Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

mmhh kirjoitti: 19 Helmi 2022 12:13Onko muilla ollut vaikeuksia saada Focuksen konepeltiä avattua?
On, tämän talven aikana. On vaatinut plussakelit auetakseen.
Toinen ongelma on kuskin oven ikkuna. Se ei enää toimi yhden nykäisyn taktiikalla kumpaankaan suuntaan.
Välillä samansuuntaisia ongelmia mutta ei yhtä pahoja, ongelmat tulevat ylösnostossa itselle jolloin se kimmahtaa joskus takaisin alaspäin.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Noissa sivuikkunoissa pitää lasinnostimille opettaa ääriasennot uudestaan. Sen jälkeen toimii taas yhden kosketuksen avaus ja sulku. Jossain täällä varmaan ohjeet siihen.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
mmhh
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Tammi 2022 12:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja mmhh »

Don MC kirjoitti: 19 Helmi 2022 17:28 Noissa sivuikkunoissa pitää lasinnostimille opettaa ääriasennot uudestaan. Sen jälkeen toimii taas yhden kosketuksen avaus ja sulku. Jossain täällä varmaan ohjeet siihen.
Tuota yritin kyllä, mutta ohjeiden mukaan lasia täytyy pitää ääriasennoissa muutamia sekunteja, se ei vaan nyt onnistu kun auto laskee sen samantien alas. Ärsyttävä ongelma, tietenkin juuri kuskin ovessa, muualla sillä ei olisi niin väliä, kun hitaasti nitkuttamalla sen lasin saa kiinni.
2022 Focus Titanium Wagon 1.5l 150hp A8
ex. 2019 Focus Titanium HB 1.5l 150hp A8
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

mmhh kirjoitti: 19 Helmi 2022 12:13 Alkaa taas sähkövikoja kertyä; saa nähdä onko uudessa, ensi kuun alussa saapuvassa autossa samat hommat...

Onko muilla ollut vaikeuksia saada Focuksen konepeltiä avattua? Monesti tarkoitus lisätä pesunestettä, mutta eipä vaan salpa aukea saati kansi nouse avausasentoon. Nyt olisin halunnut tarkistaa öljyt, mutta ei. Kahvasta kokeillut nykiä hitaasti, nopeasti, ovet välillä kiinni ja auto lukkoon, hetken päästä auki ja taas vivusta nykimään, mutta ei lähtenyt. Aikaisemmin olen saanut sen lopulta suostumaan avautumiseen hetken jumppaamisen jälkeen, mutta nyt ei auttanut mikään. Voikohan tuokin mekanismi olla jäässä?

Toinen ongelma on kuskin oven ikkuna. Se ei enää toimi yhden nykäisyn taktiikalla kumpaankaan suuntaan. Kiinni mennessä sulkeutuu mutta kimpoaa takaisin ala-asentoon. Pitää hyvin pienin liikkein nitkuttaa kiinni, muuten vetää alas. Kokeilin resetoida sitä systeemiä, mutta resetointi vaatii ikkunan pitämistä ääriasennoissa ja se ei onnistu, kun kelaa takaisin alas sen heti ylhäältä. Lisäksi tuntuu, että alhaalla tietyssä kohtaa moottori jaksaa nostaa lasia hyvin nihkeästi. Tässät talven mittaan tuokin hajosi jotenkin. Varmaan huoltokäynti edessä kohta... :|
Molemmat ongelmat tulleet vastaan ja korjattu pajalla. Ikkunaan tehtiin jotain softahommia - uudelleenohjelmointi / päivitys.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

