Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Lähetetty: 04 Tammi 2017 18:24
Sähköongelmista kärsii Ford Galaxy 2010 2.0TDCi, sähköjärjestelmä on käsittääkseni melko identtinen Mondeo Mk4:n kanssa.
Autoa käynistettäessä tai pian käynnistyksen jälkeen esiintyy satunnaisesti virheilmoituksia (yksi tai useampia seuraavista):
- Hill Launch not available
- Power steering malfunction
- Immobilizer active
- Forward Alert malfunction
- Transmission limited functionality
- Engine malfunction
Virheet estävät auton käynnistyksen (starttimoottoria ei edes yritetä pyörittää). Käyttämällä virta-avain nolla-asennossa ja uudelleen yrittämällä käynnistyy yleensä muutaman yrityksen jälkeen. Tai ainakin viimeistään yrittämällä myöhemmin uudestaan (esim. seuraavana aamuna).
Kun auto on saatu käyntiin ja ajoon, ei pitkänkään ajon aikana ole ilmennyt mitään virheilmoituksia tai ongelmia missään virheilmoitusten mukaisissa toiminnoissa (automaattivaihteisto, ohjaustehostin, moottori, ...). Pitkänkin häiriöttömän ajon jälkeen sammutus ja välitön uudelleenkäynnistysyritys saattaa kuitenkin epäonnistua ylläkuvatuin virhein.
Akku on juuri uusittu (vanhassa oli ongelmaa), akkujännite nyt normaalilla tasolla 'tyhjänä' ja myös startin aikana. Ongelmat ovat esiintyneet samanlaisina ennen ja jälkeen akun vaihdon. Latausjännite näyttää normaalilta (Smart Charger nostaa jännitteen lataustasolle vasta hetki startin jälkeen, mikä käsittääkseni on aivan normaalia).
Ongelmia vaikuttaisi olevan enemmän ulkolämpötilan ollessa nollan tienoilla (ja tiet märkinä), lämpötilan ollessa pakkasella (kuivaa) ongelmia on esiintynyt vähemmän/harvemmin. Vaikuttaisi siis lämpötila- tai kosteusriippuvaiselta ongelmalta, ainakin jossain määrin.
Mittariston omatestissä (OK pohjassa virrat päälle) ei näy mitään ilmeisiä mittaristo-ongelmia (neulasweepit ok, varoitusvalot ok jne.) Mittaristotestin kautta näkyvät DTC koodit (ja osaan niistä löytämäni selitykset):
DTC #01 160782
DTC #02 C15100 (Lost Comms with the Restraints Control Module)
DTC #03 C19900
DTC #04 C42268 (Invalid Data recieved from the Body Control Module)
DTC #05 9A8451
DTC #06 C40168
DTC #07 C40268
DTC #08 C40568
DTC #09 C41568 (Invalid Data recieved from the Anti-Lock Braking System Module)
DTC #10 C41668
DTC #11 C42068 (Invalid Data recieved from the Power Steering Control Module)
(Jos noista uskaltaisi villisti arvata, olisiko muutkin 68 loppuiset "Invalid Data received"-ongelmia...)
Vastaavasti Boschin testerillä nähdyt vikakoodit:
(nämä kolme koodia oli käsittääkseni luettu "moottorin ohjailaitteelta"? PCM?)
UO14000 CAN-tiedonsiirto keskusohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
UO41800 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa signaali viallinen
UO12900 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
(ja nämä puolestaan "keskuselektroniikkamoduulilta" BCM?)
B10A202 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
B10A215 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
UO10000 Kommunikaatio moott. ohjainlaitteeseen Viallinen
UO10100 Kommunikaatio vaihteiston ohjainlaitt. Viallinen
UO10400 Kommunikaatio ACC-tunnistimeen Viallinen
UO12200 Yhteys ABS-ohjainlaitteen kanssa Viallinen
UO45262 Turvatyynyjärjestelmä/polttonesteen syötön katkaisu Signaalivirhe
U200187 SG ABS/SG moottorinohjaus/SG etäisyysvaroitus/ACC-tunnistin Tietojenvaihto virheellinen
U3000 Keskuselektroniikan ohjainlaite Toimintahäiriö
(ei varmuutta oliko Boschin testerillä näkyvissä koodeja muiltakin moduuleilta)
Eli koodien perusteella rutkasti yhteyshäiriöitä RCM, BCM, PSM, ABS jne. moduulien kanssa... Viittaa vahvasti CAN väylän ongelmiin?
Kuulemani perusteella on ainakin kaksi epäilyttävää paikkaa, jotka kannattaisi tarkistaa:
1) Vasemman eturenkaan etupuolella sisälokarin takana sijaisevan PCM:n liitännät (kosteus/kontaktihäiriöt)
2) PCM:ltä lähtevä johtosarjan vauriot, erityisesti sen ensimmäinen haarakohta (en ole varma mistä kautta siihen pääsee käsiksi)
Jos nyt itse ainakin yrittäisi nuo PCM:n liittimet tarkistaa ja puhdistaa kontaktit... Mahdollisesti myös johtosarjan tarkastalua mahdollisuuksien mukaan. Akku lienee syytä irroittaa siksi aikaa. Seuranneeko jotain ongelmia hieman pitemmästä akun ja PCM:n irroituksesta operaation ajaksi? (Ajoneston aktivoituminen tms.)
