Mk2Cortina kirjoitti:
Tuollakin tavalla menee jo osia: kannentiiviste (=yläpään sarja), -pultit, männänrenkaat, kk-laakerit, kitkalevyt, kampiakselin pultti ja ajoitustyökalusarja. Sekä akrobaatin notkeus kun hoonaa sylintereitä ja toivoo ettei kivipöly valu mihinkään tärkeään paikkaan.
Lähteekö kytkinasetelma , -levy ja painelaakeri sekä kampiakselin takapään tiiviste samaan suuntaan? Ne kun kannattaa vaihtaa jos ei ole varmuudella vaihdettu.
Ainakin minä vaihdoin kun vaihteet eivät menneet kylmänä päälle. Olisi pitänyt vielä vaihtaa kaksimassavauhtipyörä mutta jo nyt osille tuli hintaa aivan liikaa. kilometrejä 2.0 Duratec:lla oli noin 210tkm.
No eihän ne lähde. Kannattavampaa on silloin tiputtaa koko kone/laatikko pois, jos kaikki haluaa varmuuden vuoksi uusia.
Ennen hoonausta pitää kääntää kk-kaulan öljyreikä alaspäin, ja limput niin ettei niihin pöki hoonilla. Ihan alas asti ei tarvi mennä, tärkein alue on ylhäällä, ja se missä renkaat liikkuu.
Jos alumiinilohkon pytyt haluaisi pyöreäksi, se pitäisi hoonata stressilevyn kanssa, mutta jos ei tunnu rappua, eikä näy selvää kulumista/naarmuja, niin kevyt hoonaus riittää niin että saa uudet hoonijäljet uusille renkaille. Hoonijälki/kulma pitää olla tämän näköinen
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... uva135.jpg Hoonauksen jälkeen reipas huuhtelupesu puhtaalla moottoriöljyllä.
Kiertokangen pultit pitää vaihtaa, ja kannenpultit, mahdollisesti myös kampiakselin hihnapyörän pultti. Kk-laakerit vaihtuu siinä samalla, mutta joskus vanhat alkuperäiset on jopa parempia kuin uudet tarvikkeet. jos käyttää vanhoja, ne pitää pitää järjestyksessä.
En tiedä kuinka yksityisellle, mutta ainakin yritykset saa vuokrata ajoitus sarjoja hyvin varustelluista varaosaliikkeistä, eikä ne uudetkaan ny hirveitä ebayssä maksa. Ja tälläkin foorumilla oon nähny mitat sille kampiakselin tapille, nokille riittää lattarauta/viila ja mahdollisesti pari rakotulkkia shimmeiksi, ja hihnapyörälle sopiva pultti.
Kiiloja ei ole missään, joten kun nokan tai kampiakselin pultin löysää, niin jako on heti sen jälkeen sivussa.
Edit: Toki tälläisessä tapauksessa kun on ostamassa autoa joka vie öljyä, niin sielä moottorissa voi olla montakin vikaa. Näissä ei esim. ole tasoanturia öljylle, eli onko öljyn kulutus huomattu vasta kun painevalo on syttyny, ja onko auto sitten heti sammutettu, vai onko sillä vielä sen jälkeen ajettu, jne.