mmhh kirjoitti: 19 Helmi 2022 19:07
Don MC kirjoitti: 19 Helmi 2022 17:28 Noissa sivuikkunoissa pitää lasinnostimille opettaa ääriasennot uudestaan. Sen jälkeen toimii taas yhden kosketuksen avaus ja sulku. Jossain täällä varmaan ohjeet siihen.
Tuota yritin kyllä, mutta ohjeiden mukaan lasia täytyy pitää ääriasennoissa muutamia sekunteja, se ei vaan nyt onnistu kun auto laskee sen samantien alas. Ärsyttävä ongelma, tietenkin juuri kuskin ovessa, muualla sillä ei olisi niin väliä, kun hitaasti nitkuttamalla sen lasin saa kiinni.
Tiedä sitten auttaisiko tuohon töpseliresetti eli akunkengän irroitus hetkeksi.
EI mitään kokemusta, pelkkää arvuuttelua vaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Testasin pikkudieselin lämpiämistä.

Auto ulkona koko vkl ajamatta. Lasit jäässä, ulkona n. -3C. Digitaalisen lämpömittarin anturi tuulilasin puhallussuuttimeen, näytti -1,3C. Etäkäynnistys ja kun alkoi ulkoa tulla kylmää ilmaa tippui -2,6C:hen. 2min päästä vesi valui tuulilasilla eli lasinlämmitin teki tehtävänsä. 5min ilman lämpötila 7,9C. 10min kun auto sammui 16,4C. Webasto ei käynnistynyt.

Pitää testata sama webastolla joku aamu.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

EeroH kirjoitti: 20 Helmi 2022 09:16 Testasin pikkudieselin lämpiämistä.

Auto ulkona koko vkl ajamatta. Lasit jäässä, ulkona n. -3C. Digitaalisen lämpömittarin anturi tuulilasin puhallussuuttimeen, näytti -1,3C. Etäkäynnistys ja kun alkoi ulkoa tulla kylmää ilmaa tippui -2,6C:hen. 2min päästä vesi valui tuulilasilla eli lasinlämmitin teki tehtävänsä. 5min ilman lämpötila 7,9C. 10min kun auto sammui 16,4C. Webasto ei käynnistynyt.

Pitää testata sama webastolla joku aamu.
Vaan entäpä sitten kun pakkasta on yötäpäivää -25'C ?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Helmi 2022 10:12
EeroH kirjoitti: 20 Helmi 2022 09:16 Testasin pikkudieselin lämpiämistä.

Auto ulkona koko vkl ajamatta. Lasit jäässä, ulkona n. -3C. Digitaalisen lämpömittarin anturi tuulilasin puhallussuuttimeen, näytti -1,3C. Etäkäynnistys ja kun alkoi ulkoa tulla kylmää ilmaa tippui -2,6C:hen. 2min päästä vesi valui tuulilasilla eli lasinlämmitin teki tehtävänsä. 5min ilman lämpötila 7,9C. 10min kun auto sammui 16,4C. Webasto ei käynnistynyt.

Pitää testata sama webastolla joku aamu.
Vaan entäpä sitten kun pakkasta on yötäpäivää -25'C ?
Ei täällä koskaan ole.

https://cdn.fmi.fi/fmiodata-convert-api ... ?locale=fi
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Onko muilla lopettanut vakkari kokonaan toimintaansa? Oli jäätä edessä mutta vaikka jäät sai pois niin ei toimi etäisyystutka Eikä edes perus vakkari. Vaatiikohan akunkenkä resetin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
huppumies
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Marras 2019 11:18

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja huppumies »

focst kirjoitti: 20 Helmi 2022 10:46 Onko muilla lopettanut vakkari kokonaan toimintaansa? Oli jäätä edessä mutta vaikka jäät sai pois niin ei toimi etäisyystutka Eikä edes perus vakkari. Vaatiikohan akunkenkä resetin..
Ei kokonaan,mut näillä sohjokeleillä vaatii välillä parkkihallin lämmön hetkeksi ja taas toimii aktiivinen vakkari.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

