Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

missä mahtaa olla väljää kun jarruttaessa tai paremmin huomaa kun voimakkaasti näpäyttelee jarrua niin etupäässä kolahtaa ja tuntuu selvästi väljää. toisen puolen raidetangossa on vähän väljää ja uusi onkin jo odottamassa vaihtoa mutta ajattelin täältä kysyä onko muita paikkoja mistä moinen voi johtua kun ei tuonne pakkaseen viittis kovin montaa kertaa mennä ihmettelemään. myös takapäässä on väljää huomaa kun vaihdetta vaihtaa ja nostaa kytkimen ylös niin kolahtaa aika voimakkaasti.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Etupäässä voi kolista se tukivarsi o/v ja siinä kiinni oleva alapallonivel tai kallistuksenvakaaja vai mikä se nyt onkaan, nää ne syynää tarkkaan katsastuksessa, niin ei tarvitse arvailla. Takana kolisee väljä vetoakseli juurikin noilla oireilla, yleensä kuskinpuoleinen.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

sierra katsastettu max 2kk sitten eikä siellä väljää ollut kun tuossa raidetangossa. alatukivarsi vaihdettu uuteen toiselle puolen. kallistuksenvakaajan kumit näyttäis olevan aika huonossa kunnossa ne koriin tulevat. täytyy nuo vetoakselit katsoa onko niissä väljää. kuuluukos niissä olla pieni välys vai ei yhtään?
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

-Janii- kirjoitti:sierra katsastettu max 2kk sitten eikä siellä väljää ollut kun tuossa raidetangossa. alatukivarsi vaihdettu uuteen toiselle puolen. kallistuksenvakaajan kumit näyttäis olevan aika huonossa kunnossa ne koriin tulevat.
Jos ne vakaajan takimmaiset puslat näyttää silmämääräisesti huonoilta, niin ovat todella silloin jo vaihtokunnossa. Sierran alkup. etutuennassa kun vakaaja pingoittaa sen verran paikkoja, ettei inssi välttämättä huomaa väljää puslaa, mutta ohjauksen tunnottomuutena sen kyllä huomaa ajossa :shock: Kuitenkin tuossa etuvakaaja toimii sekä pitkittäistuentana että nimensä mukaisesti kallistuksenvakaajana, hoitaen siis kahta tehtävää, joten niillä puslilla on siis melkoinen rooli myös.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

mistä noita puslia löytää kun ei motonetissä näyttänyt olevan kuin takavakaajan puslia?

http://www.completos.fi/fi/tuote/alusta ... -kuva-nr-3

tuommoset löysin mutta kannattaako tuonne pelkästään laittaa polyuretaani puslia jos muualla kumiset? motonetistä löytyis kyllä tuonne vakaajan ja tukivarren väliin vahvistetut puslat jos ne vaihtais sitten samalla.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

-Janii- kirjoitti:mistä noita puslia löytää kun ei motonetissä näyttänyt olevan kuin takavakaajan puslia?

http://www.completos.fi/fi/tuote/alusta ... -kuva-nr-3

tuommoset löysin mutta kannattaako tuonne pelkästään laittaa polyuretaani puslia jos muualla kumiset? motonetistä löytyis kyllä tuonne vakaajan ja tukivarren väliin vahvistetut puslat jos ne vaihtais sitten samalla.
No omaan rotteloon tilailin aikanaan just Completokselta powerflexin (siihen aikaan violetit) puslat vakaajan takimmaisiin kiinntyksiin, samalla tuli 26mm etuvakaaja kyseisen remontin yhteydessä. Mulla oli aluksi toisinpäin kuin sullä eli tukivarsissa uretaanit ja takana aluksi kumiset, eikä ollut ongelmia, joten tuskin mitään haitallista noinkaan, mutta.. jos kerta aiot käyttää tukivarret irti/vaihtaa niihin puslat, niin eikö samalla kannattaisi laittaa niihinkin uretaanit, että tulisi etupää kerralla jämäkäksi? :)

