Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Moro vaan kaikille!

Täältä ajattelin kysyä vähän apuja, jos jollain olisi ideoita, että mikähän voisi olla menopelissä mahdollisesti vikana/vikoina...
(Ja pahoittelut, jos joku termi tai osan nimi on väärin. Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte mitä tarkoitan ;) ).

Eli... ostin vuosi sitten (-08 vuosimalli) ja nyt on 152tkm ajettuna koppimopolla.
Seuraavia oireita ollut tänä aikana:

1. Lämpimillä keleillä joskus sammunut kytkimen ollessa pohjassa (vaihde päällä tai ilman, ei merkitystä) kurvatessa hitaalla vauhdilla esim. pihaan. Ei mitään nytkähdystä, se vain ikäänkuin nukahti... Tätä tapahtui ehkä kerran viikossa/kahdessa. Lämpötilan ollessa <10°C tätä ei ole kertaakaan tapahtunut (tämä voi olla ihan täyttä yhteensattumaakin vaan). Myyjä (merkkihuoltopaikka) väitti viaksi polttoainesuutinta.Oli alle 6kk ostamisen jälkeen ja halusivat, että maksan siitä 400€... tappelin niiden kanssa aikani ja lopulta minulle lyötiin käteen polttoainesuutin marmoritiskiltä ilmaiseksi. Vein kärryn luottokorjaamoon, ei ollut mitään vikakoodia, jolla olisi voinut todeta, että vika oli suuttimessa (oli sammunut välissä ainakin kerran). Suuttimista ei löytynyt mitään vikaa, vaan toimivat näennäisen normaalisti. Polttoaineen joukkoon laitettiin puhdistusaine ja viikon päästä siitä vaihdettiin pa-suodatin myös, mutta ongelma ei poistunut. Lopulta ilmamassamittari puhdistettiin, eikä tätä enää sen jälkeen tapahtunut, mutta toki ilmatkin taas viilenivät siinä samoihin aikoihin. Toivotaan, että ensi kesänä ei tule tämä takaisin...

2. Ensimmäiset loppuvuoden reilun 10 asteen pakkaset ja auto ei lähtenyt ollenkaan käyntiin (oli ollut n. 1h lämmityksessä). Pyöritti, mutta ei vaan lähtenyt. Luottokorjaajan ohjeiden mukaan yritin useampaan otteeseen (useampana päivänä) saada sen käyntiin (lämmitin niin tolpalla kuin webastolla ja välillä molemmilla), että saisi edes ajettua korjaamon pihaan, mutta ei... Lopulta akku sippasi, eikä enää edes pyörittänyt --> hinattiin korjaamolle. Lopputulema oli, että ihan kaikki hehkut oli palaneet ja toki vielä se akku piti vaihtaa. Tämän jälkeen auto taas pelitti hetken, kunnes tuli ongelma nro. 3

3. Jos oli pakkasta ja auto oli seissyt n. 8 h (lämpötolpassa n. 1h), auto käynnistyi kyllä kerrasta, mutta käytyään täysin normaalin kuuloisesti n. 5-10 sekuntia, simahti --> käynnistyi (ja pysyi käynnissä) ehkä 3. - 5. yrittämällä (vähän piti kaasutella, että sai käyntiin). Jos auton sai kerran käyntiin ja pysymään käynnissä, se käynnistyi koko loppupäivän ongelmitta. Yön jäljiltä aina aamuisin joutui vähän tappelemaan, että pääsi liikkeelle asti, mutta aina lopulta pääsi. Ongelmaa ei esiintynyt ollenkaan plussakeleillä. Tähän ongelmaan sitten vaihdettiin polttoainejärjestelmän paineanturi... Siinä samalla vielä tehtiin hihnanvaihto jakopäähän (muuten vaan), vaihdettiin öljyt (muuten vaan) ja laitettiin xenumia pa-järjestelmään noin varuiksi. Viikon meni iloisesti (jälleen oltiin taas keleissä enimmäkseen plussanpuolella...), kunnes tänä aamuna taas sama juttu, ei pysynyt käynnissä ja neljännellä yrittämällä vasta pääsi liikkeelle asti (lämpötila ehkä n. -1 tai -2, n. 1h tolpassa).