huppumies kirjoitti: 20 Helmi 2022 13:35
focst kirjoitti: 20 Helmi 2022 10:46 Onko muilla lopettanut vakkari kokonaan toimintaansa? Oli jäätä edessä mutta vaikka jäät sai pois niin ei toimi etäisyystutka Eikä edes perus vakkari. Vaatiikohan akunkenkä resetin..
Ei kokonaan,mut näillä sohjokeleillä vaatii välillä parkkihallin lämmön hetkeksi ja taas toimii aktiivinen vakkari.
Joo aktiivi vakkari on aina loska keleillä pois pelistä. Mutta nyt on valikot mustana ei saa mitään vakkaria toimimaan.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Sulattelin aamulla hallissa keulan rupesi taas pelaamaan. Jännä homma että on jäätynyt satoja kertoja toi keula ja aktiivi vakkari pudonnut pois mutta ennen on saanut ajella normaali vakkarilla nyt myös se mykistyi..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Voisko olla niin, että sen keskellä olevan anturin jäädessä loskan sisään aktiivivakkari putoaa pois. Sillähän mitataan etäisyyttä edellä ajavaan.
Mutta jos ne etukulmien törmäysanturitkin jäätyvät niin koko vakkari hiljenee?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

PiuhaPoikki kirjoitti: 21 Helmi 2022 14:08 Voisko olla niin, että sen keskellä olevan anturin jäädessä loskan sisään aktiivivakkari putoaa pois. Sillähän mitataan etäisyyttä edellä ajavaan.
Mutta jos ne etukulmien törmäysanturitkin jäätyvät niin koko vakkari hiljenee?
Parkkitutkan anturi näkee vain noin metrin päähän.
Niitä ei tietääkseni vakkari käytä.
Vai mitä tarkoitit?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
JanneL
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:03

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja JanneL »

Tuli hankittua 2019 1.0 125hv M6 farkku vanhan MK2 seuraajaksi, tässä parit kommentit mikäli jotakuta kiinnostaa.

+ hiljainen ja pehmeä jopa 18" renkailla, selvästi hiljaisempi kuin MK2
+ kokonaisuutena ajotuntuma ihan jees nykypäivän autoksi
+ takamatkustajien tilat todella hyvät, myös keskipenkillä jees
+ tavaratila OK vaikka ei ihan yhtä iso kuin MK2

- ajoasento merkittävä ongelma, jos on yhtään pidempi tai pidempijalkainen kuski. Itse olen mielestäni normaali 185 cm ja ongelma on sen verran paha, että alkoi jo vähän kaduttaa ostopäätös. Jos ottaa penkin niin taakse, että jalat on siedettävästi niin ei ylety kädet rattiin eikä varsinkaan vaihdekeppiin. Siltikin vasen jalka puutuu lyhyessäkin ajossa, kun sille ei löydy mitään paikkaa. Sen oikea paikka, koroke kytkimen vieressä, on liian korkea ja jalka jää ikävän paljon koukkuun. Saa nähdä tottuuko ajoasento-ongelmaan vai pitääkö vaihtaa Octaviaan. Vanha MK2 oli ajoasennoltaan paljon parempi, myös MK3 oli hyvä joten harmi että uusi on siltä osin pilattu.
- ohjaustuntuma ja ratti ei yhtä hyvä ja kevyt kuin MK2
- kytkin liian jäykkä, ei yhtä hyvä kuin MK2
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

JanneL kirjoitti: 25 Helmi 2022 09:01 Tuli hankittua 2019 1.0 125hv M6 farkku vanhan MK2 seuraajaksi, tässä parit kommentit mikäli jotakuta kiinnostaa.