Niin ja, kun vakaajaa käytät irti, niin saatat joutua käyttämään kuormaliinaa takaisin asennuksessa, että saat tukivarsien sisäpäät apurungon reikiin. Ainakin itse jouduin räikkämään pakettia nippuun kuormaliinalla.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja tursas »

-Janii- kirjoitti:sierra katsastettu max 2kk sitten eikä siellä väljää ollut kun tuossa raidetangossa. alatukivarsi vaihdettu uuteen toiselle puolen. kallistuksenvakaajan kumit näyttäis olevan aika huonossa kunnossa ne koriin tulevat. täytyy nuo vetoakselit katsoa onko niissä väljää. kuuluukos niissä olla pieni välys vai ei yhtään?
Mikä Sierra tää on, kun aina saa arvailla. Mulla 1,6 -88 farkussa vetoakselin välys tuntui hieman nivelestään väljältä kun auton alle ryömi ja hanska kädessä akselia käänteli, muistelisin että välys oli semmosta millin parin luokkaa siitä keskinivelestä. Sen vetoalselin kun vaihtoi, niin kolina loppui siihen. Kovin kolahdus kuului aina ykköseltä kakkoselle vaihtaessa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

tursas kirjoitti: Mikä Sierra tää on, kun aina saa arvailla. Mulla 1,6 -88 farkussa vetoakselin välys tuntui hieman nivelestään väljältä kun auton alle ryömi ja hanska kädessä akselia käänteli, muistelisin että välys oli semmosta millin parin luokkaa siitä keskinivelestä. Sen vetoalselin kun vaihtoi, niin kolina loppui siihen. Kovin kolahdus kuului aina ykköseltä kakkoselle vaihtaessa.
niin tosiaan autohan on -89 sedan 2.0 ohc kaasarilla unohtui kokonaan.
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

duckworth kirjoitti: No omaan rotteloon tilailin aikanaan just Completokselta powerflexin (siihen aikaan violetit) puslat vakaajan takimmaisiin kiinntyksiin, samalla tuli 26mm etuvakaaja kyseisen remontin yhteydessä. Mulla oli aluksi toisinpäin kuin sullä eli tukivarsissa uretaanit ja takana aluksi kumiset, eikä ollut ongelmia, joten tuskin mitään haitallista noinkaan, mutta.. jos kerta aiot käyttää tukivarret irti/vaihtaa niihin puslat, niin eikö samalla kannattaisi laittaa niihinkin uretaanit, että tulisi etupää kerralla jämäkäksi? :)

Niin ja, kun vakaajaa käytät irti, niin saatat joutua käyttämään kuormaliinaa takaisin asennuksessa, että saat tukivarsien sisäpäät apurungon reikiin. Ainakin itse jouduin räikkämään pakettia nippuun kuormaliinalla.
joo täytyy melkeen tilata kaikki puslat tuolta sitten samalla ja katsotaan rauhottuuko se etupää. tilasin motonetistä vielä varmaan oikeen laadukkaat madallusjouset että saas nähdä toivottavasti ei tule kovin jämäkkä. tietääkö kukaan onko nuo motonetin jouset minkä valmistajan?
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

-Janii- kirjoitti:joo täytyy melkeen tilata kaikki puslat tuolta sitten samalla ja katsotaan rauhottuuko se etupää. tilasin motonetistä vielä varmaan oikeen laadukkaat madallusjouset että saas nähdä toivottavasti ei tule kovin jämäkkä. tietääkö kukaan onko nuo motonetin jouset minkä valmistajan?
Mun käsityksen mukaan ne on Lesjöforsin tekemät. Itse ostin samaisen setin Fixuselta 7 vuotta takaperin, ja samalla uudet vakioiskarit, kyllähän alustasta tuli pintakovempi sekä jäykempi, mutta ainakin kesän asfalttikaahaliuja varten oli ihan passeli. Toki aina on parempiakin ratkaisuja coili-alustaan saakka, mutta ne ovat myös hintavampia ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Juurikin se väljä raidepää antoi mulla Escossa kesällä terävän naputuksen kun ajoi montusta tai jonkun korkeamman yli,ei siinä muuta tarvita mutta voihan sitä väljää muuallakin jo olla.
Tarkistaa kaiken mitä pystyy niin ei jää vaivaamaan...
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

