Vikakoodi P1479 (Escort 1996 1.6)
Lähetetty: 07 Marras 2016 19:15
Auto on Escort 1996 1.6 automaatti
(Automaattia lukuun ottamatta ihan normi eurooppalainen Escort):
http://aijaa.com/EtAkKE
Vikakoodiksi OBD-lukija ilmoittaa Forscan-ohjelman välityksellä P1479:
http://aijaa.com/mK6kgz
"P1479 FORD - High Fan Control Primary Circuit,
Possible causes
- Relay
- Faulty Cooling Fan
- Cooling Fan harness is open or shorted
- Cooling Fan circuit poor electrical connection
- Faulty Powertrain Control Module (PCM)"
Molemmat, sekä lämpömittarin anturi että moottorin lämpöanturi on vaihdettu. Tässä Escortissa ei käsittääkseni ole erillistä anturia/kytkintä flektille, vaan flekti saa ohjauksensa moottorinohjaukselta, joka tässä on EEC-V.
Moottori vaikuttaisi mittariston lämpömittarin puolesta toimivan ihan normaalista, mutta moottorinohjaus ilmoittaa korkean tuntuisia lämpöjä, ja flekti käynnistyy aika nopeasti talviajossakin. Flekti käynnistyy, kun moottorinohjaus ilmoittaa lämpöjen olevan 100 astetta, ja sammuu, kun lämmöt laskevat alle 95 asteen. Niin sen ilmeisesti kuuluukin toimia.
Kysymys kuuluukin:
1. Ilmoittaako moottorinohjaus valheellisen korkean lämpötilan? Voiko se liittyä jotenkin tuohon vikakoodiin? Pyöriikö flekti siis turhaan?
2. Jos moottori todella käy näin kuumana, missä lienee vika? Vesipumppu on käsittääkseni kunnossa. Nesteitä ei vuoda mistään. Kylmällä käynnistäessä lämmintä alkaa tulla aika nopeasti, ja lämmityslaitteen teho tuntuu hyvältä. Oikeastaan kaikki toimii muuten hienosti, mutta ihmetyttää vain se, kun flekti pyörii talviajossakin (eikä pelkästään tyhjäkäynnillä, vaan ajossakin). Jäähdyttimen edessä ei ole mitään pahveja tai sellaista.
3. Voiko liian kuuma termostaatti aiheuttaa tällaista? En edes tiedä asennetun termostaatin tyyppiä, mutta jos se on esim. 92-asteinen, pitäisikö tilalle asentaa 88-asteinen termostaatti (jollainen näissä tietääkseni tehtaalta lähtiessä on ollutkin).
Tällaista muuta Forscan Lite kertoo:
http://aijaa.com/ZYy56r
Tuossa tilanteessa lämmöt eivät ole hirveän korkeat eikä flekti ole päällä, mutta helposti ollaan yli 100 asteenkin (ulkona 5 astetta pakkasta).
(Automaattia lukuun ottamatta ihan normi eurooppalainen Escort):
http://aijaa.com/EtAkKE
Vikakoodiksi OBD-lukija ilmoittaa Forscan-ohjelman välityksellä P1479:
http://aijaa.com/mK6kgz
"P1479 FORD - High Fan Control Primary Circuit,
Possible causes
- Relay
- Faulty Cooling Fan
- Cooling Fan harness is open or shorted
- Cooling Fan circuit poor electrical connection
- Faulty Powertrain Control Module (PCM)"
Molemmat, sekä lämpömittarin anturi että moottorin lämpöanturi on vaihdettu. Tässä Escortissa ei käsittääkseni ole erillistä anturia/kytkintä flektille, vaan flekti saa ohjauksensa moottorinohjaukselta, joka tässä on EEC-V.
Moottori vaikuttaisi mittariston lämpömittarin puolesta toimivan ihan normaalista, mutta moottorinohjaus ilmoittaa korkean tuntuisia lämpöjä, ja flekti käynnistyy aika nopeasti talviajossakin. Flekti käynnistyy, kun moottorinohjaus ilmoittaa lämpöjen olevan 100 astetta, ja sammuu, kun lämmöt laskevat alle 95 asteen. Niin sen ilmeisesti kuuluukin toimia.
Kysymys kuuluukin:
1. Ilmoittaako moottorinohjaus valheellisen korkean lämpötilan? Voiko se liittyä jotenkin tuohon vikakoodiin? Pyöriikö flekti siis turhaan?
2. Jos moottori todella käy näin kuumana, missä lienee vika? Vesipumppu on käsittääkseni kunnossa. Nesteitä ei vuoda mistään. Kylmällä käynnistäessä lämmintä alkaa tulla aika nopeasti, ja lämmityslaitteen teho tuntuu hyvältä. Oikeastaan kaikki toimii muuten hienosti, mutta ihmetyttää vain se, kun flekti pyörii talviajossakin (eikä pelkästään tyhjäkäynnillä, vaan ajossakin). Jäähdyttimen edessä ei ole mitään pahveja tai sellaista.
3. Voiko liian kuuma termostaatti aiheuttaa tällaista? En edes tiedä asennetun termostaatin tyyppiä, mutta jos se on esim. 92-asteinen, pitäisikö tilalle asentaa 88-asteinen termostaatti (jollainen näissä tietääkseni tehtaalta lähtiessä on ollutkin).
Tällaista muuta Forscan Lite kertoo:
http://aijaa.com/ZYy56r
Tuossa tilanteessa lämmöt eivät ole hirveän korkeat eikä flekti ole päällä, mutta helposti ollaan yli 100 asteenkin (ulkona 5 astetta pakkasta).