Sivu 1/1

Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 06 Loka 2016 23:43
Kirjoittaja ajonautinto
Jakohihnan vaihto on tuohon Volvon koneeseen piakkoin edessä. Hihnan lisäksi vaihtoon kuuluu ilmeisesti kiristin ja välipyörät, mutta vaihdetaanko automaattisesti vesipumppu samalla vai pitääkö se kysyä erikseen?

Apulaitehihnat näyttää olevan samalla vaihtovälillä. Onko niissä jotain kiristimiä tai välipyöriä, jotka kannattaisi vaihtaa samalla? Muistanko oikein, että tässä koneessa apulaitehihnan pettäessä se voi mennä jakohihnan väliin ja tehdä enemmänkin vahinkoa...

Samaan laskuun kannattaa varmaan vaihtaa kampiakselin stefa, kun se näyttää joskus hiukan tihkuneen öljyä?

Mitä tällainen lysti on porukoilla tullut maksamaan?

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 08 Marras 2016 18:25
Kirjoittaja ht63
Mie maksoin n. 700 euroa. Varaosat alkuperisiä, Fordin kautta. Korjaamolla sanoivat että jos haluat vinkuvat hihnat osta Continental.

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 08 Marras 2016 20:37
Kirjoittaja ajonautinto
Tämä tuli teetettyä pari viikkoa sitten valtuutetussa huoltoliikkeessä alkuperäisosilla ja noin kiloeuron se tuli maksamaan. Tarvikeosat olisi saanut alle puoleen hintaan, mutta eipähän tartte nyt pelätä mitä sinne jakopäähän tuli laitettua.

Vaihtoon meni jakohihna, kiristin, vesipumppu, apulaitehihnat ja niiden kiristin. Samalla vaihdatin kaikki kolme jakopään puoleista stefaa, kun pari niistä oli saanut itseensä öljynsuodatinjalan vian yhteydessä.

Jakopään kopan alle kannattaa muuten joskus vilkaista. Nytkin olisi varmaan jäänyt nuo stefat vaihtamatta, jos en olisi itse sitä pyytänyt. Pahimmassa tapauksessa jakopää olisi uinut öljyssä parin vuoden kuluttua stefan petettyä. Nyt toivotaan sormet ristissä et CVVT-pyörät kestää...

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto, tehoja hukassa?

Lähetetty: 09 Huhti 2017 22:56
Kirjoittaja ajonautinto
Jakopään laiton jälkeen ei ole tullut paljoa ajeltua, mutta persedynolla on sellainen fiilis että auto olisi laiskempi kuin ennen remppaa. Muuten käy hienosti ilman mitään ylimääräisiä oireita.

Motistahan oli molemmat CVVT-pyörät irti. Voiko niitä asentaa väärin tai voiko jako olla pykälän väärin sillä tavalla, että näkyisi vain pienenä nuhaisuutena? Vai pitäisikö silloin olla myös muita käyntihäiriöitä?

Mihin muuhun tuo nuhaisuus voisi viitata? Ei ahda tarpeeksi? Ahtoputket vuotaa? Nekin oli rempassa irti.

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 19 Huhti 2017 20:39
Kirjoittaja jhaikon3
Eihän ne varmaan moottoriohjauspuolelle mitään tehneet?
Oletko ajatellut optimointia elikkä uutta softaa ottaa tuohon?
Sillä piristyy jonkun verran ja vääntöön tietyllä kierroksilla vaikuttaa ihan mukavasti.

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 28 Huhti 2017 08:28
Kirjoittaja ajonautinto
Sain Montikkaan kesärenkaat alle, Forscanin pelaamaa ja kävin vähän polkemassa 8-) Taitaa siinä olla sittenkin kaikki kunnossa ja persdynossa oli se vika. MAP-anturin arvoista laskettuna Boost pressure on täydellä kaasulla välillä 0.5-0.7 bar ja 0-100 km/h meni noin 10 s.

Pitää katsoa optimointia myöhemmin, jos kaipaa lisäpiristystä.

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 28 Huhti 2017 09:50
Kirjoittaja Mk2Cortina
ajonautinto kirjoitti:Sain Montikkaan kesärenkaat alle, Forscanin pelaamaa ja kävin vähän polkemassa 8-) Taitaa siinä olla sittenkin kaikki kunnossa ja persdynossa oli se vika. MAP-anturin arvoista laskettuna Boost pressure on täydellä kaasulla välillä 0.5-0.7 bar ja 0-100 km/h meni noin 10 s.

Pitää katsoa optimointia myöhemmin, jos kaipaa lisäpiristystä.
Jos katsoin speksejä oikein, on 0 - 100km/h kiihtyvyys ilmoitettu 8.1sek jolloin noin 10sek jää paljon vaille tehoista.

Esimerkkinä samanpainoinen Mercedes-Benz bensakone ahdettuna (163hp) kiihtyy noin 9,6sek 0 - 100km/h.

Jos mittaukset pitävät suunnilleen paikkansa, voisi tehoa olla kateissa noin 50hp (jos lähtöteho 220hp)

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Lähetetty: 21 Touko 2017 10:03
Kirjoittaja ajonautinto
Kävin uudestaan polkemassa ja tässä logi yhdestä kiihdytyksestä. 0-100 km/h noin 9 s. Ahtoja löytyy se mitä pitääkin eli noin 0.7 bar ja tuo 1 sekunnin ero kiihdytyksessä menee mun mielestä osaksi kuljettajan piikkiin ja osaksi virhemarginaaleihin.

Kuva