Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia
Lähetetty: 28 Joulu 2016 11:03
Moro vaan kaikille!
Täältä ajattelin kysyä vähän apuja, jos jollain olisi ideoita, että mikähän voisi olla menopelissä mahdollisesti vikana/vikoina...
(Ja pahoittelut, jos joku termi tai osan nimi on väärin. Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte mitä tarkoitan ).
Eli... ostin vuosi sitten (-08 vuosimalli) ja nyt on 152tkm ajettuna koppimopolla.
Seuraavia oireita ollut tänä aikana:
1. Lämpimillä keleillä joskus sammunut kytkimen ollessa pohjassa (vaihde päällä tai ilman, ei merkitystä) kurvatessa hitaalla vauhdilla esim. pihaan. Ei mitään nytkähdystä, se vain ikäänkuin nukahti... Tätä tapahtui ehkä kerran viikossa/kahdessa. Lämpötilan ollessa <10°C tätä ei ole kertaakaan tapahtunut (tämä voi olla ihan täyttä yhteensattumaakin vaan). Myyjä (merkkihuoltopaikka) väitti viaksi polttoainesuutinta.Oli alle 6kk ostamisen jälkeen ja halusivat, että maksan siitä 400€... tappelin niiden kanssa aikani ja lopulta minulle lyötiin käteen polttoainesuutin marmoritiskiltä ilmaiseksi. Vein kärryn luottokorjaamoon, ei ollut mitään vikakoodia, jolla olisi voinut todeta, että vika oli suuttimessa (oli sammunut välissä ainakin kerran). Suuttimista ei löytynyt mitään vikaa, vaan toimivat näennäisen normaalisti. Polttoaineen joukkoon laitettiin puhdistusaine ja viikon päästä siitä vaihdettiin pa-suodatin myös, mutta ongelma ei poistunut. Lopulta ilmamassamittari puhdistettiin, eikä tätä enää sen jälkeen tapahtunut, mutta toki ilmatkin taas viilenivät siinä samoihin aikoihin. Toivotaan, että ensi kesänä ei tule tämä takaisin...
2. Ensimmäiset loppuvuoden reilun 10 asteen pakkaset ja auto ei lähtenyt ollenkaan käyntiin (oli ollut n. 1h lämmityksessä). Pyöritti, mutta ei vaan lähtenyt. Luottokorjaajan ohjeiden mukaan yritin useampaan otteeseen (useampana päivänä) saada sen käyntiin (lämmitin niin tolpalla kuin webastolla ja välillä molemmilla), että saisi edes ajettua korjaamon pihaan, mutta ei... Lopulta akku sippasi, eikä enää edes pyörittänyt --> hinattiin korjaamolle. Lopputulema oli, että ihan kaikki hehkut oli palaneet ja toki vielä se akku piti vaihtaa. Tämän jälkeen auto taas pelitti hetken, kunnes tuli ongelma nro. 3
3. Jos oli pakkasta ja auto oli seissyt n. 8 h (lämpötolpassa n. 1h), auto käynnistyi kyllä kerrasta, mutta käytyään täysin normaalin kuuloisesti n. 5-10 sekuntia, simahti --> käynnistyi (ja pysyi käynnissä) ehkä 3. - 5. yrittämällä (vähän piti kaasutella, että sai käyntiin). Jos auton sai kerran käyntiin ja pysymään käynnissä, se käynnistyi koko loppupäivän ongelmitta. Yön jäljiltä aina aamuisin joutui vähän tappelemaan, että pääsi liikkeelle asti, mutta aina lopulta pääsi. Ongelmaa ei esiintynyt ollenkaan plussakeleillä. Tähän ongelmaan sitten vaihdettiin polttoainejärjestelmän paineanturi... Siinä samalla vielä tehtiin hihnanvaihto jakopäähän (muuten vaan), vaihdettiin öljyt (muuten vaan) ja laitettiin xenumia pa-järjestelmään noin varuiksi. Viikon meni iloisesti (jälleen oltiin taas keleissä enimmäkseen plussanpuolella...), kunnes tänä aamuna taas sama juttu, ei pysynyt käynnissä ja neljännellä yrittämällä vasta pääsi liikkeelle asti (lämpötila ehkä n. -1 tai -2, n. 1h tolpassa).