4. Sivuongelmana vielä se, että on jouduttu lisäämään jäähdytysnestettä (useampi desi) ongelman 2 ilmestymisen jälkeen... olin sen tarkastanut ehkä 3 viikkoa ennen onglema 2:sta ja oli silloin ylärajan tuntumassa. En tiedä sitten voiko se, että autoa lämmitettiin todella kauan ja moneen otteeseen niin tolpalla kuin webastolla parin päivän aikana vaikuttaa tähän..? Öljyn seassa ei ole mitään merkkejä ollut jäähdytinnesteestä.

Ja vielä lottovoitto nro 5. (ja vähän 6.kin) Nyt on ilmennyt edellisen rempan jälkeen sellainen kiva juttu, että ykkösellä liikkeelle lähdettäessä, ja kakkoselle vaihdettaessa (vedon ottaessa kiinni), kuuluu pieni plomp-ääni... :? Eihän se kova ääni ole, mutta uusi ääni kuitenkin... lisäkivaa on vielä sellainen, että sammuttaessa mottori lopuksi kevyesti plompsahtaa ja tuntuu samalla pieni "heilahdus"... Jee jee...
Kurveissa ei tunnu mitään tärinöitä, eikä kuulu mitään ääniä, ainoastaan vedon ottaessa kiinni kuuluu pehmeähkö plomp eli ei kai silloin vetareissa olis mitään (ainakaan isoa)..? Onko mitään mahkua, että olis jotain muuta kuin kytkinremppa edessä..? (Jotain mielellään halvempaa ;) ).

Toivottavasti ei ollut liian sekava kirjoitus, mutta ei oikein enää tiedä pitäisikö tässä jo ruveta itkemään vai hysteerisenä nauramaan... mutta jos tosiaan kenelläkään on ollut vastaavia ongelmia, tai on jotain ideoita muuten vaan, niin mielelläni ja kiitollisena kuulisin niistä... :)

Positiivisena loppukaneettina mainittakoon nyt vielä, että hyvä auto, kun ei ole tielle vielä kertaakaan jättänyt (*kopkop*), ei vaan aina ole pihasta tielle päässyt :lol:
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

[quote="Likka"]Moro vaan kaikille!

Täältä ajattelin kysyä vähän apuja, jos jollain olisi ideoita, että mikähän voisi olla menopelissä mahdollisesti vikana/vikoina...
(Ja pahoittelut, jos joku termi tai osan nimi on väärin. Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte mitä tarkoitan ;) ).

Eli... ostin vuosi sitten (-08 vuosimalli) ja nyt on 152tkm ajettuna koppimopolla.


Moro,

Ikävä kuulla hankalista vioista. Tuo käynnistys-/sammumisongelma viittaa joko ilmaan polttoaineen joukossa tai sitten kampiakselin asentotunnistimeen.

Ilmakuplat polttoaineputkistossa aiheuttavat käyntihäiriöitä ja auton seisoessa niitä saattaa kertyä sinne putkistoon kuluneista O-renkaista joita on polttoainepumpun liittimissä sekä polttoainesuodattimen liittimissä.
Kun ilmaa järjestelmässä on, saattaa auto käynnistyä mutta ilmakupla romahduttaa polttoaineen paineen ja sammuttaa auton. Muutaman yrityksen jälkeen ilma poistuu ja auto käy moitteetta.

Kampiakselin asentotunnistin puolestaan oireilee ensin kuumana sammuttaen moottorin ja jäähdyttyään käynnistyy taas. Lopulta auto ei sitten enää käynnisty ollenkaan.
Osa ei maksa paljoa (noin 20€ - 30€) mutta arpomalla ei kannata vaihtaa.

