MK 1 Focuksen levyjarrut laahaavat liikaa? - Apuja ja ajatuksia
Lähetetty: 05 Syys 2016 18:42
No terve. Tuossa jo useamman vuoden funtsinut, kun on etujarrut jumissa! Tai, noh, ei aivan jumissa, mutta niin jäykät, että rengas nippa nappa pyörii, kun sitä ihmisvoimin pyörittää. Yleinen hyvä nyrkkisääntö on se, että pyöräytettäessä renkaan pitää pyöriä ainakin 1 - 2 kierrosta. Pitää kuitenkin muistaa, että auton levyjarru laahaa aina, mutta ei niin, että se estää vapaata pyörimistä.
Minun Focuksessani eturengas pyörii ainoastaan noin kolme neljäsosakierroksen nyt, kun on tehty etujarruremppa, jossa aluksi vaihdettiin jarruneste, sitten putsattiin satulakannakkeiden kaikki jarrupalojen liukupinnat, vaihdettiin loppuunkuluneet jarrupalat, sekä vaihdettiin liukukumit ja -tapit rasvaten ne huolekkaasti. Lisäksi vielä männät "herkisteltiin", eli pumpattiin mahdollisimman ulos varoen pois pullahtamista ja painettiin sisään toistaen tämä seitsemän kertaa. Huollon vaikutus oli siis minimaalinen, jos minkäänlainen. Siksipä esiin nouseekin kysymyksiä: onkohan satulansylinteri korroosion ehdyttämä? Onko tiivistekumi, joka osallistuu männän palauttamiseen kapuut? Onko mäntä korroosion syömä?
Tämmöistä se jarrunesteiden vaihtamattomuus vuosiin KENTIES teettää! Vaihtakaa jarrunesteet siis Suomen oloissa ainakin vuoden välein! Muistan, kun joskus viime vuosikymmenellä tuossa kaarassa eturenkaita pyöräyttäessä ne pyörivät vapaasti useita kierroksia. Eikö olekin uskomatonta? Auto kuluttaakin nykyään lähes litran enemmän bensaa satasella johtuen luultavasti tuosta jarrujen lisääntyneestä laahauksesta.
Minun Focuksessani eturengas pyörii ainoastaan noin kolme neljäsosakierroksen nyt, kun on tehty etujarruremppa, jossa aluksi vaihdettiin jarruneste, sitten putsattiin satulakannakkeiden kaikki jarrupalojen liukupinnat, vaihdettiin loppuunkuluneet jarrupalat, sekä vaihdettiin liukukumit ja -tapit rasvaten ne huolekkaasti. Lisäksi vielä männät "herkisteltiin", eli pumpattiin mahdollisimman ulos varoen pois pullahtamista ja painettiin sisään toistaen tämä seitsemän kertaa. Huollon vaikutus oli siis minimaalinen, jos minkäänlainen. Siksipä esiin nouseekin kysymyksiä: onkohan satulansylinteri korroosion ehdyttämä? Onko tiivistekumi, joka osallistuu männän palauttamiseen kapuut? Onko mäntä korroosion syömä?
Tämmöistä se jarrunesteiden vaihtamattomuus vuosiin KENTIES teettää! Vaihtakaa jarrunesteet siis Suomen oloissa ainakin vuoden välein! Muistan, kun joskus viime vuosikymmenellä tuossa kaarassa eturenkaita pyöräyttäessä ne pyörivät vapaasti useita kierroksia. Eikö olekin uskomatonta? Auto kuluttaakin nykyään lähes litran enemmän bensaa satasella johtuen luultavasti tuosta jarrujen lisääntyneestä laahauksesta.