Sivu 1/1
Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 02:24
Kirjoittaja kaali81
Melko monta fordia omistaneena olen vuosien varrella kierrellyt fordikauppoja kyllästymiseen asti. Turun alueella en ole saanut hyvää palvelua sen jälkeen kun stockmann auto lopetti (ja siitä on kai melko kauan?) ja motivaatio renkaan potkimiseen onkin hiipunut kokonaan. Valitettavasti autokuume kuitenkin iskee säännöllisesti ja bisnestä tarttisi päästä tekemään, vaan kun ei vastailla sähköposteihin ja mihin tahansa autoliikkeeseen kun menee, niin myyjät menee piiloon. Olen ilmeisesti liian vähävaraisen näköinen tai ylensyönyt, mutta palvelua ei tipu. Pitäisikö olla joku kyltti mukana, jossa lukee, että: "käyn töissä ja pystyn ostamaan edullisen perheauton liikkeenne tarjoamalla rahoituksella ja kaupat voidaan tehdä heti jos joku mitenkään viitsisi hetkeksi istua alas kanssani kirjoittamaan sopimusta!" Pari viimeistä olenkin ostanut hämeenlinnasta, vaikka sinne onkin matkaa, mutta kai siellä voi parin vuoden välein piipahtaa kun on hyvä syy... Tapanani on laittaa autonvaihdon yhteydessä sähköpostia kaikkiin liikkeisiin porista pääkaupunkiseudulle, mutta hyvin valitettavasti kauppaa ei haluta tehdä sähköpostin välityksellä ja vastauksia ei montaa tule. Itselläni ei todellakaan ole kiinnostusta käydä norkoilemassa ja potkimassa renkaita kaikissa lähialueen liikkeissä, ei se auto siitä parane tai suuremmaksi muutu vaikka sitä kävisi koeajamassa 7 kertaa. Eikä myyjän sitä vaihtoautoa voi olla pakko nähdä, jos mittarissa on 50000km ja takuutakin vielä vuosi tai enemmän... Viimeiset autot onkin ostettu niin, että tilaussopimus on tullut s-postilla ja olen vaan allekirjoitettuna skannannut sen ja laittanut takaisin... Viimeksi vissiin riitti vastaukseksi OK, niin lähti voortti tilaukseen. Eli siis jossain sitä palvelua vielä saa, mutta vaikeaa näyttää olevan...
Toki ymmärrän, että renkaita käydään potkimassa silloin, kun ei vielä ole ymmärretty, ettei muita vaihtoehtoja ole kuin

!
Täällä fordumilla kun lukee uusien ja vanhojen fordistien kertomuksia uuden auton ostosta, on pakko myös ihmetellä kuinka ammattitaidottomia myyjät liikkeissä on? Valehdellaan asiakkaille ummet ja lammet ja kerrotaan mututuntumia varusteista ja niiden saatavuudesta, ei se auton myyminen voi olla mitään rakettitiedettä!!! Ainoa selitys tähän lienee se, että ford fanaatikot työskentelee siellä rakettitieteen puolella, eikä autokaupassa, jolloin asiaan vihkiytyneitä myyjiä ei vain ole mahdollista palkata, niinkauan kuin NASAn avaruusohjelma jatkuu...
Ja kun nyt ollaan päästy avautumisen makuun, niin miksei Focus tai Kuga (tai muitakaan) titaniumeja saa tilata ilman sitä kamalaa kromilistaa ikkunan alareunassa? Sen voisi laittaa trend malliin vakiovarusteeksi (kromattu muovi on merkki köyhyydestä!) ja ottaa muista pois.
Uuden Kugan hinnastoa odotellessa... Ja toisin kuin jenkkilässä, uuden kugan saa meillä Race Red värillä!

Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 08:33
Kirjoittaja 6007
mulla on hyvin samanlaisia kokemuksia helsinki-vantaalta ,
ei kinnostanut autokauppa laakkosta, rinta-jouppia eikä vehoa.
hyvinkäällä kaikki toimi kuin niin kuin pitääkin ja olen nyt ostanut
sieltä jo useammankin auton.
nähtävästi ulkoinen olemus on mullakin vähintäänkin epäilyttävä
ettei myydä kannata tai edes yrittää.
sama automerkkien vähyys vaivaa minuakin
näin muuten uuden Kugan saksassa punaisena, oli aika räyhäkäs

Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 12:21
Kirjoittaja tursas
Kaali81:n tarina on kummallinen. Siis juokset autokaupoilla vaikka olet ehtinyt ajaa entisellä 50 000 kilsaa...
Myyjät ei ehkä halua sinulle selittää, että jos ostat vaikka uuden Mondeon 40 000:lla, niin parin vuoden päästä saat siitä 20 000 € vaihdossa, eli hävisit pyöreästi tonnin kuussa "minulle aina uusi auto" leikissä..

Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 13:02
Kirjoittaja nestori
Mitä ihmettä tursas selität, miten tuo liittyy aiheeseen? Topikin aloittaja ymmärtänee uuden auton arvonaleneman varsin hyvin ja lienee siitä omakohtaista kokemustakin, toisin kun monella muulla täällä. Jos on varaa vaihtaa autoa uuteen parin, kolmen vuoden välein niin on ainoastaan järkevää tehdä niin. Jos ei ole varaa, niin sitten ei kannata.
Elämä on valintoja. Toiset ajaa uusilla autoilla, me persaukiset sitten tyydytään vähän vanhempiin. Harvempi huvikseen näitä puhkiajettuja käyttöautoja roppaa, yleensä löytyy muutakin tekemistä.
Tosin luultavasti seuraava ajokki on omalla kohtaa uusi, mutta Laakkosen "fiksudiilillä", eli periaatteessa yksityisleasing. Valikoima aika rajattu.
Itse aiheesta, ei ole juuri huonoja kokemuksia autoliikkeistä, enemmän yksityisiltä hankittuja vehkeitä ollut.
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 14:25
Kirjoittaja kaali81
Hyvinkäällä ja Hämeenlinnassa taitaa olla sama toimija, joka ei nimestään huolimatta myy lastenvaunuja...

Eräs rock-henkinen ystäväni yritti tosissaan vaihtaa merkkiä viime keväänä, muttei onnistunut kun ainoa palvelua tarjonnut kauppa oli tosiaan löytynyt Hyvinkäältä. Pitäisikö olettaa, ettei uuden auton kauppa ole laskenut laman takia, vaan siksi, ettei myyjiä kiinnosta...
Eikai uudessa autossa mitään järkeä olekaan, mutta ei ole vanhassakaan.
Teslan ostaisin jos se olisi halvempi ja

!
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 14:47
Kirjoittaja nestori
kaali81 kirjoitti:
Eikai uudessa autossa mitään järkeä olekaan, mutta ei ole vanhassakaan.
Teslan ostaisin jos se olisi halvempi ja

!
Niin kait se joku sähköpyörä olisi järkevä, mutta kun on tätä mukavuuden haluisuutta kuitenkin

Uudessa autossa suurin järki taitaa olla takuussa, ja siinä että se auto on vielä siinä kunnossa kuin mitä valmistaja on tarkoittanutkin.
Tesla olisi maukas, jos olisi rahaa niin ostaisin vaikka ei olekaan Ford.
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 19:25
Kirjoittaja tursas
nestori kirjoitti:Mitä ihmettä tursas selität, miten tuo liittyy aiheeseen? Topikin aloittaja ymmärtänee uuden auton arvonaleneman varsin hyvin ja lienee siitä omakohtaista kokemustakin, toisin kun monella muulla täällä. Jos on varaa vaihtaa autoa uuteen parin, kolmen vuoden välein niin on ainoastaan järkevää tehdä niin. Jos ei ole varaa, niin sitten ei kannata.
Eipäs nyt hra nestori sinutella, kerroin kantani hyvin selvästi.
Autokauppiaita on turha syyllistää omasta, miten sen nyt sanoisi autonvaihtopolitiikasta. Jos auton omistaa työnantajasi, myyjät kumartavat edessäsi ja pesevät vielä jalkasi...

Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 12 Syys 2016 20:39
Kirjoittaja Fordsonson
tursas kirjoitti:Kaali81:n tarina on kummallinen. Siis juokset autokaupoilla vaikka olet ehtinyt ajaa entisellä 50 000 kilsaa...
Myyjät ei ehkä halua sinulle selittää, että jos ostat vaikka uuden Mondeon 40 000:lla, niin parin vuoden päästä saat siitä 20 000 € vaihdossa, eli hävisit pyöreästi tonnin kuussa "minulle aina uusi auto" leikissä..