Tessu kirjoitti:Juurikin se väljä raidepää antoi mulla Escossa kesällä terävän naputuksen kun ajoi montusta tai jonkun korkeamman yli,ei siinä muuta tarvita mutta voihan sitä väljää muuallakin jo olla.
Tarkistaa kaiken mitä pystyy niin ei jää vaivaamaan...
näin täytyy tehdä. yleensä oon antanu kaikki väljän olla niin kauan kun katsuris ei enää kelpuuta, mutta sierra tuntuu olevan niin huono ajettava jos vähäänkään on väljää jossain
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Tiedetään kun isäukon Sierra jäi mulle niin siihen kerran jo uusittiin etu tuennan kumit ja nyt menossa taas uusiksi,katsuri ei tosiaankaan niitä ole raakannu vaan ehdotti ekalla kertaa ja nyt itte katoin ja ajossa huomasin vetelyä puolin ja toisin.
Sierra on vähän kuin edeltävät Taunukset,Granadat,ym missä samanolonen keula,jos on väljää niin saa ajaa kuin vanhaa vankkuria,Escot ollu erikoisia kun ei keulassa montaa osaa ole ja puslat kestää 30v... ihme juttu liekö sitten painosta kiinni?
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mun ymmärtäkseni ongelma on just siinä kun Sierran etupää on erilainen kuin edeltävässä taunuksessa :) Koska Sierrassahan on vaan nuo poikittaiset tukivarret ja vakaaja hoitaa pitkittäistuennan. Tuli kerran katseltua sivusta kun yksi opiskelija vaihtoi palloniveltä taunukseen, silloin siellä oli kolmio tukivarret edessä. Toki tekemällä Sierran keulasta saa hyvän, jäykempi/paksumpi vakaaja+ kunnon puslat, tai suosiolla rekatiotangot ja vakaaja akseliston etupuolelle tai jopa veitsivakaaja.

Vähän OTeetä :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

noniin nyt on vaihdettu nuo vakaajan ja tukivarren väliset puslat motonetin vahvistettuihin ja samalla nuo madallusjouset eteen niin nyt en huomaa että jarruttaessa kuuluisi tai tuntuisi sitä kolahdusta. Nyt vaan tuli semmonen ongelma yli 60 vauhdissa rupee ratti vatkaamaan ja varsinkin jarruttaesssa täristää aika mukavasti, mutta tuo johtuneen siitä kun iskaria irrottaessa joutu jonkinverran antamaan vasaraa tuohon olkavarteen että lähti irti niin siinä saatto parikertaa lipsahtaa jarrulevyihin :D jospa tuo helpottaa kun palat kuluu uuteen muotoonsa? menee ensiviikonlopulle sitten nuo korin ja vakaajan väliset puslat. nuo puslat mitkä vaihdoin niin ei sitten ollutkaan saman mittaset molemmin puolin enkä millään muistanu kumminpäin ne otin irti että onkohan niillä hirveesti vaikutusta?
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

-Janii- kirjoitti:menee ensiviikonlopulle sitten nuo korin ja vakaajan väliset puslat. nuo puslat mitkä vaihdoin niin ei sitten ollutkaan saman mittaset molemmin puolin enkä millään muistanu kumminpäin ne otin irti että onkohan niillä hirveesti vaikutusta?
Siis puhut nyt niistä tukivarren ja vakaajan välisistä puslista? Toki pääasia että ovat samoinpäin sekä oikealla että vasemmalla, mutta jos mitta vakaaja-tukivarsi välillä muuttuu niin kyllähän se vaikuttaa casteriin jo, vähän sama kun laittaisit prikkoja vakaajan ja varren väliin. En tosin ihan saanut selvää mikä mitta siellä oli toispuoleinen? Ainakin uretaanipuslien kanssa se holkki oli yhtä paljon ulkona etu ja takapuolelta, joten sillä ei pystynyt casteria sössimään :)