4. Sivuongelmana vielä se, että on jouduttu lisäämään jäähdytysnestettä (useampi desi) ongelman 2 ilmestymisen jälkeen... olin sen tarkastanut ehkä 3 viikkoa ennen onglema 2:sta ja oli silloin ylärajan tuntumassa. En tiedä sitten voiko se, että autoa lämmitettiin todella kauan ja moneen otteeseen niin tolpalla kuin webastolla parin päivän aikana vaikuttaa tähän..? Öljyn seassa ei ole mitään merkkejä ollut jäähdytinnesteestä.
Ja vielä lottovoitto nro 5. (ja vähän 6.kin) Nyt on ilmennyt edellisen rempan jälkeen sellainen kiva juttu, että ykkösellä liikkeelle lähdettäessä, ja kakkoselle vaihdettaessa (vedon ottaessa kiinni), kuuluu pieni plomp-ääni... Eihän se kova ääni ole, mutta uusi ääni kuitenkin... lisäkivaa on vielä sellainen, että sammuttaessa mottori lopuksi kevyesti plompsahtaa ja tuntuu samalla pieni "heilahdus"... Jee jee...
Kurveissa ei tunnu mitään tärinöitä, eikä kuulu mitään ääniä, ainoastaan vedon ottaessa kiinni kuuluu pehmeähkö plomp eli ei kai silloin vetareissa olis mitään (ainakaan isoa)..? Onko mitään mahkua, että olis jotain muuta kuin kytkinremppa edessä..? (Jotain mielellään halvempaa ).
Toivottavasti ei ollut liian sekava kirjoitus, mutta ei oikein enää tiedä pitäisikö tässä jo ruveta itkemään vai hysteerisenä nauramaan... mutta jos tosiaan kenelläkään on ollut vastaavia ongelmia, tai on jotain ideoita muuten vaan, niin mielelläni ja kiitollisena kuulisin niistä...
Positiivisena loppukaneettina mainittakoon nyt vielä, että hyvä auto, kun ei ole tielle vielä kertaakaan jättänyt (*kopkop*), ei vaan aina ole pihasta tielle päässyt
Täältä ajattelin kysyä vähän apuja, jos jollain olisi ideoita, että mikähän voisi olla menopelissä mahdollisesti vikana/vikoina...
(Ja pahoittelut, jos joku termi tai osan nimi on väärin. Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte mitä tarkoitan ).
Eli... ostin vuosi sitten (-08 vuosimalli) ja nyt on 152tkm ajettuna koppimopolla.
Seuraavia oireita ollut tänä aikana:
1. Lämpimillä keleillä joskus sammunut kytkimen ollessa pohjassa (vaihde päällä tai ilman, ei merkitystä) kurvatessa hitaalla vauhdilla esim. pihaan. Ei mitään nytkähdystä, se vain ikäänkuin nukahti... Tätä tapahtui ehkä kerran viikossa/kahdessa. Lämpötilan ollessa <10°C tätä ei ole kertaakaan tapahtunut (tämä voi olla ihan täyttä yhteensattumaakin vaan). Myyjä (merkkihuoltopaikka) väitti viaksi polttoainesuutinta.Oli alle 6kk ostamisen jälkeen ja halusivat, että maksan siitä 400€... tappelin niiden kanssa aikani ja lopulta minulle lyötiin käteen polttoainesuutin marmoritiskiltä ilmaiseksi. Vein kärryn luottokorjaamoon, ei ollut mitään vikakoodia, jolla olisi voinut todeta, että vika oli suuttimessa (oli sammunut välissä ainakin kerran). Suuttimista ei löytynyt mitään vikaa, vaan toimivat näennäisen normaalisti. Polttoaineen joukkoon laitettiin puhdistusaine ja viikon päästä siitä vaihdettiin pa-suodatin myös, mutta ongelma ei poistunut. Lopulta ilmamassamittari puhdistettiin, eikä tätä enää sen jälkeen tapahtunut, mutta toki ilmatkin taas viilenivät siinä samoihin aikoihin. Toivotaan, että ensi kesänä ei tule tämä takaisin...