Tuo plomp -ääni voi todennäköisesti johtua moottorin-/vaihteiston tukikumista eli silmukkamaisesta kiinnikkeestä auton alla jolloin liikkeelle lähdettäessä väljä tukikumi päästää koko moottorin/vaihteiston heilahtamaan.
Osa maksaa noin 25€ - 35€ paikasta riippuen ja on helppo todeta vialliseksi sekä helppo eli halpa vaihtaa, max 30min.

Ikävämpi vaihtoehto plomp -äänelle ja käytihäiriöille on viallinen kytkimen kaksoismassavauhtipyörä joka voi aiheuttaa tuollaisia kolahduksia ja jopa käyntihäiriöitä mutta se ääni kuuluisi jatkuvana naputuksena ja kolinana sekä kytkinpolkimen epämääräisenä toimintana.
Hintaa remontille töineen noin 1000€ plus.

Kampiakselin asentotunnistin

Kuva


sekä vaihteiston tukikumi kuvissa:

Kuva
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Kiitos Mk2Cortina vastauksesta!

Olen tässä parin päivän aikana ajellessa huomannut, että se plomp-ääni vaihdetta vaihtaessa ei olekaan riippuvainen kytkimestä, vaan ilmeisesti siitä, kun kaasu "ottaa kiinni", eli kun veto tulee päälle. Jos pystyy lähtemään pelkällä kytkimella, niin ääntä ei kuulu, mutta jos suoralla ajettaessa antaa vauhdin tippua (kierrokset just siihen 1500 korville/alle) ja antaa kaasua, niin vedon ottaessa taas kuuluu plomp. Jos ajaa isommille kierroksille ennen vaihtoa ja se onnistuu pelkällä pintakaasulla, niin silloin ei myöskään kuulu ääntä, vaan kaikki sujuu hyvin.

Antaiskohan tämä olettaa, että ei ehkä olisi ainakaan se kaksoismassavauhtipyörä plomp-äänen takana, vaan juurikin ne tukikumit..? (Toivossa on hyvä elää, sano lapamato ;) )

Edit. Sitä vielä mietin, että kuinka paljon mahtaa haitata menoa nämä mahdolliset viat, eli meinasin ensi viikolla vasta soitella korjaamoon, kun ovat nyt vielä lomalla. Lähinnä siis sitä, että eihän nyt oikein millään voi pienen plomp-äänen takia koko härveli laueta..? :?
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Likka kirjoitti:Kiitos Mk2Cortina vastauksesta!

Olen tässä parin päivän aikana ajellessa huomannut, että se plomp-ääni vaihdetta vaihtaessa ei olekaan riippuvainen kytkimestä, vaan ilmeisesti siitä, kun kaasu "ottaa kiinni", eli kun veto tulee päälle. Jos pystyy lähtemään pelkällä kytkimella, niin ääntä ei kuulu, mutta jos suoralla ajettaessa antaa vauhdin tippua (kierrokset just siihen 1500 korville/alle) ja antaa kaasua, niin vedon ottaessa taas kuuluu plomp. Jos ajaa isommille kierroksille ennen vaihtoa ja se onnistuu pelkällä pintakaasulla, niin silloin ei myöskään kuulu ääntä, vaan kaikki sujuu hyvin.

Antaiskohan tämä olettaa, että ei ehkä olisi ainakaan se kaksoismassavauhtipyörä plomp-äänen takana, vaan juurikin ne tukikumit..? (Toivossa on hyvä elää, sano lapamato ;) )

Edit. Sitä vielä mietin, että kuinka paljon mahtaa haitata menoa nämä mahdolliset viat, eli meinasin ensi viikolla vasta soitella korjaamoon, kun ovat nyt vielä lomalla. Lähinnä siis sitä, että eihän nyt oikein millään voi pienen plomp-äänen takia koko härveli laueta..? :?

Havaintosi ja kokeilusi kuulostaa hyvälle koska juuri siten tuo väljä tukikumi oireilee.