E: Tuossa kuva puslasetistä Sierran etupäähän (6 vuoden takaa...) jos selventää yhtään.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

duckworth kirjoitti: Siis puhut nyt niistä tukivarren ja vakaajan välisistä puslista? Toki pääasia että ovat samoinpäin sekä oikealla että vasemmalla, mutta jos mitta vakaaja-tukivarsi välillä muuttuu niin kyllähän se vaikuttaa casteriin jo, vähän sama kun laittaisit prikkoja vakaajan ja varren väliin. En tosin ihan saanut selvää mikä mitta siellä oli toispuoleinen? Ainakin uretaanipuslien kanssa se holkki oli yhtä paljon ulkona etu ja takapuolelta, joten sillä ei pystynyt casteria sössimään :)

E: Tuossa kuva puslasetistä Sierran etupäähän (6 vuoden takaa...) jos selventää yhtään.
juurikin tuo keltainen ison puslan kapeampi kohta on toisellapuolen pidempi kun toinen. nyt ovat sillain päin että pidempi on niinkun vakaajan puolella

https://cdn.autodoc.de/thumb/?m=1&id=871140&lng=fi toisessa tukivarressa oli tuommoset puslat mitkä on kyllä samankokoiset
http://static3.motonet.fi/img/1/181176/500/181176.jpg ja toisessa oli ilmeisesti jo ennestään tuo motonetin pusla <--- nuo on nyt molemmin puolin
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Toki Taunuksessa onkin kolmiotukivarret mutta puslaa niissäkin on ja vieläpä enempi kuin Sierrassa ja pienempääkin,taitaa olla tuo Sierran keula alumperin suunniteltu liian hennoksi... sais olla se pitkitytäistuenta paljon jämäkämpi?
ihme kyllä että Escoissa ei sitä ongelmaa ole vaikka KAIKKI paino on melkein keulassa?
on kyllä järkevämpi muuten tuo Sierran keulasysteemi,jousen ja iskarinkin voi vaihtaa melkein tienpäällä jos vaan on puristimet mukana heh!
Kun taas kolmiotukivarsi C-Kadetissa piti olla 7 (luit oikein seitsemän) tunkkia että saatiin kahteen mieheen pihalla alatukivarsi paikalleen,sempä vuoksi en semmosia ala harrastamaan joita täytyy auton alla turata!
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

-Janii- kirjoitti:noniin nyt on vaihdettu nuo vakaajan ja tukivarren väliset puslat motonetin vahvistettuihin ja samalla nuo madallusjouset eteen niin nyt en huomaa että jarruttaessa kuuluisi tai tuntuisi sitä kolahdusta. Nyt vaan tuli semmonen ongelma yli 60 vauhdissa rupee ratti vatkaamaan ja varsinkin jarruttaesssa täristää aika mukavasti, mutta tuo johtuneen siitä kun iskaria irrottaessa joutu jonkinverran antamaan vasaraa tuohon olkavarteen että lähti irti niin siinä saatto parikertaa lipsahtaa jarrulevyihin :D jospa tuo helpottaa kun palat kuluu uuteen muotoonsa? menee ensiviikonlopulle sitten nuo korin ja vakaajan väliset puslat. nuo puslat mitkä vaihdoin niin ei sitten ollutkaan saman mittaset molemmin puolin enkä millään muistanu kumminpäin ne otin irti että onkohan niillä hirveesti vaikutusta?
Jarruissa on aina enemmän tai vähemmän epätasainen kitkapinta siitä syystä, että kuumiin levyihin jää pysähtyessä vähän palan kitkamateriaalia kiinni. Huti mennyt vsaran isku ei välttämättä ole ainoa syyllinen.