eipä ole vielä tullut asioitua sellaisen kauppiaan kanssa, joka alkaisi ensimmäisenä laskeskelemaan, kuinka paljon olen menettänyt autoni arvosta omistusaikanani ja alkaisi tätä kautta toppuuttelemaan vaihtoaikeita. Kaikki on kelvannut vaihdossa, vähän ajetut eritoten ovat herättäneet laajempaakin kiinnostusta kaupan hieromiseen.
Mutta totta on tuo kaali81:n postaus. Harvassa on edelleen paikat, josta sähköpostiin kukaan mitään vastailee edes kohtuullisen ajan kuluessa. Sinkoileeko sinne sitten sitä postia niin, ettei kaikkea keretä edes käymään läpi. Pari viimeistä kauppaa olen hoitanut tutun kauppiaan kanssa ihan vain puhelimitse ja loppusilaukset sähköpostin välityksellä.
Edellisen huollon yhteydessä eräs kauppias kyseli (Autokeskus), että olisinko kiinnostunut vaihtamaan autoani uudempaan. Tämä jo hieman yllätti, liekö ollut potentiaalinen ostajaehdokas tuolle jo olemassa. Nykyisellä ikää siis vajaa kaksi vuotta ja kilometrejä 35tkm. En tosin ollut kiinnostunut vaihtokaupasta (tämä nykyinen taitanee jäädä ainakin hetkeksi ns. kauppakassiksi).
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 13 Syys 2016 17:50
Kirjoittaja Focus_2.0
Itse sain asiallista palvelua Tampereen Autokeskuksessa kun ostin uuden Focuksen.
Aikasemmin ajattelin myös etten koskaan osta uutta autoa mutta niin vai mieli muuttuu.
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 13 Syys 2016 19:14
Kirjoittaja tuomaz
Uutta autoa en ole ostanut, mutta keväällä olin vaihtoautokaupoilla. Mielessä oli tarjota vanha focus vaihdossa, tai jos se ei kelpaa niin ostaa tuoreempi auto suoralla kaupalla.
En pidä itseäni renkaanpotkijana, sen verta harvoin vaihtuu auto että kun yhteyttä otetaan niin silloin ollaan tosimielellä ja rahoitus kunnossa. Haluan etukäteen netistä kerätä autosta tarkat tiedot, jotta sitten paikanpäällä voidaan vaan todeta tietojen paikkansapitävyys ja lyödä kättä taskuun.
Rintajoupilta seinäjoelta kattelin yhtä Fordia, soitin myyjälle joka lupas koeajaa auton ja palata sähköpostitse vastaamaan esitettyihin kysymyksiini sit ku kerkiää. Palasi asiaan, mutta vastaukset oli tyyliin: hyvä auto, ok.
Esim. "paljonko on renkaissa pintaa?" Vastaus: renkaat OK.
"millainen huoltohistoria, onko sitä ja tätä tehty?" Vastaus: on huollettu aika hyvin.
Kuitenkin kun tarkoitus oli tilata auto seinäjoelta helsingin suuntaan, niin olis ihan kiva saada kattavat tiedot laakista ennen ostopäätöstä, eikä mitään ympäripyöreätä. Kun kerta mainostavat että "toimitamme auton sinua lähimpään liikkeeseemme".
Sähköpostitse/nettisivujen yhteydenottokaavakkeen kautta lähestyin useampaakin autoliikettä, joukossa pikkuliikkeitä ja merkkiliikkeitä. Vastausprosentti taisi olla jotain noin 5-10% luokkaa. Hyvät vastaukset oli todella harvassa. Loput vastaukset koostui yhdestä, kahdesta sanasta.
Positiivinen palvelu oli Herttoniemen Laakkosella. Soitettiin minulle yhteydenoton jälkeen, pariinkin kertaan. Menin käymään paikanpäällä seuraavana iltana. Valitettavasti siinä välissä haluamani kottero oli myyty. Myyjä pahoitteli huonoa tuuria ja esitteli minulle vastaavia vaihdokkeja. Kokeili myös kepillä jäätä tarjoten mystisen edukasta TSI/DSG yhdistelmää, jonka luotettavuudelle sitten naurettiin kimpassa. Sopivaa ei kuitenkaan löytynyt. Kiitin nuorta kaveria hyvästä palvelusta ja sovittiin palaavamme asiaan jos niikseen tulee. Jäi hyvä mieli.
Tämän jälkeen menin hertsikassa olevaan YR- auto vaihtoautoliikkeeseen. Etukäteen olin tästä tuoreemmasta focuksesta onkinut tiedot ja ajattelin et jos se ei ihan paska oo niin ostan pois. Mielestäni auto oli ehkä jopa parempi kuin olin odottanut, joten hinta kohdilleen ja autot vaihtoi omistajaa. Ei siinä myyjän tarvinnut paljoa vaivaa nähdä, kun olin ostohousut jalassa. Tämäkin kaveri oli suht nuorehko. En tiiä onko nuorempi polvi innokkaampaa, vai oliko se vain kohdallani satttumaa?
Yhteenvetona jäi monesta liikkeestä sellainen olo, että ostaja on rasite. Jos soitat, on myyjällä kiire eikä hän kerkeä juttelemaan. Sähköisiin yhteydenottoihin ei juurikaan vastata. Ilmeisesti pitäis tulla paikanpäälle niitä renkaita potkimaan ja toteamaan et "aha, tää oliki tämmöne, no ei sit".
Mulla ei vaan ole aikaa eikä mielenkiintoa moiseen ikkunashoppailuun.
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 14 Syys 2016 01:04
Kirjoittaja ärräpärrä
Fordsonson kirjoitti:
Johtui siitä, että Ford Fiesta St on hyvää myytävää, eivät seiso kauaa autoliikkeen lattialla.
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 16 Syys 2016 19:53
Kirjoittaja Renee
Tuusula Vaunula taisi olla tammikuun alkua vuonna 2015.Mondeosta tekivät tarjouksen ja kertoivat että auto tulee ensi tiistaina koeajoon jollaista olin ostamassa.Soitetaan heti.No sitä soittoa ei ole viellä tullut joskin tammikuun lopussa 2015 ostin auton sieltä mistä sai ihan koejaa.Eli ei taida bisnes kiinnostaa noitaa kauppamiehiä.Taisin olla huono ostaja kun suoralla kaupalla ostin ilman vaihtaria.Kun se on huonoin kauppa jonka autokauppa voi tehdä tulee käteisalennukset ja kaikki muut jutut mitä asiakas kinuaa.Ps sain jopa kumi matot ilmaiseksi Vaunula huusi niistä 80€ varsinaiset kärpäslätkät.
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 19 Syys 2016 22:23
Kirjoittaja Viikkus
Hyvinkään Vaunulasta on kahden kaupan verran kokemusta. Ihan hyvin hoituu auton esittely ja kaupan vääntäminen, jälkimarkkinoinnissa olisi oppimisen varaa, mutta heikko suoritus sillä saralla on alalla enemmän käytäntö kuin poikkeus.
Itse ostin viimeisimmän Fordini Pirkanmaalta. Älkää kysykö miksi, olisi pitänyt sekin ostaa Vaunulasta Hyvinkäältä. Sain aluksi huikeaa palvelua ja kaikki sujui kuin tanssi, kunnes oli nimi paperissa, sitten ns. "tippui hanskat" myyjältä. Auton toimitus oli sellaiset vajaat kaksi kuukautta myöhässä ja myyjä katsoi asiakseen mm. olla vastaamatta kyselyihini, joita tuli peräti parin viikon välein.