Tuo moottorin alla/takana kuvassa näkyvä tukikumi on ehkä se todennäköisin mutta koko moottori-/vaihteistopakettia kannattelee kaikkiaan kolme tukikumia joista kaksi muuta sijaitsevat poikittain olevan moottorin molemmissa päissä eli toinen matkustajan puolella moottoria (=etupään kannatin) ja toinen kuljettajan puolella (=takapään eli vaihteiston kannatin).

Kaikki kolme ovat helppoja vaihtaa eikä tarvitse vaihdattaa kuin se rikkinäinen ja vaihtotyöhön todennäköisesti ei mene enempää kuin puolisen tuntia.. Tämä siksi ettei tule yllätyksenä jos risa onkin jokin muu kuin kuvassa oleva. Kaikkia noita on mennyt rikki, jos ei Tourneossa niin monissa muissa autoissa. Melko harvinaista tosin.

Työpaikan sijaisautossa (VW Golf) rikkinäinen kannatinkumi oli vaihteiston takapäässä eli kuskin puolella ja se muljahti oikein kunnolla kun moottorijarrutus vaihtui vedoksi. Saman sai todettua kun otti tukevan otteen ja heilutti moottori-/vaihteistopakettia konehuoneessa.

Jos ne korjaamolla yrittävät veloittaa sinulta tuntikausia työtä niin nyt voit sanoa ettei siihen niin kauaa mene että mitäs te olette oikein touhunneet kun vianselvityksenkin olet tehnyt itse...?

Kiirettä ei ole mutta kannattaa välttää rajuja lähtöjä. Tuo työpaikan sijaisautokin oli ollut samassa kunnossa tuhansia kilometrejä (korjaamon auto, suutarin lapset...).

Sitä nestevuotoa voi yrittää katsella josko jossakin päin konehuonetta tai auton alla näkyisi pakkasnesteen jättämiä vaaleanpunertavia kuivumisjälkiä/punaista pakkasanestettä. Mondeoissa oli aiemmin tyyppivikana muovisen paisuntasäiliön halkeaminen niin, että se tiputti punaista jäähdytysnestettä hiljalleen. Se maksoi muistaakseni 60€ mutta Tourneon tyyppivioista en osaa sanoa.
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Kiitos taas! :D

Täytyy tänään soitella korjaamolle noista ja vielä sen päälle taas aamulla (nyt kun pakkasta taas enemmän), tuli taas niitä käynnistysongelmia... eli käyntiin --> sammu ja vasta varmaan seitsemännellä yrityksellä lähti lopullisesti käyntiin... :roll: Onneksi on akku vaihdettu juuri. Alkaa vaan rahat loppumaan tämän pelin kanssa pikkuhiljaa :lol: Onneks nyt kaikki käynnit on olleet tähän mennessä oikeasti "edullisia", mutta niitä käyntejä vaan alkaa jo kertymään sen verran monta... :roll:
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Onko EGR-venttiiliä tutkittu?

Osallahan jumittava EGR-venttiili on aiheuttanut juuri tuollaisia outoja käyntiilähtemisongelmia. Helpoin tuo on testata siten, että tulppaa sen EGR-ventiilin pois käytöstä laipalla. Ja sitten testiajoa muutama päivä...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Ok, kiitos vinkistä! Täytyy kysellä, josko sitäkin vähän katsoisivat :)
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Sen verran päivitystä tähän, että se plomp-ääni johtui ilmeisesti siitä, että jakopäähihnan vaihdon yhteydessä oli joku osa (en nyt muista mikä) jäänyt pari milliä pois paikoiltaan. Tämä sitten heilautteli mottoria sammutuksen ja vedon yhteydessä. Tuossa kuitenkin viime viikolla yhden sammutuksen yhteydessä ilmeisesti heilahti sen verran, että meni itsekseen paikoilleen :lol: Ei ainakaan enää sen jälkeen ole kuulunut tai tuntunut mitään ylimääräisiä kaasun ottaessa kiinni tai moottoria sammutettaessa... oletan siis, että itse hoiti itsensä kuntoon sen osalta :shock: :D