Nyt kun sulla on ne isot puslat vaihdettu, niin tuo kaikki tärinä korostuu, koska ne korin puoleiset puslat on vanhat ja kuluneet. Vaihda ne ja tarkista samalla, kun auton alla könyät, että missä kunnossa on kallistuksen vakaajan koripuslat.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tessu kirjoitti:Toki Taunuksessa onkin kolmiotukivarret mutta puslaa niissäkin on ja vieläpä enempi kuin Sierrassa ja pienempääkin,taitaa olla tuo Sierran keula alumperin suunniteltu liian hennoksi... sais olla se pitkitytäistuenta paljon jämäkämpi?
ihme kyllä että Escoissa ei sitä ongelmaa ole vaikka KAIKKI paino on melkein keulassa?
on kyllä järkevämpi muuten tuo Sierran keulasysteemi,jousen ja iskarinkin voi vaihtaa melkein tienpäällä jos vaan on puristimet mukana heh!
Kun taas kolmiotukivarsi C-Kadetissa piti olla 7 (luit oikein seitsemän) tunkkia että saatiin kahteen mieheen pihalla alatukivarsi paikalleen,sempä vuoksi en semmosia ala harrastamaan joita täytyy auton alla turata!
Sierran etupää on perisaatteessa samanlainen kuin Escortin, tähtiperä Cortinan ja Caprin. Vähän osien koko on muuttunut matkalla ja niitä on hienosäädetty sopimaan kuhunkin kohteeseen, mutta toteutus on sama. Nykyautoissa on vastaava halpisratkaisu kolmiotukivarsin tai sitten kaliimmissa toteutuksissa on monivarsituenta ja siihen nähden tämä Sierran tuentta on varsin heppoinen.

Takapää on taas sitten kopioitu Granadasta (joka on koioitu bemarista ja mesestä) ja se on omalla tavallaan herkkä, kun se apurunko / perä on ripustettu koriin kolmesta kohtaa. Yhdenkin puslan pettäessä kokonaisuus pääsee kiertämään siten, että auto vetelee urissa melkoisesti. Lisäksi kullakin tukivarrella on kaksi puslaa apurunkoon, eli joustavia elementtejä on matkalla melkoisesti.

Eli yhteenvetona: Sierrassa ja Mk1 Scorpiossa on etupää pikkuautosta ja takapää isosta autosta. Keskimäärin siis ihan sopivat osat Sierran kokoiseen autoon. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

JyriN kirjoitti: Jarruissa on aina enemmän tai vähemmän epätasainen kitkapinta siitä syystä, että kuumiin levyihin jää pysähtyessä vähän palan kitkamateriaalia kiinni. Huti mennyt vsaran isku ei välttämättä ole ainoa syyllinen.

Nyt kun sulla on ne isot puslat vaihdettu, niin tuo kaikki tärinä korostuu, koska ne korin puoleiset puslat on vanhat ja kuluneet. Vaihda ne ja tarkista samalla, kun auton alla könyät, että missä kunnossa on kallistuksen vakaajan koripuslat.
just sain äsken vaihdettua nuo vakaajan koripuslat ja oli aika vittumainen homma kun yks pulteista tottakai katkesi... tuolla sitten pihalla makaat vesilätäkössä auton alla hitsaten mutteria siihen päähän ja loppujenlopuks sitten lähtikin :) koeajolle en vielä ehtinyt. tukivarren korinpuoleiset puslat näytti ihan hyviltä joten en niitä vaihtanut. tuo täristäminen kovenee aina jarruttaessa ja voi johtua siitäkin kun nuo madallusjouset vaihdoin eteen niin camberia näytti tulevan aika perkeleesti jos nuo kumin sisäreunat on kulunu epätasaisesti?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

-Janii- kirjoitti:just sain äsken vaihdettua nuo vakaajan koripuslat ja oli aika vittumainen homma kun yks pulteista tottakai katkesi... tuolla sitten pihalla makaat vesilätäkössä auton alla hitsaten mutteria siihen päähän ja loppujenlopuks sitten lähtikin :)
Joko noin tai sitten se hitsattu korimutteri irtoaa sinne palkin sisään ja saat kalvaa lenkkiavaimen mentävän reiän siihen runkopalkkiin. :x Hyvä, että sait puslat vaihdettua!
-Janii- kirjoitti:koeajolle en vielä ehtinyt. tukivarren korinpuoleiset puslat näytti ihan hyviltä joten en niitä vaihtanut. tuo täristäminen kovenee aina jarruttaessa ja voi johtua siitäkin kun nuo madallusjouset vaihdoin eteen niin camberia näytti tulevan aika perkeleesti jos nuo kumin sisäreunat on kulunu epätasaisesti?
Ne voi näyttää iha ok:lta, mutta omassa sain purettua puslat käsivoimin irti tukivarresta. Ei niistä viimeisistä vanhoista enää mitään hyötyä ole ja kun muut osat on uusia ja tiukkoja niin huonoihin kohdistuu vielä enemmän rasitusta (ja liikettä). Vaihda vielä ne viimeisetkin, niin tuosta tulee ihan ajettava.