2. Ensimmäiset loppuvuoden reilun 10 asteen pakkaset ja auto ei lähtenyt ollenkaan käyntiin (oli ollut n. 1h lämmityksessä). Pyöritti, mutta ei vaan lähtenyt. Luottokorjaajan ohjeiden mukaan yritin useampaan otteeseen (useampana päivänä) saada sen käyntiin (lämmitin niin tolpalla kuin webastolla ja välillä molemmilla), että saisi edes ajettua korjaamon pihaan, mutta ei... Lopulta akku sippasi, eikä enää edes pyörittänyt --> hinattiin korjaamolle. Lopputulema oli, että ihan kaikki hehkut oli palaneet ja toki vielä se akku piti vaihtaa. Tämän jälkeen auto taas pelitti hetken, kunnes tuli ongelma nro. 3
3. Jos oli pakkasta ja auto oli seissyt n. 8 h (lämpötolpassa n. 1h), auto käynnistyi kyllä kerrasta, mutta käytyään täysin normaalin kuuloisesti n. 5-10 sekuntia, simahti --> käynnistyi (ja pysyi käynnissä) ehkä 3. - 5. yrittämällä (vähän piti kaasutella, että sai käyntiin). Jos auton sai kerran käyntiin ja pysymään käynnissä, se käynnistyi koko loppupäivän ongelmitta. Yön jäljiltä aina aamuisin joutui vähän tappelemaan, että pääsi liikkeelle asti, mutta aina lopulta pääsi. Ongelmaa ei esiintynyt ollenkaan plussakeleillä. Tähän ongelmaan sitten vaihdettiin polttoainejärjestelmän paineanturi... Siinä samalla vielä tehtiin hihnanvaihto jakopäähän (muuten vaan), vaihdettiin öljyt (muuten vaan) ja laitettiin xenumia pa-järjestelmään noin varuiksi. Viikon meni iloisesti (jälleen oltiin taas keleissä enimmäkseen plussanpuolella...), kunnes tänä aamuna taas sama juttu, ei pysynyt käynnissä ja neljännellä yrittämällä vasta pääsi liikkeelle asti (lämpötila ehkä n. -1 tai -2, n. 1h tolpassa).
4. Sivuongelmana vielä se, että on jouduttu lisäämään jäähdytysnestettä (useampi desi) ongelman 2 ilmestymisen jälkeen... olin sen tarkastanut ehkä 3 viikkoa ennen onglema 2:sta ja oli silloin ylärajan tuntumassa. En tiedä sitten voiko se, että autoa lämmitettiin todella kauan ja moneen otteeseen niin tolpalla kuin webastolla parin päivän aikana vaikuttaa tähän..? Öljyn seassa ei ole mitään merkkejä ollut jäähdytinnesteestä.
Ja vielä lottovoitto nro 5. (ja vähän 6.kin) Nyt on ilmennyt edellisen rempan jälkeen sellainen kiva juttu, että ykkösellä liikkeelle lähdettäessä, ja kakkoselle vaihdettaessa (vedon ottaessa kiinni), kuuluu pieni plomp-ääni... Eihän se kova ääni ole, mutta uusi ääni kuitenkin... lisäkivaa on vielä sellainen, että sammuttaessa mottori lopuksi kevyesti plompsahtaa ja tuntuu samalla pieni "heilahdus"... Jee jee...
Kurveissa ei tunnu mitään tärinöitä, eikä kuulu mitään ääniä, ainoastaan vedon ottaessa kiinni kuuluu pehmeähkö plomp eli ei kai silloin vetareissa olis mitään (ainakaan isoa)..? Onko mitään mahkua, että olis jotain muuta kuin kytkinremppa edessä..? (Jotain mielellään halvempaa ).
Toivottavasti ei ollut liian sekava kirjoitus, mutta ei oikein enää tiedä pitäisikö tässä jo ruveta itkemään vai hysteerisenä nauramaan... mutta jos tosiaan kenelläkään on ollut vastaavia ongelmia, tai on jotain ideoita muuten vaan, niin mielelläni ja kiitollisena kuulisin niistä...
Positiivisena loppukaneettina mainittakoon nyt vielä, että hyvä auto, kun ei ole tielle vielä kertaakaan jättänyt (*kopkop*), ei vaan aina ole pihasta tielle päässyt