Muut ongelmat taas ovat edelleen olemassa... Eli kovemmilla pakkasilla käynnistyy, sammuu hetken päästä ja sitten vaikeuksia saada takas käyntiin. Perjantain -24 pakkasella en 10 minuutin yrityksen jälkeen saanut, niin luovutin. La kuitenkin -5 sain kuin sainkin lopulta käyntiin just, kun akku tuntu uhkailevan loppumisella...
Myös jäähdytysnestettä katoaa edelleen teille tuntemattomille. Ei näy konehuoneessa missään, ei auton alla eikä mun ymmärryksen mukaan myöskään öljyjen seassa (ei tikussa, eikä korkissa)... Tuntuisi sekin olevan yhteydessä kovempiin pakkasiin (ja tolppalämmitykseen..?), kun ennen kovempia pakkasia ei ollut sitä mun tarkkailujen mukaan hävinnyt (ainakaan mitään mitä olisi huomannut), mutta nyt sitten pakkasten hellittyä muistin sitäkin taas katsoa ja oli yhtäkkiä melkein pari desiä hävinnyt :(

Korjaamon sedällä on nyt aseveliavunpyyntö sisällä sen tutulla jossain Fordin merkkiliikkeessä, että onko tällaista ennen nähnyt ja onko vinkkejä ennenkuin aletaan isommin roplaamaan tai vaihtelemaan mitään osia. Toivotaan parasta... :)
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Likka kirjoitti:Sen verran päivitystä tähän, että se plomp-ääni johtui ilmeisesti siitä, että jakopäähihnan vaihdon yhteydessä oli joku osa (en nyt muista mikä) jäänyt pari milliä pois paikoiltaan. Tämä sitten heilautteli mottoria sammutuksen ja vedon yhteydessä. Tuossa kuitenkin viime viikolla yhden sammutuksen yhteydessä ilmeisesti heilahti sen verran, että meni itsekseen paikoilleen :lol: Ei ainakaan enää sen jälkeen ole kuulunut tai tuntunut mitään ylimääräisiä kaasun ottaessa kiinni tai moottoria sammutettaessa... oletan siis, että itse hoiti itsensä kuntoon sen osalta :shock: :D

Muut ongelmat taas ovat edelleen olemassa... Eli kovemmilla pakkasilla käynnistyy, sammuu hetken päästä ja sitten vaikeuksia saada takas käyntiin. Perjantain -24 pakkasella en 10 minuutin yrityksen jälkeen saanut, niin luovutin. La kuitenkin -5 sain kuin sainkin lopulta käyntiin just, kun akku tuntu uhkailevan loppumisella...
Myös jäähdytysnestettä katoaa edelleen teille tuntemattomille. Ei näy konehuoneessa missään, ei auton alla eikä mun ymmärryksen mukaan myöskään öljyjen seassa (ei tikussa, eikä korkissa)... Tuntuisi sekin olevan yhteydessä kovempiin pakkasiin (ja tolppalämmitykseen..?), kun ennen kovempia pakkasia ei ollut sitä mun tarkkailujen mukaan hävinnyt (ainakaan mitään mitä olisi huomannut), mutta nyt sitten pakkasten hellittyä muistin sitäkin taas katsoa ja oli yhtäkkiä melkein pari desiä hävinnyt :(

Korjaamon sedällä on nyt aseveliavunpyyntö sisällä sen tutulla jossain Fordin merkkiliikkeessä, että onko tällaista ennen nähnyt ja onko vinkkejä ennenkuin aletaan isommin roplaamaan tai vaihtelemaan mitään osia. Toivotaan parasta... :)

Hienosti kiertoilmaistu se ettei moottorin etukannatinkumia oltu laitettu kiinni (kuka sen hihnanvaihdon nyt sitten tekikään). Kannattaa nyt varmistaa kuitenkin jos se on ollut irrallinen etukiinnike koska ne eivät kiristy itsekseen paikoilleen.

