoli litraa tai vähän yli verrattuna 16" kitkoihin ja viileämpiin keleihin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 20:17
Kirjoittaja Trukki1
calculus kirjoitti: 25 Touko 2019 16:54 Ei valitettavasti ole kokemusta automaatista, mutta nyt kahden kuukauden ja noin 3000 km ajon jälkeen meidän keskikulutus on 6.2 koko matkalle.

Sen verran voin kokemuksesta todeta, että 18" kesärenkaat ja lämpimien ilmojen myötä ilmastoinnin aktivoituminen ovat nostaneet kulutusta puoli litraa tai vähän yli verrattuna 16" kitkoihin ja viileämpiin keleihin.
Samankaltaisija kokemuksia nastarenkaat/17" kesärenkaat.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 20:28
Kirjoittaja onik
Täällä taas litraisella automaatilla kaupunkikulutus jopa 11, ainakin ennen kuin start/stoppia korjailtiin. Maantiellä oli nastoilla reilua viittä, kesärenkailla reilua kuutta, ekan 2500+km keskiarvo taisi olla 8,2. Ei minusta ihan mitä pitäisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 20:36
Kirjoittaja Renee
Kun katselee noita kulutus lukemia helposti ajattelee että herroilla on vapaasti hengittävä 2,5 litraan moottori konepellin alla. Tietysti noi tehtaan antamat kulutuslukemat on pelkkää humpuukkia se normi käyttö eroaa aikaa paljon noista testeistä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 20:37
Kirjoittaja calculus
Tuo automaatti on kyllä koeajon perusteella erittäin pehmeä ja mukava, mutta kulutus on ilmeisesti aika karmea verrattuna manuaaliin. Ainakin, jos viitsii noudattaa vaihto-opastinta ja/tai hyppiä yli pykälien tilanteen mukaan. :|

Kilpailijoihin verrattuna... No. Ei se ainakaan yhtä polttoainetaloudellinen ole kuin kaksoiskytkinlaatikot. Kokonaistaloudellisuus huollot ja muut mukaan laskettuna... Paha sanoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2019 22:07
Kirjoittaja onik
Renee kirjoitti: 25 Touko 2019 20:36 Kun katselee noita kulutus lukemia helposti ajattelee että herroilla on vapaasti hengittävä 2,5 litraan moottori konepellin alla. Tietysti noi tehtaan antamat kulutuslukemat on pelkkää humpuukkia se normi käyttö eroaa aikaa paljon noista testeistä.
Edellinen oli BMW E46 2.5 vapari rivikutonen, ja melkein samoilla kulutuksilla mennään kaupungissa... noh, ainakin matka-ajossa säästää mutta kaupunkiautoksi tuo ostettiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Touko 2019 09:30
Kirjoittaja Hessu81
Veikkaan, että kaupungissa 2 litraa ja matka-ajossa litra on automaatin lisä. Mukava varuste se on. Meillä 1.0 a8 keskikulutus nyt kesäisillä ilmoilla 6.8-7 painottuen voimakkaasti matka-ajoon. Ihan pelkällä 80 alueella saattais parhaillaan päästä 6 ja vähän yli. Aina vakkari käytössä ja vääntö kyllä riittää eikä hae jatkuvasti pienempää. Mitäköhän toi veisi pelkässä kaupunki pyörityksessä, ehkä 8.5-9.