+ hiljainen ja pehmeä jopa 18" renkailla, selvästi hiljaisempi kuin MK2
+ kokonaisuutena ajotuntuma ihan jees nykypäivän autoksi
+ takamatkustajien tilat todella hyvät, myös keskipenkillä jees
+ tavaratila OK vaikka ei ihan yhtä iso kuin MK2

- ajoasento merkittävä ongelma, jos on yhtään pidempi tai pidempijalkainen kuski. Itse olen mielestäni normaali 185 cm ja ongelma on sen verran paha, että alkoi jo vähän kaduttaa ostopäätös. Jos ottaa penkin niin taakse, että jalat on siedettävästi niin ei ylety kädet rattiin eikä varsinkaan vaihdekeppiin. Siltikin vasen jalka puutuu lyhyessäkin ajossa, kun sille ei löydy mitään paikkaa. Sen oikea paikka, koroke kytkimen vieressä, on liian korkea ja jalka jää ikävän paljon koukkuun. Saa nähdä tottuuko ajoasento-ongelmaan vai pitääkö vaihtaa Octaviaan. Vanha MK2 oli ajoasennoltaan paljon parempi, myös MK3 oli hyvä joten harmi että uusi on siltä osin pilattu.
- ohjaustuntuma ja ratti ei yhtä hyvä ja kevyt kuin MK2
- kytkin liian jäykkä, ei yhtä hyvä kuin MK2
Täh? Oon 191cm ja ajoasento agr penkeillä tosi hyvä. Automaatissa vasemman jalan saa suoraksi kytkinpolkimen paikalle. Kestää ajaa vaikka minne asti yhdellä istumalla.
JanneL
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:03

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja JanneL »

EeroH kirjoitti: 25 Helmi 2022 09:33
JanneL kirjoitti: 25 Helmi 2022 09:01 Tuli hankittua 2019 1.0 125hv M6 farkku vanhan MK2 seuraajaksi, tässä parit kommentit mikäli jotakuta kiinnostaa.

+ hiljainen ja pehmeä jopa 18" renkailla, selvästi hiljaisempi kuin MK2
+ kokonaisuutena ajotuntuma ihan jees nykypäivän autoksi
+ takamatkustajien tilat todella hyvät, myös keskipenkillä jees
+ tavaratila OK vaikka ei ihan yhtä iso kuin MK2

- ajoasento merkittävä ongelma, jos on yhtään pidempi tai pidempijalkainen kuski. Itse olen mielestäni normaali 185 cm ja ongelma on sen verran paha, että alkoi jo vähän kaduttaa ostopäätös. Jos ottaa penkin niin taakse, että jalat on siedettävästi niin ei ylety kädet rattiin eikä varsinkaan vaihdekeppiin. Siltikin vasen jalka puutuu lyhyessäkin ajossa, kun sille ei löydy mitään paikkaa. Sen oikea paikka, koroke kytkimen vieressä, on liian korkea ja jalka jää ikävän paljon koukkuun. Saa nähdä tottuuko ajoasento-ongelmaan vai pitääkö vaihtaa Octaviaan. Vanha MK2 oli ajoasennoltaan paljon parempi, myös MK3 oli hyvä joten harmi että uusi on siltä osin pilattu.
- ohjaustuntuma ja ratti ei yhtä hyvä ja kevyt kuin MK2
- kytkin liian jäykkä, ei yhtä hyvä kuin MK2
Täh? Oon 191cm ja ajoasento agr penkeillä tosi hyvä. Automaatissa vasemman jalan saa suoraksi kytkinpolkimen paikalle. Kestää ajaa vaikka minne asti yhdellä istumalla.
Ajoasennon osalta automaatti onkin varmasti parempi. Jalalle löytyy paikka ja vaihdekeppikään ei ole ongelma.
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

EeroH kirjoitti: 25 Helmi 2022 09:33
JanneL kirjoitti: 25 Helmi 2022 09:01 Tuli hankittua 2019 1.0 125hv M6 farkku vanhan MK2 seuraajaksi, tässä parit kommentit mikäli jotakuta kiinnostaa.