Muistaakseni moottorin takapäässä eli kuljettajan puolella vaihdelaatikon ja moottorin yhtymäkohdassa sylinterikannessa (moottorin yläosa) on lohkolämmittimen paikka joka voi olla mahdollinen vuotokohta. Jos siinä on lohkolämmittimen vastus, on se helppo tunnistaa siihen menevästä lohkolämmittimen paksusta mustasta kaapelista.

Jos jäähdytysnestettä vuotaa vain vähän, voi moottorin lämpö kuivattaa sen eikä varsinaista vuotoa ole näkyvissä jos ei tiedä mistä katsoa.

Edelleen olen ilmavuodon kannalla kylmäkäynnistyksien ongelmien suhteen ja se vuoto voi tulla siis suodattimen liitoksista tai polttoaineputkien O-renkaista.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Tuon vuodon osalta kannattaa myös tarkistaa koneen etupuolella oleva muovinen termarikotelo (karkeasti keskellä lohkoa). Tuo on kanssa yleinen paikka josta vuotaa, jos tiiviste on huonosti paikallaan.

Minulla esim. tekee juuri samaa, eli pakkasilla nestettä häipyy muutama desi ja kesäilmoilla pysyy hienosti nesteet oikealla tasolla. Ainakin mondeossa kun nostaa moottorin muovikuoren pois, niin näkee kun punaista nestettä hieman tippunut startin päälle ja kädellä kun kokeilee kylmällä koneella termarikotelon alta, niin pieni tippahan siellä on => vuotaa pikkaisen...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Kiitos vinkistä! :)
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Jäähdytysneste vuotoon löytyi nyt syyllinen, letkulämppäri vuotaa. Asennettiin autoon vuosi sitten
kaupantekijäisinä. Ainoa vain, että on ilmeisesti sen verran hyllyssä aikoinaan seisonutta mallia, että
ei kuulemma löydy suoraan varaosaluettelosta ja täytyy odotella osan saamista.

Käynnistys/käyntiongelmaan etsittiin syyllistä paineistamalla pa-järjestelmä, mutta ainakaan ilmavuotoa
ei löytynyt... :| Polttoainesuodatin vaihdetaan nyt ja katsotaan onko siitä mitään apua, jos se vaikka jäätyy.
Jos ei ole, niin korjaamon äijä sanoi, että on puhunut jo jonkun tutun merkkihuollon äijän kanssa ja vien sitten
sinne.
Likka
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016 09:39

Re: Tourneo Connect TDCI 1.8 110hv käynnistys- ja vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Likka »

Käynnistysongelmia ei nyt ole ollut (edes tämän aamun -20 asteen pakkasessa) :o :D

Edellisen korjaamokeikan yhteydessä tulikin esille vielä sellainen, että kun olivat irroittaneet yhtä letkua pa-järjestelmästä (muistaakseni joku molemmista/toisesta päästä haaroittuva letku), oli yhden liittimen sisuskalut tulleet ulos palasina... olivat vaihtaneet tähän sitten uuden. Tämän keikan jälkeen huomasin, että mottorin tyhjäkäynnin kierrokset nousivan rimppasen (ehkä joku 50-100 kierrosta) ja tyhjäkäyntiääni vastaavasti lievästi "korkeamman" kuuloinen jotenkin. En tiedä sitten jos oli sieltä huonosta liittimestä tullut pa-järjestelmään sitten ilmaa aina pakkasella vähän enemmän (kylmä kutistaa, lämpö laajentaa..?), mutta ainakin nyt lähti täysin ilman ongelmia. Edellisen kerran kun oli -20 astetta, niin oli ainoa kerta kun en saanut sitä ollenkaan käyntiin (tai en siis ainakaan jaksanut yrittää niin kauaa, että olisi lähtenyt).

Mutta summa summarum... josko ehkä toivottavasti olisi nyt kunnossa tuo pirssi..? :)
Vastaa Viestiin