Autoa käynistettäessä tai pian käynnistyksen jälkeen esiintyy satunnaisesti virheilmoituksia (yksi tai useampia seuraavista):
- Hill Launch not available
- Power steering malfunction
- Immobilizer active
- Forward Alert malfunction
- Transmission limited functionality
- Engine malfunction
Virheet estävät auton käynnistyksen (starttimoottoria ei edes yritetä pyörittää). Käyttämällä virta-avain nolla-asennossa ja uudelleen yrittämällä käynnistyy yleensä muutaman yrityksen jälkeen. Tai ainakin viimeistään yrittämällä myöhemmin uudestaan (esim. seuraavana aamuna).
Kun auto on saatu käyntiin ja ajoon, ei pitkänkään ajon aikana ole ilmennyt mitään virheilmoituksia tai ongelmia missään virheilmoitusten mukaisissa toiminnoissa (automaattivaihteisto, ohjaustehostin, moottori, ...). Pitkänkin häiriöttömän ajon jälkeen sammutus ja välitön uudelleenkäynnistysyritys saattaa kuitenkin epäonnistua ylläkuvatuin virhein.
Akku on juuri uusittu (vanhassa oli ongelmaa), akkujännite nyt normaalilla tasolla 'tyhjänä' ja myös startin aikana. Ongelmat ovat esiintyneet samanlaisina ennen ja jälkeen akun vaihdon. Latausjännite näyttää normaalilta (Smart Charger nostaa jännitteen lataustasolle vasta hetki startin jälkeen, mikä käsittääkseni on aivan normaalia).
Ongelmia vaikuttaisi olevan enemmän ulkolämpötilan ollessa nollan tienoilla (ja tiet märkinä), lämpötilan ollessa pakkasella (kuivaa) ongelmia on esiintynyt vähemmän/harvemmin. Vaikuttaisi siis lämpötila- tai kosteusriippuvaiselta ongelmalta, ainakin jossain määrin.
Mittariston omatestissä (OK pohjassa virrat päälle) ei näy mitään ilmeisiä mittaristo-ongelmia (neulasweepit ok, varoitusvalot ok jne.) Mittaristotestin kautta näkyvät DTC koodit (ja osaan niistä löytämäni selitykset):
DTC #01 160782
DTC #02 C15100 (Lost Comms with the Restraints Control Module)
DTC #03 C19900
DTC #04 C42268 (Invalid Data recieved from the Body Control Module)
DTC #05 9A8451
DTC #06 C40168
DTC #07 C40268
DTC #08 C40568
DTC #09 C41568 (Invalid Data recieved from the Anti-Lock Braking System Module)
DTC #10 C41668
DTC #11 C42068 (Invalid Data recieved from the Power Steering Control Module)
(Jos noista uskaltaisi villisti arvata, olisiko muutkin 68 loppuiset "Invalid Data received"-ongelmia...)
Vastaavasti Boschin testerillä nähdyt vikakoodit:
(nämä kolme koodia oli käsittääkseni luettu "moottorin ohjailaitteelta"? PCM?)
UO14000 CAN-tiedonsiirto keskusohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
UO41800 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa signaali viallinen
UO12900 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
(ja nämä puolestaan "keskuselektroniikkamoduulilta" BCM?)
B10A202 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
B10A215 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
UO10000 Kommunikaatio moott. ohjainlaitteeseen Viallinen
UO10100 Kommunikaatio vaihteiston ohjainlaitt. Viallinen
UO10400 Kommunikaatio ACC-tunnistimeen Viallinen
UO12200 Yhteys ABS-ohjainlaitteen kanssa Viallinen
UO45262 Turvatyynyjärjestelmä/polttonesteen syötön katkaisu Signaalivirhe
U200187 SG ABS/SG moottorinohjaus/SG etäisyysvaroitus/ACC-tunnistin Tietojenvaihto virheellinen
U3000 Keskuselektroniikan ohjainlaite Toimintahäiriö
(ei varmuutta oliko Boschin testerillä näkyvissä koodeja muiltakin moduuleilta)
Eli koodien perusteella rutkasti yhteyshäiriöitä RCM, BCM, PSM, ABS jne. moduulien kanssa... Viittaa vahvasti CAN väylän ongelmiin?
Kuulemani perusteella on ainakin kaksi epäilyttävää paikkaa, jotka kannattaisi tarkistaa:
1) Vasemman eturenkaan etupuolella sisälokarin takana sijaisevan PCM:n liitännät (kosteus/kontaktihäiriöt)
2) PCM:ltä lähtevä johtosarjan vauriot, erityisesti sen ensimmäinen haarakohta (en ole varma mistä kautta siihen pääsee käsiksi)
Jos nyt itse ainakin yrittäisi nuo PCM:n liittimet tarkistaa ja puhdistaa kontaktit... Mahdollisesti myös johtosarjan tarkastalua mahdollisuuksien mukaan. Akku lienee syytä irroittaa siksi aikaa. Seuranneeko jotain ongelmia hieman pitemmästä akun ja PCM:n irroituksesta operaation ajaksi? (Ajoneston aktivoituminen tms.)