Mitä tulee liialliseen camberiin, niin etupäässä et saa madaltamalla juuri negatiivista camberia aikaiseksi. Pieni madallus lisää sitä sopivasti (kun tukivarsi on vaakasuorassa), mutta sitten ne pyörät kääntyvät positiiviselle camberille.

2-asteenkaan negatiivinen ei tunnu pahalta etupäässä - mitä nyt parkkipaikkapyörittelyssä joutuu käyttämään enemmän voimaa ja yllättäen keskittäminen katoaa tietyn kääntökulman jälkeen kokonaan. Pikkuisen vähempikin riittää hyvän alustan kanssa Sierran kaarrenopeuksille. ;)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

no nyt se löty vika tuolle ravistelullekkin. etupyöränlaakeri hajos ja tietenkin silloin kun piti lähtee pidemmälle reissulle. hyvin se onneks kesti vielä 150km ajaa kotia :lol:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

-Janii- kirjoitti:no nyt se löty vika tuolle ravistelullekkin. etupyöränlaakeri hajos ja tietenkin silloin kun piti lähtee pidemmälle reissulle. hyvin se onneks kesti vielä 150km ajaa kotia :lol:
Mielenkiintoista - aina oppii uutta. Mikä siinä pääsi kolajamaan? Jarrulevy satulan pohjaan vai ihan pelkkä laakeri kooleihinsa? Tuon on täytynyt olla jo todella väljä.

Kun olet tuon korjannut, niin kuittaa mielellään, että auttoiko kolinaan ja tai etupään jarruihin muuten. Nämä erlaiset kolinat, puoltavat tai tärisevät jarrut jne. ovat vaikeita debugattavia foorumilla ja muutama esimerkki auttaa vianetsintää kummasti. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-Janii-
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Huhti 2013 13:28

Re: Sierra etupää kolisee jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja -Janii- »

JyriN kirjoitti: Mielenkiintoista - aina oppii uutta. Mikä siinä pääsi kolajamaan? Jarrulevy satulan pohjaan vai ihan pelkkä laakeri kooleihinsa? Tuon on täytynyt olla jo todella väljä.

Kun olet tuon korjannut, niin kuittaa mielellään, että auttoiko kolinaan ja tai etupään jarruihin muuten. Nämä erlaiset kolinat, puoltavat tai tärisevät jarrut jne. ovat vaikeita debugattavia foorumilla ja muutama esimerkki auttaa vianetsintää kummasti. :)
tuo kolahdus jarruttaessa korjaantui noilla puslien vaihdolla. tuo laakeri ei ollut väljä vielä silloin mutta rupesi sopivasti pitämään pientä "huminaa" ja ravistamaan puslien vaihdon jälkeen. vielä on laakeri purkamatta mutta todennäköisesti aivan palasina kun rohisee ja jää yhdessä kohdassa aivan jumiin. pyörää heiluttaessa on joku sentin tai jopa kahden sentin välys. sierran pyöränlaakerit edessä ja takana ovat kyllä semmosia että kun rupevat pitämään ääntä tai vaikka ei edes ääntäisivät nii menevät kyllä heti kerrasta ihan palasiksi. mondeossa ääntänyt etupyöränlaakeri jo varmaan 10 000km eikä ole vielä hajonnut :lol: ilmoitan kun saan laakerin vaihdettua että mihinkä oli vaikutusta. saattaa mennä hetki kun käytän samalla kannen koneistamolla kun venttiili on varmaankin palanut :thumbup:
Vastaa Viestiin