+ hiljainen ja pehmeä jopa 18" renkailla, selvästi hiljaisempi kuin MK2
+ kokonaisuutena ajotuntuma ihan jees nykypäivän autoksi
+ takamatkustajien tilat todella hyvät, myös keskipenkillä jees
+ tavaratila OK vaikka ei ihan yhtä iso kuin MK2

- ajoasento merkittävä ongelma, jos on yhtään pidempi tai pidempijalkainen kuski. Itse olen mielestäni normaali 185 cm ja ongelma on sen verran paha, että alkoi jo vähän kaduttaa ostopäätös. Jos ottaa penkin niin taakse, että jalat on siedettävästi niin ei ylety kädet rattiin eikä varsinkaan vaihdekeppiin. Siltikin vasen jalka puutuu lyhyessäkin ajossa, kun sille ei löydy mitään paikkaa. Sen oikea paikka, koroke kytkimen vieressä, on liian korkea ja jalka jää ikävän paljon koukkuun. Saa nähdä tottuuko ajoasento-ongelmaan vai pitääkö vaihtaa Octaviaan. Vanha MK2 oli ajoasennoltaan paljon parempi, myös MK3 oli hyvä joten harmi että uusi on siltä osin pilattu.
- ohjaustuntuma ja ratti ei yhtä hyvä ja kevyt kuin MK2
- kytkin liian jäykkä, ei yhtä hyvä kuin MK2
Täh? Oon 191cm ja ajoasento agr penkeillä tosi hyvä. Automaatissa vasemman jalan saa suoraksi kytkinpolkimen paikalle. Kestää ajaa vaikka minne asti yhdellä istumalla.
Mittasuhteita on myös erilaisia. Pelkkä kokonaispituus ei kerro koko totuutta: yhdellä on pitkä selkä, toisella taas todella pitkät jalat. En ole kokenut itsekään erityisen mukavaksi tätä Focusta 197 cm pitkänä, kun jalat on erityisen pitkät.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
JanneL
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:03

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja JanneL »

toasti kirjoitti: 25 Helmi 2022 11:30
EeroH kirjoitti: 25 Helmi 2022 09:33

Täh? Oon 191cm ja ajoasento agr penkeillä tosi hyvä. Automaatissa vasemman jalan saa suoraksi kytkinpolkimen paikalle. Kestää ajaa vaikka minne asti yhdellä istumalla.
Mittasuhteita on myös erilaisia. Pelkkä kokonaispituus ei kerro koko totuutta: yhdellä on pitkä selkä, toisella taas todella pitkät jalat. En ole kokenut itsekään erityisen mukavaksi tätä Focusta 197 cm pitkänä, kun jalat on erityisen pitkät.
Näin se on, varmaan itsekin olen sitten pitkäjalkainen. En ole aikaisemmin asiaa noteerannut, kun kaikki muut ajamani Fordit ovat olleet enemmän tai vähemmän OK. En tästäkään autosta asiaa huomannut lyhyessä koeajossa, kun aikaisempien Focusten kokemuksella en osannut yhtään epäillä ja tunnustella asiaa. Harmittaa, kun pitkän harkinnan jälkeen valikoitunut auto osoittautuu heti käytössä pettymykseksi. Täytyy miettiä kärvisteleekö tällä pari vuotta vai laittaako saman tien kiertoon. Harmi sinänsä kun muuten auto vaikuttaa erittäin hyvältä.

Eli Focusta harkitsevaa suosittelen varmistamaan huolellisesti ennen ostopäätöstä onko ajoasento todella riittävän hyvä.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

JanneL kirjoitti: 25 Helmi 2022 12:56
toasti kirjoitti: 25 Helmi 2022 11:30

Mittasuhteita on myös erilaisia. Pelkkä kokonaispituus ei kerro koko totuutta: yhdellä on pitkä selkä, toisella taas todella pitkät jalat. En ole kokenut itsekään erityisen mukavaksi tätä Focusta 197 cm pitkänä, kun jalat on erityisen pitkät.
Näin se on, varmaan itsekin olen sitten pitkäjalkainen. En ole aikaisemmin asiaa noteerannut, kun kaikki muut ajamani Fordit ovat olleet enemmän tai vähemmän OK. En tästäkään autosta asiaa huomannut lyhyessä koeajossa, kun aikaisempien Focusten kokemuksella en osannut yhtään epäillä ja tunnustella asiaa. Harmittaa, kun pitkän harkinnan jälkeen valikoitunut auto osoittautuu heti käytössä pettymykseksi. Täytyy miettiä kärvisteleekö tällä pari vuotta vai laittaako saman tien kiertoon. Harmi sinänsä kun muuten auto vaikuttaa erittäin hyvältä.