Sain lopulta tarpeekseni ja pistin viestiä myyjän esimiehille ja johan alkoi tapahtua.... kunnes ei taas tapahtunut
No auton luovutus sujui suhteellisen hyvin ja sain kaikkea krääsää kaupanpäälle. Hyvitykseksi myöhästymisestä sain myös kaikkea pientä ja niistä suurinta osaa odotan vieläkin.

Kaikkea minun autooni kuulumatonta olen keräillyt tuohon vierashuoneeseen pinoon ja kovasti pidän toivoa yllä, että saan ennen joulua varusteet, jotka sopivat ostamaani autoon. Myyjä on siis lähetellyt minulle varusteita, jotka sopivat kyllä Fordiin, mutta eivät minun Fordiini.
Mutta kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että kyllä Suomessa on täysin lapsen kengissä palvelemisen taito. Jopa pienissä perheyrityksissä saatetaan palvella asenteella "Olet etuoikeutettu kun saat kunnin asioida kanssani". Jos siellä rapakon takana osataan tehdä uusi Kuga komealla värillä, niin käykääpä huvikseen USA:ssa perus tavaratalossa ostamassa vaikka Leviksiä, niin saatte käsityksen siitä miten asiakasta kuuluu palvella!
Re: Asiakas - Autokauppiaan painajainen
Lähetetty: 31 Joulu 2017 19:53
Kirjoittaja Woke
Tässä kun oli puhetta ettei myyjät vastaa sähköposteihin nii ainakaan omalla kohdalla se ei pidä paikkaansa. Tässä syksyllä kun uusi mondeo oli hakusessa niin laitoin varmaan 15:sta eri myyjälle ympäri suomea sähköpostitse tarjouspyynnön jossa tarjosin nykyistä focusta vaihdossa. Kaikkiin tuli asiallinen vastaus ja suurimpaan osaan viimeistään seuraavan päivän aikana. Hurjat erot vaan oli tarjouksissa. Parhaan ja huonoimman ero välirahassa 5000€! Ostettava tuote kun on sama niin on järkevää kilpailuttaa tarjouksia. Lopullisesti kaupat natsasi sitten Jyväskylän käyttöautossa. Itse asun Kemissä ja naapurissa on wetterin liike joka myy myös fordia mutta koskaan en sielläs ole kaupoille päässyt. Focuksen ostin Kuopiosta.