Sivu 1/1

mondeo vm.03 duratec 2.0l

Lähetetty: 25 Tammi 2017 19:11
Kirjoittaja daddy69
elikkäs moottori alkanu naputtaa/nakuttaa kun kierrokset siinä 2500-4000 välillä. ja välillä tyhjäkäynnillä pätkii pikkasen ja sama juttu välillä tasakaasulla pikkasen pätkii... imusarjan läpät on jo poistettu eikä auttanut. vaikee paikallistaa mut jotenkin tuntuis tulevan venttiilikoneistosta... tyhjäkäynnillä tosiaan ei yhtään nakuta. joku pähkäilly saman asian kanssa joskus?

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Lähetetty: 25 Tammi 2017 21:28
Kirjoittaja NiceMan
Itsellä teki tuolein tosin ei nykinyt vaan meni kyllä tasaisesti... Ääni katosi kiidyttäessä että moottorijarrutuksella.
Ääni kuulosti tulevan venttiilikoneistosta mutta eikansa tutkittu niin syynnä oli yhden KK laakerin pettäminen...

Vian sain helposti loppujen lopuksi paikallistettua kun otti puolilta yksi kerralla johdon irti niin yhden kohdalla ääni katosi...

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Lähetetty: 25 Tammi 2017 21:43
Kirjoittaja Mk2Cortina
daddy69 kirjoitti:elikkäs moottori alkanu naputtaa/nakuttaa kun kierrokset siinä 2500-4000 välillä. ja välillä tyhjäkäynnillä pätkii pikkasen ja sama juttu välillä tasakaasulla pikkasen pätkii... imusarjan läpät on jo poistettu eikä auttanut. vaikee paikallistaa mut jotenkin tuntuis tulevan venttiilikoneistosta... tyhjäkäynnillä tosiaan ei yhtään nakuta. joku pähkäilly saman asian kanssa joskus?
Kuulostaa samalta kuin edellisessä Duratec 2.0 Mondeossa eli sylinterin no 1 kiertokangen laakerivaurio.

Työvaihe no 1:

Irroita moottori ja vaihteisto

Työvaihe no 2:

Korjaa laakerivaurio vaihtamalla kiertokanki ja kk-laakerointi sekä tarvittaessa kampiakseli. Luonnollisesti myös uusi öljypumppu ja pickup-sihti koska vanha on syönyt metallia.
Unohtamatta uutta kampiakselin hihnapyörän pulttia ja kahta kitkalevyä.

Työvaihe no 3:

Kiinnitä moottori ja vaihteisto uudella kytkinsarjalla ja kaksoismassavauhtipyörällä.

Jos tarvitset toisen kiertokangen/männän niin kohtuuhinnalla löytyy käytetty.

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Lähetetty: 28 Tammi 2017 13:12
Kirjoittaja SeTTi
Luin jostakin että alakautta onnistuu kampuran/mäntien pudotus,( öljypohja+jakopää+kytkin/vaihteisto/vetarit veke) itsellä vm.01 1.8 duratecissä öljyrenkaat jumissa 3- ja 4-pytyssä ( öljyä kuluu 1L/200km ja tulpareiästä tsiikattuna männän laki kirkkaassa öljyssä, just vaihdoin vv-kumit, jolla näkyvä savutus poistui+ päästöt meni kikkailulla läpi). Puristuspaineet Ok.

Suositteleeko ketään alakautta pudottamista, onko edes mahdollista?

Onko kellään noista RSV/Liquy Mollyn ihme öljynlisäaineista positiivisia kokemuksia?

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Lähetetty: 28 Tammi 2017 14:43
Kirjoittaja Mk2Cortina
SeTTi kirjoitti:Luin jostakin että alakautta onnistuu kampuran/mäntien pudotus,( öljypohja+jakopää+kytkin/vaihteisto/vetarit veke) itsellä vm.01 1.8 duratecissä öljyrenkaat jumissa 3- 4-pytyssä ( öljyä kuluu 1L/200km ja tulpareiästä tsiikattuna männän laki kirkkaassa öljyssä, just vaihdoin vv-kumit, jolla näkyvä savutus poistui+ päästöt meni kikkailulla läpi). Puristuspaineet Ok.

Suositteleeko ketään alakautta pudottamista, onko edes mahdollista?

En suosittele eikä muistaakseni mahdu millään koska kampiakseli on tiellä. Pelkät laakeriliuskat voi vaihtaa alakautta mutta siitäkään ei ole iloa koska laakeriliuskat käytännössä lähes aina ovat pyörähtäneet kiertokangessa jolloin kiertokanki on pilalla koska sitä voi korjata millään tavalla vaan ainoastaan vaihtaa toiseen.

Männänrenkaiden vaihto onnistuu kyllä alakerta paikallaan jos irroittaa sylinterikannen ja männät yläkautta. Mutta jos laakerivikaisen moottorin kampiakselin kaula on vaurioitunut, ei muuta vaihtoehtoa kuin moottorin/vaihteiston irroitus ole.