Eli Focusta harkitsevaa suosittelen varmistamaan huolellisesti ennen ostopäätöstä onko ajoasento todella riittävän hyvä.
Mä oon 187 cm ja mittasuhteiltani pitkäjalkainen. Vakiopenkeissä ei riitä säädöt, vaan kaasujalka jää koukkuun siten että reidelle ei penkin etureuna tarjoa tukea. Tilannetta parantaa se, että laskee penkin aivan alas, mutta "perse tontissa" ei ole mun juttu ollenkaan. Jos penkin tunkkaa ylemmäs/ylös, niin se liikkuu samalla edemmäs ja jalat jää koukkuun. 3-5 cm tarttis lisää pituussäätöä. Toisaalta, "lyhyt kätisenä" ohjauspyörän säätöihinkin tarvitsisi enemmän pituussäätöä.
Nämä samat ergonomiaongelmat on tullut suurimmassa osassa autoja vastaan. Muistelisin, että näissä viimeisen korimallin Passateissa ergonomiapenkeillä (AGR?) saan likimain täydellisen ajoasennon: penkki menee tarpeeksi taakse ilman että sitä tarvitsee laskea kovinkaan alas ja ohjauspyörä tulee tarpeeksi syliin, ettei yhtään tarvitse kurotella.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Mun Focuksen apukuskin puoli ei puhalla lämmintä lainkaan. Sekä tuulilasin, A-pilarin, jalkatilan että molempien ylävartaloon puhaltavien suuttimien päistä työntää viileää ilmaa riippumatta ilmastointilaitteiston asetuksista. Myöskin aamulla Webastoa käyttäessä apukuskin tuulilasi ja sivuikkuna sulaa selvästi hitaammin kuskin puoleiseen verrattuna.

Kellään kokemusta aiheesta ja jos tuli kuntoon niin miten? Selviäähän tuo huollossa ajan kanssa, mutta jos siihen löytyis joku kikka kolmonen, niin kokeilisin mieluusti sen ensin.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Jonde
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2019 09:55

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jonde »

Mulla vaihtoivat lämmityslaitteesta kennon.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Jonde kirjoitti: 01 Maalis 2022 20:57 Mulla vaihtoivat lämmityslaitteesta kennon.
Oliko sun autossa sama oire kuin mulla, että toinen puoli kabiinista ei pukkaa lämmintä lainkaan? Mun äly ei riitä ymmärtämään miten kenno vaihto asiaan auttaisi. Kenno puoliksi tukossa?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Rusakko_ kirjoitti: 02 Maalis 2022 09:06
Jonde kirjoitti: 01 Maalis 2022 20:57 Mulla vaihtoivat lämmityslaitteesta kennon.
Oliko sun autossa sama oire kuin mulla, että toinen puoli kabiinista ei pukkaa lämmintä lainkaan? Mun äly ei riitä ymmärtämään miten kenno vaihto asiaan auttaisi. Kenno puoliksi tukossa?
Niin kennossa kaksi puolta, repsikalle omansa.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

EeroH kirjoitti: 02 Maalis 2022 10:56
Rusakko_ kirjoitti: 02 Maalis 2022 09:06

Oliko sun autossa sama oire kuin mulla, että toinen puoli kabiinista ei pukkaa lämmintä lainkaan? Mun äly ei riitä ymmärtämään miten kenno vaihto asiaan auttaisi. Kenno puoliksi tukossa?
Niin kennossa kaksi puolta, repsikalle omansa.
Ok, no se selittää kaiken. Kiitän.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Vastaa Viestiin