Kugalla liikkeelle lähtiessä jos luistonesto on käynyt päällä, syttyy akun merkkivalo. Tämän jälkeen jos auton on sammuttanut akun merkkivalon palaessa, ei se ole enää napista lähtenyt käyntiin. Käynnistysyritys on saanut vain naksumista ja valojen välkkymistä aikaan ikään kuin akku nyykähtäisi täysin.
Autoon on vaihdettu juuri akku. Auton kiinteä ylläpitolaturi on käytössä päivittäin. AKun siis pitäisi olla kunnossa. Käynnistymättömyys on kuitenkin poistunut kun akkua on ladattu tai sitten vain aikaa on kulunut.
Voiko luistoneston jokin toimilaite jäädä "jumiin" ja pudottaa akun jännitteen?
Viimeisin ilmiö tuli tänään. Moottorin keltainen merkkivalo syttyi. Rouva saa huomenna ajaa minun autolla ja minä testailen Kugaa. Saa nähdä jäänkö sillä tienpäälle. Vikakoodeja täytynee tutkailla viikonloppuna.
Täytyy myös tarkistaa akun kenkien ja johtimien kontaktit.
Kugan laturi vaihtoon: Kugan käynnistymisongelma ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Kugan laturi vaihtoon: Kugan käynnistymisongelma ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Viimeksi muokannut Herhis, 06 Helmi 2017 18:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Re: Kugan käynnistymisongela ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Olikos tässä sähköinen ohjaustehostin?
joskus joku maininnut et niissä häikkää...
joskus joku maininnut et niissä häikkää...
Re: Kugan käynnistymisongela ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Päivän autolla ajelin eikä mitään ongelmia vaikka keltainen moottorin vikavalo paloi. Forscanin mobiililla tutkailin nyt kotiin päästyäni alustavasti ja ehkä huomenna läppäriäkin kiinni.
Vikakoodeja yms. tapahtumia oli paljon kaikenlaista, joten nollailin niitä ja moottorin vikavalo sammui. Forscanilla tarkasteltuna latausjännite vaikutti alhaiselta. Ilman merkittävää kuormaa tuskin 13V ja kuormittaessa putosi alle 12V. Jotain häikkää latauksessa siis.
Vikakoodeja ajolenkillä oli tullut kaksi:


Voisiko tuo happianturi oikeasti olla oikosessa maihin niin, että pudottaa latauksen ja purkaa akun huonoon kuntoon? Ja muut viat tulevat sitten kun akun jännite on huono ja esim luistoneston toimilaitteet tuovat vielä lisää kuormaa.
Vikakoodeja yms. tapahtumia oli paljon kaikenlaista, joten nollailin niitä ja moottorin vikavalo sammui. Forscanilla tarkasteltuna latausjännite vaikutti alhaiselta. Ilman merkittävää kuormaa tuskin 13V ja kuormittaessa putosi alle 12V. Jotain häikkää latauksessa siis.
Vikakoodeja ajolenkillä oli tullut kaksi:


Voisiko tuo happianturi oikeasti olla oikosessa maihin niin, että pudottaa latauksen ja purkaa akun huonoon kuntoon? Ja muut viat tulevat sitten kun akun jännite on huono ja esim luistoneston toimilaitteet tuovat vielä lisää kuormaa.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Re: Kugan käynnistymisongela ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Oletko viemässä huoltoon? Takuunalainen vika tuollainen, anna heidän murehtia kuntoon.
Re: Kugan käynnistymisongela ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Nyt näin ensimmäistä kertaa itse latauksen merkkivalon palavan. Eli en ole enää pelkästään rouvan raporttien varassa. Forscanilla mitattuna auton käydessä jännite reilusti alle 12V ja lisäksi ao. vikakodit. Eli onkohan se laturi loppu? Ovatkohan nuo muut vikaindikaatiot kuitenkin vain alhaisesta jännitetasosta johtuvia?


Eipä näissä vanhoissa autoissa enää mitään takuita ole. Ja vaikka huollossa auto kuntoon laitettaisikin, on kyllä syytä itse olla selvillä mikä on vikana ennen huoltoon vientiä.


Eipä näissä vanhoissa autoissa enää mitään takuita ole. Ja vaikka huollossa auto kuntoon laitettaisikin, on kyllä syytä itse olla selvillä mikä on vikana ennen huoltoon vientiä.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Re: Kugan laturi vaihtoon: Kugan käynnistymisongela ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Laturissa vika todennäköisesti eli lataus loppui lopulta kokonaan. Latauksen merkkivalo (akku) jäi palamaan, eikä latausjännitettä. Kaikki mahdolliset sähkönkulutukset pois päältä ja reilu 30km ajo huoltoon meni täyteen ladatun akun varauksella. Perillä laturi oli polttavan kuuma.
Tarvikelaturi (tehdaskorjattu tms.) on hinnaltaa reilu pari sataa ja Fordin oma varaosa kaksi kertaa niin paljon.
Tarvikelaturi (tehdaskorjattu tms.) on hinnaltaa reilu pari sataa ja Fordin oma varaosa kaksi kertaa niin paljon.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Re: Kugan laturi vaihtoon: Kugan käynnistymisongelma ja akun merkkivalo syttyy luistoneston päällemenon jälkeen
Siellä on ollut diodi rikki, minkä vuoksi akusta on päässyt virta kulkemaan laturiin päin.